Browsing by Author "Назар, Юрій Степанович"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Бюджетне та позабюджетне фінансування соціального забезпечення громадян України: адміністративно-правовий аспект(Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Кропивницький, Микола Олександрович; Остапенко, Олексій Іванович; Національний університет "Львівська політехніка"; Суббот, Анатолій Іванович; Назар, Юрій СтепановичДисертацію присвячено комплексному науковому дослідженню адміністративно-правового аспекту бюджетного та позабюджетного фінансування соціального забезпечення громадян України. У дослідженні розглядається адміністративно-правовий статус соціальних фондів як інституційної складової соціальної сфери. Автором уперше в фаховій літературі запропоновано дефініцію поняття «механізм правового регулювання бюджетного та позабюджетного фінансування соціального забезпечення населення України». Здійснено класифікацію суб’єктів фінансування соціального забезпечення населення України й підкреслено доцільність виокремлення держави як окремого суб’єкта. У дисертації окреслюється низка напрямків вдосконалення фінансування соціального забезпечення населення України шляхом законодавчих та адміністративних змін. Диссертация посвящена комплексному научному исследованию административно-правового аспекта бюджетного и внебюджетного финансирования социального обеспечения граждан Украины. В исследовании рассматривается административно-правовой статус социальных фондов как институциональной составляющей социальной сферы. Автором впервые в профессиональной литературе предложено дефиницию понятия «механизм правового регулирования бюджетного и внебюджетного финансирования социального обеспечения населения Украины». Осуществлена классификация субъектов финансирования социального обеспечения населения Украины и подчеркнуто целесообразность выделения государства как отдельного субъекта. В диссертации определяется ряд направлений совершенствования финансирования социального обеспечения населения Украины путем законодательных и административных изменений. The dissertation is devoted to the complex scientific research of administrative law aspect of budget and extra-budget funding of social security of citizens of Ukraine, the mechanism of the legislative regulation of the relevant funding and history of national and international activities in the sphere of social security funding modelling. The social security occupies one of the key places in the system of social activities on the citizens’ material supply due to emergence of the social risks, defined by the regulations, and its ultimate objective is minimization of losses (damages) from their emergence through development of compensation mechanisms and, consequently, assurance of opportunity for unrestrained self-development and realization, by every person, of socially important aspects of his/her potential. Through the institute of social security, the state as a subject of public law performs its social function by making expenses of social purpose. Therefore, the administering of social security funding on the grounds of sustainability and justified distribution of the limited financial resources is a priority element of the administrative law regulation in the explored sphere of social relations. The research specifies an administrative law status of social funds of financial resources as an institutional element of the social sphere and social security development. The conceptual theoretical and practical general conclusions, developed in the course of research, especially in the conditions with no mechanism of funding and functioning of social institutions in the united territorial communities, may serve a route indicator for improvement of social services administrating, social security funding, increased efficiency of application of funds of all budget levels. The general civilizational approach, to development of the social security institute of Ukraine, was taken as a basis for analysis of its major development. The author reviews the administrative law status and problematic aspects of budget and extra-budget special-purpose funds functioning in the system of funding of social security of population of Ukraine. The system of activities, interrelated with neighboring spheres of social life, on improvement of funding of social security of population of Ukraine from the viewpoint of transition to new quality of human capital development with simultaneous elimination of conservative and tutelary thinking pattern rudiments, inherited after the command and administrative system, peculiar to considerable part of the population of Ukraine, was suggested. The author finds out the differences between budget and extra-budget forms of funding of social security, explores the peculiarities of standard and legislative regulation and activity of budget and extra-budget funds in the system of funding of social security, and namely, its problematic aspects. The social security funds funding modelling is considered in the framework of extensive material of the works of western scientific community with adjustment to the changing global development trends. Therefore, the author, having considered the best achievements in the sphere of social development in general and funding of social security in particular, outlines a range of directions for improvement of funding of social security of population of Ukraine by means of legislative changes, introduction of preventive mechanism of early detection of vulnerability and prevention of social risks, deinstitutionalization