Browsing by Author "Ванькович, Л. Я."
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Item Дифузія результатів інноваційної діяльності підприємств як складова зовнішньоекономічної діяльності у контексті підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Ванькович, Л. Я.Item Дифузія інновацій як інструмент управління інноваційним процесом(Видавництво Львівської політехніки, 2018-05-17) Ванькович, Л. Я.; Національний університет «Львівська політехніка»Item Класифікація дифузії результатів інноваційної діяльності підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Ванькович, Л. Я.Розглянуто існуючі види дифузії результатів інноваційної діяльності підприємств, зокрема за типом дифузора та видом моделі дифузії. Класифікація дифузії результатів інноваційної діяльності підприємств розширена на види за такими класифікаційними ознаками, як об’єкт, рівень і географічне охоплення. Кожний з видів названий, описаний і обґрунтований з позицій можливості чи необхідності його виділення. Побудована шкала оцінювання рівня дифузії результатів інноваційної діяльності підприємства. Виділено групи дифузерів та їхні характеристики з позицій інноваційної активності дифузерів і їхньої схильності до ризику. Were considered existent types of diffusion of results of innovative activity, including the kind of diffuser and the type of diffusion model. Classification of diffusion of results of innovative activity expanded views on classification features as an object, level and geographic coverage. Each of the kinds named, described and justified from the standpoint of possibility or necessity of his selection. Constructed scale estimation of a level diffusion of results of innovative activity of enterprise. Highlight of the diffuser and its characteristics from the standpoint of innovation activity and their appetite for risk. To ensure the rational management of diffusion of results of innovative activity of enterprises, it is necessary to identify and systematize kinds of diffusion. This need caused by the necessity get the most complete and specific information about objects diffusion, especially the stages of development of the phenomenon of diffusion. From the level of awareness diffusers depends rationality endorse their decisions, including the choice of strategy and tactics diffusion of results of innovative activity of enterprise and of operative interference in distribution of diffusion’s objects on the market. As for the classification of diffusion of innovations, it is investigated in a small number of studies. So the problem is not sufficiently disclosed and requires further study. The study aims is to develop a classification of diffusion of results of innovative activity enterprises. By the object is expedient to allocate the following kinds of diffusion of results of innovative activity enterprise: the diffusion of creative ideas are brought to the level of knowhow; diffusion of innovations (innovative products, innovative technologies); diffusion of ownership of using innovation and brands. These kinds diffusion is expedient single out because each of these of objects is different dissemination in the market, accompanied specificity factors that influence the phenomenon of diffusion various risks and possibilities of applying results of innovative activity to get the desired effect. By the level of diffusion offer allocate a very low, low, medium, high and very high diffusion results of innovative activity enterprise. This graduation is important because of the need for evaluation of dissemination results of innovative activity in a particular sector (national market, region, etc.). Based on the number of potential customers (users) certain result of innovation activity of specific environment it is possible to estimate the level of diffusion. Diffusion by a geographical coverage is expedient to allocate for comparability levels of diffusion in time and space, the selection of its pace. Consequently, by a geographical scope distinguish national diffusion (diffusion in micro, meso and macro levels) and international diffusion (regional, continental, intercontinental, global). As a result of the research classification diffusion of results of innovative activity of companies was expanded by the author in the following of kinds classifications, an object, a level and a geographic coverage. Each of the kinds named, described and justified from the standpoint of possibility or necessity of his selection. However, there is some probability in the selection of other kinds or signs in further research theoretical and practical aspects of diffusion of innovation. It is worthwhile also investigate models of diffusion of results of innovative activity.Item Методичні положення щодо класифікації управлінських інформаційних систем(Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2006) Ванькович, Л. Я.Уточнено трактування термінів „автоматизована інформаційна система” та “управлінська інформаційна система”, розроблено і запропоновано методичні положення щодо принципів класифікації управлінських інформаційних систем, сформовано класифікацію існуючих управлінських інформаційних систем вітчизняних підприємств. In this article the interpretation of the terms “automatic informational system” and “managerial informational system” are specified, developed and implemented the methodical elaborations for principles of managerial informational system classification, the classification of existing managerial informational system of domestic enterprises was formed.Item Перспективи торгівельного співробітництва України та ЄС(Видавництво Львівської політехніки, 2019-04-23) Давиденко, Л. С.; Ванькович, Л. Я.; Національний університет «Львівська політехніка»Item Побудова системи альтернативних підходів до коригування процесу дифузії результатів інноваційної діяльності підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Ванькович, Л. Я.; Vankovych, L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityРозроблено систему альтернативних підходів до коригування процесу дифузії результатів інноваційної діяльності машинобудівних підприємств. Визначено її складові: чітку декомпозицію дозування інформації про об’єкт дифузії, що просувається серед членів цільової аудиторії – потенційних споживачів; наявність засобів для підтримування зворотного зв’язку із зацікавленими у придбанні товару споживачами; вироблення раціонального за тривалістю плану із охоплення рекламою найбільшої кількості споживачів об’єктів дифузії. Запропоновано схематичне представлення графу процесу реалізації стратегії просування об’єкта дифузії.Item Предмет і цілі управління знаннями(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Ванькович, Л. Я.Item Сутність поняття “дифузія результатів інноваційної діяльності підприємства”(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Ванькович, Л. Я.