Browsing by Author "Романишин, С. Б."
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Item Вимірювання ефектів рекламної діяльності підприємства(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2004) Романишин, С. Б.Описано суть та види ефектів реклами, проаналізовано методи оцінки ефектів реклами, зокрема математичне моделювання. In the article the essence and types of advertising effects are described. Different methods of advertising effects estimation, including mathematical modeling, are analyzed.Item Еволюція систем управління конкурентоспроможністю підприємства(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Горбаль, Н. І.; Романишин, С. Б.У статті проаналізовано становлення систем управління КСП підприємств, зокрема на основі чотирьох парадигм Р. Пейса і Є. Стефана, та описано його особливості в країнах з розвинутою ринковою економікою та в соціалістичних країнах. Досліджено особливості існуючих на сьогодні підходів до управління КСП в США, Японії, Західній Європі та Україні. In the article the evolution of the systems of firms' competitiveness management is analyzed especially based on four paradigms developed by R.Pace and E.Stephan. Specific of the firms' competitiveness management in developed and socialist countries are described. Characteristics of the contemporary methods of competitiveness management in USA, Japan, Western Europe and Ukraine are shown.Item Еволюція та сучасні тенденції маркетингу(Видавництво Львівської політехніки, 2012) Горбаль, Н. І.; Гошовська, О. В.; Романишин, С. Б.Проаналізовано еволюцію маркетингу, сучасні його тенденції. Серед тенденцій 2012 року виділено: пріоритетність цифрових каналів, децентралізацію соціальних медіа, індивідуалізацію, мобільність, інновативність, пріоритетність споживачів. Наведено результати досліджень практики використання маркетингу в Україні порівняно з країнами з розвиненою ринковою економікою. The role, evolution and modern tendencies of marketing are described. Among the main tendencies of 2012 there were shown: priority of the digital channels, decentralization of the social media, individualization, mobility, innovativeness, customers’ priority. The results of Ukrainian firms marketing practice analysis comparing to those of developed countries are presented.Item Конкурентоспроможність Львівщини за рейтингом ВЕФ у 2012 р.(АртDрук, 2013) Горбаль, Н. І.; Романишин, С. Б.Item Міжнародна агропромислова інтеграція(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Мартинюк, І. І.; Романишин, С. Б.Проаналізовано теоретичні засади міжнародної агропромислової інтеграції та визначено її вплив на економічну ефективність у сучасному виробництві продуктів харчування. Показана роль економічної та агропромислової інтеграції України для досягнення продовольчої безпеки, зростання виробництва високоякісної агропромислової продукції та розширення ринків її збуту, а також захист економічних інтересів під час здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Розглянуто передумови розвитку міжнародних інтеграційних процесів, що реалізуються через послідовне правове закріплення п’яти етапів. This paper analyzes the theoretical foundations of international agro-industrial integration and determines its impact on economic efficiency in modern food production. The role of economic and agro-industrial integration of Ukraine is to achieve food security, increasing of the level of production of high quality agroproducts and expansion of its sales, and protection of economic interests in foreign trade activity. The paper presents the prerequisites of international integration processes that are implemented through consistent legal consolidation of the five stages.Item Міжнародна торгівля ліцензіями: перспективи для України(Видавництво Львівської політехніки, 2018-05-16) Горбаль, Н. І.; Романишин, С. Б.; Національний університет «Львівська політехніка»Item Основні проблеми функціонування ПАТ “Укрзалізниця” та рекомендовані шляхи їх вирішення(Видавництво Львівської політехніки, 2017-06-20) Горбаль, Н. І.; Заремба, М. М.; Романишин, С. Б.; Національний університет “Львівська політехніка”Розглянуто сучасний стан, основні ключові засади функціонування ПАТ “Укр-залізниця”, нововведення організації, які вплинули на стан галузі. Визначено головні проблеми функціонування підприємства, які необхідно кардинально вирішувати. Проаналізовано чинну тарифну систему та її основні недоліки. Рекомендовано застосувати нову тарифну систему, що передбачає відхід від трьох класів поділу тарифів і запровадження універсального тарифу. Проаналізовано специфіку залізничних перевезень у різних країнах, зокрема й в Україні. Запропоновано реалізацію проекту з оновлення транспортного складу “Укрзалізниці” на умовах оперативного лізингу та рекомендовано зміцнювати відносини з європейськими країнами задля залучення інвесторів. Рекомендовано модифікувати законодавчу базу щодо регулювання залізничного транспорту.Item Особливості маркетингової діяльності в соціальних мережах(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Романишин, С. Б.; Греськів, І. Р.