Browsing by Author "Хомишин, Ірина Юріївна"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Адміністративно-правовий механізм забезпечення інформаційної безпеки в Україні(Національний університет "Львівська політехніка", 2019) Перун, Тарас Степанович; Хомишин, Ірина Юріївна; Національний університет «Львівська політехніка»; Тімашов, Віктор Олександрович; Єсімов, Сергій СергійовичУ дисертації проведено комплексне дослідження адміністративно-правового механізму забезпечення інформаційної безпеки в Україні. Розглянуто інформаційну безпеку як систему суспільних відносин і об’єкт правової охорони, вихідні методологічні засади дослідження інформаційної безпеки. Проаналізовано нормативно-правове забезпечення інформаційної безпеки в Україні. Досліджено поняття та принципи побудови механізму правового регулювання забезпечення інформаційної безпеки. З’ясовано адміністративно-правове регулювання забезпечення інформаційної безпеки у контексті державного управління та державного регулювання інформаційної безпеки та систему суб’єктів її забезпечення. Здійснено аналіз особливостей адміністративно-правового режиму забезпечення інформаційної безпеки. Окреслено шляхи підвищення ефективності адміністративно-правового механізму забезпечення інформаційної безпеки в Україні. В диссертации проведено комплексное исследование административно-правового механизма обеспечения информационной безопасности в Украине. Рассмотрены информационная безопасность как системы общественных отношений и объект правовой охраны, исходные методологические основы исследования информационной безопасности. Проанализировано нормативно-правовое обеспечение информационной безопасности в Украине. Исследовано понятие и принципы построения механизма правового обеспечения информационной безопасности. Выяснено административно-правовое регулирование обеспечения информационной безопасности в контексте государственного управления и государственного регулирования информационной безопасности и систему субъектов ее обеспечения. Осуществлен анализ особенностей административно-правового режима обеспечения информационной безопасности. Определены пути повышения эффективности административно-правового механизма обеспечения информационной безопасности в Украине. The dissertation analyzes the administrative and legal mechanism of ensuring information security in Ukraine. The scientific approach is substantiated, which assumes that under information security, in the conditions of development of information society and aggression in the east of Ukraine, the state of security of information resources, databases, information technologies and technical means intended for gathering, processing, storage and transfer of information necessary is understood. to realize the rights and legitimate interests of information subjects, persons, society and the state in the information space from the influence of a specific type of threats, which appear in the form of purposeful Language not or spontaneous activity in the information environment. It is argued that information security acts as an object of legal protection. Legal means of ensuring information security are a leading factor in the protection of national interests, and their application is determined by: optimizing the balance of relations between the right of information relations subjects to receive information and the right to set restrictions on these relations by other persons with regard to the information they own. It is stated that from the standpoint of the methodology of law, the paradigm of information security has a structure, which is formed by: the methodology of law enforcement, legislation of Ukraine, systematic of administrative law, norms of administrative law, administrative-legal relations, legal qualification of administrative-legal relations, interpretation of rules of law, mechanism of application of law, state legal policy in the field of information security, culture and ethics of the application of the legislation that establishes restrictions on human rights and freedoms, strategy and tact and the activities of information security entities. It is emphasized that the mechanism of right regulation is a system of special legal means, organized in a consistent way, aimed at regulating social relations of a certain kind. The design of a mechanism for the legal regulation of information security should be carried out in accordance with the purpose of the legal regulation. It is substantiated that the system of information security entities is a complete set of elements that are in the defined functions of information security of public relations, united by the sphere of interests and needs, reflecting the legal characteristics of administrative and legal means of regulation, content and elements of the legal status of sub entities that participate in relationships governed by information law, systemic in content. It is stated that the peculiarity of organizational and legal support of the administrative and legal regime of information security determines the application of technical standards of information security adopted in the EU and NATO, which are formulated as a result of the identification of typical legal cases and the unification of technical and legal norms that regulate the order of activity of entities providing information security. security, in the context of relations arising from administrative and other public relations, with a view to focusing the provisions on the equality of fools in addressing threats in information and telecommunication systems and in the national information space. It is shown that the peculiarities of administrative and legal regimes for ensuring information security are revealed through the mechanism of self-regulation with the participation of public-legal entities, establishing a balance of interests. Improving the effectiveness of the legal