Новизною роботи є визначення сутнісних ознак дифузії інновацій, дифузії результатів інноваційної діяльності, п’яти її характеристик (просторової, соціальної, технічної, часової, управлінської), аналізування та виокремлення підходів до трактування цих понять вітчизняними та зарубіжними авторами, взаємозв’язку підходів до трактування поняття “дифузія інновацій” та його характерів і графічного подання, а також доведення доцільності використання словосполучення “дифузія результатів інноваційної діяльності” і запропоновано власне його трактування. The novelty of the article is to determine the essential features of diffusion of innovations, diffusion of results of innovative activity, its five characters (spatial, social, technological, time, management), analysis and separation of approaches to the interpretation of these terms by national and foreign authors, the relationship approaches to interpretation the term “diffusion of innovations” and its characters and its graphical representation as well as proof of the feasibility of using the phrase “diffusion of results of innovative activity”. Significant theoretical aspects of the innovations contained in the works of a large number of domestic and foreign scientists. The research the concept of diffusion of innovation involved in such foreign scholars like S. Baran, F. Bass, K. Dennis, J. Bogdanienko, E. Rogers, D. Kincaid, G. Moore, J. Coleman, G. Tarde, B. Ryan, N. Gross and others. In Ukraine, this subject did not find so many supporters. The issue is devoted to a series of innovative works of foreign and domestic scientists in a wide range of research, but the diffusion of results of innovative activity hardly paid attention and there are different interpretations of the concept. In addition, existing research diffusion of results of innovative activity sufficiently separated, multidirectional and no common idea of this phenomenon. Therefore, this issue requires further attention. The research goal is determine the essential features of diffusion of innovations, diffusion of results of innovative activity, analyze and isolate the approaches to the interpretation of these terms by different authors, and to prove the feasibility of using the phrase “diffusion of results of innovative activity”. The majority of scientists interpret innovation as the final result (in tangible or intangible form) of innovative activity. Therefore, in order to emphasize the impact of the diffusion of objects to describe the concept of “diffusion of innovations” it is appropriate to use the phrase “diffusion of results of innovative activity”. Since there is no unity in the selection of the essential features of the term of “diffusion of innovations”, we have researched the interpretation of the term by different authors. The research shows that the concept “diffusion of innovation” is determined not always clear, since it is based on several interrelated characteristics. These characters can be identified in the definition of a minimum of five (spatial, social, technological, time, management). Following the completion of scientific sources were identified and differing vectors ambiguity in the interpretation of the term “diffusion of innovations” by various authors. Therefore, we consider it necessary to distinguish resulting aspect of diffusion of innovation and, consequently, propose to treat the diffusion of results of innovative activity engineering companies as a systemic process of dissemination of new or improved products or license its production to communication channels among potential consumers (users) in time and space. The existing diversity in the interpretation of diffusion of innovations is probably also possible due to the large number of species of the phenomenon of diffusion of innovations, including diffusion of results of innovative activity of enterprises. Therefore, the goal is to further research the classification and typology of diffusion of results of innovative activity of enterprises.Item Характеристика окремих типів управлінських інформаційних систем(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Ванькович, Л. Я.Розглядається й уточнюється поняття управлінської інформаційної системи, виокремлюються головні типи інформаційних систем, які слугують для задоволення потреб різних організаційних рівнів і функціональних сфер менеджменту. Охарактеризовано такі типи інформаційних систем.Item Щодо визначення дифузії інновацій(Видавництво ЗУКЦ, 2014) Ванькович, Л. Я.Item Інноваційні інформаційні системи при обчисленні імпорту та експорту в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2018-05-16) Ванькович, Л. Я.; Присяжна, М. С.; Національний університет “Львівська політехніка”Item Іноземні інвестиції: визначення, сутність, класифікація(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Ванькович, Л. Я.; Ковальчук, С. І.Уточнено поняття іноземних інвестицій, висвітлено думки різних авторів щодо питань іноземних інвестицій, відзначено суперечливі та проблемні моменти у них, подано власне тлумачення наведеного поняття, розкрито поняття іноземних інвестицій через їхню класифікацію за різними ознаками. The concept of foreign investments was specified in the article, opinions of different authors are reflected in relation to the questions of foreign investments, it is indicated on contradictory and problems moments for them, own interpretation of the resulted concept is given, the concept of foreign investments is exposed through their classification on different signs.