Browsing by Author "Півторак, Галина Василівна"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Визначення параметрів мережі міських пасажирських перевезень на основі моделей теорії корисності з випадковим вибором(Національний університет "Львівська політехніка", 2021) Півторак, Галина Василівна; Жук, Микола Миколайович; Національний університет "Львівська політехніка"; Меленчук, Тетяна Михайлівна; Куницька, Ольга МиколаївнаРобота присвячена визначенню параметрів мережі міських пасажирських перевезень з урахуванням нерегулярних переміщень, пов’язаних з вузлами зовнішнього транспорту, на основі моделей теорії корисності з випадковим вибором. Під час виконання роботи вдосконалено підходи до визначення характеристик вузлів зовнішнього транспорту шляхом оцінки їх привабливості, проаналізовано вплив ВЗТ на функціонування мережі міських пасажирських перевезень, сформовано функції корисності вибору виду ВЗТ, функції корисності вибору режиму переміщення міською територією з врахуванням соціоекономічних характеристик користувача, тривалості переміщення та характеристик мережі громадського транспорту. З використанням програмного середовища Statistica розраховано коефіцієнти функцій корисності для оцінки ймовірності вибору певної альтернативи з переліку запропонованих. На основі цих даних у програмному середовищі PТV Visum розроблено модель розрахунку попиту на переміщення (м. Львів) з розподілом за режимами. Результати дисертаційної роботи можуть бути використані для визначення параметрів мережі міських пасажирських перевезень, а саме для моделювання пасажиропотоків, що генеруються та притягуються транспортними районами, з урахуванням привабливості вузлів зовнішнього транспорту, та їх розподілу міською територією за режимами руху, що є складовою науково-практичного завдання обґрунтування проектних рішень щодо вдосконалення параметрів міської пасажирської мережі. Работа посвящена определению параметров сети городских пассажирских перевозок с учетом нерегулярных перемещений, связанных с узлами внешнего транспорта, на основе моделей теории полезности со случайным выбором. Во время выполнения работы усовершенствованы подходы к определению характеристик узлов внешнего транспорта путем оценки их притягивающей способности. Проанализировано влияние УВТ на функционирование сети городских пассажирских перевозок, сформированы функции полезности выбора вида УВТ, функции полезности выбора режима перемещения городской территорией, в которых учтены социоэкономические характеристики пользователя, продолжительность перемещения и характеристики сети общественного транспорта. С использованием программной среды Statistica рассчитаны коэффициенты функций полезности для оценки вероятности выбора определенной альтернативы из перечня предложенных. На основе этих данных в программной среде PТV Visum разработана модель расчета спроса на перемещение (г. Львов) с распределением по режимам. Результаты диссертационной работы могут быть использованы для определения параметров сети городских пассажирских перевозок, а именно для моделирования пассажиропотоков, генерируемых и притягивающихся транспортными районами, с учетом притягивающей способности узлов внешнего транспорта, и их распределения городской территорией за режимами движения, что является составной частью научно-практического задания обоснования проектных решений по совершенствованию параметров городской пассажирской сети. Decision-making in the branch of transport has a significant impact not only on the transport system but also on the functioning of the city as a whole and on its perception as a comfortable living environment. The validity of the values of the parameters of the urban passenger transport network will allow to determine the components of the demand for movement and effectively provide transport services while increasing their comfort and improving environmental parameters. The selection criteria are determined and their specific weight is determined, the classical four-stage demand model is improved by taking into account the influence of external transport hubs and related movements, the general matrix of movements and distribution of passenger flows in the city is calculated. For this purpose, it is offered to use random utility models. During the work, a list of criteria for users to choose the type of external transport hubs: the direction of movement, duration of the trip, the cost of the trip, and the time period of departure. To select the mode of city movement, a multinomial logit model was formed, which takes into account the socio-economic characteristics of the user (age, type of employment, availability of own car) and duration of movement. Questionnaires were conducted to collect data on the characteristics of movements associated with external transport hubs. Using the Statistica software environment, the coefficients of utility functions are calculated to estimate the probability of choosing a certain alternative from the list of proposed ones. Based on these data in the software environment PTV Visum developed a model for calculating the demand for movement with the modes choice, which takes into account the attractiveness of external transport hubs at the stage of determining the attractiveness of transport zones. Movements related to external transport hubs are taken into account at the stage of calculation of origin-destination matrices. For the first time, the method of calculation of attractiveness of external transport hubs on the basis of their score estimation is offered, it is offered to consider in formation of a matrix of movements by city territory the trips connected with external transport hubs, developed the multinomial models of a choice of type to external transport hubs and mode choice for movements by city territory. The results of the dissertation can be used to determine the parameters of the urban passenger transport network, namely to model passenger flows generated and attracted by transport zones, taking into account the attractiveness of external transport hubs, and their distribution in urban zones by modes choices, and to develop timetables public transport routes, which is a component of the scientific and practical task of substantiation of design decisions to improve the parameters of the city passenger network.