regulation of information security is impossible without reliance on a theoretical foundation, the formation of which, in turn, must take into account the substantive foundations of the legal idea, the essence of which is the indissoluble unity of ideas of independence, territorial integrity and sovereignty, justice and national interest, possible and national interest. implementation of a set of legal measures to which they relate: a clear reflection in the law and state institutions of the orientation on the combination of public and private economic interests in the information sphere; continuous and consistent use of human rights mechanisms and procedures for overcoming conflicts in the information sphere; raising the legal level of consciousness and activity of representatives of all branches and levels of government, the population of the country.Item Концептуальні питання теорії і практики адміністративно-правового регулювання освіти України в умовах євроінтеграційних процесів(Навчально-науковий інститут права імені князя Володимира Великого Міжрегіональної Академії управління персоналом, 2019) Хомишин, Ірина Юріївна; Ортинський, Володимир Львович; Навчально-науковий інститут права імені князя Володимира Великого Міжрегіональної Академії управління персоналом; Гриценко, Володимир Григорович; Тильчик, Ольга Віталіївна; Христинченко, Надія ПетрівнаУ дисертації проведено комплексне наукове дослідження концептуальних питань теорії і практики адміністративно-правового регулювання освіти України в умовах євроінтеграційних процесів. Розглянуто історіографію проблеми та напрями наукового дослідження, проаналізовано теоретико-методологічні засади наукового дослідження концептуальних питань теорії і практики адміністративно-правового регулювання освіти України в умовах євроінтеграційних процесів. Досліджено правові основи формування сучасної державної політики у сфері освіти. З’ясовано зміст і сутність адміністративно-правового регулювання освіти України в контексті державотворчих процесів. Проаналізовано адміністративно-правове регулювання дошкільної освіти, шкільної освіти та інклюзивної освіти в Україні. Проаналізовано формування адміністративно-правового забезпечення вищої освіти. Здійснено аналіз правової політики у сфері освіти у контексті інноваційного розвитку держави. Окреслено основні завдання та принципи формування державної освітньої політики в контексті євроінтеграційних процесів. Визначено правові основи фінансування освіти в Україні як чинник забезпечення конституційних прав на освіту. Проаналізовано зміст та принципи управління освітою. Охарактеризовано адміністративно-правову регламентацію здійснення державного нагляду та контролю в сфері освіти. Окреслено основні тенденції розвитку освіти в умовах європейської інтеграції та глобалізації. Проаналізовано право на освіту в міжнародно-правових актах. В диссертации проведено комплексное научное исследование концептуальных вопросов теории и практики административно-правового регулирования образования Украины в условиях евроинтеграционных процессов. Рассмотрено историографию проблемы и направления научного исследования, проанализированы теоретико-методологические основы научного исследования концептуальных вопросов теории и практики административно-правового регулирования образования Украины в условиях интеграционных процессов. Исследованы правовые основы формирования современной государственной политики в сфере образования. Выяснено содержание и сущность административно-правового регулирования образования Украины в контексте процессов. Проанализированы административно-правовое регулирование дошкольного образования, школьного образования и инклюзивного образования в Украине. Проанализировано формирование админи-стративно-правового обеспечения высшего образования. Сформулирована позиция о том, что административно-правовое регулирование образования в Украине должно задать новые контуры для полноценной реализации государственной стратегии развития образования с учетом мировых и европейских практик и тенденций, в частности: повышение уровня международной включенности в образовательный процесс, развития образовательных информационно-коммуникационных технологий, ориентирования на глобальные рынки образования и партнерство с иностранными учебными заведениями, усиление ориентации на высокие показатели качества образования и в глобальном, и локальном контурах. Административно-правовое регули-рование должно составлять совокупность норм действующего законно-дательства, которыми, в частности, установлены единые принципы, требования и параметры осуществления образовательной деятельности учебных заведений; основания и условия предоставления образователь-ных услуг в рамках образовательного процесса; гарантии обеспечения права на образование; особенности управленческих процедур; основы автономии учебных заведений; стандарты качества образования; ответственность участников образовательного процесса и т.д. Осуществлен анализ правовой политики в сфере образования в контексте инновационного развития государства. Определены основные задачи и принципы формирования государственной образовательной политики в контексте евроинтеграционных процессов; Определены правовые основы финансирования образования в Украине как фактор обеспечения конституционных прав на образование. Проанализировано содержание и принципы управления образованием. Охарактеризованы административно-правовую регламентацию осуществления государственного надзора и контроля в сфере образования. Определены основные тенденции развития образования в условиях европейской интеграции и глобализации. Проанализированы право на образование в международно-правовых актах. Lviv, 2019. In the dissertation the complex scientific research of conceptual questions of theory and practice of administrative-legal regulation of education of Ukraine in the conditions of European integration processes is carried out. The