Електронний архів Науково-технічної бібліотеки

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 53999
  • Item
    Теорія та методика формування цифрової компетентності педагога в умовах неформальної освіти
    (Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Стечкевич , Олег Орестович; Національний університет «Львівська політехніка»
    Актуальність теми дослідження. У сучасному світі, зокрема і в Україні, спостерігається стрімке зростання цифровізації усіх сфер діяльності. Ця тенденція вимагає наявності конкурентоздатних фахівців, які мають високий рівень компетентності в галузі цифрових технологій. Відбувається оновлення системи освіти, спрямоване на формування цифрових навичок педагогів, але процес цей здійснюється повільно та не завжди ефективно. Станом на сьогодні загальний рівень цифрової компетентності педагогів України ще не відповідає європейським стандартам. Це свідчить про потребу в підвищенні кваліфікації та розвитку цифрових навичок педагогічних і науково-педагогічних працівників. Недостатній рівень цифрової компетентності може обмежувати ефективність навчання в цифровому середовищі та породжувати виклики у процесі впровадження цифрових технологій в освітній процес. Тому важливо здійснити систематичний аналіз і оцінювання поточного рівня цифрової компетентності педагогів та розробити ефективні стратегії й програми її підвищення. Неформальна освіта виступає одним з ефективних шляхів набуття цифрових компетентностей педагогів. Вона дає вчителям змогу здобувати актуальні знання та навички у цифровій сфері шляхом участі в семінарах, майстер-класах, вебінарах та інших освітніх заходах. У межах неформальної освіти для педагогів можна організувати доступ до актуальних освітніх ресурсів, онлайн-курсів і забезпечити підтримку для самостійного вивчення цифрових технологій. Такий підхід до набуття цифрових навичок доповнює традиційну освіту, розширює можливості педагогів у диджиталізованому середовищі й допомагає зробити українську освітню систему більш адаптивною та конкурентоспроможною в цифровому світі. В Україні здійснено низку позитивних зрушень у розвитку цифрової компетентності педагога, водночас цей процес потребує вдосконалення й оптимізації. Одним зі шляхів розв’язання цієї проблеми є формування системи цифрової компетентності педагога в умовах неформальної освіти. Relevance of the research topic. In the modern world, as well as in Ukraine, there is a rapid growth of digitization of all spheres of activity. This trend requires the presence of competitive specialists who have a high level of competence in the field of digital technologies. The education system is being updated, aimed at forming the digital skills of teachers, but this process is carried out slowly and not always efficiently. As of today, the general level of digital competence of Ukrainian teachers does not yet meet European standards. This indicates the need for higher qualification and development of digital skills of academic and research workers. An insufficient level of digital competence can limit the effectiveness of learning in a digital environment and create challenges in the process of introducing digital technologies into the educational process. Therefore, it is important to carry out a systematic analysis and assessment of the current level of digital competence of teachers and to develop effective strategies and programs for its improvement. Informal education is one of the effective ways of acquiring digital competences for teachers. It allows teachers to acquire valid knowledge and skills in the digital sphere by participating in seminars, workshops, webinars and other educational events. In the framework of informal education for teachers, it is possible to organize access to relevant educational resources, online courses and provide support for independent study of digital technologies. This approach to acquiring digital skills complements traditional education, expands the capabilities of teachers in the digital environment, and helps make the Ukrainian education system more adaptive and competitive in the digital world. In Ukraine, a number of positive changes have already been made in the development of the digital competence of the teacher, at the same time, such development requires improvement and optimization. One of the ways to solve this problem is the formation of a system of digital competence of the teacher in the conditions of non-formal education.
  • Item
    Основи технологій хімічного модифікування нафтових залишків і бітумів
    (Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Гунька , Володимир Мирославович; Національний університет «Львівська політехніка»
    В дисертації вирішено важливе науково-практичне завдання – одержання високоякісних в’яжучих матеріалів для дорожнього будівництва методами хімічного модифікування нафтових залишків і бітумів. The dissertation addresses a crucial scientific and practical task – obtaining highquality binding materials for road construction through the chemical modification of petroleum residues and bitumens.
