Browsing by Author "Жежнич, Павло Іванович"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Лінгвістичні методи та засоби планування надання освітніх послуг з використанням Веб-спільнот(2019) Шілінг, Анна Юріївна; Жежнич, Павло Іванович; Національний університет «Львівська політехніка»; Лупенко, Сергій Анатолійович; Надутенко, Максим ВікторовичУ дисертаційній роботі розв’язано важливе наукове завдання розроблення методів і засобів планування надання освітніх послуг шляхом комп’ютерно-лінгвістичного аналізу інформаційного наповнення освітніх спеціалізованих Веб-спільнот, які б дали змогу прогнозувати контингент студентів для ефективного функціонування закладу вищої освіти. Для розв’язання цієї задачі запропоновано означення поняття планування надання освітніх послуг, як першочергового етапу планування надання цих послуг, побудовано модель поведінки користувачів освітніх Веб-спільнот та модель пропозиції освітньої послуги. Удосконалено метод виявлення релевантних дискусій із врахуванням особливостей формування інформаційного наповнення освітніх Веб-спільнот та розроблено метод відбору мотиваційних намірів учасників комунікативної діяльності на основі співставлення інформаційного наповнення з ключовими словами періоду вступної кампанії за допомогою індикативних ознак. Розроблено типові сценарії поведінки закладу вищої освіти на виявлені мотиваційні наміри потенційних споживачів освітніх послуг на основі методу відбору мотиваційних намірів учасників комунікативної діяльності та механізмів впливу на процес прийняття рішення споживачів освітніх послуг. Розроблено метод оцінювання якості інформаційного наповнення освітніх Веб-спільнот та словника мотиваційних намірів на основі показників якості за стандартом ISO/IEC-25010. У прикладному аспекті розроблено архітектуру та функціональну структуру системи комп’ютерно-лінгвістичного опрацювання інформаційного наповнення освітніх Веб-спільнот на основі методу виявлення релевантних дискусій із врахуванням особливостей формування інформаційного наповнення освітніх Веб-спільнот та методу відбору мотиваційних намірів учасників комунікативної діяльності. В диссертационной работе решено важное научное задание разработки методов и средств планирования предоставления образовательных услуг путем компьютерно-лингвистического анализа информационного наполнения образовательных специализированных веб-сообществ, которые позволили прогнозировать контингент студентов для эффективного функционирования учреждения высшего образования. Для решения этой задачи предложено определение понятия планирования предоставления образовательных услуг, как первоочередного этапа планирования предоставления этих услуг, построена модель поведения пользователей образовательных Веб-сообществ и модель предложения образовательной услуги. Усовершенствован метод выявления релевантных дискуссий с учетом особенностей формирования информа-ционного наполнения образовательных Веб-сообществ и разработан метод отбора мотивационных намерений участников коммуникативной деятельности на основе сопоставления информационного наполнения с ключевыми словами периода вступительной кампании с помощью индикативных признаков. Разработаны типовые сценарии поведения учреждения высшего образования на выявленные мотивационные намерения потенциальных потребителей образовательных услуг на основе метода отбора мотивационных намерений участников коммуникативной деятельности и механизмов влияния на процесс принятия решения потребителей образовательных услуг. Разработан метод оценки качества информационного наполнения образовательных Веб-сообществ и словаря мотивационных намерений на основе показателей качества по стандарту ISO / IEC-25010. В прикладном аспекте разработаны архитектура и функциональная структура системы компьютерно-лингвистической обработки информационного наполнения образовательных Веб-сообществ на основе метода выявления релевантных дискуссий с учетом особенностей формирования информационного наполнения образовательных Веб-сообществ и метода отбора мотивационных намерений участников коммуникативной деятельности. In the thesis an important scientific task was solved - development of methods and tools for working out of informational content of educational Web communities, which enabled to respond in time to the revealed motivational intentions of potential users of educational services for effective planning of provision these services by higher education institutions. In the first chapter the Web-community was analyzed as a platform for the formation of educational information content, namely analyzed: the typical architecture of the educational Web-communities, the types of its participants and the peculiarities of the formation of its information content. The main periods of the entry campaign are determined, depending on the information content of the educational Web-communities. The approaches to the classification of educational Web-communities are considered and on the basis of classifications the area of the dissertation work research is defined: specialized educational Web-communities with interactive text communication. In the second chapter there are developed formal models for the behavior of the educational Web-communities users, namely, potential entrants and higher education institutions, a model of the offer of educational services, and describes the structure of semantic variables. Activities of participants in communicative activities are determined by the need characterized by a set of relevant markers and indicative features. In the third chapter the mechanisms for influencing the formation of the student contingent on the basis of the strategies of the choice of a higher education institution were developed. Related constraints were identified between the specialties of higher education institution on the basis of the list of necessary external independent assessment certificates. An algorithm for selecting motivational intentions of users in text submissions for a certain period of the entry campaign is developed. For each identified motivational intent of the current loop, is determine the weighting factor that characterizes the significance of the motivational intention in relation to other thematic discussions. In the fourth chapter the architecture and functional structure of the computer-linguistic system of informational content filling of the educational Web-communities has been developed, which enables to predict the behavior of the potential consumer of educational services for the effective planning of the provision of these services and in practice has significantly increased the quality of information content from 0.4 to 0.9 depending on the period of the entry campaign. In the applied aspect, the architecture and functional structure of the computer-linguistic processing system of information content of educational Web-communities were developed on the basis of the method of identifying