historiography of problems and directions of scientific research is considered, the theoretical and methodological principles of scientific research of conceptual questions of theory and practice of administrative-legal regulation of education of Ukraine in the conditions of European integration processes are analyzed. The legal principles of formation of the modern state policy in the field of education are explored. The content and essence of the administrative-legal regulation of education of Ukraine in the context of state-building processes are determined. The administrative-legal regulation of preschool education, school education and inclusive education in Ukraine is analyzed. The formation of administrative and legal support of higher education is analyzed. The analysis of legal policy in the field of education in the context of innovative development of the state is carried out. The main tasks and principles of formation of state educational policy in the context of European integration processes are outlined; The legal basis for financing education in Ukraine as a factor in ensuring the constitutional rights to education is determined. The content and principles of education management are analyzed. The administrative and legal regulation of the state supervision and control in the field of education is described. The main tendencies of education development in the conditions of European integration and globalization are outlined. The right to education in international legal acts is analyzed.Item Представництво прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному судочинстві(Приватний вищий навчальний заклад «Львівський університет бізнесу та права», 2019) Величко, Орест Миколайович; Хомишин, Ірина Юріївна; Приватний вищий навчальний заклад «Львівський університет бізнесу та права»; Ігонін, Руслан Владиславович; Тильчик, В’ячеслав В’ячеславовичУ дисертації проведено комплексне наукове дослідження представвництва прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному судочинстві. Розглянуто наукознавче підґрунтя дослідження представництва прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному судочинстві; розкрито зміст інституту представництва прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному судочинстві. Проаналізовано принципи представництва прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному судочинстві; визначено місце представництва прав, свобод та інтересів громадян в системі адміністративного судочинства; охарактеризовано зарубіжний досвід представництва прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному судочинстві. Виокремлено особливості представництва в адміністративному процесі. Розглянуто законодавче забезпечення представництва прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному судочинстві в деяких європейських країнах та Україні в контексті євроінтеграційних процесів. Окреслено напрями формування законодавчих основ представництва прав, свобод та інтересів громадян в адміністративному судочинстві. В диссертации проведено комплексное научное исследование представительства прав, свобод и интересов граждан в административном судопроизводстве. Рассмотрены науковедческих основу исследования представительства прав, свобод и интересов граждан в административном судопроизводстве; раскрыто содержание института представительства прав, свобод и интересов граждан в административном судопроизводстве. Проанализированы принципы представительства прав, свобод и интересов граждан в административном судопроизводстве; определено место представительства прав, свобод и интересов граждан в системе административного судопроизводства; охарактеризованы зарубежный опыт представительства прав, свобод и интересов граждан в административном судопроизводстве. Выделены особенности представительства в административном процессе. Рассмотрены законодательное обеспечение представительства прав, свобод и интересов граждан в административном судопроизводстве в некоторых европейских странах и Украины в контексте евроинтеграционных процессов. Определены направления формирования законодательных основ представительства прав, свобод и интересов граждан в административном судопроизводстве. The thesis contains a comprehensive scientific research on the representation of the rights, freedoms and interests of citizens in administrative legal proceedings. The scientific knowledge base of the study of the representation of the rights, freedoms and interests of citizens in administrative legal proceedings is considered; The content of the Institute for the representation of the rights, freedoms and interests of citizens in administrative legal proceedings is disclosed. The principles of representation of rights, freedoms and interests of citizens in administrative legal proceedings are analyzed; the place of representation of the rights, freedoms and interests of citizens in the system of administrative legal proceedings is determined; The foreign experience of representing the rights, freedoms and interests of citizens in administrative legal proceedings is described. The features of representation in the administrative process are singled out. The legislative provision of representation of the rights, freedoms and interests of citizens in administrative legal proceedings in some European countries and Ukraine in the context of European integration processes is considered. The directions of the formation of the legal basis for the representation of the rights, freedoms and interests of citizens in administrative legal proceedings are outlined.Item Теоретико-правові засади податкового адміністрування в Україні(Інститут права імені Володимира Великого Міжрегіональної Академії управління персоналом, 2019) Ясько, Ігор Віталійович; Хомишин, Ірина Юріївна; Інститут права імені Володимира Великого Міжрегіональної Академії управління персоналом; Тильчик, Ольга Віталіївна; Мороз, Оксана