Browsing by Author "Вербицька, П. В."
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item Громадянознавчі аспекти у системі військово-патріотичного виховання допризовної молоді(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2006) Вербицька, П. В.Важливим завданням сучасної освіти є громадянське та патріотичне виховання молоді, формування у допризовної молоді України високої патріотичної свідомості, вірності Вітчизні, готовності до сумлінного виконання своїх конституційних обов’язків. Необхідно також, щоб допризовники не тільки були фізично та морально підготовлені до військової служби, але й мислили критично і незалежно, знали свої права і обов’язки, усвідомлювали, що готуючи себе до захисту Вітчизни, є важливими учасниками демократичних процесів. Тому вимогою часу та актуальним завданням вітчизняної освіти є інтеграція громадянознавчих аспектів у систему військово-патріотичного виховання молоді. The important task of modern education is civil and patriotic upbringing, formation of high civic consciousness of youth of Ukraine preparing to military service, faithfulness to the Motherland, readiness to honest following the Constitutional duties. It is also necessary to prepare them not only physically and morally for military service; but also to teach them critical and independent thinking; to make them know their rights and duties; to make them fill important participants of the democratic process while getting ready to protect their Motherland. Therefore the actual task of contemporary education is the integration of civic aspects into the system of youth upbringing.Item Завдання історичної освіти у вимірі сучасних інтеграційних процесів(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Вербицька, П. В.Історична освіта в Україні в сучасних умовах наповнюється особливим змістом, виконуючи важливу роль у процесі інтеграції суспільства, сприяючи інтелектуальному розвитку особистості, допомагаючи молоді розуміти сучасність і готуючи особистість до життя у демократичному суспільстві. History education in Ukraine acquires a special meaning under the modern conditions as it plays an important role in the process of society integration, helping the youth to understand the modern life and preparing an individual for the life in democratic society.Item Компетентнісний підхід як пріоритетний напрямок підготовки студентської молоді до професійної діяльності в умовах інформаційного суспільства(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2007) Вербицька, П. В.Фундаментальні соціально-економічні зміни в інформаційному суспільстві визначають головні завдання професійної підготовки майбутніх фахівців у вищому навчальному закладі: активна громадянська позиція і конкурентоспроможність на ринку праці. Участь у громадянському суспільстві є практично неможливою без успішної професійної кар’єри, оскільки вона становить фундамент особистої незалежності, самоповаги і добробуту, а отже, визначає якість життя. Отже, формування ключових компетентностей, що відповідають типовим видам діяльності громадянина, стає актуальним завданням навчально-виховного процесу вищого навчального закладу. Fundamental social and economic changes in the age of information in the society define the main aims of the professional training of future specialists in a higher educational establishment: their active civic position and ability to compete on the labor market. Participation in the civil society is practically impossible without a success professional career, as it constitutes a basis of personal independence, self-respect and well-being, and therefore defines the standard of living. Thus, success on the labor market, and participation in the social processes demand of an individual acquiring key competences in the process of constant education and is the main task of higher educational establishment.Item Музейна комунікація в умовах викликів глобалізації(Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Вербицька, П. В.; Національний університет “Львівська політехніка”Розглянуто проблему актуалізації ролі музейної комунікації в сучасному глобалізованому суспільстві. Виокремлено та узагальнено чинники, які визначають нові підходи й форми взаємодії музею із публікою, забезпечуючи широке впровадження сучасних інформаційно-комунікативних технологій, модернізацію змісту експозиції, розширення спектру й підвищення якості музейних послуг. З’ясовано потенціал впровадження комунікативного підходу в музеології й музейному проектуванні, що дає можливість застосовувати в практиці музею нові медіа та технології інтерпретації та сприйняття експозиції. The article deals with the problem of actualization the potential of the museum in a globalized society. Modern communication paradigm is considered in the context of providing the possibility of direct involvement of all participants to communication process. Modern social needs lead to social change of the museum mission towards effective cooperation with society. Communicative space of museum in modern conditions is characterized by availability and the possibility of cultural values transmission in the virtual space. Based on modern scientific understanding of a museum role in contemporary social and cultural conditions, a new vision of museum communication is formulated. It is aiming at overcoming cultural and historical distance, establishing connections between the past, present and future, which lead to the revision of the museum traditional structure. The museum cannot be limited solely to passing scientific knowledge to its visitors. It is also necessary to consider motives and emotional requirements of the audience. By selecting the exhibits, extracting them from their cultural-historical environment, preserving and systematizing them, a museum becomes a specific channel of cultural-historical communication. Social value of a museum exhibit is determined by its historical-cultural context which shapes attitudes to the subject, as well as to a specific phenomenon or process associated with it. Allocated and summarizes the factors that define new approaches and forms of interaction museum with the public, providing a broad introduction of modern information and communication technologies, modernization of content exposition, expanding the range and improving the quality of museum services. It was found the potential of communicative approach implementation in museology and museum design, which makes it possible to introduce new technologies of interpretation and perception of exposition by individuals, introducing new media in the practice of the museum. New media and social networks form a wide range of museum communication instruments. The vision of the museum as a social and cultural institution in modern conditions is complemented by understanding of its active role in social and cultural development of community. Exhibitions and other museum activities can become a tool for better understanding of today’s world and meet the needs of people at present.Item Проблеми історичної пам'яті у проекції на завдання сучасної історичної освіти(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Вербицька, П. В.