Browsing by Author "Сопільник, Любомир Іванович"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Адміністративно-правове регулювання відносин у сфері праці в контексті соціальної політики держави(Національний університет "Львівська політехніка", 2021) Остапенко, Леонід Олексійович; Ортинський, Володимир Львович; Національний університет "Львівська політехніка"; Колпаков, Валерій Костянтинович; Сопільник, Любомир Іванович; Зьолка, Валентин ЛеонідовичУ дисертації в процесі комплексного аналізу правового регулювання відносин у сфері праці, а також проблемних питань адміністративно-правового регулювання, на основі міжнародного і національного загального, галузевого законодавства, нормативно-правових актів та інших правових документів, вироблено та запропоновано рекомендації науково-теоретичного і законодавчого змісту, що сприяють реалізації державної політики України у сфері праці. Визначено, що в регулюванні відносин у сфері праці адміністративноправова характеристика політики держави є лише фрагментарною, особливо це стосується правових основ і реалізації сучасних напрямів державної політики у регулюванні правових відносин, що пов’язані із зайнятістю і працевлаштуванням населення та його соціальним забезпеченням. Обґрунтовано, що державна політика України щодо адміністративноправового регулювання відносин у сфері праці є результатом розвитку і соціальнотрудових, і адміністративно-правових відносин, які позитивно впливають на розвиток наявних та появу нових за змістом підходів у розумінні та поясненні змісту і призначення адміністративно-правового регулювання відносин у сфері праці. Наголошено, що в Україні використання норм адміністративного права є одним з основних правових інструментів не лише в діяльності органів публічного управління, але й у регулюванні соціально-трудових відносин. Зазначено, що шляхом консенсусу, соціального партнерства формується, закріплюється та забезпечується трудоправова поведінка між сторонами (суб’єктами) у сфері праці. В диссертации в процессе комплексного анализа правового регулирования отношений в сфере труда, а также проблемных вопросов административноправового регулирования, возникающих в сфере труда на основе международного и национального общего, отраслевого законодательства, нормативно-правовых актов и других правовых документов, выработаны рекомендации научно теоретического и законодательного содержания относительно государственной политики Украины в рамках административноправового регулирования отношений в сфере труда. Определено, что в регулировании отношений в сфере труда административно-правовая характеристика политики государства является лишь фрагментарной, особенно это касается правовых основ и реализации направлений государственной политики в регулировании правовых отношений, связанных с занятостью и трудоустройством населения и его социальноым обеспечением. Обоснованно, что государственная политика Украины по административно-правовому регулированию отношений в сфере труда является результатом развития как социально-трудовых, так и административно-правовых отношений, что положительно влияет на развитие имеющихся и появление новых по содержанию подходов в понимании и объяснении содержания и назначения административно-правового регулирования отношений в сфере труда. Отмечено, что сегодня в Украине использование норм административного права является одним из основных правовых инструментов не только в деятельности органов публичного управления, но и в регулировании социальнотрудовых отношений. Определено, что путем консенсуса, социального партнерства формируется, закрепляется и обеспечивается трудоправовое поведение между сторонами (субъектами) в сфере труда. In the process of complex analysis of legal regulation of labor relations, as well as problematic issues of administrative and legal regulation, on the basis of international and national common, sectoral legislation, regulations and other legal documents, the recommendations of scientific, theoretical, and legislative content are made and suggested in the dissertation research. By logical, linguistic, semantic, and philosophical analysis the following concepts are considered in the dissertation: «administrative and legal regulation», «state policy», «employment», «control», «employee», «employer», «social dialogue» and others, which allowed determining their general and special features. Along with this, it is noticed that in labor law for a meaningful description of its conceptual and categorical apparatus, the mechanism of legal regulation of social and labor relations, there are no studies of administrative and legal nature that affect the regulation of relations in the field of labor. It is determined that in the regulation of labor relations the administrative and legal characteristic of state policy is only fragmentary, especially in the legal framework and implementation of modern policies on the regulation of legal relations related to employment, hiring and social security of the population. At the same time, the dissertation focuses on the fact that for the administrative and legal regulation of relations in the field of labor it is necessary to use public administration bodies, which are authorized for this activity in accordance with current national legislation. The state policy of Ukraine on administrative and legal regulation of labor relations, using methodological tools, was determined as the result of the development of both social-labor and administrative-legal relations, which positively affect the development of existing and the emergence of new approaches to understanding and explaining the content and purpose of administrative and legal regulation relations in the field of labor. It is determined that the undoubted influence on the state policy of Ukraine in the field of labor have theories that stimulate the development of relations related to employment and hiring, the use of social dialogue in the system of contractual relations in the field of labor. It is emphasized that