of the social services system, introduction of the state standards of social services, development of system for their monitoring and assessment, further assurance of optimized division of powers between local governmental bodies and bodies of executive power, their efficient interaction, better administration of social services and efficient use of budget costs at all levels.Item Правове регулювання надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах(Приватний вищий навчальний заклад «Львівський університет бізнесу та права», 2020) Крикавська, Ірина Василівна; Сопільник, Любомир Іванович; Приватний вищий навчальний заклад «Львівський університет бізнесу та права»; Армаш, Надія Олексіївна; Назар, Юрій СтепановичДисертація присвячена комплексному вивченню теоретико-правових основ надання адміністративних послуг в ОТГ. Визначено проблемні аспекти, процедури надання адміністративних послуг ОТГ, що вимагають вдосконалення механізмів правового регулювання. У роботі виділені і досліджені кілька ключових моделей надання адміністративних послуг в ОТГ. Акцентується увага на необхідності визначення критеріїв оцінки якості надання адміністративних послуг, затвердження типового загальнодержавного порядку оскарження рішень, дій або бездіяльності в процесі надання адміністративних послуг ОТГ. В дисертації з’ясовано сутність та змістові характеристики адміністративних послуг органів місцевого самоврядування, проаналізовано принципи надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах, а також розкрито правові засади надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах. Проаналізовано питання ідентифікації суб’єктів надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах, здійснено аналітичну характеристику процедури надання адміністративних послуг та ідентифікацію корупційних ризиків, а також розкрито правове регулювання усунення конфлікту інтересів при наданні адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах. Подано обґрунтування пропозицій до законодавства щодо вдосконалення правового регулювання надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах, проаналізовано стандартизацію надання адміністративних послуг в ОТГ. У дисертації також подано детальну характеристику механізму оскарження рішень, дій або бездіяльності суб’єктів об’єднаних територіальних громад у процесі надання адміністративних послуг. Диссертация посвящена комплексному изучению теоретико-правовых основ предоставления административных услуг в ОТГ. Определены проблемные аспекты, процедуры предоставления административных услуг ОТГ требующих совершенствования механизмов правового регулирования. В работе выделены и исследованы несколько ключевых моделей предоставления административных услуг в ОТГ. Акцентируется внимание на необходимости определения критериев оценки качества предоставления административных услуг, утверждения типового общегосударственного порядка обжалования решений, действий или бездействия в процессе предоставления административных услуг ОТГ. В диссертации установлено сущность и содержательные характеристики административных услуг органов местного самоуправления, проана-лизированы принципы предоставления административных услуг в объединенных территориальных общинах, а также раскрыто правовые основы предоставления административных услуг в объединенных территориальных общинах. Проанализированы вопросы идентификации субъектов предоставления административных услуг в объединенных территориальных общинах, осуществлено аналитическую характеристику процедуры предоставления административных услуг идентификацию коррупционных рисков, а также раскрыто правовое регулирование устранения конфликта интересов при предоставлении административных услуг в объединенных территориальных общинах. Подано обоснование предложений к законодательству по совершенство-ванию правового регулирования предоставления административных услуг в объединенных территориальных общинах, проанализирована стандартизация предоставления административных услуг в ОТГ. В диссертации также представлена подробная характеристика механизма обжалования решений, действий или бездеятельности субъектов объединенных территориальных общин в процессе предоставления административных услуг. The research is devoted to the complex scientific study of the theoretical and legal basis for the providing of administrative services at the united territorial communities (hereinafter – UTC). The historical and the legal aspects of the local self-government reform and the system of administrative services and the main national and international normative acts are analyzed in the dissertation. The scientific approaches for the understanding of the concept «administrative service» is investigated and the key features of administrative services provided by UTC is highlighted: the administrative service is provided on the request of a legal person; the application leads to a certain result aimed at acquiring, changing or terminating the rights and/or duties of a person; an administrative service is the result of the delegated power of authority or the own power carried out by the subject of administrative services of the UTC; the administrative service is provided in accordance with the law. The national and local normative acts defining the competence and the procedure for the providing of the administrative services in the UTC are analyzed and systematized. It is proposed to improve the existing principles of providing administrative services, within the framework of the system approach, and supplement the principle of similarity or compatibility (coherence), which is necessary for the implementation of the system of principles in general, due to the compatibility of all its elements – principles. In order to achieve the high quality of administrative services, particularly in UTC, it is recommended to consolidate the principle of unification or standardization. The subjects of the administrative services providing of public organizations and their powers are identified, the stages of the procedure of the administrative services providing are described and the problematic aspects that require improvement of the mechanisms of legal regulation are outlined. The division of powers in the sphere of providing administrative services of councils, executive bodies of councils, authorities of UTC are researched. The several key models of the providing of the administrative services in the UTC are identified in the research, in particular: directly (the head, the administrator, authorized bodies of UTC), Center for the administrative services (the CASP), which is created in the center of UTC; Joint CASP; through Public administrative service portal and integrated information networks, territorial divisions of the CASP; Remote work of the administrators of the Central CASP; outbound CASP; mobile CASP. It is proposed to make changes to the Law of Ukraine «About Administrative Services» because of the necessity of creation of legal grounds for functioning of joint, outgoing, mobile CASP. Namely, part 1 of Article 12 could be supplemented with the definitions of the concepts of «joint CASP», «outbound CASP», «mobile CASP»: «Outbound CASP is a specially equipped vehicle with complete remote locations for administrators to provide administrative services. Mobile CASP – a specially equipped suitcase with the necessary equipment for the full delivery of administrative services. Joint CASP is a permanent working unit or structural subdivision of a local state administration or local self-government unit acting on the basis of an agreed solution (memorandum) of the united territorial community with the local state administration in which administrative services are provided to community residents and all other residents of the district, through the administrator, through his interaction with the subjects of providing administrative services». It is approved the necessity of creation at the national level an exemplary memorandum on the establishment of a joint CASP. The necessity of improving the mechanisms for resolving the "conflict of interest" in the field of provision of administrative services in the UTC at the legislative level is substantiated by introducing appropriate amendments to the Law of Ukraine «On Local Self-Government in Ukraine», since the Law of Ukraine «On Prevention of Corruption» indicates that this question should be regulated by a law regulating the status of these persons and the principles of the organization of the relevant bodies. It is also identified the necessity to approve the National Standard – the unified requirements to the quality of service of visitors to the CASP, which would meet international standards requirements. The criteria for assessing the quality of administrative services providing according to the analysis of international and Ukrainian experience is proposed. The necessity of simplification of educational and qualification requirements for candidates for the position of the administrator of the CASP is argued. The negative experience of the practice of independent development and description of the procedure of an out-of-court appeal in the UTC is described and the necessity of approving the typical national order of appeal of decisions, actions or inactivity in the process of providing of the administrative services of UTC is substantiated. It is explored the order of out-of-court appeal and judicial appeal actions or inactivity and cancellation of decisions in the process of administrative services providing of UTC. The attention is focused on the peculiarities of appealing and abolishing acts of individual action, the proposals to improve their legal regulation are outlined.Item Профілактика адміністративних правопорушень посадових осіб органів публічного управління(Національний університет "Львівська політехніка", 2020) Русанюк, Уляна Ярославівна; Личенко, Ірина Олександрівна; Національний університет "Львівська політехніка"; Чорна, Вікторія Григорівна; Назар, Юрій СтепановичДисертацію присвячено комплексному дослідженню профілактики адміністративних правопорушень посадових осіб органів публічного управління. Визначено наукознавчу основу дослідження профілактики адміністративних правопорушень, які вчиняються посадовими особами органів публічного управління, та встановлено, що вона сформована у єдності теоретичної, історіографічної, історичної компоненти розуміння проблеми. Проаналізовано основні види адміністративних правопорушень посадових осіб органів публічного управління, сформовано дефініцію поняття «профілактика адміністративних правопорушень, які вчиняються посадовими особами органів публічного управління», визначено особливості такої профілактики. Надано системно-структурну характеристику профілактики правопорушень, які вчиняються посадовими особами органів публічного управління, здійснено аналіз найбільш вагомих складових цієї системи та її правового забезпечення. Виокремлено правові ознаки та представлено класифікацію суб’єктів системи профілактики адміністративних проступків посадових осіб органів публічного управління. Визначено специфіку організації та реалізації адміністративно-правових