  • Item
    Наукові основи формування зносоударотривких покриттів системи «високомарганцева сталь – тугоплавкі сполуки» електродуговим наплавленням
    (Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Присяжнюк , Павло Миколайович; Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
    Дисертація присвячена теоретичному та експериментальному розробленню зносоударотривких сплавів системи «високомарганцева сталь – тугоплавкі сполуки» межах систем легування Fe-Mn-Nb-Ti-Mo-V-Si-C та Fe-Mn-Mo-B-С, які призначені для електродугового наплавлення із використанням порошкових електродних матеріалів (у вигляді стрічок та електродів для електродугового механізованого та ручного наплавлення, відповідно). Особливістю даних матеріалів є забезпечення у поверхневих шарах поєднання дисперсійного та деформаційного зміцнення, яке забезпечується матрично-армованою структурою поверхневого шару, де роль матриці виконує марганцевий аустеніт, що зміцнюється за динамічних та високих питомих навантажень за механізмом мікродвійникування, а роль армівних фаз тверді розчини на основі тугоплавких карбідів системи Nb-Ti-Mo-V-C (просторова група Fm3m) та потрійних боридів Mo2(Fe,Mn)B2. Розроблено та захищено патентами України (№ 119278, № 122253, № 122254, № 139773, №126751, №125009) засоби та методики призначені для порівняльної оцінки зносотривкості наплавлених покриттів за умов зношування по вільному абразиву, ударно-абразивного та газоабразивного зношування, а також шляхом склерометричних досліджень. Розроблено технологію виготовлення електродних матеріалів для електродугового наплавлення у вигляді порошкових стрічок, основними компонентами яких є тугоплавкі карбіди (TiC, NbC, VC та Mo2C), порошки чистих металів (Mo, Ti, Mn та ін.), карбід бору, графіт, феромарганець, феросилікомарганець, а також компоненти які забезпечують стабільність горіння дуги (фтористий кальцій) та її захист (рутил). Проведено експериментальні дослідження марганцевого аустеніту із використанням мессбаурівської спектроскопії та рентгенівського фазового аналізу та, на основі цього, розроблено модель його кристалічної структури у вигляді надгратки із антиферомагнітним упорядкуванням, яка відповідає формульному складу C1Fe24Mn8 та дозволяє проводити розрахунки термодинамічних та механічних властивостей із високою відповідністю до експериментальних даних. The dissertation is devoted to the theoretical and experimental development of wearresistant alloys of the «high-manganese steel – refractory compounds» system within the alloying systems Fe-Mn-Nb-Ti-Mo-V-Si-C and Fe-Mn-Mo-B-C, intended for arc hardfacing using powder electrode materials (in the form of wires and electrodes for arc automatized and manual welding, respectively). A distinctive feature of these materials is the provision of a combination of dispersion and deformation strengthening in the surface layers, which is achieved by its matrix-reinforced structure, where manganese austenite serves as the matrix, strengthened under dynamic and high specific loads by the mechanism of microtwinning, and refractory solid solution phases based on carbides of the Nb-Ti-Mo-10 V-C system (space group Fm-3m) and ternary borides Mo2(Fe,Mn)B2 serve as reinforcing phases. Devices and methodologies have been developed and patented in Ukraine (Nos. 119278, 122253, 122254, 139773, 126751, 125009) for the comparative assessment of the wear resistance of deposited coatings under conditions of wear by non-fixed abrasive, impact-abrasion, and gas-abrasion wear, as well as through sclerometric studies. A technology has been developed for the production of electrode materials for arc welding in the form of powder wires, the main components of which are refractory carbides (TiC, NbC, VC, and Mo2C), powders of pure metals (Mo, Ti, Mn, etc.), boron carbide, graphite, ferromanganese, ferrosilicomanganese, as well as components providing arc stability (calcium fluoride) and its protection (rutile). Experimental studies of manganese austenite were conducted using Mössbauer spectroscopy and X-ray phase analysis. Based on this, a model of its crystal structure was developed in the form of a supercell with antiferromagnetic ordering, corresponding to the formula C1Fe24Mn8. This model allows to calculate of thermodynamic and mechanical properties with high correspondence to experimental data.