today in Ukraine the use of rules of administrative law is one of the main legal instruments not only in the activities of public administration bodies but also in the regulation of the most important for society and state social-labor relations. In modern science, there are still ongoing discussions on defining the place and content of administrative and legal policy of the state in the regulation of labor relations. Thus, this issue is particularly relevant, because the subject of legal regulation relationsin the field of laborshould be considered in both broad and narrow dimensions, filling their content with the regulation of rules ofinternational labor law as well as rules of common and intersectoral national law. At the same time, it is important to define the mechanism of administrative and legal regulation of relations in the field of labor. It is the norms of administrative law, which are enshrined in its sources, that are closely connected with the norms of labor law and other branches of national law. It is noticed that the reproduction and combination of the basic principles of administrative and labor law are based on the principles that, being enshrined in the Constitution of Ukraine, are reflected in the draft Labor Code of Ukraine, which will contribute to proper regulation of labor relations. Ukrainian state policy and its influence on the regulation of labor relations, occupying a special place among other directions of its implementation, is quite voluminous, which requires the allocation of only part of the legal aspects related to relations in the field of labor. For the settlement of relations in the field of labor, it is obligatory to consolidate the legal status of the employee and the employer, who are the main subjects of social and labor relations. The protection of their rights, freedoms and legitimate interests in the field of labor cannot have a unipolar dimension and be enshrined in law. Through consensus, social partnership, labor law behavior between the parties (subjects) in the field of labor is being formed, established and ensured. For the violation of labor legislation that legal liability comes, which does not have a sufficient amount of legal protection of relations in the field of labor. This especially applies to the consolidation in the Code of Ukraine on Administrative Offenses of liability for: unreasonable refusal to enter into a collective agreement; violation or non-fulfillment of obligations under the collective agreement; evasion of the received requirements of employees, as well as participation in conciliation procedures and bringing the perpetrators to justice for its violation.Item Правове регулювання надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах(Приватний вищий навчальний заклад «Львівський університет бізнесу та права», 2020) Крикавська, Ірина Василівна; Сопільник, Любомир Іванович; Приватний вищий навчальний заклад «Львівський університет бізнесу та права»; Армаш, Надія Олексіївна; Назар, Юрій СтепановичДисертація присвячена комплексному вивченню теоретико-правових основ надання адміністративних послуг в ОТГ. Визначено проблемні аспекти, процедури надання адміністративних послуг ОТГ, що вимагають вдосконалення механізмів правового регулювання. У роботі виділені і досліджені кілька ключових моделей надання адміністративних послуг в ОТГ. Акцентується увага на необхідності визначення критеріїв оцінки якості надання адміністративних послуг, затвердження типового загальнодержавного порядку оскарження рішень, дій або бездіяльності в процесі надання адміністративних послуг ОТГ. В дисертації з’ясовано сутність та змістові характеристики адміністративних послуг органів місцевого самоврядування, проаналізовано принципи надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах, а також розкрито правові засади надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах. Проаналізовано питання ідентифікації суб’єктів надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах, здійснено аналітичну характеристику процедури надання адміністративних послуг та ідентифікацію корупційних ризиків, а також розкрито правове регулювання усунення конфлікту інтересів при наданні адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах. Подано обґрунтування пропозицій до законодавства щодо вдосконалення правового регулювання надання адміністративних послуг в об’єднаних територіальних громадах, проаналізовано стандартизацію надання адміністративних послуг в ОТГ. У дисертації також подано детальну характеристику механізму оскарження рішень, дій або бездіяльності суб’єктів об’єднаних територіальних громад у процесі надання адміністративних послуг. Диссертация посвящена комплексному изучению теоретико-правовых основ предоставления административных услуг в ОТГ. Определены проблемные аспекты, процедуры предоставления административных услуг ОТГ требующих совершенствования механизмов правового регулирования. В работе выделены и исследованы несколько ключевых моделей предоставления административных услуг в ОТГ. Акцентируется внимание на необходимости определения критериев оценки качества предоставления административных услуг, утверждения типового общегосударственного порядка обжалования решений, действий или бездействия в процессе предоставления административных услуг ОТГ. В диссертации установлено сущность и содержательные характеристики административных услуг органов местного самоуправления, проана-лизированы принципы предоставления административных услуг в объединенных территориальных общинах, а также раскрыто правовые основы предоставления административных услуг в объединенных территориальных общинах. Проанализированы вопросы идентификации субъектов предоставления административных услуг в объединенных территориальных общинах, осуществлено аналитическую характеристику процедуры предоставления административных услуг идентификацию коррупционных рисков, а также раскрыто правовое регулирование устранения конфликта интересов при предоставлении административных услуг в