Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Accounting procedures digital transformation for business processes improvement
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Yasinska, A.; Lviv Politechnic National University
    The article researches the impact of the digitalization and digital transformation process on the construction of functional management systems of modern enterprises. The article materials consider new information opportunities for business models building and business processes organization. Approaches to the improvement of operational processes and their optimization are substantiated. The evidence is given that the possible way to implement digitalization in certain areas may be: the concept (strategy), staff training and education, the new technologies implementation. It is defined that the implementation of the digital transformation of the business model can take place in stages at the level of its individual elements or components. It is supposed reasonable to use a system-oriented approach to management, which is based on understanding the object of management as a whole, the need for internal and external communication links, i.e., a set of related management methods and tools in the enterprise and its structural units. System-oriented management of the digitalization process in the article is considered to involve the business processes transformation. Such processes should be based on perfect digital strategy planning. Important components are the feasibility assessment of practical digital initiatives implementation, monitoring of promising areas of action, forecasting the expected effect of digitalization and comparison of innovative initiatives. The application of a systematic approach to the management of the digitalization process is justified at certain stages, which will allow in a certain sequence and order to get the maximum effect and ensure the achievement of goals and acceptable results. The main stages of system-oriented management of the business processes digitalization process are offered, as well as the main groups of factors of influence (external and internal) on the digitalization implementation process are determined.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості застосування системного підходу до моделювання бізнес-процесів на підприємстві
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Мельник, О. Г.; Двуліт, З. П.; Злотнік, М. Л.; Малиновська, Ю. Б.; Melnyk, O. G.; Dvulit, Z. P.; Zlotnik, M. L.; Malynovska, Yu. B.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано останні дослідження та публікації на тему використання системного підходу до моделювання бізнес-процесів; пояснено сутність цього підходу, проведено дослідження щодо cучасного його застосування на прикладі ринку Польщі; ідентифіковано основні елементи, які повинні бути враховані у процесі впровадження системного підходу до моделювання бізнес-процесів на підприємстві; ідентифіковано особливості використання досліджуваного підходу відповідно до специфіки різних підприємств; запропоновано критерії оцінювання функціонування бізнес-процесів на підприємстві в межах застосування системного підходу, узагальнено значення системного підходу до моделювання бізнеспроцесів на підприємстві, а також розроблено пропозиції щодо удосконалення та оптимізації бізнес-процесів за допомогою системного підходу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Реінжиніринг бізнес-процесів як засіб підвищення ефективності функціонування виробничих підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010-02-23) Гвоздь, М. Я.; Парій, І. В.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Виокремлено та розглянуто складові реінжинірингу бізнес-процесів. Наведено вимоги і принципи, які ставляться до реінжинірингу бізнес-процесів. Зроблено спробу сформувати цілі інструментарію реінжинірингу. Висвітлено значення інформаційного забезпечення під час впровадження реінжинірингу бізнес-процесів.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінка кризового стану підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Мельниченко, О. О.
    Доведена актуальність оцінки кризового стану підприємства у сучасних умовах господарювання, що характеризуються нестабільністю політичної ситуації та поширенням кризових явищ в економіку України. Завданням такої оцінки повинна бути раннє виявлення кризових явищ з метою їх своєчасного подолання. Розглянуті такі методи оцінки кризових явищ, як коефіцієнтний аналіз, таксономічний аналіз, оцінка вартості підприємства, моделі діагностики банкрутства, методика Д. А. Шеремета, матриця фінансової стратегії Франшона-Романе, оцінка за допомогою інтегральних показників, охарактеризовані їх переваги та недоліки. Запропонована методика оцінки кризового стану підприємства, що враховуватиме виділення елементів економічної системи підприємства за окремими бізнес-процесами, що відповідають стадіям операційного циклу, в яких зародилася криза, та дає змогу визначити ступінь глибини кризових явищ на підприємстві. Особливістю методики є те, що поряд з оцінкою кризових явищ за фінансовими показниками, які є ретроспективними, вона передбачає оцінку кризових явищ, що можуть виникати під час виконання таких бізнес-процесів, як маркетинг, постачання, виробництво, збут та розрахунки. Результатом використання запропонованої методики повинно бути визначення інтегрального показника оцінки кризового стану підприємства. Такий підхід дасть змогу виявити ознаки кризових явищ на ранніх стадіях до того, як вони встигнуть відобразитися на фінансових показниках діяльності підприємства. This paper proves the relevance assessment of the crisis stage of the company in current economic conditions, which are characterized by the instability of the political situation and the spread of the crisis in the Ukrainian economy. The objectives of this assessment should be the early detection of the crisis with a view to timely address. The article discussed such methods for evaluating the crisis as a ratio analysis, taxonomic analysis, valuation of companies, bankruptcy model of diagnosis, method of D. Sheremet, matrix of Franchon-Romane (matrix of financial strategy), evaluation using integral indicators, also their advantages and disadvantages are characterized. The paper proposes a method of estimating the crisis stage of the enterprise, which will take into account the allocation of enterprise economic system elements of individual business processes that meet the operational stages of the cycle, which originated in the crisis, as well as the degree of the depth of the crisis in the company. A feature of the technique is in that, along with the assessment of the crisis by financial indicators, which are retrospective, an assessment of the crisis objects is held, which may arise in the performance of business processes such as marketing, purchasing, production, sales and settlements. The results of using the proposed method should be the definition of the integral index of evaluation of the crisis stage of the enterprise. Such an approach would be a sign of the crisis at an early stage before it has time to be displayed on the financial performance of the company.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ключова роль інформаційних технологій під час реінжинірінгу бізнес-процесів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Гвоздь, М. Я.
