Browsing by Author "Деркач, Тетяна"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Визначення когнітивного навантаження студентів під час навчання із застосуванням електронних ресурсів(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Деркач, ТетянаСтатья посвящена проблеме прогнозирования и предотвращения излишнего повышения когнитивной нагрузки при обучении студентов химии с применением электронных ресурсов. Разработано и апробировано специальное программное обеспечение для определения суммарной когнитивной нагрузки методом вторичной задачи. Установлены факторы, которые следует учитывать при компоновке учебных материалов, представленных в различной форме. The article considers the problem of prediction and prevention of excessive increase of cognitive load of students in the course of chemistry teaching with the use of electronic resources. It develops and testes special software to determine the total cognitive load by means of the method of derivative task. The author identifies factors to be taken into account arranging teaching materials presented in different forms.Item Вплив комбінації стилів на оволодіння студентами хімічними знаннями(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Деркач, ТетянаИсследовано влияние комбинации различных стилей обучения на прогресс в изучении курса “Общая и неорганическая химия” студентами первого курса химического и биологического факультетов университета. Курс читался с использованием мультимедийных презентаций. Наилучшие показатели успешности и прогресса продемонстрировали студенты с 1–3 преимущественными стилями обучения. Среди учебных предпочтений успешных и прогрессирующих студентов обычно наблюдаются активный, последовательный и сбалансированный визуально-вербальный стили. The author investigates the influence of different learning styles’ combination on the acquirement progress of “General and Inorganic Chemistry” course by first-year students of Chemistry and Biology Departments. The course has been lectured with the use multimedia presentations. Students with one to three predominant learning styles have demonstrated the best results in success and progress. Active, sequential and well-balanced visual-verbal styles are typically observed among learning preferences of successful and progressive students.Item Когнітивне навантаження студентів із різними стилями навчання(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Деркач, ТетянаСтатья посвящена проблеме педагогически взвешенного и целесообразного применения информационно-коммуникационных технологий в подготовке студентов по химическим дисциплинам. Изучены корреляции между суммарной когнитивной нагрузкой обучающихся с использованием различных электронных ресурсов и сформированными у них учебными предпочтениями. Применение описанной в статье методики позволяет контролировать когнитивную нагрузку студентов, а также прогнозировать и предотвращать ее излишнее повышение. The article deals with the problem of pedagogically reasonable and appropriate use of information and communication technologies in the course of teaching chemical disciplines to students. The author studies correlations between the total cognitive load of students with the use of various electronic resources and already formed learning preferences. The use of the techniques described in this article allows one to control the cognitive load of students as well as to predict and prevent its excessive increase.Item Фактори, що впливають на ефективність навчання студентів хімії засобами інформаційних технологій(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Деркач, Тетяна; Волкова, ОленаВ роботі узагальнені дані аналізу наукової літератури щодо дослідження умов продуктивного застосування інформаційно- комунікаційних технологій у вивченні хімії. Визначені фактори, що впливають на ефективність засвоєння понять студентами під час комп’ютерного моделювання, а також роботи з інтерактивними та динамічними матеріалами. Сформульовані методичні рекомендації для організації навчання, наведені приклади практичного використання програмних продуктів. The results of analysis of scientific literature devoted to the study of conditions of productive use of ICT in learning chemistry were summarized in the paper. The factors that influence the effectiveness of mastering of concepts by students in the course of computer simulation as well as during utilization of interactive and dynamic materials were determined. Methodical recommendations to organize the teaching process were formulated and examples of practical usage of software products were given.Item Інформаційно-комунікаційні технології у підготовці майбутніх фахівців-хіміків(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Деркач, ТетянаУ статті наведено результати дослідження реального стану застосування електронних ресурсів у навчанні хімічним дисциплінам. Виявлено суттєві відмінності в оцінюванні доцільності використання деяких електронних ресурсів викладачами і студентами, що створює передумови для зниження ефективності навчання. This paper describes the results of the research of the electronic resources usage in chemistry teaching. The revealed difference in attitudes to electronic resources between students and faculty members creates a background for the loss of effectiveness of their use.