Розглянуто особливості використання, значення й тенденції розвитку маркетингу в соціальних мережах, що сьогодні стає дедалі популярнішим завдяки оперативності, невисокій ціні, цільовому характеру, високому ступеню довіри тощо. Подано результати опитування маркетологів розвинених країн щодо використання ними такого маркетингу. Представлено модель використання соціальних мереж у маркетинговій діяльності, виділено види бізнесу й галузі діяльності, в яких вони найпоширеніші. Розкрито ключові методи та підходи до маркетингу в соціальних мережах. In the article features of the usage, importance and trends of marketing in social networks, which is becoming more popular because of its speed, low price, target character, a high degree of trust, are described. The results of a survey of marketers from developed countries concerning the use of such marketing are presented. The model of social networking in marketing activities is given and types of business and industries in which marketing in social networks is the most widespread are described. The key methods and approaches to marketing in social networks are revealed. Over 80 % of Ukrainian Internet users use social networks, and it is difficult to imagine life without them. Thus marketing is getting reoriented now on social media. Marketing in social networks - is certainly interesting and trendy marketing. However, despite the extensive experience in promoting brands in social media, not all companies know how to do it and do not use the full range of tools which can and should work in social networks. Social networking is one of the most popular types of entertainment, so it is not surprising that advertising on social networks in the US and Western Europe has become very popular. Today, advertising and promotion in social networks are the most important and successful means of SMM in internet marketing. According to the “2015 Social Media Marketing Industry Report” 96 % among respondents -marketing experts from around the world – are engaged in social marketing and 92 % said that it is extremely important for their business. Marketing in social networks, like any other form of advertising has its advantages and disadvantages, positive and negative effects that can affect not only the advertised product, but the whole enterprise. On one hand, using social networking allows to attract a significant number of customers, increase profit. On the other hand - social networking is a possibility to quickly share experiences, so if only one user discovers that advertised goods or services have serious shortcomings, it will be soon found out by a large amount of people. In this case, product promotion can trigger counterproductive effects. Therefore, when deciding on engaging social networks to implement marketing strategy, marketers should thoroughly approach this issue and make a detailed analysis of the situation which has arisen or may arise during an activity. The effects of the implementation of such marketing activities will depend on several factors: the scope of the company, product or service and its features, target audience and others.Item Показники рентабельності: сутність і класифікація(Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2002) Князь, С. В.; Юхман, Я. В.; Романишин, С. Б.; Фльорко, В. А.Проаналізовано сутність поняття “рентабельність” на основі огляду літературних джерел. Виділено із загальної сукупності показників ті, які мають економічний зміст. Запропоновано класифікацію показників рентабельності і обґрунтовано 'її. Contents of the notion "profitability" is analysed In article on the grounds of checkup literary headwaters. It Is Chosen from the general collection of the factors that, which have an economic contents. It Is Offered and motivated categorization of the factors to profitability.Item Рекламна стратегія у системі маркетингових стратегій підприємства(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2005-03-01) Горбаль, Н. І.; Романишин, С. Б.; Національний університет “Львівська політехніка”Аналізується сутність понять “стратегія маркетингу” та “рекламна стратегія”, описано особливості рекламної діяльності у системі маркетингу підприємства.Item Світові тенденції розвитку маркетингу в 2011 році(Видавництво Львівської політехніки, 2011) Горбаль, Н. І.; Романишин, С. Б.Item Тенденції розвитку світового та українського рекламних ринків(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Горбаль, Н. І.; Романишин, С. Б.Досліджено тенденції та подано прогнози розвитку світового та вітчизняного ринків реклами, що відновлюються після кризового періоду швидкими темпами. За прогнозами обсяг світового ринку ймовірно виросте на 3,5 % в 2013 р., а вітчизняного – на 10,9 %. Найбільшими рекламними ринками визнано США, Японію та Китай. Ринок реклами в Україні, що фактично сформувався лише у 1991р., розвивається надзвичайно швидко, його обсяг за цей час зріс практично в 700 разів – із 1,5 млн.дол. до 1 млрд.дол. у 2012 р. І за оцінками експертів рекламно-комунікаційний ринок України в 2013 р. досягне 15 млрд. 466 млн. грн. This paper investigates trends and presents forecasts of world and national advertising markets, rapidly recovering after the crisis period. Projected volume of the world market is likely to grow by 3,5 % in 2013, while domestic – by 10,9 %. The USA, Japan and China are recognized as the largest advertising markets. The advertising market in Ukraine, which actually was formed only in 1991, has been developing very quickly, its volume during this period increased almost by 700-times – from 1.5 million to 1 billion US dollars in 2012. Accordingly to experts, advertising and communications market in Ukraine in 2013 can reach 15 billion 466 million UAH.Item Тенденції та перспективи розвитку брендингу в умовах євроінтеграційних процесів в Україні(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Горбаль, Н. І.; Окань, Л. Ю.; Романишин, С. Б.