  • Item
    Державна етнонаціональна політика в Україні: теоретико-правове дослідження
    (Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Ковний , Юрій Євгенович; Національний університет «Львівська політехніка»
    Дисертація присвячена вирішенню науково-прикладної проблеми, що має важливе значення для правової науки та полягає у комплексному теоретикоправовому осмисленні державної етнонаціональної політики України шляхом аналізу правового статусу основних суб’єктів етнонаціональних відносин (корінних народів, національних меншин) та розроблення ефективного механізму гарантій захисту їх прав та законних інтересів. Для досягнення мети і вирішення завдань дослідження виокремлено авторську методологічну структуру, що включає групу підходів та трирівневої системи методів. Емпіричну базу дослідження становлять результати аналізу міжнародних звітів та комплексних зведень, міжнародних і національних статистичних показників, нормативні джерела, матеріали практики зарубіжних країн, зокрема Австралії, Австрії, Аргентини, Албанії, Болгарії, Боснії і Герцеговини, Бельгії, Грузії, Естонії, Італії, Іспанії, Великобританії, Греції, Канади, Кіпру, Латвії, Литви, Нідерландів, Німеччини, Нової Зеландії, Польщі, Північної Македонії, Словаччини, Словенії, США, Туреччини, Угорщини, Франції, Фінляндії, Франції, Чехії, Чорногорії, Швеції, Швейцарії, судова практика ЄСПЛ (понад 30 справ) й дані опитування, що проводилося у різних регіонах України (Волинська, Львівська, Закарпатська, Київська, Запорізька – остання до початку війни 24 лютого 2022 року) протягом 2020-2023 років серед трьох фокус-груп: 356 громадян України, що відносять себе до українців як представників титульної нації та 62 представники корінних народів, серед яких більшість становили кримські татари та 142 особи – позиціонували себе як представники національних меншин. Автором запропоновано власний понятійно-категоріальний апарат державної етнонаціональної політики, зокрема такі термінопоняття: «правової політики держави», «державна етнонаціональна політика», «принципи етнонаціональної політики», «право на самовизначення корінних народів», «національна меншина», «антициганізм». The dissertation is devoted to solving scientific and applied problem of significant importance to legal science, which involves a complex theoretical and legal comprehension of state ethno-national policy of Ukraine through the analysis of legal status of the key subjects of ethno-national relations (indigenous peoples, national minorities) and development of an effective mechanism to guarantee the protection of their rights and legitimate interests. To achieve the goal and accomplish the tasks of research, the author's methodological structure has been outlined, comprising a set of approaches and a threetiered system of methods. The empirical basis of the research consists of results of international reports and complex summaries, international and national statistical indicators, normative sources, practice materials of foreign countries, in particular Australia, Austria, Argentina, Albania, Bulgaria, Bosnia and Herzegovina, Belgium, Georgia, Estonia, Italy, Spain, Great Britain, Greece, Canada, Cyprus, Latvia, Lithuania, the Netherlands, Germany, New Zealand, Poland, North Macedonia, Slovakia, Slovenia, the USA, Turkey, Hungary, France, Finland, France, the Czech Republic, Montenegro, Sweden, Switzerland, litigation of European Court of Human Rights (more than 30 cases) and data from a survey that was conducted in different regions of Ukraine (Volyn, Lviv, Carpathia, Kyiv, Zaporizhzhia - the last one was conducted before the start of the war on February 24, 2022) during 2020-2023 among three focus groups: 356 citizens of Ukraine who identify themselves as Ukrainians as representatives of the titular nation and 62 representatives of indigenous peoples, among the majority of whom were Crimean Tatars and 142 persons positioned themselves as representatives of national minorities. The author proposed his own conceptual and categorical apparatus of state ethnonational policy, in particular the following terms: "legal policy of the state", "state ethno-national policy", "principles of ethno-national policy", "the right to selfdetermination of indigenous peoples", "national minority", "antigypsyism".
  • Item
    Модельно-орієнтовані методи обробки сигналів в радіотехнічних системах з підвищеною функціональною надійністю
    (Вінницький національний технічний університет, 2023) Воловик, Андрій Юрійович; Вінницький національний технічний університет
    Дисертаційна робота присвячена розв'язку науково-прикладної проблеми, сутність якої полягає у розробці на системній основі нових та вдосконаленні відомих методів, пристроїв та алгоритмів формування сигналів–носіїв діагностичних ознак, які у поєднанні з використанням сучасних ІТ– технологій здатні забезпечити регламентовані показники точності, функціональної надійності та ефективності радіонавігаційного обладнання посадкових систем за умови дії широкого спектру несправностей. The thesis is devoted to solving the actual applied-science problem of system basis developing new and improve known methods, devices and algorithms for generating diagnostic features signals-carriers, that in combination of the modern IT technologies using are able to provide accuracy regulated indicators, functional reliability and efficiency radio navigation landing systems equipment subject to a wide range of malfunctions. In the introduction, the relevance of the scientific problem is substantiated, the purpose and objectives of the research are formulated, the object and subject of the research are defined, the main scientific results and other qualification parameters are displayed in accordance to the current legislation.
