Інженерна механіка та транспорт (EMT-2011). – 2011 р.

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/28784

Матеріали IІ Міжнародної конференції молодих вчених ЕМТ–2011, 24-26 листопада 2011 року, Україна, Львів

У збірнику опубліковано матеріали конференції, присвяченої проблемам у галузі інженерної механіки, транспортних технологій, машинобудування, автоматизації виробництва. Видання призначено для науковців, аспірантів, студентів.

Інженерна механіка та транспорт : матеріали IІ Міжнародної конференції молодих вчених ЕМТ-2011, 24-26 листопада 2011 року, Україна, Львів / Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Національний університет "Львівська політехніка". – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 113 с. – (3-й Міжнародний молодіжний фестиваль науки "Litteris et аrtibus"). – Паралельний титульний аркуш англійською. – Бібліографія в кінці доповідей.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Параметричне дослідження звукозахисних властивостей нового типу бар’єрів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Леськів, Ігор; Дівеєв, Богдан
    У густонаселеному місті з багатоповерховими будівлями, шумове забруднення - один з екологічних факторів, що мають високий пріоритет. Житлові будинки, лікарні і інші шумочутливі будівлі розміщені поблизу від великих шосе. Від збільшення об'єму рухушум транспортування збільшується і це серйозно впливає на якість та тривалість життя більшості громадян, що живуть в цих густонаселених районах. Серед різний заходи для шумового послаблення в багатоповерховихмістах, придорожнішумові бар'єри - один з найекстенсивніше використовуваних методів для шумопониження. Щоб оцінити ефективність шумових бар'єрів потрібні точні характеристики екранування на проектній стадії. Sound wave propagation over obstacles such as noise barriers and buildings are of great importance in many practical applications. The simplest problem is single diffraction of sound by a screen or wedge, for which numerous works have been done and an excellent literature review can be found in the paper [1]. Modifications to the top edged of noise barriers have been shown to be capable of improving noise barrier attenuation over that of a plane barrier of the same height. Two simple devices that have been shown to offer significant gains in insertion loss are the absorbent T-top and multi-edge configurations [2, 5]. Although the former seems to have the greatest potential, its application in practice has been very limited because conventional acoustic absorption treatments using porous materials are not very durable in situations such as this. Nonconventional approaches have been proposed such as the use of quadratic residue diffusers instead of porous material and these offer significant performance gains [4]. Damped dynamic vibration absorbers (DVA’s) are used to provide energy dissipation, thereby motivating the term ‘absorber’. These realistic absorbers furthermore reduce their sensitivities to parameter variations from optimal values and reduce the primary system motion at its resonance frequencies, while increasing their effective bandwidth, as compared to undamped examples. Detailed descriptions of the fundamentals of such DVA’s are given in [5,6]. This study aims to predict the sound transmission properties of composite laminated thin-walled structures with the inclusions. In this paper, the effective stiffness constants of equivalent to sandwich type laminates Timoshenko beam and their damping properties have been determined by using a procedure based on multilevel numerical schemes and eigen frequencies [7,8]. Numerical evaluations obtained for the vibration of the equivalent Timoshenko beam have been used to determine the sound transmission properties and low frequency noise control of laminated composite beams with inclusions. This paper deals with the parametric investigation of noise impact on innovative barriers: layered plates with the DVA’s system.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проектування динамічних гасників коливань
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Коваль, Тарас; Костельницька, Галина; Дівеєв, Богдан
    Важливим питанням розробки сучасних машин є зменшення вібрації. Традиційні методи віброзахисту часто стають недостатньо ефективними, особливо для такого класу машин, як обприскувачі з великогабаритною штангою, пожежні машини з висотними стрілами, всілякі крани, мобільні бурові установки, а також висотні споруди: вежі, труби, хмарочоси. Ефективним у даному випадку може стати застосування динамічного гасника коливань (ДГК) [1]. Ефективними ДГК можуть бути також у різного типу обертових машинах – від дисководів до насосів та потужних турбоагрегатів. Noise and vibration are of concern with many mechanical systems including industrial machines, home appliances, transportation vehicles, and building structures. Many such structures are comprised of beam and plate like elements. The vibration of beam and plate systems can be reduced by the use of passive damping, once the system parameters have been identified. A tuned mass damper (TMD), or dynamic vibration absorber (DVA),is found to be an efficient, reliable and low-cost suppression device for vibrations caused by harmonic or narrow-band excitations. In TMD design the stiffness and the damping ratio can be determined by balancing the two fixed points in the frequency response, in the case of harmonic excitation, or by minimizing the mean-square response under the random excitation, or by balancing the poles of system. In the classical theory of DVA, the primary structure is modelled as a spring-mass system; however, other models also have high interesting research and engineering application. In particular, the pendulum type system occurring as a model of a solid body with a fixed fulcrum point can play an important role in many fields such as machinery, transportation and civil engineering. The planar pendulum has been used to illustrate many types of structures such as ropeway gondola, crane or ships in waves. The effect of a DVA on a pendulum structure can be very different from that on a spring-mass system. The main aim of this paper is different type dynamic vibration absorbers investigation and optimization. Methods of decomposition and numerical synthesis are considered on the basis of the adaptive schemes. Design of complicated machines and buildings in view of their interaction with system of dynamic vibration absorbers is under discussion.