Transport Technologies. – 2024. – Vol. 5, No. 2
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/62753
Журнал створено у 2020 році у Національному університеті «Львівська політехніка». Періодичність видання двічі на рік. Випуск номерів журналу здійснюється англійською мовою.
Transport Technologies. – Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2024. – Volume 5, number 2. – 92 p. : il.
Browse
Search Results
Item Authors(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Національний університет «Львівська політехніка»Item Justifying the structure of the improved mechanism for manual control of motor vehicles’ pedals(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Korendiy, Vitaliy; Fedunyshyn, Nazarii; Kozub, Vasyl; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National UniversityDue to the challenging military situation in Ukraine, the demand for tailored and flexible pedal control systems for individuals with physical disabilities is especially important. Standard pedal configurations often fail to meet the specific needs of drivers with limited mobility, making vehicle operation both difficult and potentially unsafe. The development of specialized manual control devices, such as hand-operated pedals or adjustable foot controls, is crucial for ensuring that these drivers can manage their vehicles with accuracy and safety. Such innovations not only improve accessibility but also foster greater autonomy and inclusion, empowering disabled drivers to navigate the roads with confidence and ease. This article aims to review existing prototypes of manual control mechanisms for vehicle pedals and to develop an improved device that enables simultaneous control of three pedals – accelerator, brake, and clutch – with one hand. As a result of a patent review of several existing prototypes of control mechanisms, it was concluded that the vast majority of them provide control for only two pedals – the accelerator and brake. This means they can only be used in motor vehicles with automatic transmissions or electric cars. Only a few mechanisms were designed to control three pedals, but they required using both the driver’s hands, directly affecting driving safety. Therefore, improving existing designs of the mechanisms for controlling three pedals by transferring all control functions to one hand of a driver remains relevant. The research methodology involves the use of classical methods from the theory of mechanisms and machines to conduct the structural synthesis of an improved multi-link hinge-lever mechanism and its kinematic analysis, aimed at determining the main parameters of pedals’ movements in a vehicle under various control inputs from the driver’s hand. The results obtained can be utilized by researchers and engineers to enhance manual control mechanisms for vehicle pedals and in the practical implementation processes. The prospects for future research on this topic are in developing an experimental prototype of the control mechanism and its testing and adjustment for different vehicle modifications to improve running smoothness and driving comfort and safety Зважаючи на складну військову ситуацію в Україні, попит на індивідуально налаштовані та гнучкі системи керування педалями автомобіля для осіб із обмеженими фізичними можливостями є особливо великим. Стандартні конфігурації педалей часто не відповідають специфічним потребам водіїв із обмеженою рухливістю ніг, що ускладнює керування транспортним засобом і може бути небезпечним. Розробки, пов’язані зі створенням спеціалізованих механізмів ручного керування педалями або регульованих ножних педаль, вирішальні для забезпечення комфортності для цих водіїв та безпеки керування. Такі інновації не тільки підвищують доступність автомобільного транспорту, але і сприяють підвищенню самостійності та інклюзії, забезпечуючи водіям із обмеженими фізичними можливостями впевненості та безпечності під час керування автомобілем. У статті здійснено огляд наявних прототипів механізмів для ручного керування педалями автомобіля та розроблення удосконаленого пристрою із можливістю одночасного керування однією рукою одразу трьома педалями – акселератора, гальма та зчеплення. У результаті патентного огляду низки наявних прототипів механізмів керування зроблено висновок, що переважна більшість із них забезпечують керування лише двома педалями – акселератора і гальм, тобто можуть використовуватися виключно на автомобілях із автоматичними коробками передач або на електромобілях. Лише окремі механізми розроблено для керування трьома педалями, але із необхідністю використання обох рук водія, що безпосередньо впливає на безпеку руху. Тому актуальним залишається удосконалення наявних конструкцій механізмів керування трьома педалями із переведенням усіх керуючих функцій на одну руку водія. Методологія досліджень передбачає використання класичних методів теорії механізмів і машин для виконання структурного синтезу удосконаленого багатоланкового шарнірно-важільного механізму та його кінематичного аналізу з метою встановлення основних параметрів руху педалі автомобіля за різних керуючих впливів руки водія. Отриманими результатами можуть скористатися дослідники й інженери для подальшого удосконалення конструкцій механізмів ручного керування педалями автомобілів та під час їх практичного впровадження. Перспективи подальших досліджень за цією тематикою полягають у розробленні експериментального прототипу механізму керування та його апробації й налаштуванні для різних модифікацій автомобілів з метою підвищення плавності ходу, а також комфортності й безпеки водіння.Item Influence of mode and design factors on the temperature condition of automobile drum brakes(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Hudz, Hustav; Hlobchak, Mykhailo; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National