Вісники та науково-технічні збірники, журнали
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12
Browse
17 results
Search Results
Item Формування позитивної корпоративної культури організацій(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Сидорко, Ігор; Sydorko, Igor; Державне підприємство “Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації”Розглянуто різні підходи до визначення корпоративної культури організації. Розкрито основні функції та етапи її розвитку. Висвітлено проблеми формування сучасної стратегії корпоративної культури організації та ключові напрями її реалізації в Україні.Item Christo Кrachunov, Krasimira Dimitrova. Культура якості – фактор сталого розвитку організацій шляхом застосування загального управління якістю(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Кrachunov, Christo; Dimitrova, KrasimiraОдна з найбільших перешкод для організацій, що намагаються реалізувати комплексне управління якістю, є культурний бар’єр. Багато організацій докладають великих зусиль для реалізації загального управління якістю за участю співробітників у всіх аспектах планування, реалізації та забезпечення їх підготовки для того, щоб гарантувати, що вони мають необхідні кваліфікацію і навички. У багатьох випадках це призводить до організаційної інерції в цьому процесі. Щоб подолати цю інерцію, необхідно змінити культуру організації. Це дослідження фокусується на важливості культури якості в інтересах сталого розвитку організацій і проблем, пов’язаних з розвитком цієї культури. One of the biggest obstacles to organizations trying to implement total quality management is a cultural barrier. Many organizations make great efforts to implement total quality management with the participation of employees in all aspects of planning, implementation and providing their training in order to ensure that they have the needed qualifications and skills. In many cases, it leads to organizational inertia in this process. To overcome this inertia, it is necessary to change the culture of the organization. This study focuses on the importance of a quality culture for sustainable development of organizations and issues relating to the development of this culture.Item Управління знаннями як інструмент забезпечення інноваційного розвитку підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Смолінська, Н. В.; Грибик, І. І.Розглянуто поняття “інформація” та “знання”, сфери управління знаннями на підприємстві. Проаналізовано ознаки організаційної культури підприємства, що самонавчається, культурні чинники, які відповідно створюють бар’єри та підтримують ефективне управління знаннями. Розглянуто завдання, які ставляться перед менеджерами з управління знаннями. Виділено основні норми і цінності, які представляють організаційну культуру підприємства, що самонавчається. The article points out that the peculiarity of an enterprise conforming to the new economic conditions, is recognizing knowledge as a basic tool for creating competitive advantages, adoption and implementation of initiatives aimed at managing knowledge. The difference between the concepts of “knowledge” and “information” are specified. One of the features that distinguish knowledge from information is that knowledge depends on context and subjective conditions of its use; it is closely linked with the person while information may exist independently. Organizational form of a self-developing enterprise is the result of a continuous process of learning, using knowledge and intellect. Similarly, we can assume that the organizational culture of the self-developing enterprise will result in generating experience in its self-learning process. Therefore, the formation of the mentioned culture sample is essential for the enterprise’s development. The article points out the basic norms and values representing culture of a self-developing enterprise. The company that is self-developing should implement the following goals: to ensure the development of employees, increase the value of intellectual capital and its use, obtain competitive advantages as well as achieve the expected results and objectives by both the employees and the enterprise itself. The article considers basic concepts and methods of human capital management and establishes that their application is possible and peculiar to mature companies only. Maturity in this context is early positive experience in making decisions concerning quality management, outsourcing, knowledge management, management of relations with clients etc. It was established that the key components of a self-developing enterprise are: information, analysis, knowledge, communication serving to inflow and availability of knowledge; partnership as mutual learning and knowledge development, synergy, i.e. value added to the collective knowledge; knowledge culture, i.e. the system supporting continuous augmentation and improvement of enterprise’s intellectual capital.Item Ціннісно-регулятивні аспекти організаційної культури підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Захарчин, Г. М.Висвітлено ціннісно-регулятивні аспекти організаційної культури, які підсилюють її роль у забезпеченні ефективної діяльності підприємства. Охарактеризовано структурну, гуманістичну, ідеологічну, символічну парадигми організаційної культури в контексті розвитку систем менеджменту підприємства. Акцентовано на основних напрямах впливу організаційної культури на діяльність підприємства, що проявляється через процеси, структуру, систему відносин. The article highlights the value-regulative aspects of organizational culture that enhance its role in ensuring the effective activity of the company. There are characterized structural, humanistic, ideological, symbolic paradigms of organizational culture in the context of company management systems. The main attention is focused on the main areas the impact of organizational culture on enterprise activity, which is manifested through the processes, structure, system of relationships. Organizational culture belongs to the complex phenomena study which faces a number of challenges that increase the growing interest in considering it as an internal source of innovation development, organizational changes and increased competitiveness. Current realities make their own corrections in management functions, which are realized not just in a particular organization but in a cultural environment as well; therefore, all management components are integrated to organizational culture category. Four types of value-regulatory paradigms of organizational culture were formed at the crossroads of all areas of its impact: structural, humanistic, ideological and symbolic. Using them allows us to consider a variety of scenarios of organizational behavior and development of company management systems. The structural paradigm of organizational culture reflects the technological activities of the company, so it is a value and regulatory mechanism aimed at streamlining processes, clarifying coordination functions between departments, planning of all enterprise processes, providing consistency and commitment in actions and decision-making. Humanistic paradigm is developed in the context of humanistic attitudes of society and fully consistent trends of socialization and humanization of work, so the main attention is directed to the human factor and