Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. – 2015. – Випуск №27

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/28328

Збірник наукових праць

У збірнику наукових праць розглянуто різні аспекти суспільно-політичного розвитку України, особливості вітчизняного та зарубіжного державотворчого процесу, основні тенденції розвитку міжнародних відносин і зовнішньої політики країн світу. Для державних, політичних, громадських діячів, науковців та студентів.

Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка", Національна академія наук України, Інститут народознавства, Інститут українознавства імені Івана Крип’якевича. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2015. – Випуск 27. – 168 с.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Видова специфіка політичної мобілізації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Ямельницький, Олег
    Розглянуто специфіку суспільно-політичної активності громадян за різних політичних режимів (тоталітарного, авторитарного, демократичного), яка досягається за допомогою різноманітних чинників мобілізації. Досліджено політичну мобілізацію у її негативному (авторитарна, вертикальна, примусова) та позитивному (змагальна, горизонтальна, демократична) контекстах. Наголошується на необхідності уникнення спрощеного однобокого трактування політичної мобілізації як однозначно негативної, а сучасну політичну ситуацію необхідно аналізувати крізь призму співіснування вертикальних і горизонтальних проявів мобілізації із зростанням переважання останньої. The paper examines the features of the social and political participation of citizens under different political regimes (totalitarian, authoritarian, democratic) that is achieved by means of various mobilisation factors. The author analyses the political mobilisation in its negative (authoritarian, vertical, forced) and positive (competitive, horizontal, democratic) contexts. He emphasises the necessity to avoid a simplistic one-sided interpretation of the political mobilisation as an unambiguously negative factor. In his view, the current political situation should be analysed in the light of the coexistence of vertical and horizontal mobilisation types with the increasing predominance of the latter one. It is proved that the totalitarian or rigidly authoritarian political regimes are characterised by a large-scale social and political mobilisation (authoritarian) that covers the whole social life system. This type of the mobilisation permeates the entire social life system and serves as a way of suppressing any individuality, autonomy and the person’s initiative. The competitive mobilisation type prevails under the democratic political regime. It involves a conscious citizen participation in social and political affairs enabling them to be free in their choice of political behaviour. The growth of the population percentage choosing an active strategy of being competitively mobilised leads to some structural changes in the political system and causes changes in public, social and political people’s viewpoints through the renunciation of the previous collectivist experience, the paternalistic expectations and the negative mobilisation. On the other hand, the author argues that this mobilisation type can also be a threat to the democratisation process and democratic consolidation.
  • Thumbnail Image
    Item
    Система стримувань і противаг як атрибут демократії: порівняльний аналіз особливостей функціонування у різних формах правління
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Забавська, Христина; Бучин, Микола
    Розглядається система стримувань і противаг як атрибут демократії. На основі розробленої формули обчислюється коефіцієнт дисбалансу повноважень між гілками влади на прикладі США, Німеччини, Франції, Польщі та України, які репрезентують основні форми правління сучасності. The article considers the system of checks and balances as an attribute of democracy. The calculation formula of coefficient of disbalance of powers (CD), which enables to determine the level of efficiency of checks and balances mechanism is developed. The coefficient shows the balance / disbalance of powers between the branches of government. The components of the formula are the coefficients of powers of each branch of government: LP – coefficient of powers of legislative branch; EP – coefficient of powers of executive branch (including the institute of head of state and government); JP – coefficient of powers of judicial branch. The maximum value of the coefficients of powers of each branch can be equal to 100, and the minimum is 0. With all three coefficients of powers (LP, EP, JP), due to the operation of subtraction possible disbalances of powers can be calculated: 1) LP – EP = | x |; 2) LP – JP = | y |; 3) EP – JP = | z |. The sum of all three values (| x |, | y |, | z |) is a required CD. For more objective and applied research value the indicator of democracy level in a particular country is used: the resulting value of CD is divided by Democracy Index «The Economist Intelligence Unit» (CD ÷ ID). On the basis of the developed formula the coefficient of disbalance of powers is calculated using the example of the United States, Germany, France, Poland and Ukraine, which represent the main modern forms of government. Having compared the system of checks and balances in these countries, we obtained the following results: USA – 8,6; Germany – 6,7; France – 8,9; Poland – 9,8. For Ukraine by the Constitution of 1996 CD = 6,8, which shows the average balance of powers. According to the Constitution of 2004 CD = 5,07. Taking into account these results, it becomes clear that a parliamentary-presidential republic is more optimal for Ukraine.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості дотримання демократичних принципів виборів під час позачергових президентських та парламентських виборів 2014 р. в Україні
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Бучин, Микола
    На основі аналізу звітів міжнародних та вітчизняних спостерігачів досліджуються основні проблеми та особливості позачергових президентських та парламентських виборів 2014 р. в Україні. З’ясовано рівень дотримання демократичних принципів виборів у вітчизняній електоральній практиці 2014 р. The article dwells upon main problems and characteristics of special presidential and parliamentary elections in Ukraine in 2014. The research is based on the reports of international and national observers. The main attention is paid to the following problems of national electoral practice in 2014: holding the election on the whole territory of Ukraine; compiling registry of voters; formation and activity of election commissions; nomination and registration of electoral subjects; pre-election campaigning; election transparency; problems during the voting process and vote counting. The emphasis is put on the fact that, despite tough conditions, the elections were an important step in an attempt of Ukrainian authorities to conduct elections in compliance with international democratic standards and ensure implementation of fundamental human rights and freedoms. Growth of adherence to democratic principles was enabled by different factors, among which the following ones are worth mentioning: substitution of political elite; the campaign towards reformation and democratization of political system; social and political situation in the country; growth of political consciousness and culture of the citizens as a result of the Revolution of Dignity. At the same time, the article highlights that certain problems and violations demand taking into account proposals of international and national experts which are directed towards democratization of electoral practices. The main attention should be paid to adaptation of electoral legislation and electoral practices to the reality of military conflict in the East of Ukraine and security issues for participants of the election process; increasing of election transparency; providing professional and efficient work of election commissions; adoption of the Electoral Code, etc.