Browsing by Author "Vikovych, Ihor"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Analysis of calculating level of service for pedestrians(Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-10) Prykhodko, Vsevolod; Vikovych, Ihor; Lviv Polytechnic National UniversityРозглянуто декілька методів оцінювання якості роботи пішохідних об’єктів на основі рівня їх обслуговування. Важлива проблема сьогодні – наскільки пішохідні шляхи відповідають рівню обслуговування. Оцінювання цього рівня є найпоширенішим методом визначення якості об’єктів, пов’язаних із пішохіднимм рухом. Місця, де висока ймовірність конфлікту між різними потоками, часто називають перетинами. І навіть більше, на таких перетинах, зокрема зі складними дорожніми умовами та із рухом велосипедистів, автомобілів та інших транспортних засобів, учасники дорожнього руху стикаються зі складними ситуаціями, коли кожен із них повинен бути впевнений у власній безпеці та передбачати подальші дії й рішення інших користувачів. Розглянуто найпоширеніші та загальновизнані методи оцінювання рівня сервісу на пішохідних шляхах, зокрема: метод інструкції про пропускну здатність автомобільних доріг 2000 р., австралійський метод, метод якості поїздки, модель Ландіса та підхід спільного аналізу. Транспортні засоби, затримка сигналів та взаємодія пішоходів і велосипедистів визначені як основні чинники, що впливають на рівень сервісу пішоходів на переходах. Аналіз різних методів дає змогу оцінити та ідентифікувати рівень обслуговування та визначити характеристики, які можуть допомогти у вирішенні питань, що стосуються комфорту руху пішоходів. В окремих методах розглянутоі принципи руху транспортних засобів та взаємодія їх із пішоходами. Інші методи більшою мірою стосуються дизайну об’єктів пішохідного середовища, ніж фактичного руху пішоходів. Щоб забезпечити повне розуміння методології визначення рівня обслуговування пішохідних об’єктів, потрібно аналізувати та порівнювати розрахункові показники, отримані різними методими.Item Assessment of measures to improve pedestrian congestion(ТзОВ «Галицька видавнича спілка», 2021-03-25) Prykhodko, Vsevolod; Vikovych, Ihor; Yavorskyi, Yaroslav; Lviv Polytechnic National UniversityA number of methods have been proposed for assessing quality of operations of pedestrian facilities on the basis of pedestrian Level of Service (LOS). Some of these methods utilize principles of vehicular traffic to evaluate pedestrian traffic operations.Item Environmental aspects of smart transport(ТзОВ «Галицька видавнича спілка», 2021-03-25) Vikovych, Ihor; Prykhodko, Vsevolod; Ostashuk, Mykola; Lviv Polytechnic National UniversityThe main environmental aspects of transport are outlined. A brief review of various types of transport and their negative impact on the environment and proposed measures to reduce and eliminate this negative impact on human health. The main focus is on the introduction of the most environmentally friendly modern modes of transport and transport of the future.Item Urban public transport policy in the conditions of COVID-19(Видавництво Львівської політехніки, 2020-10-10) Popovych, Pavlo; Poberezhny, Lubomyr; Shevchuk, Oksana; Vikovych, Ihor; Skyba, Olena; Poberezhna, Lubov; Yasrebov, Taras; West Ukrainian National University; Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas; Lviv Polytechnic National University; Ternopil Ivan Pul’uj National Technical University; Bogomolets National Medical UniversityThe purpose of the research is formation of passenger transport policy by public transport from the standpoint of determining the level of safety in COVID-19 and passenger comfort with the development of basics for measuring the perception of the most important factors of public transport convenience, minimum discomfort and maximum safety. Methodology. The study was conducted in two stages - inhouse and experimental – the collection and processing of data obtained from the survey of passenger flows. Continuous field research by the tabular method which in comparison with the existing ones is the most time-consuming, but the only one that can provide maximum accuracy of passenger information for further processing of the obtained statistical data of the studied system of public transport. The information obtained by organoleptic means was entered for further processing in the special accounting map, then calculations were performed for traffic areas between the stopping points of each studied route. Findings. The results of field research using the model of discomfort allow us to correctly predict the choice of mode of transport and the behaviour of passengers when using public transport in medium-sized cities. It is proved that the artificial underloading of the vehicle to avoid tight contact of passengers does not affect the level of infection with the virus of COVID-19 and, therefore, this restriction is not appropriate. Conclusions. Formation of the strategy of passengers' transportation in the conditions of COVID-19 is possible only with the use of the characteristic indicators of the transportation of people established by the multi-criteria analysis of a transport network – the level of discomfort, vehicle filling factor, the average time of transportation, the average distance of transportation. It is obligatory to use such means of protection as masks and gloves, provide the enhanced ventilation of the salon, and organize passengers' boarding through the back door with 100 % contactless fare payment.