Browsing by Author "Білоус, Віктор Тарасович"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Парадигма виконавчої влади в Україні: адміністративно-правовий аспект(Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Дніпров, Олексій Сергійович; Бортник, Надія Петрівна; Національний університет «Львівська політехніка»; Білоус, Віктор Тарасович; Ігонін, Руслан Владиславович; Беззубов, Дмитро ОлександровичУ дисертації здійснено монографічний комплексний адміністративно-правовий аналіз парадигми виконавчої влади в Україні. Доведено, що парадигму виконавчої влади України необхідно формувати з урахуванням соціально-політичних особливостей розвитку українського суспільства та глибинних процесів, які у ньому відбуваються. Натомість, запозичення зарубіжного досвіду функціонування моделей виконавчої влади потребує врахування зовнішніх загроз та внутрішніх чинників, побудови необхідної інфраструктури, подальшої децентралізації та максимального сприяння інститутів громадянського суспільства. Проаналізовано теоретико-методологічні основи дослідження виконавчої влади в Україні в сучасних умовах розвитку суспільства. Здійснено комплексний адміністративно-правовий аналіз поняття, змісту і функцій виконавчої влади як сфери публічної управлінської діяльності. Розглянуто систему органів виконавчої влади та організаційні аспекти основних напрямів її діяльності у контексті децентралізації влади. Охарактеризовано основні аспекти функціонування виконавчої влади в умовах побудови інформаційного суспільства. Зазначено, що в умовах побудови інформаційного суспільства електронне урядування в Україні стало невід’ємною частиною політико-адміністративного дискурсу. Визначено напрями вдосконалення діяльності виконавчої влади в Україні в контексті євроінтеграційних процесів. Запропоновано ефективність діяльності органів виконавчої влади вимірювати та оцінювати на основі соціально значущих параметрів, зокрема: чисельність населення, якість життя, тривалість життя, розвиток охорони здоров’я, підприємницька активність, захист материнства і дитинства, розвиток культури та ін. В диссертации осуществлено монографическое комплексный административно-правовой анализ парадигмы исполнительной власти в Украине. Доказано, что парадигму исполнительной власти Украины необходимо формировать с учетом социально-политических особенностей развития украинского общества и глубинных процессов, которые в нем происходят. Вместе с тем заимствование зарубежного опыта функционирования моделей исполнительной власти требует учета внешних угроз и внутренних факторов, построения необходимой инфраструктуры, дальнейшей децентрализации и максимального содействия институтов гражданского общества. Проанализированы теоретико-методологические основы исследования исполнительной власти в Украине в современных условиях развития общества. Осуществлен комплексный административно-правовой анализ понятия, содержания и функций исполнительной власти как сферы публичной управленческой деятельности. Рассмотрена система органов исполнительной власти и организационные аспекты основных направлений ее деятельности в контексте децентрализации власти. Охарактеризованы основные аспекты функционирования исполнительной власти в условиях построения информационного общества. Отмечено, что в условиях построения информационного общества электронное управление в Украине стало неотъемлемой частью политико-административного дискурса. Определены направления совершенствования деятельности исполнительной власти в Украине в контексте евроинтеграционных процессов. Отмечено, что поиск оптимальной модели публичной администрации на местах в целом органично связан с процессом децентрализации и деконцентрации полномочий центральных органов исполнительной власти с целью разграничения, сбалансирования и избежания их дублирования между местными государственными администрациями и органами местного самоуправления. Доказано, что приоритетными задачами органов исполнительной власти по евроинтеграции Украины прежде всего должны стать 1) адаптация украинского законодательства по вопросам деятельности ОИВ с законодательством ЕС; 2) внедрение европейских стандартов в деятельность органов исполнительной власти Украины, что выступает необходимым евроинтеграционным шагом украинской власти. При этом важную роль играет стандартизация деятельности органов исполнительной власти, которая является достаточно сложной задачей, поскольку её решение требует введения значительного количества стандартов (правил), к тому же, в значительном количестве сфер. Констатировано, что характеризуя исполнительную власть в контексте принятой в Украине конституционной модели разделения власти (разделения властей), необходимо определиться с ее функциональным и организационным проявлением. Исполнительная власть как функция ассоциируется с государственным управлением в узком смысле. Исполнительная власть как организация – это совокупность (система) государственных органов и должностных лиц, реализующих соответствующую функцию на политическом и административном уровнях. «Политическая» и «административная» составляющие определенной таким образом исполнительной власти составляет органическое целое. Отмечено, что исполнительная власть является наиболее многочисленной ветвью государственной власти, располагающей значительными полномочиями в части реализации прав, свобод и законных интересов граждан. В то же время, именно она наименее подконтрольна народу, в соответствии с Конституцией является единственным источником власти. Гражданское общество оказывает влияние на исполнительную власть на всех этапах принятия и реализации государственно-управленческих решений. Отмечено, что выбор Украиной курса демократических реформ и объективные процессы развития и модернизации общества в целом определяют переход от традиционных моделей управления к развитию их механизмов на основе демократического управления. В современных условиях любая система управления, выступает как система разработки и реализации властных функций, испытывает на себе влияние общественного мнения – особого инструмента социального влияния на систему управления и механизма социальной корреляции отношений власти и