Browsing by Author "Hlobchak, Mykhailo"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Algorithm of machine creation using the mechanism of articulated disjunction(Видавництво Львівської політехніки, 2022-02-22) Zinko, Roman; Hlobchak, Mykhailo; Beshley, Andiy; Pitrenko, Oleksiy; Lviv Polytechnic National University; National Aerospace University “Kharkiv Aviation Institute”Problem statement. Any methodology is based on knowledge about the problem. The fullness and orderliness of the base determine further volumes and possible options for implementing the methodology. Purpose. To analyze the existing ways of machine creations and propose the new effective algorithm of machine creation using the mechanism of articulated disjunction. Considering the research structure and improvement of the informational and program technologies, changes to the traditional methodology of machine creation are made. The existing paradigm: parametric and functional performance of the machine, the design of which is improved based on existing machines, is a modification of predecessors' parametric and functional performance. Proposed paradigm: parametric and functional performance of the new machine, improved based on the subject area of technical solutions, methods of design and operational conditions more precisely coincide with the technological process to realize what they are called. Proposed hypothesis: there are such methodologies of design that provide an opportunity to provide rational productivity within existing operational conditions. Methodology. Morphological space is used to form qualitative features of the created machine. The peculiarity of the proposed methodology is that the set of features of the created machine also contains subsets of processes and phenomena in which the machine is involved. This allows assessing the compliance of the process in which the machine is involved and the machine operation processes. Findings (results). The algorithm of machine creation using the mechanism of articulated disjunction is proposed. It allows the creation of the new construction at a given sequence of stages to improve at every step in a given direction based on the determined criteria. Originality (novelty). Method of articulated disjunction, which is based on the principle of formation of the set of necessary properties of the structural elements of the machine based on a given primary criterion of machine efficiency. The essence of the method of articulated disjunction is that the sample of elements that have common features and properties is reformulated based on a given criterion. The proposed method provides an opportunity to determine the advantages of one structure described by various factors, in comparison with others, based on the criterion set. Practical value. The algorithm of synthesis and improvement of existing machines allows for determining their main quality features in the initial stages of the design of machines.Item The influence of important factors on the distribution of heat flows in elements of drum brakes of vehicles(Видавництво Львівської політехніки, 2023-06-30) Hudz, Hustav; Hlobchak, Mykhailo; Lviv Polytechnic National UniversityЗазначено, що рух автотранспортних засобів на значних швидкостях неможливий без гальмівної системи, здатної забезпечити високу ефективність гальмування. Встановлено, що найбільш нестійкою ланкою гальмівної системи є гальмовий механізм, оскільки з енергетичної точки зору гальмування фрикційними гальмами становить процес перетворення у тепло частини механічної енергії автотранспортного засобу. Гальмування – власне тривалий процес, упродовж якого змінюються багато параметрів контртіл, зокрема, теплофізичні параметри внаслідок температурних змін, коефіцієнт тертя тощо. Якщо за цих обставин поверхневі та об’ємні температури перевищують допустимі значення, то змінюються фрикційні властивості пар тертя й умови взаємодії деталей, що обумовлює зміну характеристик гальмових механізмів та гальмівної системи загалом. Стандартами більшості країн та міжнародними приписами регламентовано вимірники гальмівних властивостей не тільки за одноразових екстрених гальмувань холодними гальмами, але й за екстрених гальмувань, що здійснюються після перетворення в тепло заданої кількості енергії впродовж заданого часу. З’ясовано, що збереження необхідної ефективності гальмування після перетворення у тепло заданої кількості енергії буде забезпечено лише у випадку, коли гальмівна система володіє достатньою енергоємністю. Об’єктом дослідження є розподіл теплових потоків в елементах гальмового механізму, які визначають критичну температуру поверхонь тертя. Встановлено неспроможність формули Ф. Шаррона коректно оцінити такий розподіл через врахування тільки теплофізичних властивостей матеріалів пар тертя. Показано, що на сіткових теплових моделях із залученням програмного комплексу “Фур’є-2хуz” можна також оцінити вплив конструктивних параметрів гальма та режимів його роботи на розподіл теплових потоків у барабанному гальмі автотранспортного засобу.