Browsing by Author "Озірковський, Леонід Деонісійович"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Засоби багатоваріантного аналізу ефективності алгоритмів поведінки бортової радіотелеметричної системи короткотривалого використання(Національний університет "Львівська політехніка", 2017) Шкілюк, Олександр Петрович; Озірковський, Леонід Деонісійович; Національний університет «Львівська політехніка»; Харченко, В’ячеслав Сергійович; Сальник, Юрій ПавловичВ дисертаційній роботі представлено розв’язання наукового завдання розроблення засобів багатоваріантного аналізу та оцінювання показників ефективності алгоритму поведінки бортових радіотелеметричних систем короткотривалого використання на основі створення нового методу побудови математичних моделей їх алгоритмів поведінки для автоматизованого оцінювання та аналізу показників ефективності таких систем. При виконанні дисертаційного дослідження набув подальшого розвитку метод автоматизованої побудови графа станів і переходів, який передбачає модифікацію запису умови відмови та оброблення результатів розв’язання системи лінійних диференційних рівнянь для врахування часової надлишковості та успішного і неуспішного завершення алгоритму поведінки. Як другий метод було запропоновано метод побудови моделей алгоритму поведінки бортової радіотелеметричної системи у вигляді «схеми шляхів», який в компактній формі відображає технічні характеристики системи і не потребує представлення алгоритму поведінки канонічними регулярними формами та логічними функціями. Прототип програмного засобу, що реалізує метод «схеми шляхів», дозволяє проводити багатоваріантний аналіз показників ефективності алгоритмів поведінки БРТС короткотривалого використання в режимі реального часу. В диссертационной работе представлено решение научной задачи разработки средств многовариантного анализа и оценки показателей эффективности алгоритма поведения бортовых радиотелеметрических систем кратковременного использования на основе создания нового метода построения математических моделей их алгоритмов поведения для автоматизированной оценки и анализа показателей эффективности таких систем. При выполнении диссертационного исследования получил дальнейшее развитие метод автоматизированного построения графа состояний и переходов, а в качестве альтернативного метода был предложен метод построения моделей алгоритма поведения в виде схемы путей. Это позволяет решать задачи многовариантного анализа алгоритмов поведения и их дальнейшего параметрического синтеза в режиме реального времени. This thesis presents the solution of the scientific problem of developing means for multivariate analysis and estimation of efficiency indexes of a behavior algorithm of an onboard radio telemetry system with short-term use. New method for constructing mathematical models of behavior algorithms of such systems for automated evaluation and analysis of their efficiency indexes is presented. The efficiency indexes of onboard radio telemetry system were carried out: the probability of successful execution of the behavior algorithm within certain period of time and the average duration of execution of the behavior algorithm. The behavior algorithm of the onboard radio telemetry system has some features that should be explicitly reflected on its flowchart. These features are: existence of loops and unsuccessful attempts of behavior algorithm execution allows displaying not only reliability but also functional behavior of the radio telemetry system and includes an ability to use time redundancy and hardware diagnostics. The stochastic and deterministic transitions are taken into account for distinction of hardware failures and faults and an exit from loop by certain conditions. For behavior algorithm of short-term used systems, the neglect of unsuccessful attempts makes an error with the efficiency indexes evaluation. Such error subsequently affects the results of parametrical synthesis of the onboard radio telemetry system. From the analysis of information sources it was revealed, that neither of known methods fully allows solving the task of behavior algorithm analysis of complex system during pre-design stage. So, it was established the important task to improve the state-space method and to develop new method of constructing mathematical models for evaluation and analyzing the efficiency indexes of behavior algorithms. The method for automated construction of the graph of states and transitions was improved. On basis of this modified state-space method the technique for studying models of behavior algorithms of short-term used systems was developed. The scheme of paths method was proposed as the second method for constructing models and analyzing behavior algorithms. It allows formalizing and automation of the efficiency indexes evaluation of the behavior