общества. Это влияние и делает процессы, связанные с реализацией тех или иных управленческих функций в большей или меньшей мере публичными. The monograph complex administrative-legal analysis of the paradigm of executive power in Ukraine was carried out in the dissertation. It is proved that the paradigm of executive power of Ukraine should be formulated taking into account the socio-political peculiarities of the development of Ukrainian society and the underlying processes that take place there. Instead, the borrowing of foreign experience in the functioning of executive models requires consideration of external threats and internal factors, the construction of the necessary infrastructure, further decentralization and the maximum promotion of civil society institutions. The theoretical and methodological bases of the research of executive power in Ukraine in the modern conditions of development of society are analyzed. Complex administrative and legal analysis of the concept, content and functions of executive power as a sphere of public management activity is carried out. The system of executive bodies and organizational aspects of the main directions of its activity in the context of decentralization of power are considered. The main aspects of the functioning of the executive power in the context of building an information society are described. It is noted that in the context of the construction of the information society, electronic governance in Ukraine became an integral part of the political and administrative discourse. The directions of improvement of activity of executive power in Ukraine in the context of European integration processes are determined. The effectiveness of activity of executive bodies is proposed to be measured and evaluated on the basis of socially significant parameters, in particular: population size, quality of life, life expectancy, health care development, entrepreneurial activity, protection of motherhood and childhood, development of culture, etc.Item Правова природа інвестиційних відносин: фінансово-правове регулювання(Національний університет "Львівська політехніка", 2018) Бліхар, Марія Миронівна; Ортинський, Володимир Львович; Національний університет «Львівська політехніка»; Білоус, Віктор Тарасович; Криницький, Ігор Євгенович; Савченко, Леся АнатоліївнаДисертацію присвячено формуванню концепції фінансово-правової регламентації суспільних відносин у сфері інвестиційної діяльності, яка може бути використана з метою розроблення комплексних підходів до реформування вітчизняного фінансово-інвестиційного правового регулювання. Розкрито фінансово-правову природу відносин, пов’язаних з інвестиційною діяльністю, проаналізовано публічність як підставу виокремлення фінансово-інвестиційних правовідносин. Класифіковано суб’єктів інвестування, охарактеризовано їх фінансово-правову компетенцію. Досліджено об’єкт інвестування з позиції науки фінансового права, встановлено його склад, здійснено диференціацію. Визначено об’єкт інвестиційної діяльності в бюджетній сфері, виділено його види і форми. Сформульовано дефініцію бюджетного інвестування, розкрито його риси. З’ясовано специфіку суб’єктного складу бюджетно-інвестиційних правовідносин. Досліджено стадійність як природну властивість бюджетно-інвестиційного процесу, встановлено особливості правової регламентації інвестування на його окремих стадіях. Виділено специфіку податково-інвестиційних правовідносин, розглянуто їхню структуру. Здійснено класифікацію та характеристику податкових платежів, дотичних до інвестування. Сформульовано дефініцію інвестиційного податкового платежу, виокремлено групу відповідних платежів. Окреслено специфіку податково-процедурного регулювання у сфері інвестиційної діяльності. Запропоновано класифікацію податкових режимів, що застосовуються під час здійснення інвестування (загальний, спеціальний, особливий). Сформульовано визначення фінансового контролю в інвестиційній сфері та охарактеризовано компетенцію відповідних органів, що здійснюють фінансовий контроль. Вироблено структурування зазначеного контролю за такими критеріями, як вид, форма, метод. Проаналізовано фінансово-правовий аспект контрольно-інвестиційних процедур. Досліджено фінансову складову системи юридичної відповідальності у сфері інвестиційної діяльності (її підстави, функції та різновиди). Аргументовано важливість створення низки спеціалізованих органів / установ у сфері інвестування. Сформульовано пропозиції та рекомендації щодо внесення змін до чинного вітчизняного законодавства, спрямованих на вдосконалення фінансово-правового регулювання інвестицій. Диссертация посвящена формированию концепции финансово-правовой регламентации общественных отношений в сфере инвестиционной деятельности. Концепция может быть использована в процессе разработки комплексных подходов к реформированию отечественного финансово-инвестиционного правового регулирования. В работе раскрывается финансово-правовая природа отношений, касающихся инвестиционной деятельности. Анализируется публичность как основание для вычленения финансово-инвестиционных правоотношений. Предложена классификация субъектов инвестирования, охарактеризована их финансово-правовая компетенция. Исследован объект инвестирования с позиции науки финансового права, установлен его состав, осуществлена дифференциация. Определен объект инвестиционной деятельности в бюджетной сфере, выделены его виды и формы. Сформулирована дефиниция бюджетного инвестирования, раскрыты его признаки. Описана специфика субъектного состава бюджетно-инвестиционных правоотношений. Исследована стадийность как естественное свойство бюджетно-инвестиционного процесса, определены особенности правовой регламентации инвестирования на его отдельных стадиях. Установлена специфика налогово-инвестиционных правоотношений, рассмотрена их структура. Даны классификация и характеристика налоговых платежей, связанных с инвестированием. Предложена дефиниция инвестиционного налогового платежа, вычленена группа соответсвующих платежей. Очерчена специфика налогово-процедурного регулирования в сфере инвестиционной деятельности. Предложена классификация налоговых