Browsing by Author "Баран, Р. Т."
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Державне фінансування в контексті ЄВРО-2012 та розвитку аеропорту “Львів”(Видавництво ЗУКЦ, 2014) Баран, Р. Т.Item Проблеми радіаційної безпеки авіапасажирів та членів екіпажів повітряних суден та підходи до соціально-економічних, інноваційних та правових напрямків їх вирішення(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Баран, Р. Т.Розглянуто проблеми радіаційної безпеки авіапасажирів і членів екіпажів повітряних суден (ПС), оскільки вони не стали поки що предметом наукових досліджень серед тих, хто вивчає інноваційні підходи в управлінні базовими галузями економіки країни. На ці проблеми не звертають уваги ні авіапромисловці, ні авіаперевізники, що не сприяє розвитку літакобудування і розширенню авіатранспортних послуг (АТП). Відсутність у літаках вітчизняного виробництва захисних екранів від природного опромінення (ПО) гальмує інтенсифікацію їх використання на ринках світової авіатранспортної системи, не забезпечується економічна ефективність та конкурентоздатність. Запропоновано можливі підходи до вирішення цих проблем та зменшення негативного впливу ПО на споживачів АТП. Problems of radiation safety of passengers and crew of aircraft, because they have not become a subject of research as yet and have not spread among those who are exploring innovative approaches in the management of basic sectors of the economy, are investigated in this article. No attention is paid to them, neither by aviation industry nor by air carriers, does this not favor the development of aircraft construction and the expansion of air transport services (ATS). The lack of protective screens against natural radiation (NR) in aircrafts inhibits the intensification of their use in the markets of the world air transport system. Therefore, there is no economic effectiveness and competitiveness. Possible approaches to solving these problems and reduction of the negative impact of natural irradiation on consumers of ATS are suggested. Description of the object of the investigation. The problems of air transport industry and the whole transport complex in Ukraine consist in their reformation with the goal of their continuous development. And, from each point of view, these measures for development of air transport as infrastructure should be undertaken on innovative basis. For the purpose of competitiveness of operators of airplanes on external air transport markets, namely national aircraft manufacturers and companies, principles of environmental safety acquire the greatest importance. The results of research on innovative approaches to competitiveness and increase of economic efficiency as well as environmental safety of the national system of aircraft industry and air transport (airlines) are presented in this article. The relevance of the work. The article, is extremely relevant, since it offers the main approaches to the definition of socio-economic efficiency as well as the means of improvement of consumer qualities of Ukrainian aircraft with the aim of their design, manufacturing, sales and offer (transportation opportunities) in the markets of air transportation services in the world. Recently, the development of the aircraft Antonov family (An-140 up to An-178) continues. Therefore, in this the article the author's suggestions consist in design of, figuratively speaking, screens against the natural irradiation. This problem is especially relevant in air travels (flights) at the altitude of cruiser echelons. Thus, the complex security observation, ecology, and expansion of the concept of “aviation security” as well as, the increase in competitiveness and efficiency of air transport on this basis make up a scientific novelty of the article. The results consist in the fact that the author from the point of view of the aircraft operator examined the organization, design, production for the operation of the air transport market segments of distant end height routs as just for the subjects of Ukrainian air transport. Then they will be operated safely for the users and commercially effectively as made in Ukraine aircraft. And this is the urgent need in scientific – practical elaboration and decision of this problem. Value the conducted research and, specifically, its results consist in the statement of conclusions which can be used in practice of state regulation in air transport; legislative regulation of issues of ecological safety both of passengers and crews are elaborated. It is stated that in this case there are possibilities to increase efficiency, ecological safety, and competitiveness of the national air transportation system.Item Проблеми радіаційної безпеки авіапасажирів та інновації(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Баран, Р. Т.; Гузак, В. О.Item Управління конкурентоздатністю авіакомпаній України на основі інноваційних підходів(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Баран, Р. Т.Визначено основні проблеми становлення і підвищення конкурентоспроможності суб’єктів повітряного транспорту України у пореформений період. Здійснено аналітичний огляд стану реформ цивільної авіації та запропоновано шляхи вирішення проблем з управління конкурентоспроможності авіакомпаній на інноваційній основі. Конкретно і критично проаналізовано також чинне національне законодавство щодо реструктуризації цивільної авіації з метою встановлення його переваг та недоліків щодо міжнародних норм. Подано економічні та правові підходи до означення економічної ефективності та розвитку суб’єктів галузі і паритетного ціноутворення, взаєморозрахунків за схемою “Бі-Ес-Пі”, а також внесення змін та доповнень до чинного законодавства України. Main problems of competitiveness of newly formed subjects of Ukrainian Air transport in post reform period are determined in this article Analytical review of the state of reforms in civil aviation is carried out. Ways of solving the problems of the management of competitiveness air line are suggested. Nowadays legislation concerning restructuralization of air enterprises in order to ascertaining its advantages and faults are concretely and critically analyzed. Economic and legislative approaches to, the definition of economic effectiveness and the development of subjects are given in this work, Billing and Settlement Plan. Parity pricing and amendments and supplements to nowadays legislation are also given.Item Фінансово-економічна та правова парадигми сталого розвитку авіаперевізників в умовах реформування повітряно-транспортної системи України(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Баран, Р. Т.Визначено основні проблеми становлення суб’єктів повітряного транспорту України у пореформений період та запропоновано шляхи вирішення конкурентоспроможності авіаперевізників, їх сталого розвитку. Проаналізовано чинне законодавство щодо реструктуризації цивільної авіації, визначено її переваги та недоліки. Подано фінансово-економічні та правові підходи до означення впровадження парадигм, які сприятимуть покращенню та ефективному розвитку цієї галузі. Main problems of formation of subjects of Ukrainian Air Transport during the post reform period are determined. Ways of solving the problems of compatibility and stable development of air companies are suggested. Nowadays legislation concerning restructurisation of civil aviation is analyzed. Merits and faults are determined. Financial-economic and legislative approaches to the definition of paradigms introduction which contribute to the improvement of effectiveness of this branch are given in this work.