З’ясовано можливості історичної освіти у подоланні конфлікту історичної пам’яті, що дестабілізує сучасне українське суспільство та перешкоджає його інтеграції і консолідації. The article is devoted to topical problem – finding out the possibilities of history education in overcoming of history memory conflict which makes modern Ukrainian society unstable and interfere with its integration and consolidation.Item Роль викладання історії у процесі формування громадянських якостей у студентської молоді(Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2006) Вербицька, П. В.Функціонування демократії та правової держави залежить від грамотних, освічених громадян, котрі мають доступ до широкого спектра інформації, що дає змогу їм брати активну участь у житті суспільства, приймаючи усвідомлені та відповідальні рішення. Усі складові освітньо-виховної системи відіграють важливу роль у процесі формування громадянських якостей молоді. Але саме курси історії поряд з іншими дисциплінами суспільно-гуманітарного циклу у вищому навчальному закладі мають значний потенціал у справі підготовки студентів до відповідального і усвідомленого життя і діяльності в демократичній і правовій державі, громадянському суспільстві. Functioning of democracy and law state depend on educated citizens, who have access to wide range of information. It let them to participate actively in social life, making responsible decisions. All integral parts of educational system are crucial in the process of the formation of youth civic competences. But it is the History along with other social-humanitarian courses in higher educational establishment have significant potential in the getting students prepared for responsible participation in the democratic and law state, civic society.Item Сучасні підходи до історичної освіти студентської молоді(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005-03-01) Вербицька, П. В.; Національний університет “Львівська політехніка”У сучасній Україні історична освіта та викладання історії відчувають найбільший вплив соціальних чинників й процесу реформування освіти в цілому. Змінюються цілі і завдання, ціннісні підвалини, зміст і технології історичної освіти. Якість освіти значною мірою визначається компетентностями викладачів історії та можливостями їхнього використання в освітній практиці. В нових умовах розвитку українського суспільства на викладача історії покладається велика відповідальність за долю молодих громадян країни. Щоб досягти результативності у процесі модернізації історичної освіти, необхідні нові підходи до вивчення і викладання історії, що стимулюють студентів мислити критично, формувати самостійні судження і думки, засвоювати демократичні навички і відносини.Item Історичний музей як чинник примирення та суспільного діалогу(Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 2014) Вербицька, П. В.Висвітлено актуальну проблему – з’ясування потенціалу історичного музею у подоланні конфлікту історичної пам’яті, що дестабілізує сучасне українське суспільство та перешкоджає його інтеграції та консолідації. Враховуючи те, що минуле й надалі є предметом політичних маніпуляцій та засобом суспільної дезінтеграції в Україні, суспільне порозуміння та примирення щодо суперечливих і вразливих сторінок історичної пам’яті є важливим завданням історичного музею. Taking into account the fact, that the past continues to be the subject of political manipulations and means of social disintegration, an important task of a historical museum is social understanding and reconciliation regarding the controversial and sensitive pages of historical memory. In the research on historical memory it has been established that manipulation of reminiscences and memory became a most powerful tool in managing of individual and social consciousness. Conflicts of historical memory in a society are always dangerous because they threaten with destabilization, disintegration. The most controversial problems of collective memory of the Ukrainian people and their neighbors relate to history of the XX century, especially the World War II and its manipulations causes a deeper social conflict, destabilizes social situation. Thus, this article is aimed at finding out the potential of a historical museum in overcoming the conflict in historical memory which is a factor of destabilization in modern Ukrainian society interfering with its integration and democratic development. In the basis of modern understanding of a historical museum, researchers formulate a new vision of museum communication aiming at overcoming cultural and historical distance, establishing connections between the past, present and future, which leads to the revision of the museum work’s traditional structure. The museum can not be limited solely to passing scientific knowledge to its visitors. It is also necessary to consider motives and emotional requirements of the audience. By selecting the exhibits, extracting them from their cultural-historical environment, preserving and systematizing them, a museum becomes a specific channel of cultural-historical communication, a carrier of historical memory. The analysis of the controversial and sensitive issues in the process of familiarization with museum exhibition provides the personality with the necessary skills for constructive interaction in society. Accordingly, in modern sociocultural conditions the application of multi-perspective approach is important in the process of shaping the historical exhibition content. The important condition is the usage of multi-perspectivity in a context of a historical exibit, which foresees the consideration of certain historical problem from different points of view. In such conditions a historical exibition can help with providing opportunities for the people to explore the ways of how the past has helped to shape various identities, common cultures, values and to form individual tolerance to diversity. The vision of the museum as a social and cultural institution in modern conditions is complemented by understanding of its active role in social and cultural development of community. Exhibitions and other museum activities can become a tool for better understanding of today’s world and meet the needs of people at present.