methods of harmonizing personnel relations. The ideological paradigm is different, because it represents leadership role ideologies at the enterprise. Manager plays the role of a politician who is able to regulate the contradiction between the interests of different groups of personnel and individual employees, avoiding conflict situations. Symbolic paradigm is characterized by predominance trappings of organizational culture, artifacts that are easily perceived visually and by raising cultural tradition formed in accordance with the historical aspects of the enterprise. Thus, the impact of organizational culture on the overall performance of the company consists of a combination of the above aspects of value and regulatory paradigms and trends. Overall processes, structure, and behavior form the overall performance of the company, which confirms the effective influence of organizational culture on all parameters of its operation.Item Інтеграція внутрішнього маркетингу в організаційну культуру організацій сфери послуг(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Захарчишин, Г. М.; Космина, Ю. М.Відображено інтеграцію внутрішнього маркетингу в організаційну культуру через поведінкові механізми. Проаналізовано суть внутрішнього маркетингу та організаційної культури, шляхи та етапи їхньої інтеграції. Розглянуто форми впровадження філософії внутрішнього маркетингу в організаційну культуру організації. Визначено основні переваги запровадження ідей та принципів внутрішнього маркетингу для діяльності організації. Integration of internal marketing into organizational culture through behavioural mechanisms is displayed. The essence of internal marketing, organizational culture and the ways and stages of their integration is analyzed. Integration of internal marketing philosophy into the organizational culture, their forms and stages are considered. The main benefits of implementation the internal marketing ideas and principles into the organizations activity is defined.Item Організаційна культура університетської педагогічної освіти: методика дослідження та методика навчання з використанням кейс-стаді(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Смолінська, ОлесяАнализируются научный и методический контексты кейс-стади в качестве методики исследования организационной культуры педагогического университета посредством её целенаправленного описания и использования кейсов в ситуационной методике обучения студентов. Определены и охарактеризированы направления анализа организационной культуры и особенности составления по ним кейсов, изложены принципиальные позиции по их использованию в учебном процессе. The article analyses scientific and methodical contexts of case-study as techniques of investigation of organizational culture of a pedagogical university through task-oriented description and application of cases in situational methods of students teaching. The author determines the directions of organizational culture analysis, characterizes the peculiarities of cases development according to them, and states the principal positions concerning the application of case-studies in the teaching process.Item Розвиток соціального партнерства та організаційної культури між суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Захарчин, Г. М.Висвітлено основні аспекти розвитку соціального партнерства та організаційної культури між суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності. Запропоновано напрями активізації практики соціального партнерства. Виділено сфери бізнесу та процедурні схеми, в яких простежується специфіка типів культур. Наголошено на необхідності формування інтеркультурної комунікативної компетенції. The basic aspects of social partnership and organizational culture between the subjects of foreign economic activity. Directions active practice of social partnership. Highlight areas of business and procedural schemes, which traced the specific types of crops. The necessity of forming intercultural communicative competence.Item Аналіз впливу національного менталітету на формування організаційної культури(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Юринець, О. В.; Федорів, М. М.Визначено проблеми, пов’язані з впровадженням організаційної культури на вітчизняних та іноземних підприємствах, здійснено дослідження впливу національного менталітету (організаційної культури) на її формування та виокремлено передумови стимулювання інноваційної активності в межах мультинаціонального колективу працівників. Проаналізовано національні відмінності українців та представників інших країн, звідки в Україну поступає значний обсяг інвестицій, а разом з ними й свої підходи до управління. In the article problems, related to introduction of organizational culture on ukrainian and foreign enterprises are determined, research of influence of national mentality is carried out on its (organizational culture) forming and pre-conditions to stimulate worker’s of different nationalitie innovative activity are determined. The analysis of national differences of Ukrainians and representatives of other countries, from where the investments enters to Ukraine, and also a management occupies an important place in the article.Item Системний підхід до конкурентоспроможності(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Захарчин, Г. М.; Юринець, О. В.Обґрунтовано необхідність використання системного підходу до формування концепції конкурентоспроможності та розкрито його зміст. Охарактеризовано фактори впливу на конкурентоспроможність на кожному ієрархічному рівні суб’єктів конкурентних відносин, розглянуто джерела формування конкурентних переваг і виділено фактор організаційної культури як домінуючий в структурі конкурентних переваг, описано трансформацію індивідуальних ознак конкурентоспроможності особистості в колективної. Grounded necessity of the use of approach of the systems to forming of conception of competitiveness and his maintenance is exposed. The factors of influence are described on a competitiveness at every hierarchical level of subjects of competition relations, the sources of forming of competitive edges are considered and selected factor of organizational culture as dominant in the structure of competitive edges, transformation of individual signs of competitiveness of personality is described at collective.Item Маркетингова субкультура як складова організаційної культури підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Захарчин, Г. М.The necessity of forming of marketing subculture is reasonable as a component organizational culture of enterprises; signs, functions and principles of marketing subculture, are distinguished; her role is reflected in stimulation of necessities of humanism character and distribution of practice of the socialethics marketing; directions of development of marketing subculture are described, the basic valuable-regular elements of marketing subculture are marked. Обґрунтовано необхідність формування маркетингової субкультури як складової організаційної культури підприємств; виділено ознаки, функції та принципи маркетингової субкультури; висвітлено її роль у стимулюванні потреб гуманістичного характеру та поширенні практики соціально-етичного маркетингу; охарактеризовано напрями розвитку маркетингової субкультури, зазначено основні ціннісно-регулятивні елементи маркетингової субкультури.