  • Item
    Розроблення та дослідження оптимальних алгоритмів мінімізації булових функцій у довільному логіковому базисі для проектування цифрових комбінаційних пристроїв
    (Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Мінзюк , Вадим Володимирович; Національний університет «Львівська політехніка»
    У дисертації розв’язано актуальне науково-практичне завдання, яке полягає в удосконаленні та розробленні алгоритмів та методів мінімізації булових функцій для проектування цифрових комбінаційних схем радіотехнічних пристроїв та засобів телекомунікацій. Запропоновано числове подання кон'юнктермів довільного рангу у вигляді пари чисел: двійкового зображення та двійкової маски літералів. Двійкове зображення отримуємо шляхом заміни символів поглинання «−» на нулі в псевдотрійковому зображенні. Щоб отримати маску літералів, спочатку замінюємо в трійковому зображенні нулі одиницями, а потім символи поглинання нулями. Оскільки склеювання можливі лише між кон'юнктермами з однаковою маскою літералів, об'єднуємо такі кон'юнктерми у множини. Тепер можна позначати кожен кон'юнктерм лише одним числом, а маску літералів вказати єдину для всієї множини. Це дає змогу використати в алгоритмах мінімізації булових функцій двійкові операції замість операцій над символами. Такий підхід полегшує комп'ютерну реалізацію методів мінімізації. Розвинуто метод розчеплення кон'юнктермів. Запропоновано модифікацію процедури розчеплення кон'юнктермів на основі числового подання, що дозволяє зменшити витрати обчислювальних ресурсів, а використання додатково шістнадцяткової системи числення дає змогу розширити коло завдань, які можна розв’язати без застосування комп’ютера. The dissertation solves an actual scientific and practical task, which is to impreove and to develop algorithms and methods of minimizing Boolean functions for designing digital combinational circuits of radio engineering devices and telecommunications equipment. A numerical representation of conjuncterms of arbitrary rank is proposed in the form of a pair of numbers: a binary image and a binary mask of literals. The binary image is obtained by replacing the absorption symbols “–” with zeros in the pseudoternary image. To obtain a literal mask, we first replace zeros in the ternary image with ones, and then the absorption symbols “–” with zeros. Since gluing is possible only between conjuncterms with the same literal mask, we combine such conjuncterms into sets. Now you can denote each conjunction with only one number, and specify the literal mask with a single number for the entire set. This will allow the use of binary operations in algorithms for minimizing Boolean functions instead of operations on symbols. This approach simplifies the computer implementation of minimization methods. The splitting conjuncterms method has been developed. A modification of the procedure for splitting conjuncterms based on the proposed numerical representation, which makes it possible to reduce the amount of used computing resources, and the additional use of hexadecimal number system allows one to expand the range of problems that can be solved without the use of a computer. The method of bitwise cultivation of primes has been developed. The developed numeric representation was used instead of the pseudo-ternary one, which made it possible to operate with numbers instead of symbols in subsets of conjuncterms with the same literal mask. The concept of a code for marking a set of conjuncterms has been introduced to truncate the ternary tree of growing primes. A procedure has been introduced for detecting a subset, the elements of which are glued together into one conjuncterm by simply counting the number of elements immediately at the stage of sorting by a given bit. The scope of application of the method for not fully defined functions has been expanded. The proposed changes make it possible to expand the range of problems to be solved by reducing computational costs and expanding the scope of the method. The minimax coverage method in the set-theoretic form has been improved. It is proposed to arrange symbolic disjuncterms according to the increase in their powers, that is, starting from the minimum. This speeds up the procedure for simplifying the generated set by shortening the search path for simplifying disjuncterms. The procedure for chain coverage of the table of primes is proposed. This procedure takes into account the relative position of conjuncterms in binary space, which makes it possible to simplify the cyclic part of the table of simple conjuncterms. This leads to a reduction in the amount of used computing resources. To reduce the computational complexity of the problem, you can calculate the complexity coefficient in the vicinity of the chain branch and make a decision about breaking the chain at this place. The chain covering procedure for a set of simple conjuncterms makes it possible to split the covering problem into several computational threads. The proposed approach is heuristic. The method of bitwise sorting of integers for a set of numbers that does not contain tautologies has been improved. In the process of partitioning by a given bit with number n, the elements of the subset are counted, which makes it possible to identify the gluing of the resulting subset into a conjuncterm and replace the sorting procedure by the remaining bits by simply calculating from 0 to 2n-1. In addition, since certain minimization methods require preliminary sorting of a set of initial conjuncterms, the proposed modification makes it possible to obtain part of the The method of minimizing Boolean functions by bitwise partitioning of a set of conjuncterms has been developed. The method makes it possible to find low rank primes without intermediate gluings. For the applied problem, the synthesis of the code converter was performed using the methods proposed in the paper, among which the method of minimizing Boolean functions by bitwise partitioning with gluing showed the best result.