БогданівнаДисертація присвячена дослідженню теоретико-правових засад податкового адміністрування в Україні. З’ясовано наукознавчу та методологічну основи дослідження теоретико-правових засад податкового адміністрування в Україні, визначено поняття та зміст податкового адміністрування в Україні. Окреслено основну мету податкової політики – це формування достатнього державного бюджету та стимулювання економічного зростання. Досліджено принципи адміністрування податків в Україні. Власне принципи оподаткування утворюють основу податкового законодавства, виконують функцію орієнтирів правотворчої і правозастосовної діяльності, показують вирішальний вплив на формування масової і професійної правосвідомості, стають надійним показником досягнутого у державі рівня урегульованості і порядку у суспільних відносинах. Виділено суб’єктів податкового адміністрування та проаналізовано їх правовий статус суб’єктів Серед них виділяють: органи, що відповідають за здійснення податкової політики; органи, які безпосередньо стягують податки і збори, а також ті, що контролюють їх сплату; органи (особи), що наділені окремими повноваженнями в податковій сфері. Основним завданням органів податкового адміністрування є створення ефективної системи оподаткування, а також забезпечення належного рівня виконавчості платників податків. Встановлено особливості податкового контрою, як елемента керування процесом оподатковування. Для з’ясування сутності податкового контролю в ході дослідження визначено його об'єкт і предмет, склад суб'єктів, цілі і завдання, а також зміст. Визначено напрями удосконалення системи податкового адміністрування в умовах трансформаційних процесів. Основною метою модернізації податкової системи є не тільки створення оптимальних умов для процесу податкового адміністрування та підвищення ефективності роботи податкових органів, а й – формування принципово нового типу взаємин з платниками податків. Диссертация посвящена исследованию теоретико-правовых основ налогового администрирования в Украине. Выяснено науковедческую и методологическую основы исследования теоретико-правовых основ налогового администрирования в Украине, определены понятие и содержание налогового администрирования в Украине. Определены основные цели налоговой политики – это формирование достаточного государственного бюджета и стимулирования экономического роста Исследованы принципы администрирования налогов в Украине. Собственно принципы налогообложения образуют основу налогового законодательства, выполняют функцию ориентиров правотворческой и правоприменительной деятельности, показывают решающее влияние на формирование массового и профессионального правосознания, становятся надежным показателем достигнутого в государстве уровня урегулированности и порядка в общественных отношениях. Выделено субъектов налогового администрирования и проанализированы их правовой статус субъектов, среди них выделяют: органы, отвечающие за осуществление налоговой политики; органы, которые непосредственно взимают налоги и сборы, а также те, которые контролируют их уплату; органы (лица), наделенные отдельными полномочиями в налоговой сфере. Основной задачей органов налогового администрирования является создание эффективной системы налогообложения, а также обеспечение надлежащего уровня исполнительности налогоплательщиков. Установлены особенности налогового контролю, как элемента управления процессом налогообложения. Для выяснения сущности налогового контроля в ходе исследования определены его объект и предмет, состав субъектов, цели и задачи, а также содержание. Определены направления совершенствования системы налогового администрирования в условиях трансформационных процессов. Основной целью модернизации налоговой системы является не только создание оптимальных условий для процесса налогового администрирования и повышения эффективности работы налоговых органов, но и – формирование принципиально нового типа взаимоотношений с налогоплательщиками. The dissertation is devoted to the study of the theoretical and legal principles of tax administration in Ukraine. The scientific-methodological and methodological foundations of the theoretical and legal principles of tax administration in Ukraine are determined, the concept and content of tax administration in Ukraine are defined. The main purpose of tax policy is outlined – It is the formation of a sufficient state budget and stimulation of economic growth The principles of tax administration in Ukraine are investigated. Actually, the principles of taxation form the basis of tax legislation, serve as a guide for lawmaking and law-enforcement activities, show a decisive influence on the formation of mass and professional sense of justice, become a reliable indicator of the level of regulation and order in the state achieved in public relations. The subjects of tax administration are distinguished and their legal status is analyzed. Among them there are: bodies responsible for implementation of the tax policy; bodies directly collecting taxes and fees, as well as those who control their payment; bodies (persons) with specific powers in the tax area. The main task of the tax administration is to create an effective tax system, as well as to ensure an adequate level of taxpayer performance. The peculiarities of tax control as a control element of taxation process are established. To clarify the essence of tax control its object and subject, the composition of subjects, goals and objectives, as well as content are determined during the study The directions of perfection of the tax administration system in the conditions of transformation processes are determined. The main objective of modernizing the tax system is not only to create optimal conditions for the process of tax administration and increase the efficiency of tax authorities, but also – the formation of a fundamentally new type of relationship with taxpayers.