algorithms. Thus, a technique based on scheme of paths method and a mission-related software prototype were developed. The software prototype provides real-time solution for multivariate analysis and parametric synthesis of behavior algorithms of onboard radio telemetry system with short-term use.Item Розвиток теоретичних засад для оцінювання показників функціональної безпечності радіоелектронних систем відповідального призначення(Національний університет "Львівська політехніка", 2020) Озірковський, Леонід Деонісійович; Волочій, Богдан Юрійович; Національний університет "Львівська політехніка"; Толюпа, Сергій Васильович; Жук, Сергій Якович; Краснобаєв, Віктор АнатолійовичВ дисертації розв’язано актуальну науково-прикладну проблему розвитку теоретичних засад комплексного забезпечення заданого рівня функціональної безпечності та надійності радіоелектронних систем відповідального призначення (РЕСВП). Розроблені засоби (методи, моделі, алгоритми та методики) дають змогу, на етапі системотехнічного проектування, визначати слабкі місця РЕСВП з точки зору функціональної безпечності. Це дає змогу проектанту обґрунтовано ввести необхідні види надлишковості (структурної, часової, функціональної), щоб підвищити, як функціональну безпечність, так і надійність РЕСВП. В дисертації, запропоновано новий метод для автоматизованого визначення різновидів непрацездатних станів. На основі цього методу запропоновано методику розроблення комплексних динамічних моделей РЕСВП у вигляді графа станів і переходів, які на відміну від існуючих, дають змогу без побудови дерева відмов, визначати як мінімальні січення, так і показники надійності РЕСВП. Для відображення взаємозв’язків між показниками функціональної безпечності і надійності відмовостійких структур, алгоритмів поведінки та стратегій технічного обслуговування запропоновано нові показники та характеристики функціональної безпечності: функція аварійності; частота потрапляння в аварійну ситуацію; ймовірність потрапляння в передаварійну ситуацію; середнє значення ймовірності існування мінімального січення. Розроблено нові моделі та методику синтезу стратегій технічного обслуговування, що дало змогу гарантовано підтримувати заданий рівень функціональної безпечності РЕСВП на етапі її експлуатації. В роботі запропоновано моделі відмовостійких РЕСВП з використанням мажоритарних структур, які на відміну від існуючих, дають змогу враховувати вплив на функціональну безпечність використання реконфігурації мажоритарної структури, дворівневої мажоритарної структури та технічного обслуговування і ремонту Розроблено методологію синтезу безпечних алгоритмів поведінки РЕСВП, в якій на відміну від існуючих, враховано вплив часової та функціональної надлишковості на функціональну безпечність РЕСВП. В диссертации решена актуальная научно-прикладная проблема развития теоретического базиса комплексного обеспечения заданного уровня функциональной отказобезопасности и надежности радиоэлектронных систем ответственного назначения (РЭСОН). Разработанные средства (методы, модели, алгоритмы и методики) позволяют на этапе системотехнического проектирования, определять слабые места РЭСОН с точки зрения функциональной отказобезопасности. Это дает возможность разработчику обоснованно вводить необходимые виды избыточности (структурной, временной, функциональной), чтобы повысить, как функциональную отказобезопасность, так и надежность РЭСОН. В диссертации, предложен новый метод для автоматизированного определения разновидностей неработоспособных состояний. На основе этого метода предложена методика разработки комплексных динамических моделей РЭСОН в виде графа состояний и переходов, которые в отличие от существующих, позволяют без построения дерева отказов, определять как минимальные сечения, так и показатели надежности РЭСОН. Для отображения взаимосвязей между показателями функциональной безопасности и надежности отказоустойчивых структур, алгоритмов поведения и стратегий технического обслуживания предложены новые показатели и характеристики функциональной безопасности: функция аварийности; частота попадания в аварийную ситуацию; вероятность попадания в предаварийное состояние; среднее значение вероятности существования минимального сечения. Разработаны новые модели и методика синтеза стратегий технического обслуживания, что позволило гарантированно поддерживать заданный уровень функциональной безопасности РЭСОН не этапе ее эксплуатации. В работе предложены модели отказоустойчивых РЭСОН с использованием мажоритарных структур, которые в отличие от существующих, позволяют учитывать влияние на функциональную отказобезопасность использование реконфигурации мажоритарной структуры, двухуровневой мажоритарной структуры и технического обслуживания. Разработана методология синтеза отказобезопасных алгоритмов поведения РЭСОН, в которой в отличие от