режимов, применяемых при осуществлении инвестирования (общий, специальный, особенный). Сформулировано определение финансового контроля в инвестиционной сфере, характеризуется компетенция соответствующих органов, осуществляющих финансовый контроль. Указанный контроль структурируется по следующим критериям: вид, форма, метод. Анализируется финансово-правовой аспект контрольно-инвестиционных процедур. Исследуется финансовая составляющая системы юридической ответственности в сфере инвестиционной деятельности (ее основания, функции и разновидности). Аргументируется необходимость создания ряда специализированных органов / учреждений в сфере инвестирования. Формулируется ряд предложений и рекомендаций, касающихся усовершенствования финансово-правового регулирования инвестирования в действующем отечественном законодательстве. The thesis is devoted to the formation of the concept of financial and legal regulation of public relations in the sphere of investment activity, which can be used to develop integrated approaches to reforming the domestic financial and investment legal regulation. The main directions of financial and legal regulation in the sphere of investment activity (budget vector, tax direction, control-delictual vector, currency vector) are outlined. The financial and legal nature of relations connected with investment activity is disclosed and the publicity as the basis for distinguishing financial and investment legal relations is analyzed. The investment subjects are classified and the characterization of their financial and legal competence is carried out. The criteria (quantitative parameter, qualitative indicator) of assigning a person to an investor are determined. The object of investment from the position of the science of financial law is investigated, its composition is established and its differentiation is carried out. The author’s definitions of the concepts of “financial and investment legal policy” and “financial and investment security” are formulated. The necessity of formation and adoption of the Strategy of financial and investment security of Ukraine by the Verkhovna Rada of Ukraine is established. The distinguishing of financial and investment law as a component of the science of financial law and the autonomous academic discipline is proposed, and the program of the corresponding special course is developed. The impropriety of the adoption of the Investment Code of Ukraine as an act that, by its nature and purpose, is aimed at dissolving the sustained sectoral and institutional ties, is proved. The object of the investment activity in the budget sphere is defined, and its types and forms are distinguished and classified. The distinction between the subject and the object of investment in the budget sphere is made. The definition of the budget investment is formulated and its features are revealed. The specificity of the subject composition of the budget-investment legal relations is clarified, and their differentiation onto conditionally passive subjects, active subjects-organizers, direct subjects-donors and direct subjects-recipients is carried out. The stage as a natural feature of the budget-investment process is investigated, the peculiarities of the legal regulation of investment at its separate stages are established. The specificity of the tax-investment legal relations (their special “working area”, the complex nature of investment activity, the special object – investments and investing) is highlighted, and their structure is considered. The tax legal relations in the sphere of investment depending on their type (general regulatory, concrete regulatory, security integrated) are characterized. The classi-fication and characterization of tax payments related to investing are carried out. The definition of the investment tax payment is formulated, the group of appropriate payments (the investment ones by their purpose) is distinguished. The specificity of tax and procedural regulation in the sphere of investment activity is outlined. The classification of tax regimes into general, special (systemic and complex) and specific which are applied in the course of investing, is offered. The common features peculiar for the special tax regimes in the sphere of investment are singled out. The definition of financial control in the investment sphere is formulated and the competence of the appropriate bodies depending on their level and priority directions of activity is characterized. The structuring of the specified control according to such criteria as a kind, form and method is made. The characterization of the types of financial control in the sphere of investment, depending on the direction of control actions in accordance with the identification of the subject and the object of control, information support and the purpose of investment activity, is described. The financial and legal aspect of control-investment procedures is analyzed, the peculiarities of financial and investment control procedures and the basic procedures and stages of financial and investment cont-rol are singled out. The system of legal responsibility in the sphere of investment activity, its structure and specificity as well as financial and legal component (its bases and varieties) are investigated. The description of the functions of legal responsibility for financial and investment violations is carried out. The importance of creating specialized institutions, the institutions in the sphere of investment (Financial and Investment Inspection of Ukraine, the Development Bank, the Investment and Innovation Agency of Ukraine, the Supreme Court on Investment Activity) is proved. A number of suggestions and recommendations for the current domestic legislation aimed at improving the financial and legal regulation of investment are formulated.Item Співвідповідач у адміністративному процесі (процесуальна співучасть)(Національний університет "Львівська політехніка", 2021) Сало, Андрій Богданович; Бортник, Надія Петрівна; Національний університет "Львівська політехніка"; Білоус, Віктор Тарасович; Ковалів, Мирослав Володимирович