  • Thumbnail Image
    Item
    Research of unit train loading technologies at the sidings of grain elevators with their shunting locomotives
    (Видавництво Львівської політехніки, 2024-02-28) Vernyhora, Roman; Korobiova, Ruslana; Suslov, Andrii; Kharchenko, Yevhen; Ukrainian State University of Science and Technologies
    Метою роботи є підвищення ефективності навантаження відправницьких маршрутів на елеваторах, що мають власні маневрові локомотиви. Дослідження виконано на основі аналізу часових рядів, методів організації експлуатаційної роботи залізниць та методів тягових розрахунків. У роботі розглянуто проблему організації маневрової роботи на елеваторах із завантаження зернових маршрутів. Через критичне зношення маневрових локомотивів залізничного транспорту загального користування на елеваторах доводиться використовувати власні локомотиви. Під час дослідження встановлено залежності тривалості маневрових та вантажних операцій від кількості вагонів у маршруті та від інших факторів. Виконано порівняння різних типів маневрових локомотивів. На підставі аналізу встановлено, що для виконання маневрової роботи на елеваторах доцільно використовувати чотиривісні маневрові тепловози з гідравлічною передачею. Сила тяги таких локомотивів достатня для подавання на елеватор порожніх вагонів зі швидкістю 14–15 км/год. Забирати завантажені вагони можна зі швидкістю 14–15 км/год за ухилу з’єднувальної колії до 2–5 ‰. За більших ухилів забирання завантажених вагонів повинно здійснюватися зі швидкістю 5 км/год. Основним фактором, що впливає на тривалість маневрових операцій, є відстань подавання та забирання вагонів. Розроблено технології навантаження зернових маршрутів на елеваторах, що передбачають перебування вагонів на станціях навантаження протягом двох та трьох діб. Встановлено, що основним фактором, який впливає на тривалість навантаження маршрутів, є штат працівників локомотиво-складальних бригад. Наукова новизна полягає у визначенні залежності між параметрами технічного забезпечення елеваторів та тривалістю перебування вагонів у системі “станція примикання – під’їзна колія елеватора”. Практичне значення роботи полягає в тому, що її результати можна використовувати під час проєктування реконструкції наявних та будівництва нових елеваторів, а також для оцінювання витрат, пов’язаних із різними технологіями навантаження маршрутів на відповідних під’їзних коліях.
