Browsing by Author "Романюк, Світлана Захарівна"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Організація навчальної діяльності з української мови і літератури у шкільній освіті західної діаспори (1945–1996 рр.)(Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, 2018) Рибак, Тетяна Миколаївна; Мацько, Віталій Петрович; Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія; Романюк, Світлана Захарівна; Герцюк, Дмитро ДмитровичУ дисертації виявлено і розкрито особливості організації навчальної діяльності з української мови і літератури у шкільній освіті західної діаспори у період 1945-1996 рр. (навчання в полілінгвальному середовищі; орієнтація на національну ідею; комплексне поєднання потенціалу навчання і виховання; наявність різних типів шкіл; відповідність національно-культурним потребам, християнським звичаям і традиціям українського народу; виховання толерантного ставлення до культури інших народів країни проживання; відсутність навчально-методичного забезпечення та активне підручникотворення учителів-практиків). Висвітлено організацію навчання української мови і літератури у шкільній освіті західної діаспори у 1945–1996 рр. як науково-педагогічну проблему (джерельна база дослідження; принципи, покладені в основу дослідження). Схарактеризовано навчальну діяльність з української мови і літератури у шкільній освіті західної діаспори (принципи організації навчання: гуманізації та гуманітаризації навчання, відкритості та динамічності взаємодії з навколишнім світом; співтворчості учителя й учня; розвивального характеру навчання; науковості, системності, послідовності, наступності; доступності, народності; методику навчання української мови і літератури). Виконано аналіз навчально-методичного забезпечення навчальної діяльності з української мови і літератури у шкільній освіті західної діаспори. Окреслено можливості використання ідей педагогів західної діаспори в сучасній освіті України. Уточнено зміст понять: організація навчальної діяльності, чужомовне середовище, іншомовне середовище, поліетнічне середовище, етнокультурне середовище, іншомовний простір. Подальшого розвитку набули ідеї щодо доцільності творчого використання педагогічного досвіду організації навчання з української мови і літератури в шкільній освіті західної діаспори означеного періоду в освітньому просторі України. У науковий обіг введено нові факти, теоретичні ідеї й підходи до навчання української мови і літератури, маловідомі та невідомі документи. В диссертации выявлены и раскрыты особенности организации учебной деятельности по украинскому языку и литературе в школьном образовании западной диаспоры в период 1945–1996 гг. (обучение в полилингвальной среде, ориентация на национальную идею, комплексное сочетание потенциала обучения и воспитания, наличие различных типов школ, соответствие национально-культурным потребностям, христианским обычаям и традициям украинского народа, воспитание толерантного отношения к культуре других народов страны проживания, отсутствие учебно-методического обеспечения и активное написание учебников учителями-практиками). Отражена организация обучения украинскому языку и литературе в школьном образовании западной диаспоры в 1945-1996 гг. как научно-педагогическая проблема (источники базы исследования; принципы, положенные в основу исследования). Охарактеризована учебная деятельность по украинскому языку и литературе в школьном образовании западной диаспоры (принципы организации обучения: гуманизации и гуманитаризации обучения, открытости и динамичности взаимодействия с окружающим миром; сотворчества учителя и ученика; развивающего характера обучения; научности, системности, последовательности, преемственности; доступности, народности; методика обучения украинскому языку и литературе). Выполнен анализ учебно-методического обеспечения учебной деятельности по украинскому языку и литературе в школьном образовании западной диаспоры. Определены возможности использования идей педагогов западной диаспоры в современном образовании Украины. Уточнено содержание понятий: организация учебной деятельности, иноязычная среда, полиэтническая среда, этнокультурная среда, иноязычное пространство. Дальнейшее развитие получили идеи о целесообразности творческого использования педагогического опыта организации обучения по украинскому языку и литературе в школьном образовании западной диаспоры указанного периода в образовательном пространстве Украины. В научный оборот введены новые факты, теоретические идеи и подходы к обучению украинского языка и литературы, малоизвестные и неизвестные документы. The peculiarities of the Ukrainian language and literature learning organization in the western diaspora school education during 1945-1996 are revealed and defined in the thesis. According to the research results, the possibilities of the Western diaspora educators’ ideas in modern education of Ukraine application are justified. For