    Зображено актуальність застосування реінжинірингу бізнес-процесів як сучасного методу управління вітчизняними промисловими підприємствами, які функціонують в умовах певної економічної нестабільності. Досліджено та схематично наведено еволюцію поняття реінжиніринг бізнес-процесів, яка зображає змістове наповнення цього засобу управління та показує ключову роль інформаційних технологій у розвитку теорії реінжинірингу на сучасному етапі господарювання. Підкреслено можливості, яких підприємство може досягти за оптимального використання інформаційних технологій у своїй діяльності, показано їх роль у підвищенні ефективності функціонування підприємств крізь призму оптимізації зовнішніх бізнес-процесів, що покладено в основу Х-інжинірингу як нового етапу розвитку теорії реінжинірингу. The article shows the relevance of business processes reengineering as modern method of domestic industrial management of enterprises which are operating in specific conditions of economic instability. The concept of business processes reengineering evolution is researched and schematically represented. This evolution reflects the semantic content of management tool and shows the change of key factors at each stage of its theory. The key role of information technology in reengineering theory evolution is described at the present stage of economic development. Using information technologies in methods and management tools expands the range of capabilities in management because market of information technologies offers a wide range of application software that makes it possible to improve the business processes reengineering depending on the financial capacity of the company and the complexity of the tasks. Opportunities are highlighted that enterprise could achieve within the optimal use of information technology in its activity. The importance of information technology in almost all areas of the company activities are highlighted as information technologies open new opportunities in management as they became a base for emergence of new management tools, X-engineering, for example. X-engineering is a new period in development of theory of engineering and aims at expanding business processes outside the enterprise. In these conditions development of information technologies today gives an opportunity for entrepreneurs to do business in a new way changing design not only of internal business processes, but also external ones, those dealing with the interaction with consumers.
  • Thumbnail Image
    Item
    Реінжиніринг бізнес-процесів як чинник прискореного розвитку економіки
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Гвоздь, М. Я.
    Відображено актуальність застосування реінжинірингу бізнес-процесів як сучасного методу управління вітчизняними промисловими підприємствами, які функціонують в умовах прискореного економічного розвитку. Розглянуто та проаналізовано новий напрям розвитку реінжинірингу бізнес-процесів – Х-інжиніринг, в основу якого покладено оптимізацію зовнішніх бізнес-процесів за допомогою застосування сучасних інформаційних технологій. Проаналізована необхідність виникнення та відмінність Х-інжинірингу від реінжинірингу бізнес-процесів. Розкрито переваги застосування Х-інжинірингу та охарактеризовано розширені межі функціонування Х-інжинірингу, які не були притаманні реінжинірингу бізнес-процесів, але є необхідні промисловим підприємствам для підвищення ефективності ведення виробничо-господарської діяльності та підвищення рівня конкурентоспроможності підприємств у сучасних ринкових умовах. The article reveals the actuality of the application of business process reengineering as a modern approach in the domestic industry enterprises management, functioning in the conditions of the accelerated economic development. The new trend of business process reengineering - X-engineering, based on the optimization of external business processes through the use of modern information technology, is considered and analyzed. The necessity of origin and difference X-engineering of business process reengineering are presented. The benefits of X-engineering application are determined. It was found out that the extended limits of functioning of X-engineering were not typical for business process reengineering, but are necessary for industrial companies for increasing of the efficiency of production and economic activity and improvement of the competitiveness of enterprises at the current market conditions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Бізнес-процеси підприємства: загальна характеристика та економічна суть
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Чорнобай, Л. І.; Дума, О. І.
    Проаналізовано наукові підходи авторів щодо тлумачення категорії бізнес-процесів, виявлено ключові характеристики категорії бізнес-процесів, проведено типологію дефініцій поняття різними авторами за цільовою спрямованістю, запропоновано авторське бачення сутності поняття у світлі перспектив подальших досліджень. The scientifical approaches of different authors to the interpretation of business processes category have been analyzed in the article. Key characteristics of the business processes have been identified. Classification of the approaches to definition of term “business processes” by target orientation has been conducted. The author definition of the category “business process” has been developed in the way of further research prospect.