существующих, учтено влияние временной и функциональной избыточности на функциональную отказобезопасность РЭСОН. This thesis presents the solution of the actual scientific problem of development the theoretical basis of complex maintenance of safety critical radio electronic system (SCRES) with a required level of functional safety and reliability. The developed means (methods, models, algorithms and techniques) enable an identifying the weaknesses in the SCRES design in terms of functional safety at the stage of system design. This allows an engineer to reasonably induce necessary types of redundancy (structural, temporary, functional) to increase both functional safety and reliability of SCRES. Thus, the developed tools give the opportunity to synthesize a fault-tolerant structure, behavior algorithm and maintenance strategy, which ensure that the SCRES will not fall into an emergency. Modern methods of assessing functional safety indexes are based on the determination of minimal cut sets, which show the weaknesses of the SCRES. To obtain minimal cut sets, these methods use fault trees, dynamic fault trees, event trees, or binary decision diagrams. However, the known methods don’t allow to take into account the impact on the SCRES functional safety of fault-tolerant majority structures with reconfiguration, fault-tolerant two-tier majority structures, maintenance strategies, temporary and functional redundancy in behavior algorithms. Also, a significant disadvantage of existing methods is that they don’t give the opportunity to obtain both functional safety indexes and reliability indexes on the basis of a single model. So, it can lead to the condition when the reliability of the SCRES is reduced with the induction of additional tools for increasing functional safety. Also, these methods aren’t suitable enough for solving synthesis tasks via multivariate analysis for a short period time, what is very important at the stage of system design. In the dissertation, a new method is proposed for automated definition of types of inoperable states. This method provides a classification of inoperable states of the SCRES according to the level of critical failures and allows obtaining trajectories of accidents. Based on this method, a new technique is proposed for development of complex dynamic models of SCRES in the form of a graph of states and transitions. This technique, unlike the existing ones, allows determining both minimal cut sets and reliability indexes of SCRES without constructing appropriate fault tree. To reflect the relationship between indexes of functional safety and reliability of faulttolerant structures, behavior algorithms and maintenance strategies, new indexes and characteristics of functional safety are proposed: the accident function; frequency of fall into an accident state; probability of fall into a pre-accident state; the average value of the probability of a minimal cut set existence. New models of strategies for planned and preventive maintenance and emergency recovery have been developed to take into account the impact of SCRES downtime on functional safety indexes during maintenance and repair procedures. These models enabled the development of method for synthesizing a maintenance strategy which guarantees to maintain a required level of functional safety of the SCRES. New method was developed to calculate the average value of the probability of the minimal cut set existence that gives an opportunity to solve the problem of minimizing impact of latent failures on the functional safety. This method makes it possible to obtain dependable values of the probabilities of the minimal cut sets existence for cases when the minimal cut set contains only latent failures or a combination of latent and active failures. New models of fault-tolerant SCRESs with majority structures were developed, which, in contrast to the existing ones, allow to take into account the impact of the use of reconfiguration of the majority structure, two-tier majority structure, maintenance and repair on the functional safety. The proposed models make it possible to solve the problem of synthesis of fault-tolerant systems for SCRES with a required level of functional safety and appropriate level of structural redundancy, that is especially important for onboard information and control systems of aircrafts, including unmanned vehicles, for which mass and size restrictions are critical. New methodology for the synthesis of safe behavior algorithms of the SCRES was developed, which, in contrast to the existing ones, takes into account the impact of time and functional redundancy on the functional safety of SCRES. This methodology shows the way to achieve a required level of probability of the task execution with the minimum value of the frequency of accidents.