Browsing by Author "Нічога, В."
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Аналіз сигналів дефектів залізничних рейок у програмі MATLAB wavelet toolbox(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Нічога, В.; Ващишин, Л.; Салдан, О.На залізничних коліях у всьому світі все більше поїздів, які курсують на вищих швидкостях, перевозять більше пасажирів та мають більше навантаження на вісь, ніж будь-коли раніше. Поєднання цих факторів спричинило значний тиск на інфраструктуру, що призводить до зростання вимог під час проведення технічного огляду та обслуговування залізничних рейок [1]. Сьогодні рейки систематично перевіряють на наявність внутрішніх та поверхневих дефектів за допомогою різноманітних методів неруйнівного контролю (НК), найтиповішими з яких є ультразвуковий та магнітодинамічний методи (МДМ). Проаналізовано дефектоскопічні сигнали, отримані магнітним вагоном-дефектоскопом Львівської залізниці МДМ – (Magnetic Flux Leakage Rail Inspection – MFL), за допомогою неперервного вейвлет-перетворення (НВП) програми Matlab wavelet toolbox. Rail networks across the world are getting busier with trains travelling at higher speeds and carrying more passengers and heavier axle loads than ever before. The combination of these factors has put considerable pressure on the existing infrastructure, leading to increased demands in inspection and maintenance of rail assets [1]. Nowadays, rails are systematically inspected for internal and surface defects using various nondestructive evaluation (NDE) techniques. The most common of which are ultrasonic and magnetic flux leakage (MFL) methods. The article is focused on the analysis of defectoscopic signals received using the magnetic wagon-defectoscope of Lviv Railway (MFL method) by the continuous wavelet transform (CWT). The most important question in all methods NDE - is selection of information about defects from defectoscopic signals received during the checking railway (defectogram). At present, wagon-defectoscope operator’s experience is essential for making the correct decision about technical condition of rails. To improve the operator’s work efficiency, which is mainly based on expert visual assessments, it is necessary to automate the analysis such as wavelet transform (WT). The main WT applications - analysis and processing signals, non-stationary in time (such as defectoscopic signals) when the analysis should include not only the signal frequency characteristics, but also information about some local coordinates, which reveal themselves in one or other frequency components. WT divides into continuous (CWT) and discrete (DWT). DWT focuses on speed (by sampling values of scale (frequency) and time (samples)) and the possibility of a complete reconstruction of the signal after analysis (by orthogonal wavelet functions), which led to its use, mostly for denoising and compression of signals. As for CWT, it requires only one wavelet function - mother, whose creation is not problematical (unlike DWT) and allows to identify those signals that are similar to the mother wavelet.Item Використання дискретного вейвлет-перетворення для обробки та аналізу сигналів швидкісної магнітної дефектоскопії залізничної колії(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Ващишин, Л.; Нічога, В.; Сторож, І.Досліджено можливість застосування дискретного вейвлет-перетворення для попередньої обробки та аналізу дефектоскопічних сигналів.This paper is intended to investigate the possibility of using discrete wavelet transform for preprocessing and analize of flaw detection signals.Item Малогабаритні індукційні давачі для діагностики середовищ і об'єктів(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Нічога, В.; Проненко, В.Наведено результати досліджень малогабаритних індукційних сенсорів для вивчення магнітних полів в космічному просторі і магнітних полів дефектів залізничних рейок. В обох випадках необхідно досягти максимальної чутливості за мінімальних розмірів, габаритів і маси. Some results of researches of small size induction sensors intended for investigating magnetic fields in the outer space or caused by the rail defects are presented in the article. The task of achievement of the maximal sensitivity at minimal dimensions and weight is formulated in both cases.