Browsing by Author "Дівеєв, Богдан"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item Багатоточкове поглинання енергії удару дахом автобуса при його перекиданні(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-22) Керницький, Іван; Дівеєв, Богдан; Горбай, Орест; Національний університет «Львівська політехніка»; SGGW WarszawaThe problems of shock transition by the bus rollover to the passengers are discussed. The shock-absorbing roof of the bus comprising energy-absorbing elements is provided, where the energy-absorbing elements are made in the form of a spatial rod system consisting of bearing rods, interconnected by a power absorbing composite rod with adjustable energy absorption and absorbing couplings, installed in the mounting areas of bearing rods. The influences of impact absorber parameters on the dynamic properties for the bus are investigated. Optimal impact absorber parameters are determined.Item Деякі елементи безпеки та комфорту в автомобілях(Посвіт, 2019-02-28) Дівеєв, Богдан; Національний університет «Львівська політехніка»Some methods of parametric optimization by means of dynamic vibration absorbers (DVA) are applied to minimize the vibration levels of unsprung masses in suspension. Numerical evaluations obtained for the vibration of the equivalent to multilayer plate Timoshenko plate have been used to determine the sound transmission properties and low frequency noise control of laminated composite plates with the DVA system. The problems of shock transition by the bus rollover to the passengers are discussed. The shock-absorbing roof of the bus comprising new energy-absorbing elements is provided.Item Застосування компактних маятникових динамічних гасників коливань(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дівеєв, Богдан; Мартин, Віктор; Дерефінка, ІгорThe paper deals with the methods of calculation and optimization of compact pendulum type dynamic vibration absorbers for vibration decreasing. The algorithms for vibration decreasing of elongated machine elements are received. The main aim of this paper is different type dynamic vibration absorbers investigation and optimization. A technique is developed to give the optimal dynamic vibration absorbers for the elimination of excessive vibration in harmonic and impact forced system.Item Оптимізація напівактивної підвіски(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-22) Дівеєв, Богдан; Коник, Ігор; Вельган, Ігор; Дерефінка, Ігор; Глобчак, Михайло; Національний університет «Львівська політехніка»The problems of the car framework vibration and strength under dynamic excitation are discussed. For the semi-active suspension it dynamical mechanical properties are established. Some methods of parametric optimization are applied to minimize the vibration levels.Item Оптимізація системи динамічних гасників коливань для чутливих елементів автомобілів(КІНПАТРІ ЛТД, 2013) Дівеєв, Богдан; Височан, Ігор; Паращук, ДмитроThe paper deals with the methods of vibration processes calculation in wheel machines. Mathematical model for the sensitive element vibration level deсreasing by means of dynamic vibration absorbers is proposed.Item Параметричне дослідження звукозахисних властивостей нового типу бар’єрів(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Леськів, Ігор; Дівеєв, БогданУ густонаселеному місті з багатоповерховими будівлями, шумове забруднення - один з екологічних факторів, що мають високий пріоритет. Житлові будинки, лікарні і інші шумочутливі будівлі розміщені поблизу від великих шосе. Від збільшення об'єму рухушум транспортування збільшується і це серйозно впливає на якість та тривалість життя більшості громадян, що живуть в цих густонаселених районах. Серед різний заходи для шумового послаблення в багатоповерховихмістах, придорожнішумові бар'єри - один з найекстенсивніше використовуваних методів для шумопониження. Щоб оцінити ефективність шумових бар'єрів потрібні точні характеристики екранування на проектній стадії. Sound wave propagation over obstacles such as noise barriers and buildings are of great importance in many practical applications. The simplest problem is single diffraction of sound by a screen or wedge, for which numerous works have been done and an excellent literature review can be found in the paper [1]. Modifications to the top edged of noise barriers have been shown to be capable of improving noise barrier attenuation over that of a plane barrier of the same height. Two simple devices that have been shown to offer significant gains in insertion loss are the absorbent T-top and multi-edge configurations [2, 5]. Although the former seems to have the greatest potential, its application in practice has been very limited