the first time the peculiarities of the Ukrainian language and literature learning organization in the western diaspora school education (1945-1996) were defined and described (teaching children the Ukrainian language and literature in multilingual environment; orientation to the national idea; a complex combination of education and upbringing potential; availability of different types of schools: the Ukrainian Catholic schools, Saturday schools of Ukrainian studies, Sunday schools of Ukrainian studies; conformity to national and cultural needs, the Christian customs and traditions of the Ukrainians; development of tolerant attitude towards the culture of other people living in the country of residence; the lack of teaching and methodological support and active textbook preparation of practicing teachers). The Ukrainian language and literature learning process organization in the western diaspora school education (1945-1996) is defined as a scientific and pedagogical issue (reference framework of the research is classified according to the issue: works of general content, scientific and educational literature, historical sources, philological educational and methodological literature; principles forming the basis of the research are the following: historicism, objectivity, systemacity, the principle of multifactorial approach). The Ukrainian language and literature learning organization in the western diaspora school education is described (principles of learning process organization: principle of humanization and humanitarian approach to learning, openness and dynamism of interaction with the surrounding world; creative interaction of teacher and student; developmental nature of learning, scientific orientation, systemacity, consistency, continuity, availability, national orientation; methodology for the Ukrainian language and literature learning that synthesized the study of the Ukrainian literature, the acquisition of language and grammar material). The analysis of educational and methodological provision of the Ukrainian language and literature learning in the western diaspora school education is conducted (manuals, reader books, textbooks and anthologies); the possibilities of using the ideas of the western diaspora educators in modern education of Ukraine are outlined. The following notions are clarified: learning process organization, foreign language environment, multiethnic environment, ethnocultural environment, foreign language space. The ideas of the expediency of the creative use in the Ukrainian educational system of the pedagogical experience of the Ukrainian language and literature learning organization in the western diaspora school education of the defined period gained further development. The new facts, theoretical ideas and approaches to the Ukrainian language and literature learning, recondite and unknown documents, which extend the knowledge about the Ukrainian language and literature learning organization in the western diaspora school education of the defined period were introduced into the scientific circulation.Item Розвиток української дошкільної освіти й виховання в США та Канаді(Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2020) Рудницька-Юрійчук, Ірина Романівна; Романюк, Світлана Захарівна; Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича; Руснак, Іван Степанович; Бондар, Тамара ІванівнаУ дисертаційній роботі досліджено проблему формування і розвитку системи української дошкільної освіти й виховання у США та Канаді, виокремлено й охарактеризовано соціокультурні умови еволюції цього процесу, здійснено авторську періодизацію його генези в українських діаспорах зазначених держав. Розкрито сутність понять «українська дошкільна освіта й виховання у США та Канаді», «український дошкільний навчальний заклад у діаспорі». Визначено типи дошкільних навчальних закладів в українських діаспорах США та Канади, їх статусне значення, функції і умови виконання в поліетнічному середовищі країн проживання. Схарактеризовано організаційно-методичні засади діяльності українських дошкільних навчальних закладів та її дидактичне забезпечення. Виявлено особливості професійної підготовки та фахового зростання педагогічних працівників українських дошкільних навчальних закладів у США та Канаді, зміст, форми, методи і засоби навчання й виховання дітей в системі українського дошкілля цих держав. Висвітлено основні напрями виховної діяльності українських дошкільних навчальних закладів США та Канади. Запропоновано шляхи творчого використання прогресивних ідей та практичного досвіду педагогів українського дошкілля в сучасному освітньому просторі України. В диссертационной работе исследована проблема формирования и развития системы украинского дошкольного образования и воспитания в США и Канаде, выделены и охарактеризованы социокультурные условия эволюции этого процесса, осуществлено авторскую