Право та психологія (LPS-2013). – 2013 р.

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/26841

Матеріали І Міжнародної конференції молодих вчених LPS-2013

У збірнику опубліковано матеріали конференції, присвяченої проблемам у галузі права, психології, журналістики та масових комунікацій. Видання призначено для науковців, аспірантів, студентів.

Право та психологія : матеріали І Міжнародної конференції молодих вчених LPS-2013, 21–23 листопада 2013 року, Україна, Львів / Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Національний університет "Львівська політехніка". – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 88 с. : іл. – (4-й Міжнародний молодіжний фестиваль науки "Litteris et Artibus"). – Паралельний титульний аркуш англійською.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Thumbnail Image
    Item
    До питання про психологічне дорослішання дівчат в Україні
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Широка, Анастасія
    Results of empirical research are presented. The process of becoming adult in late adolescent girls is analysed through the perspective of separation and achieving autonomy. The main focus is on the role of mother, the girl’s inner experience of her mother’s attitude towards her as she becomes more mature. Statistical and qualitative analyses of data identify five empirically distinct and phenomenologically coherent types of late adolescent girl-mother relationships during separation. It is only in the group of girls who experienced positive mother attitudes, in which emotional closeness and encouragement of autonomy are balanced, that an increase in emotional, cognitive and functional independence from the mother is correlated with positive changes in current relations, such as frequency of communication, emotional closeness, the feeling of pleasure in relations. As to the other girls, who experienced mother attitudes as controlling, infantilizing, encouraging too much autonomy or being inconsistent, the increase in independence correlates with their own or their mother’s emotional tension. So the girls in Ukraine develop true autonomy (26%), become self-sufficient (25%), stay dependent (21%), stay in the struggle for independence (16%), and develop ambivalence between self-sufficient and symbiotic position (12%).