Розглянуто сутність та значення бренду, особливості брендингу. Досліджено провідні бренди світу та тенденції розвитку брендингу. Проаналізовано основні тенденції розвитку вітчизняного брендингу, особливості та проблеми специфіки застосування брендингу в Україні. Виділено провідні бренди України та тенденції щодо створення сильних брендів українських компаній. Наголошено на важливості брендингу для вітчизняних підприємств в умовах євроінтеграції. Узагальнено ключові міжнародні нормативні акти щодо торговельних марок, зокрема особливості їх реєстрації за кордоном. Висвітлено особливості й переваги для українських підприємств реєстрації марок за Системою охорони торгових марок ЄС. Наголошено на необхідності й проблемах імплементації Україною стандартів ЄС щодо прав інтелектуальної власності. The article examines the nature and role of the brand, branding features and specific. The investigation of the world’s leading brands and branding trends is provided. The basic trends of national branding, features, problems and specific of branding in Ukraine are shown. Ukrainian leading brands and trends of creating strong brands by Ukrainian companies are depicted. The importance of branding for domestic enterprises in the terms of European integration is emphasized. Key international regulations concerning trademarks, including their registration abroad are overviewed. The specific features and advantages for Ukrainian companies of trademarks registration by the EU Community marks system are highlighted. The necessity and problems of implementation of the EU standards on intellectual property rights by Ukraine is stressed. Branding is a systematic, reasonable, balanced process that involves planning and implementation of marketing measures to create a brand, the development of a plan for the transformation of the trade mark into the brand, particularly through the development of an appropriate name, corporate style and design, advertising campaigns, actions to stimulate sales, targeted PR, in order to form the desired associative consumers’ experience. The development of the company’s brand increases the demand for products and its competitiveness, creates awareness among consumers, enhances the company's image, which in turn increases its value. World experience shows that introduction and use of branding by modern enterprises is one of the strategic goals that provides revenue enhancement, increases assets and a value of companies. Today brand is an important element of a company’s assets. However, for most Ukrainian companies branding technologies are still new and unexplored. According to the BrandZ company, which annually conducts studies to determine world’s 100 most valuable brands, the top ten brands during six months of 2015 were: Apple (brand value is 246.99 bln.USD), Google (173,65 bln.USD), Microsoft (115,5 bln.USD), IBM (93,99 bln.USD), Visa (91,96 bln.USD), At&t (89,49 bln.USD) Verizon (86,01 bln.USD), Coca- Cola (83,84 bln.USD), McDonald's (85,7 bln.USD), Marlboro (80,35 bln.USD). Total value of brands in comparison with 2014 has increased by 14%, ensuring companies’ high profitability. Dynamic changes in the brands value in recent years indicate continued development of companies and investments in branding. The most successful European brands in 2014 were: IKEA (brand value is 11.5 bln.USD), Nestle (11.8 bln.USD), Gucci (12.1 bln.USD), Siemens (13.7 bln.USD), HSBC (15.2 bln.USD), L'Oreal (16.9 bln.USD), SAP (19.6 bln.USD), Mercedes-Benz (23.5 bln.USD), BMW (27,9 bln.USD), Louis Vuitton (28 bln.USD). During the last 10 years European brands lost their positions to Chinese companies that have rapidly captured worldwide telecommunications and technology markets. According to the European statistical company development of branding in EU is concentrated mainly in the fields of finances, technology and food industry. Analyzing trends of Ukrainian branding, it should be noted that in the last decade there has been intensification of investments in brand development by the largest companies. Main feature of Ukrainian branding is that companies that are focused on building strong brands, are constantly modifying their products in accordance to the latest innovations, improving products, expanding the product range. National branding development is particularly important in the context of Euro integration processes, which are implemented nowadays and promote both political and economic relations’ improvement between the EU and Ukraine. This will help to expand market shares of Ukrainian manufacturers at the “western market”. In such conditions branding is a key tool in the promotion of domestic products, because with its help Ukrainian producers can quickly adapt to new markets.Item Формування рекламної стратегії за методикою оцінки доцільності капіталовкладень(Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2005) Романишин, С. Б.Розглядаючи рекламу як один із видів капіталовкладень підприємства, запропоновано вибирати оптимальну рекламну стратегію для товару оцінюванням ймовірного очікуваного прибутку від різних альтернативних стратегій. Treating advertising as a type of firm’s investments the process of optimal product advertising strategy selection on the basis of expected profitability of different alternative strategies is proposed.Item Імплементація Україною антимонопольного законодавства ЄС(ТзОВ «Простір-М», 2015) Горбаль, Н. І.; Романишин, С. Б.