relevant discussions taking into account the peculiarities of forming information content of educational Web-communities and the method of selecting motivational intentions of participants.Item Методи та способи організації реляційних баз часовозалежних даних(Національний університет "Львівська політехніка", 2009) Жежнич, Павло ІвановичУ дисертаційній роботі вирішено важливу науково-прикладну проблему підвищення якості реляційних баз даних під час їхнього довготривалого використання незалежно від особливостей предметної області, програмних та апаратних засобів шляхом використання розроблених теоретичних засад та програмних засобів організації реляційних баз даних як інформаційних продуктів з урахуванням часових залежностей даних. З цією метою розроблено формальну узагальнену інформаційну модель предметної області, метамоментну часову реляційну модель даних на основі введеного поняття часово-залежних даних, що стало основою для нових методів подання реляційних баз даних за допомогою XML-технологій та повного набору операцій для маніпулювання реляційними базами даних з урахуванням часу як набору шаблонів SQL-запитів. Розроблено методи оцінювання якості реляційних баз даних з урахуванням часу на основі стандарту ISO-9126, що визначає напрямки підвищення якості реляційних баз даних як інформаційного продукту. У прикладному аспекті розроблено набір параметрів якості реляційних баз даних як інформаційних продуктів задля їхнього тривалого використання та розроблено декілька макетів реляційних баз часово-залежних даних. Експериментальні дослідження упродовж тривалого часу підтвердили коректність постановки задачі, достовірність побудованих формальних моделей та ефективність розроблених методів та засобів організації реляційних баз часово-залежних даних. Диссертация посвящена решению важной научно-прикладной проблемы повышения качества реляционных баз данных во время их длительного использования независимо от особенностей предметной области, программных и аппаратных средств путем использования разработанных методов и программных средств организации реляционных баз данных как информационных продуктов с учетом временных свойств данных. С этой целью разработано формальную универсальную информационную модель предметной области, метамоментную временную реляционную модель данных на основе введенного понятия временно-зависимых данных, что послужило основой для новых методов представления реляционных баз данных с помощью XML-технологий и обеспечило полный набор операций для манипулирования реляционными базами данных с учетом времени как набора шаблонов SQL-запросов. Разработаны методы оценки качества реляционных баз данных с учетом времени на основе стандарта ISO-9126, которые определяют направления повышения качества реляционных баз данных как информационного продукта. В прикладном аспекте разработан набор параметров качества реляционных баз данных для информационных продуктов с целью их длительного использования и разработан ряд макетов реляционных баз временно-зависимых данных. Экспериментальные исследования в течение длительного времени подтвердили корректность постановки задачи, достоверность построенных формальных моделей и эффективность разработанных методов и средств организации реляционных баз временно-зависимых данных. The thesis is dedicated to solving an important scientific problem of relational database quality increase during their long-term usage regardless of a data domain, software and hardware features using created methods and means of organizing a relational database as an information product taking into consideration time characteristics of data. To solve the problem a formal universal informational model of a data domain is proposed. A metamoment time relational data model based on the introduced notion of time-dependent data was built. It is the basis of new methods of relational databases representation by means of XML-technologies, and of a complete operations set in the form of SQL queries templates set intended for manipulating relational databases taking into account time. ISO-9126 standard-based methods of quality evaluation of relational databases with time characteristics were developed specifying directions of quality increase of relational databases considered as information products. At an application layer a set of quality parameters of relational databases considered as information products was developed with the purpose of their long-term usage. Several samples of relational time-depended databases were created as well. Continuous experiments have proved correctness of the problem statement, trustworthiness of formal models built and efficiency of the proposed methods and means of relational time-dependent databases organizing. In the first chapter the analysis of modern tendencies and development prospects of database systems in the information society was held. Peculiar features of organizing database as an information product taking into consideration time characteristic of data were described. In the second chapter the methods of data domain dynamics modeling by means of databases, which are the basis for organizing relational time-dependent databases, are developed. The notion of time-dependent data which represents the objective influence of time on database storage as information product was introduced. The structure of data domains according to the types of logical database organization was formalized. In the third chapter a metamoment time relational data model which is the basis for analyzing design and implementation of relational time-dependent databases was developed. The mathematical definition of time-dependent data relations was presented and their classification devised. The algebra of relations, the notions of functional dependencies and keys as well as normal forms of relational time-dependent databases were improved. The completeness of algebra of relations of time-dependent data relatively to relational algebra was proved. In the fourth chapter the methods of organizing relational time-dependent databases by means of specialized XTDQML XML-language were developed. Methods of SQL-scripts and XML-documents generation with XTDQML and XSLT transformations were worked out that are the basis of time-dependent data processing in service-oriented architectures. In the fifth chapter methods and means of relational time-dependent database organizing on conceptual and logical levels of their hierarchy were developed. New UTDER diagram means of relational databases analysis and modeling taking into consideration metamoment time were devised. The templates of conceptual and logical schemes on the basis of universal information data domain model were created. The general quality rate of a database as an information product was formalized. In the sixth chapter a set of database samples based on methods and means of relational time-dependent database organizing was described.