  • Thumbnail Image
    Item
    Authors
    (Видавництво Львівської політехніки, 2024-02-28)
  • Thumbnail Image
    Item
    The usage of genetic algorithms when planning railway transportation in international connection
    (Видавництво Львівської політехніки, 2024-02-28) Lomotko, Denis; Kovalov, Denis; Ukrainian State University of Railway Transport
    Залізничний транспорт України є провідною галуззю у дорожньо-транспортному комплексі країни, який забезпечує найбільшу частку вантажних та пасажирських перевезень серед здійснюваних усіма видами транспорту на території України. Зазначимо, що українські залізниці безпосередньо межують і співпрацюють із залізницями Молдови, Польщі, Румунії, Словаччини, Угорщини й забезпечують роботу із сорока міжнародними залізничними переходами. Інтерес до перевезень у напрямку західних прикордонних регіонів посилюється тим, що політичне становище країни спонукає переорієнтовуватись саме на експорт до країн ЄС. У статті досліджено виклики та можливості, пов’язані зі зростанням кількості українських прикордонних терміналів із країнами ЄС як у воєнний, так і у післявоєнний періоди. Проаналізовано поточний стан вантажних перевезень до Європи, розглянуто нагальні проблеми, а також коротко- та довгострокові перспективи розвитку залізниці. Підкреслено ключову роль залізничного транспорту в сприянні інтеграції України в європейську транспортну мережу, висвітлено можливості для реалізації планів щодо реконструкції та розвитку залізниці. Встановлено, що контейнерні перевезення вже займають значну частку ринку і тенденція до їх використання тільки зростає. Україна, як транзитна держава (через територію України проходять чотири з десяти загальноєвропейських транспортних коридорів), має великий потенціал для розвитку власної залізничної транспортної системи. На практиці контейнерні перевезення дають змогу більш ніж удвічі здешевити операції пакування, збільшити продуктивність праці в 4–5 разів, створити умови для комплексної механізації та автоматизації перевантажувальних операцій. Україна посідає третє місце в Європі (19 787 км залізниць, з яких 9 319 км електрифіковано) за довжиною мережі залізниць, а залізничному транспорту належить провідна роль у транспортній системі країни. Незважаючи на це, транспортно-логістична система України на доволі низькому рівні порівняно з іншими країнами світу. Модернізація шляхів та рухомого складу потребують значних капіталовкладень та часових витрат; отже, на проміжковому етапі загострюється питання пошуку способів покращення якості надання логістичних послуг. Тому в статті досліджено способи оптимізації контейнерного руху з України до країн ЄС за допомогою певних математичних алгоритмів і методів. Одним із описаних методів є генетичний алгоритм, який вважають одним із найкращих математичних алгоритмів для описаного вище завдання. Це може відіграти вирішальну роль у створенні гідної матеріально-технічної системи залізниці на західному кордоні України. Також це могло б сприяти оптимізації пропуску через кордони для реалізації та розширення транспортних можливостей української залізниці. Це не лише допоможе знайти найшвидший чи найдешевший маршрут, але й виявити слабкі місця українських прикордонних терміналів. На основі цієї інформації можна запропонувати більше способів удосконалення для модернізації та розширення прикордонних терміналів і станцій з подальшою інтеграцією в європейську транспортну систему.
  • Thumbnail Image
    Item
    Survey of driver’s functional state change, considering movement through mountain passes
    (Видавництво Львівської політехніки, 2024-02-28) Chudiiovych, Bohdanna; Tiurdo, Nazar; Lviv Polytechnic National University
    Зважаючи на статистику дорожньо-транспортних подій, основними їх причинами є порушення тих чи інших правил дорожнього руху. Але, зважаючи на певний досвід наукових досліджень у цій сфері, можна впевнено стверджувати, що основною причиною цих подій є неправильна оцінка дорожньої обстановки, і, відповідно, некоректна реакція з боку керуючої системи, тобто водія. Якість оцінки дорожньої обстановки може залежати від багатьох чинників, таких як кваліфікація водіїв, їхні навички, досвід роботи, час реакції та інші психофізіологічні фактори. Варто також окремо виділити функціональний стан як індикатор надійної роботи водіїв, оскільки від нього залежить не лише рівень втоми, але і динаміка її накопичення. Ці чинники впливають на якість і швидкість прийнятих рішень і є вирішальними аспектами оцінювання ризиків транспортного процесу, пов’язаних, власне, з чинником людини. У роботі проаналізовано технологічний процес вантажних перевезень з погляду його безпеки як для водія, так і для інших учасників дорожнього руху, а також третіх осіб та навколишнього середовища зокрема. Дослідження охоплює окрему тему особливостей дорожнього руху в гірських умовах, частково обмежених, зі значним регіональним контекстом, оскільки ці умови є особливими й унікальними для доріг, які проходять значними висотами відносно рівня моря. Завдання дослідження – вивчення зміни функціонального стану водіїв під час проходження складних ділянок гірських доріг на прикладі чотирьох досліджуваних маршрутів, які пролягають Українськими Карпатами. Очікувані результати досліджень – їх графічний аналіз, який допоможе визначити основні закономірності зміни функціонального стану водіїв залежно від складності маршруту. Також у дослідженні акцентовано на виявленні відносних значень показників функціонального стану водіїв, які прийнято вважати індикаторами їхньої надійної та безвідмовної роботи. Це дасть можливість детальніше оцінити маршрути перевезень та планувати періоди роботи і відпочинку водіїв вантажних автомобілів на заміських маршрутах.