периодизацию его генезиса в украинских диаспорах указанных государств. Раскрыта сущность понятий «украинское дошкольное образование и воспитание в США и Канаде», «украинское дошкольное учебное заведение в диаспоре». Определены типы дошкольных учебных заведений в украинских диаспорах США и Канады, их статусное значение, функции и условия выполнения в полиэтнической среде стран проживания. Охарактеризованы организационно-методические основы деятельности украинских дошкольных учебных заведений и ее дидактическое обеспечение. Выявлены особенности профессиональной подготовки и профессионального роста педагогических работников украинских дошкольных учебных заведений США и Канаде, содержание, формы, методы и средства обучения и воспитания детей в системе украинского дошкольного образования этих государств. Освещены основные направления воспитательной деятельности украинских дошкольных учебных заведений США и Канады. Предложены пути творческого использования прогрессивных идей и практического опыта педагогов украинского дошкольного образования в современном образовательном пространстве Украины. The thesis aims at research of the problem of formation and development of the system of Ukrainian pre-school education and upbringing in the US and Canada. A source-based analysis let single out and characterize sociocultural conditions of evolution of this process (social, political, cultural, pedagogical), perform author’s periodization of its genesis in Ukrainian diasporas of the said states (first period (the 1930s – 1940s) – spontaneous development of Ukrainian pre-school education, second period (the 1950s – 1960s) – formation of the system of Ukrainian pre-school educational institutions in the USA and Canada, third period (second half of the 1960s – the 1980s) – institutional registration and development of the system of preschool education and upbringing of the young generation of the Ukrainians in the US and Canada, fourth period (the 1990s – 2000s) – modernization of functioning of Ukrainian pre-school educational institutions of the US and Canada with involvement of innovational achievements of modern pedagogical science and practice. The meaning of the notions of «Ukrainian pre-school education and upbringing in the US and Canada» (it is an integral process that ensures all-rounded development of a pre-school-aged child in accordance with his/her congenital potential, taking into account his/her inclinations, abilities, individual psychic, mental and physical peculiarities, formation of the feeling of ethnic belonging by means of Ukrainian language, culture, art, folk pedagogy, readiness for studying in the system of Ukrainian school education, upbringing of real / law-abiding citizens of the country of residence and Ukrainian patriots at the same time), «a Ukrainian pre-school educational institution in diaspora» (private instructional-educational institution founded by a public or religious community or an individual pursuant to official requirements that creates favorable conditions for a child’s receiving of Ukrainian ethnic belonging within Ukrainian studies education thanks to mastering Ukrainian, ensures his/her harmonious development and ethnic education, forms motivation to continue studying in the system of the Ukrainians’ native language educational system, organizes collaboration of parents and children in this process) has been given. Types of pre-school educational institutions in Ukrainian diasporas of the US and Canada (nursery schools, kindergartens, pre-school classes, summer homes, gatherings, Sunday meetings, interest groups, child development centers, culturaleducational / educational-cultural centers, play groups, bilingual programs), their status significance, functions and conditions and working in polyethnic environment of the countries of residence have been defined. Organizational and methodical grounds of activity of Ukrainian pre-school educational institutions and its didactic provisions have been characterized. Peculiarities of professional training and professional development of pedagogues of Ukrainian pre-school educational institutions in the US and Canada have been discovered. Forms (mandatory classes with group, pair and individual work of the pedagogue and the pupils), methods (instructional-educational (verbal), practical-activity based, visual, stimulation and control based) and means (simple and complex) of instructional-educational activity of Ukrainian pre-school educational institutions in the US and Canada have been analyzed. Main directions of educational activity of Ukrainian pre-school educational institutions in the US and Canada (national, religious, moral) have been highlighted. Ways of creative utilization of progressive ideas and practical experience of pedagogues of Ukrainian pre-school education in modern educational environment of Ukraine have been suggested.