Browsing by Author "Копельців-Левицька, Єлизавета Діонізіївна"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Концепція правової держави Б. Кістяківського: філософсько-правові виміри(Національний університет "Львівська політехніка", 2018) Гоменюк, Зоряна Петрівна; Сливка, Степан Степанович; Національний університет «Львівська політехніка»; Цуркан-Сайфуліна, Юлія Василівна; Копельців-Левицька, Єлизавета ДіонізіївнаУ дисертації вперше у вітчизняній юридичній науці досліджено правову державу у філософсько-правовому вимірі розробок українського правознавця ХХ ст. Богдана Кістяківського. Йдеться про правову організацію життєдіяльності народу згідно з онтологічними, природними нормами, які насправді забезпечують панування права, оскільки мають реальне верховенство, а правопорядок є не насильницьким, а цивілізаційним. Такий ступінь розвитку держави вимагає природних внутрішніх імперативів суспільства, які завершуються конотацією народного представництва в управлінні державою. Як наслідок, виникає екзистенційна діалектика права, яка не тільки утворює підґрунтя для метафізичного і природно-правового розуміння організації влади у правовій державі, а й реально вивищує нематеріальні субстанції, зокрема освіту, науку, природознавство, які не повинні бути традиційно другорядними, а мають якісно впливати на матеріальні субстанції. Дисертація має важливе практичне значення для розв’язання проблем правової держави в межах філософсько- і теоретико-правових наук. В диссертации впервые в отечественной юридической науке исследовано правовое государство в философско-правовом измерении разработок украинского правоведа ХХ ст. Богдана Кистяковского. Речь идет о правовой организации жизнедеятельности народа согласно онтологическим, природным нормам, которые на самом деле обеспечивают господство права, поскольку имеют реальное верховенство, а правопорядок является ненасильственным, а цивилизационным. Такая степень развития государства требует естественных внутренних императивов общества, которые завершаются конотацией народного представительства в управлении государством. В результате этого возникает экзистенциальная диалектика права, которая не только образует основу для метафизического и естественно-правового понимания организации власти в правовом государстве, но и реально возвышает нематериальные субстанции, в частности образование, науку, естествознание, которые не должны быть традиционно второстепенными, а качественно влиять на материальные субстанции. Диссертация имеет важное практическое значение для решения проблем правового государства в пределах философского и теоретико-правовых наук. For the first time in the national legal science, the law-governed state in the philosophical and legal dimension of the development of the Ukrainian lawyer of the twentieth century Bogdan Kistiakivskyi was investigated in the dissertation. The point at issue is the legal organization of the people's life-sustaining activity according to the ontological, natural norms that actually ensure the rule of law, since they have real domination, and the system of justice is not violent, but a civilizational one. Such degree of development of the state requires the natural internal imperatives of society, culminating in the con-notation of the people's representation in the government of the state. As a result, an existential dialectic of law comes into existence; it forms the basis for the metaphysical and natural-legal understanding of the organization of government in the law-governed state, as well as really exaggerates the non-material substan-ces, in particular education, science, and natural sciences, which should not be traditionally supplementary, but must have a qualitative effect on material substances. A sagnificant place is occupied by the philosophy of morality in the law-governed state, it is determined by ontological needs, and it is the natural creation of a legal society. To create a legal society, you should first educate a legal person. To do this, it should be borne in mind that the legal ideas in the perception of people receive a unique coloration and its own tint. Such moral conditions require radical reformist transformations. To a large extent, such transformational changes should relate to the relationship between the state and the person (the individual), the nature of which implies the protection and guarantee of human rights and citizenship. To do this, one needs to study conscientiously the relevant concepts of human rights, rethink them in the context of concrete social economic and political conditions, and then turn to the practical aspects of defining, establishing and guaranteeing the rights of self-determination of the individual, considering the inadequate declaration of the principles of individual and social freedoms, neglected moral obligations. The realization of the philosophy of the legal aspect of the relationship between the individual and the state in the principles of unity of rights and duties is based on the absence of contradictions between social and personal interests. Such a consensus is possible only in a democratic society, which widest range of aspects of life and life-sustaining activity is provided by well-established legal ordering. The law and order that exist in life do not coincide with the law and order, expressed in legal norms. Therefore, the main attention should be paid to the study of the first, investigating the right as a social phenomenon. This gives grounds for considering it as the only effective system that disciplines the society, organizes and regulates the relations between its members, therefore, the right acts as a kind of technology of social life, designed to streamline it and realize the ideals of the proper one into