заходів профілактики досліджуваних деліктів, розроблено шляхи удосконалення їхньої реалізації. Шляхи підвищення ефективності реалізації адміністративно-правових заходів профілактики правопорушень посадових осіб органів публічного управління диференційовано на організаційні, методологічно-інформаційні, технічні та правові; зроблено їх аналіз. Диссертация посвящена исследованию профилактики административных правонарушений, совершаемых должностными лицами органов публичного управления. Определены науковедческие основания исследования профилактики административных правонарушений, совершаемых должностными лицами органов публичного управления, сформированные в единстве теоретической, историографической, исторической компоненты понимания проблемы и представлены системой научных идей, подходов к научной интерпретации ключевых терминов и категорий, определены исторической обусловленностью принятие правовых норм в исследуемой сфере и их содержательным изменением. Установлена методология исследования проблемы профилактики администра-тивных правонарушений должностных лиц органов публичного управления, охватывающая широкий круг приемов, методов научного исследования, среди которых дедукция и индукция, анализ, синтез, абстрагирование, обобщение, методы классификации, группировки, аналогии, системно-структурный метод, специально-правовые методы (формально-догматический, сравнительно-правовой, прогнозно-правовой). Представлен общий анализ основных видов административных правонарушений должностных лиц органов публичного управления, сформирована дефиниция понятия «профилактика административных правонарушений, совершаемых должностными лицами органов публичного управления», выделено особенности такой профилактики. Представлена системно-структурная характеристика профилактики правонарушений, совершаемых должностными лицами органов публичного управления, и осуществлен анализ наиболее значимых составляющих этой системы (субъектов и объектов профилактики, форм, уровней, мероприятий, методов профилактического воздействия), раскрыто правовое обеспечение этой системы. Проанализированы правовые особенности и представлена классификация субъектов системы профилактики административных правонарушений должностных лиц органов публичного управления. Определена специфика реализации административно-правовых мер профилактики правонарушений должностных лиц органов публичного управления, отдельно детализирована система мер профилактики административных правонарушений должностных лиц органов публичного управления, освещены правовые основы их организации и реализации, представлен развернутый анализ путей совершенствования их реализации. Установлено, что профилактика административных правонарушений должностных лиц органов публичного управления должна приобрести большие масштабы, быть ориентированной не столько на выборочное реагирование на факты противоправной деятельности, как касаться выработки четких правовых, организационных, информационных механизмов, делающих совершение административных правонарушений должностными лицами невозможным или минимизировали их совершение, наделяя органы, обладающие юрисдикционными полномочиями, возможностью немедленно получать информацию о факте совершения таких деликтов и осуществлять оперативное реагирование и привлечения виновных к ответственности. Пути повышения эффективности реализации административно-правовых мер профилактики правонарушений должностных лиц органов публичного управления дифференцированы на организационные, методологически-информационные, технические, правовые; представлен их анализ. Отмечена необходимость расширения системы нормативно-правовых актов по профилактике служебных деликтов различных органов публичного управления с четким определением субъектов реализации профилактических мероприятий, специфики общих и индивидуальных мероприятий профилактической деятельности, видов, форм и методов профилактики деликтов в сфере публичного управления. The dissertation deals with the study of measures for the prevention of administrative offences committed by officials of public administration bodies. The scientific basis of the study of measures for the prevention of administrative offences committed by public administration officials is determined. It is formed in the unity of theoretical, historiographical, historical components of understanding the problem. A general analysis of the main types of administrative offences of public administration officials is carried out, the concept of «measures for the prevention of administrative offences committed by officials of public administration bodies» is defined, and the special features of prevention are described. The system and structural characteristics of measures for the prevention of offences committed by officials of public administration bodies are presented; the most important components of this system and its legal provision are analysed. The classification of the subjects of the system of prevention of administrative offences of public administration officials is made; its legal features are distinguished. The peculiarities of the organization and implementation of administrative and legal measures for the prevention of investigated delicts are determined; an in-depth analysis of ways to improve their implementation is elaborated. The ways of increasing the effectiveness of the implementation of administrative and legal measures for the prevention of offences of public administration officials are divided into organizational, methodological and informational, technical and legal, and their analysis is performed.