UniversityThe current state of the highway pavement makes it possible to implement prompt transportation operations. These circumstances lead to the movement of vehicles at high speeds, which is impossible without a braking system capable of ensuring high braking efficiency and optimal flow of the process from the standpoint of stability and controllability. One of the main requirements for a modern automatic transmission braking system is the stability of the initial parameters, that is, parametric reliability. Therefore, it is important to have data on the brakes' operating modes and energy consumption. Only with such data is it possible to create a braking system whose output characteristic will be sufficiently stable under conditions of high energy load. Therefore, it is no coincidence that the international methodology for testing the effectiveness of vehicle brakes (UNECE Rule 13) provides for Test I, which is characterized by cyclic braking (urban conditions), and Test II, which is characterized by prolonged braking (mountain conditions). The brake mechanism is the most unstable link of the brake system; one way to increase its efficiency is to ensure sufficient energy capacity, which is limited by the temperature of the friction surface. The object of the study is the question of the equivalence of the change in the drum radius and the width of the friction belt of the brake, taking the invariance of the temperature of the friction surface under the selected test mode as the criterion of equivalence. It is shown that the role of the drum's side wall on the brake's temperature mode under different test modes can also be evaluated on grid thermal models with the involvement of the "Fourier–2 x,y,z" software complex. The effect of the heat transfer coefficient on the temperature mode of the brake due to the consideration of the gap between the drum wall and the wheel rim is shown. Derived formulas for determining the friction belt's equivalent width under the equality of heat flows, masses, and cooling surfaces. Сучасний стан дорожнього покриття автомагістралей забезпечує можливість оперативного здійснення транспортних операцій. Такі обставини спричиняють рух автотранспортних засобів (АТЗ) із великими швидкостями, що стає неможливим без гальмівної системи, здатної забезпечити високу ефективність гальмування та оптимальний перебіг процесу із позицій стійкості та керованості. Однією із головних вимог до гальмівної системи сучасного АТЗ є стабільність вихідних параметрів, тобто параметрична надійність. Тому важливо мати дані стосовно режимів роботи та енергонавантаженості гальм. Тільки з урахуванням таких даних можна створити гальмівну систему, вихідна характеристика якої буде достатньо стабільною в умовах високої енергонавантаженості. Тому не випадково міжнародна методика перевірки ефективності гальм АТЗ (Правило 13 ЄЕК ООН) передбачає випробування I, які характеризуються циклічними гальмуваннями (міські умови) та випробування II – тривалими гальмуваннями (гірські умови). Найнестабільнішою ланкою гальмівної системи є гальмовий механізм, одним зі способів підвищення ефективності якого є забезпечення достатньої енергоємності, що лімітується температурою поверхні тертя. Об’єктом дослідження є питання про еквівалентність зміни радіуса барабана й ширини пояса тертя гальма. Як критерій еквівалентності прийнято незмінність температури поверхні тертя за вибраного режиму випробувань. Показано, що на сіткових теплових моделях із залученням програмного комплексу “Фур’є – 2 x,y,z” можна також оцінити роль бічної стінки барабана на температурний режим гальма за різних режимів випробувань. Показано вплив коефіцієнта тепловіддачі на температурний режим гальма через урахування зазору між стінкою барабана й ободом колеса. Отримані формули для визначення еквівалентної ширини пояса тертя за умови рівності теплових потоків, мас і поверхонь охолодження.Item Experimental determination of lateral sway of a pneumatic spring when passing through a railroad switch in conditions of provision of high-speed trains` safety(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Kuzyshyn, Andrii; Kovalchuk, Vitalii; Sobolevska, Yulia; Lesiv , Julia; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National UniversityThe operation of railway rolling stock under high-speed conditions is crucial for Ukraine, as it will increase the throughput and carrying capacity of the railway network and improve the mobility of people in large cities. The dynamic behavior of the pneumatic spring, as the main structural element of the suspension system of high-speed rolling stock, has been studied. It is noted that the issue of the dynamic performance of the pneumatic spring is of broad scientific interest, as it directly affects the dynamic indicators and safety of the rolling stock when interacting with the track. Since the force interaction is random, depending on the condition of the rolling stock and the track, the study is based on experimental research on the dynamic behavior of the pneumatic spring. A methodology for the experimental determination of the lateral sway of the pneumatic spring of high-speed rolling stock when moving through a rail switch has been developed. It included testing the movement of a test stand over the switch and crossing in both forward and reverse directions. The vertical deformations of the pneumatic spring were recorded at diametrically opposite points in the longitudinal direction. It was found that the deformation of the pneumatic spring causes a tilt angle of the spring, with the average values being 0.667 degrees for forward movement, 0.697 degrees for the reverse for the switch blade area, and 0.369 degrees for forward