because conventional acoustic absorption treatments using porous materials are not very durable in situations such as this. Nonconventional approaches have been proposed such as the use of quadratic residue diffusers instead of porous material and these offer significant performance gains [4]. Damped dynamic vibration absorbers (DVA’s) are used to provide energy dissipation, thereby motivating the term ‘absorber’. These realistic absorbers furthermore reduce their sensitivities to parameter variations from optimal values and reduce the primary system motion at its resonance frequencies, while increasing their effective bandwidth, as compared to undamped examples. Detailed descriptions of the fundamentals of such DVA’s are given in [5,6]. This study aims to predict the sound transmission properties of composite laminated thin-walled structures with the inclusions. In this paper, the effective stiffness constants of equivalent to sandwich type laminates Timoshenko beam and their damping properties have been determined by using a procedure based on multilevel numerical schemes and eigen frequencies [7,8]. Numerical evaluations obtained for the vibration of the equivalent Timoshenko beam have been used to determine the sound transmission properties and low frequency noise control of laminated composite beams with inclusions. This paper deals with the parametric investigation of noise impact on innovative barriers: layered plates with the DVA’s system.Item Проектування динамічних гасників коливань(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Коваль, Тарас; Костельницька, Галина; Дівеєв, БогданВажливим питанням розробки сучасних машин є зменшення вібрації. Традиційні методи віброзахисту часто стають недостатньо ефективними, особливо для такого класу машин, як обприскувачі з великогабаритною штангою, пожежні машини з висотними стрілами, всілякі крани, мобільні бурові установки, а також висотні споруди: вежі, труби, хмарочоси. Ефективним у даному випадку може стати застосування динамічного гасника коливань (ДГК) [1]. Ефективними ДГК можуть бути також у різного типу обертових машинах – від дисководів до насосів та потужних турбоагрегатів. Noise and vibration are of concern with many mechanical systems including industrial machines, home appliances, transportation vehicles, and building structures. Many such structures are comprised of beam and plate like elements. The vibration of beam and plate systems can be reduced by the use of passive damping, once the system parameters have been identified. A tuned mass damper (TMD), or dynamic vibration absorber (DVA),is found to be an efficient, reliable and low-cost suppression device for vibrations caused by harmonic or narrow-band excitations. In TMD design the stiffness and the damping ratio can be determined by balancing the two fixed points in the frequency response, in the case of harmonic excitation, or by minimizing the mean-square response under the random excitation, or by balancing the poles of system. In the classical theory of DVA, the primary structure is modelled as a spring-mass system; however, other models also have high interesting research and engineering application. In particular, the pendulum type system occurring as a model of a solid body with a fixed fulcrum point can play an important role in many fields such as machinery, transportation and civil engineering. The planar pendulum has been used to illustrate many types of structures such as ropeway gondola, crane or ships in waves. The effect of a DVA on a pendulum structure can be very different from that on a spring-mass system. The main aim of this paper is different type dynamic vibration absorbers investigation and optimization. Methods of decomposition and numerical synthesis are considered on the basis of the adaptive schemes. Design of complicated machines and buildings in view of their interaction with system of dynamic vibration absorbers is under discussion.Item Розробка пристроїв для верхнього краю звукозахисного бар’єру(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дівеєв, Богдан; Коник, СоломіяStarting from consideration of the practical requirements for a top edge device, which are good acoustical performance coupled with low cost and durability, a new device has been developed. The present paper is an attempt at proposing a novel procedure to derive the sound isolation parameters for noise barrier with the presence of an additional discrete elements as dynamic vibration absorbers (DVA). The main advantage of the present method is that it does not rely on strong assumptions about the model of the barrier plate. For acoustic calculations Timoshenko beam equivalent to sandwich is under discussion.