the social world. To do this, it is necessary to delve into the anthropological dimensions of the law and order, which depend on the totality of individual spiritual qualities of each member of society. The dissertation is of great practical importance for solving problems of the law-governed state within the limits of philosophical and theoretical and legal sciences.Item Метаантропологія менталітету: правовий вимір(2018) Коваль, Ігор Мирославович; Сливка, Степан Степанович; Національний університет «Львівська політехніка»; Омельчук, Олег Миколайович; Копельців-Левицька, Єлизавета ДіонізіївнаУ дисертації вперше у вітчизняній юридичній науці досліджено правовий менталітет, його компоненти, принципи та функції в буденному, граничному та позаграничному екзистенційному правовому вимірі. Обґрунтовано інтелігібельні та сенсибельні принципи менталітету. Удосконалено наукові дослідження попередників з питань філософсько-правового менталітету, антропології менталітету у правовому світогляді. Розвинуто положення щодо менталітету у природному праві; дано правову характеристику архетипів культури в менталітеті, здійснено коригування напрямів вдосконалення методологічних засад дослідження правового виміру менталітету. Методологію менталітету зіставлено з правовою ментальністю, наведено спільні і відмінні ознаки, висвітлено антропологічно-ментальну правосвідомість. Наголошено, що на формування менталітету людини постійно впливають природні і людські закони. Дисертація має практичне значення для філософії права, проблем філософії та інших філософсько- і теоретико-правових наук. В диссертации впервые в отечественной юридической науке исследовано правовой менталитет, его компоненты, принципы и функции в повседневном, предельном и позапредельном екзистенциальном правовом измерении. Обосновано интелигибельные и сенсибельные принципы менталитета. Усовершенствовано научные исследования предшественников по философ-скоправовом менталитете, антропологии менталитета в правовом мировозрении. Развито положение относительно менталитета в естественном праве; дана правовая характеристика архетипов культуры в менталитете, осуществлена корректировка направлений совершенствования методологических основ исследования правового измерения менталитета. Методологию менталитета сопоставлено с правовой ментальностью, указано на общие и отличительные признаки, освещено антропологически-ментальное правосознание. Отмечено, что на формирование менталитета человека постоянно влияют природные и человеческие законы. Диссертация имеет практическое значение для философии права, проблем философии и других философско- и теоретико-правовых наук. The aim of the thesis is to study the legal mentality, its components, principles and functions in the ordinary, marginal and extramarginal existential legal dimension for the first time in contemporary legal science. The intellectual and sensible principle sofmentality have been substantiated. The scientific research of predecessors on is suesofphilosophical and legal mentality, anthropology of the mentality in the legal world outlook has been improved. The position on mentality in the natural law has been developed; the legal character is ticofarche types of culture in the mentality have been provided; the corrections to improve the methodological foundations of the study of the legal dimension of the mentality have been made. The methodology of the mentality is contrasted to the legal mental setup, the common and distinctive features have been in dicated, the anthropological and mental sense of justice has been highlighted. It is noted that there is a constant influence of natural, as well as human, laws on the formation of a person's mentality. The thesis is of practical importance for the philosophy of law, the problems of philosophy and other philosophical, theoretica and legal sciences. The legal characteristics of cultural archetypes in mentality come from natural formation, anthropological and mental archetypes, which form mental legal culture and mental legal awareness. In most cases these processes occur subconsciously. The «subconscious» appears in the form of habits, mental skills, which do not require creativity, are not organized properly and have a close cognitive cocoon (system), belong to only one person. The information, which does enter consciousness, enters subconsciousness. As a result, two layers appear: the upper layers is acquired, personal; the lower – inborn, collective. Both layers of «subconscious» are valuable for legal culture, but of particular importance is lower, indepth, in born layer, which is the collective acquisition of generations, archetype culture. The autonomous regime of functioning is provided not by all mental archetypes of legal culture, but only those chosen by consciousness. The choice of mental information is conducted by consciousness from subconscious-ness as if automatically. But consciousness plays a positive role in the recollection of mental archetypes and solves the necessity of their usage in behavior. The mental archetypes are worth comparing with mental stereotypes. In particular, any archetype was born in subconsciousness a long time ago and has come a long way of natural and legal socialization. Stereotypes, as a rule, are the product of nowadays, which were accepted by consciousness without any socializing influences. Ethnic stereotypes are both positive and negative, which cannot be said about archetypes. Ethnic stereotypes form mental stereotypes on the basis of archetypical culturological elements. The entrance of strange, alien, stereotypes into the mental setup of a people is dangerous. Al though such occurrences are very rarely accepted, they can be harmful for national anthropological mental setup.