объединенных территориальных общинах. Подано обоснование предложений к законодательству по совершенство-ванию правового регулирования предоставления административных услуг в объединенных территориальных общинах, проанализирована стандартизация предоставления административных услуг в ОТГ. В диссертации также представлена подробная характеристика механизма обжалования решений, действий или бездеятельности субъектов объединенных территориальных общин в процессе предоставления административных услуг. The research is devoted to the complex scientific study of the theoretical and legal basis for the providing of administrative services at the united territorial communities (hereinafter – UTC). The historical and the legal aspects of the local self-government reform and the system of administrative services and the main national and international normative acts are analyzed in the dissertation. The scientific approaches for the understanding of the concept «administrative service» is investigated and the key features of administrative services provided by UTC is highlighted: the administrative service is provided on the request of a legal person; the application leads to a certain result aimed at acquiring, changing or terminating the rights and/or duties of a person; an administrative service is the result of the delegated power of authority or the own power carried out by the subject of administrative services of the UTC; the administrative service is provided in accordance with the law. The national and local normative acts defining the competence and the procedure for the providing of the administrative services in the UTC are analyzed and systematized. It is proposed to improve the existing principles of providing administrative services, within the framework of the system approach, and supplement the principle of similarity or compatibility (coherence), which is necessary for the implementation of the system of principles in general, due to the compatibility of all its elements – principles. In order to achieve the high quality of administrative services, particularly in UTC, it is recommended to consolidate the principle of unification or standardization. The subjects of the administrative services providing of public organizations and their powers are identified, the stages of the procedure of the administrative services providing are described and the problematic aspects that require improvement of the mechanisms of legal regulation are outlined. The division of powers in the sphere of providing administrative services of councils, executive bodies of councils, authorities of UTC are researched. The several key models of the providing of the administrative services in the UTC are identified in the research, in particular: directly (the head, the administrator, authorized bodies of UTC), Center for the administrative services (the CASP), which is created in the center of UTC; Joint CASP; through Public administrative service portal and integrated information networks, territorial divisions of the CASP; Remote work of the administrators of the Central CASP; outbound CASP; mobile CASP. It is proposed to make changes to the Law of Ukraine «About Administrative Services» because of the necessity of creation of legal grounds for functioning of joint, outgoing, mobile CASP. Namely, part 1 of Article 12 could be supplemented with the definitions of the concepts of «joint CASP», «outbound CASP», «mobile CASP»: «Outbound CASP is a specially equipped vehicle with complete remote locations for administrators to provide administrative services. Mobile CASP – a specially equipped suitcase with the necessary equipment for the full delivery of administrative services. Joint CASP is a permanent working unit or structural subdivision of a local state administration or local self-government unit acting on the basis of an agreed solution (memorandum) of the united territorial community with the local state administration in which administrative services are provided to community residents and all other residents of the district, through the administrator, through his interaction with the subjects of providing administrative services». It is approved the necessity of creation at the national level an exemplary memorandum on the establishment of a joint CASP. The necessity of improving the mechanisms for resolving the "conflict of interest" in the field of provision of administrative services in the UTC at the legislative level is substantiated by introducing appropriate amendments to the Law of Ukraine «On Local Self-Government in Ukraine», since the Law of Ukraine «On Prevention of Corruption» indicates that this question should be regulated by a law regulating the status of these persons and the principles of the organization of the relevant bodies. It is also identified the necessity to approve the National Standard – the unified requirements to the quality of service of visitors to the CASP, which would meet international standards requirements. The criteria for assessing the quality of administrative services providing according to the analysis of international and Ukrainian experience is proposed. The necessity of simplification of educational and qualification requirements for candidates for the position of the administrator of the CASP is argued. The negative experience of the practice of independent development and description of the procedure of an out-of-court appeal in the UTC is described and the necessity of approving the typical national order of appeal of decisions, actions or inactivity in the process of providing of the administrative services of UTC is substantiated. It is explored the order of out-of-court appeal and judicial appeal actions or inactivity and cancellation of decisions in the process of administrative services providing of UTC. The attention is focused on the peculiarities of appealing and abolishing acts of individual action, the proposals to improve their legal regulation are outlined.