Інженерна механіка та транспорт (EMT-2011). – 2011 р.

Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/28784

Матеріали IІ Міжнародної конференції молодих вчених ЕМТ–2011, 24-26 листопада 2011 року, Україна, Львів

У збірнику опубліковано матеріали конференції, присвяченої проблемам у галузі інженерної механіки, транспортних технологій, машинобудування, автоматизації виробництва. Видання призначено для науковців, аспірантів, студентів.

Інженерна механіка та транспорт : матеріали IІ Міжнародної конференції молодих вчених ЕМТ-2011, 24-26 листопада 2011 року, Україна, Львів / Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України, Національний університет "Львівська політехніка". – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 113 с. – (3-й Міжнародний молодіжний фестиваль науки "Litteris et аrtibus"). – Паралельний титульний аркуш англійською. – Бібліографія в кінці доповідей.

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Розробка методики розрахунку поздовжньо-кутових коливань транспортних засобів за нелінійних характеристик підвіски
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Сокіл, Марія; Чаган, Юрій
    Використовуючи асимптотичні методи нелінійної механіки у поєднанні із періодичними Ateb-функціями побудовано перше наближення розв'язку системи диференціальних рівнянь, яка є математичною моделлю поздовжньо-кутових коливань транспортних засобів. Отримані так звані рівняння у стандартному вигляді визначають вплив геометричних та динамічних параметрів підвіски на поздовжньо-кутові коливання транспортних засобів. Caterpillar vehicles are maintained in more difficult conditions, than wheel. It puts more rigid requirements to characteristics and layout of their suspension. It should ensure necessary smoothness of a course of a vehicle and the limited dynamic loads at significant speeds of motion on a cross-country terrain. Such requirements are ensured with the suspension with nonlinear communication between moving and restoring force. Simultaneously with nonlinearity of the elastic characteristic of the suspension there are significant difficulties of analytical research of dynamics of a probed vehicle. In work, for sedate or close to it of the communication law between restoring force and moving, the mathematical model of longitudinalangular oscillations is constructed. The technique of construction of the analytical solution of system of the nonlinear differential equations which describes dynamic process of a vehicle is developed for the analysis of effect of main specifications on dynamics of the process. The technique is based on the usage of periodic Atebfunctions at construction of the asymptotic solution of the indicated equations. It allows to receive ratio convenient for the analysis that laws of change of main specifications of vertical and longitudinal-angular oscillations describe. The settlement relations received on the basis of analytical investigations show: – To ensure necessary comfortableness of probed vehicles the suspension with communication between force and deformation in the form of the sedate law provided that a parametre of nonlinearity more than 1 can; – As to characteristics of dampers the necessary vibration damping ensures the nonlinear law of velocity function with a parametre of nonlinearity more from 2. The developed technique in the following can be the basis for research of more difficult and important case - researches of forced oscillations.
  • Thumbnail Image
    Item
    Вплив кінематичних параметрів руху на коливання та міцність гнучких елементів систем приводів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Сокіл, Марія; Хитряк, Ольга
    Отримано співвідношення, які описують основні параметри резонансних коливань. На їх основі проаналізовано вплив швидкості поздовжнього руху на напруження у двовимірних гнучких елементах систем приводу. Analytical investigation of dynamic processes in flexible elements of powertrain systems is associated with significant difficulties. There is a nonlinearity of the mathematical models that describe the process and the presence of mixed derivative on linear and temporal variables. The last takes into account the speed of longitudinal movement. Even its fixed component does not allow the analysis of the simplified (linear) process model to apply classical methods of partial differential equations. Despite the mentioned fact, the work, based on the wave concept, describes the motion of a linear model. Using the last and distribution of the basic idea of the method of Van der Pol on new classes of problems, an equation it is obtained in a standard form, determining the influence of various natural factors on the basic parameters of the waves. It is shown that for large values of longitudinal movement the frequency of natural oscillations is smaller. The method can be used for solving specific problems. A resonant case is the most interesting and difficult at the same time. For this case the received appreciation for lengthening flexible element and it is made a comparative analysis of the maximum stretching effort from static case (the system with fixed ends). It is shown that the flexible element with a resonance threshold value speed of longitudinal movement in which stress may even exceed a few times of tension when resonance vibrations in the case of flexible element with fixed ends. The technique can be used for the research of other classes of systems, mathematical models of which are differentially equations considered in the work, including granular media.