movement, 0.468 degrees for the reverse for the crossing area. The results obtained can be used in the study of the dynamic characteristics of the pneumatic spring, allowing for the evaluation of its dynamic and safety indicators even at the design stage of rolling stock. In addition, the results will enable monitoring of the technical condition of the pneumatic spring, ensuring key safety indicators in high-speed operation. Експлуатація залізничного рухомого складу в умовах швидкісного руху для України критично важлива, оскільки дасть змогу збільшити пропускну і провізну здатність залізничної мережі та мобільність людей у великих містах України. Досліджено динамічну поведінку пневматичної ресори як основного конструктивного елемента пневматичної системи ресорного підвішування швидкісного рухомого складу. Відзначено, що питання динамічної роботи пневматичної ресори привертає широкий науковий інтерес, оскільки прямо впливає на динамічні показники та показники безпеки руху рухомого складу під час його взаємодії із рейковою колією. Оскільки силова взаємодія є випадковою і залежить від стану рухомого складу та рейкової колії, у роботі за основу взято праці із експериментальним дослідженням динамічної поведінки пневматичної ресори. Розроблено методологію експериментального визначення бокового хитання пневматичної ресори швидкісного рухомого складу в умовах руху стрілочним переводом. Вона передбачала рух випробувального стенда по стрілці та хрестовині залізничного стрілочного переводу у пошерстному та протишерстному напрямах. Отримано записи вертикальних деформацій пневматичної ресори у діаметрально протилежних її точках в поздовжньому напрямі. Встановлено, що деформація пневматичної ресори викликає кут нахилу ресори, середньостатистичне значення якого становить: для зони вістряків стрілочного переводу 0,667 град – пошерстний рух, 0,697 град – протишерстний; для зони хрестовини стрілочного переводу 0,369 град – пошерстний рух, 0,468 град – протишерстний. Отриманими результатами можна скористатися для дослідження динамічних характеристик пневматичної ресори, що дасть змогу ще на етапі проєктування рухомого складу оцінювати його динамічні показники та показники безпеки руху. Крім цього, отримані результати дадуть змогу контролювати технічний стан пневматичної ресори, забезпечуючи основні показники безпеки в умовах швидкісного руху.Item Analysis of the efficiency of suburban passenger transportation on the Lviv railway sections(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Voznyak, Oleh; Bandrivskyi , Pavlo; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National UniversityA developed transport system ensures the population's needs in safe movement and guarantees stable functioning and development of the production sphere. Despite being consistently unprofitable, suburban transportation by railway remains attractive for many population categories. The developed railway network, the low cost of transportation, and the capacity reserve of most sections partially compensate for the existing shortcomings and contribute to further development and open new prospects for attracting additional users of transport services. The main problems of suburban passenger transport, which worsen the quality of the services provided and affect the competitiveness of railway suburban transport compared to other modes of transport, are examined in this article. During the analysis of the schedule of suburban trains departing and arriving at the Lviv station, irrational management decisions were found that left room for improvement. In addition, the load factor of rolling stock on the routes Lviv-Sambir-Sianky and Sianky-Sambir-Lviv was determined, and it dropped to 40 % during the follow-up, which indicates inefficient use of rolling stock. The ratio of the time the train stays at the stops to the total duration of the route in suburban traffic is also calculated. The time on the road for the Sambir- Stryi route was 69 %, and the technical speed was only 21.7 km/h. The results obtained in the article are also typical for many other monitoring areas, indicating this problem's repeatability. The positive experience of European countries in solving similar problems allows us to react correctly to the situation and take short-term measures to change the dynamics to a positive one without additional time losses. It is also worth noting that a set of measures to improve the services provided to passengers must be carried out according to the requirements of the Technical Specifications for Interoperability, which must be ensured upon joining the European Union. Further investigations should analyze the flow of passengers at all stations and stopping points to identify the main points of creating passenger flow on researching routes. Розвинена транспортна система забезпечує потреби населення в безпечному переміщені та є запорукою стабільного функціонування та розвитку виробничої сфери. Приміські перевезення залізничним транспортом, хоч і є стабільно збитковими, але залишаються привабливими для багатьох категорій населення. Розвинена залізнична мережа, низька собівартість перевезень та резерв пропускної спроможності більшості ділянок частково компенсують наявні недоліки та сприяють подальшому розвитку і відкривають нові перспективи щодо залучення додаткових користувачів транспортних послуг. У статті розглянуто основні проблеми приміських пасажирських перевезень, які погіршують якість наданих послуг та впливають на конкурентоспроможність залізничних приміських перевезень порівняно з іншими видами транспорту. Під час аналізу розкладу руху приміських поїздів, що відправляються та прибувають на станцію Львів, виявлено нераціональні управлінські рішення, які можливо удосконалити. Крім цього, на маршруті Львів – Самбір – Сянки та Сянки – Самбір – Львів визначено коефіцієнт завантаження рухомого складу, який упродовж слідування опускався до позначки 40 %, що свідчить про неефективне використання рухомого складу. Також обчислено відношення часу перебування поїзда на зупинках до загальної тривалості рейсу приміського руху. Для маршруту Самбір – Стрий час перебування в русі становив 69 %, а технічна швидкість – лише 21,7км/год. Отримані в статті результати характерні також для багатьох інших ділянок слідування, що свідчить про повторюваність цієї проблеми. Позитивний досвід європейських країн у вирішенні схожих проблем дає змогу правильно відреагувати на ситуацію та вжити короткострокових заходів для зміни динаміки на позитивну без додаткових часових втрат. Також варто зазначити, що комплекс заходів щодо покращення наданих послуг пасажирові повинен здійснюватися відповідно до вимог TSI, імплементацію яких необхідно забезпечити для вступу до Європейського Союзу. У подальших дослідженнях варто проаналізувати потоки пасажирів на всіх станціях та пунктах зупинок для визначення основних пасажироутворювальних пунктів на досліджуваних маршрутах.Item Speed of urban public transport as criterion of the justification of spatial and time-based prioritization(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Yevchuk , Yurii; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National UniversityPrioritization of urban public transport is an urgent task in the urban transport system, which is congested with traffic in most cities. The constant growth in traffic volumes and the need for movement of urban residents poses many challenges for local governments, which are quite difficult to solve, especially in cities with formed built-up areas. Travel time constantly increases while the road network's capacity remains unchanged. In these circumstances, it is necessary to resort to various prioritization methods because it is impossible to satisfy all the needs of residents for travel by private car to any transport area of the city. Over the past decade, the share of people using micromobility vehicles (bicycles, electric scooters, etc.) has been increasing. Still, this method of transportation is not widespread and cannot provide large volumes of movement in cities, especially those with large sizes. For this reason, more and more attention is being paid to prioritizing urban public transport, which is capable of moving large numbers of people around the city and surrounding areas. Given that it is difficult to find additional capacity reserves, space and time have to be taken away from those users of the transport network who use private automobile transport to ensure priority for urban public transport. The traffic volumes, traffic flow composition, and average speed of urban public transport on sections of the road network were determined by research results. It became the initial data for simulation modeling of the state of traffic flow under different methods of prioritization of urban public transport. Simulation modeling has identified sections of the road network that differ in delay in the movement of urban public transport and general traffic flow depending on the application of spatial and/or time-based prioritization. As a result, using the example of the road network of Lviv city, where urban public transport routes are designed, six types of segments were identified, which differ in the peculiarities of traffic flow and planning characteristics. The study results make it possible to justify implementing various organizational and regulatory measures to manage the general traffic flow and urban public transport without changing the geometric parameters of the road network within the existing “red lines” defined by the General Development Plan. Unlike the existing regulatory requirements, in practice, it is possible to identify sections of the road network that require different types of prioritization of urban public transport, depending on its volumes, regularity of movement, volume of passenger flow, etc. Notably, these studies recommended measures that could reduce travel time based not on the number of vehicles but on the number of people inside them. Пріоритезація міського громадського транспорту є актуальним завданням в міській транспортній системі, яка у більшості міст перевантажена рухом. Постійне зростання інтенсивності руху та потреб у пересуванні міських мешканців ставить перед органами місцевого самоврядування низку завдань, які доволі складно розв’язати, особливо у містах зі сформованою забудовою. Часові витрати на пересування постійно зростають, тоді як пропускна здатність вулично-дорожньої мережі фактично не змінюється. За таких умов доводиться вдаватись до різноманітних способів пріоритезації, зважаючи на те, що задовольнити всі потреби мешканців у пересуванні приватними автомобілями у будь-який транспортний район міста неможливо. В останнє десятиліття зростає частка осіб, які для пересування використовують засоби мікромобільності (велосипеди, електросамокати тощо), проте такий спосіб переміщення не є масовим і не здатний забезпечити великі обсяги пересування в містах, особливо великих. Тому все частіше звертають увагу на пріоритезацію міського громадського транспорту, який здатний перемістити територією міста та прилеглими районами велику кількість людей. Оскільки додаткові резерви пропускної здатності знайти складно, то для забезпечення пріоритезації простір і час доводиться забирати у тих користувачів транспортної мережі, які для пересування використовують приватний автомобільний транспорт. За результатами досліджень визначено інтенсивність руху, склад транспортного потоку та середню швидкість міського громадського транспорту на ділянках вулично-дорожньої мережі, які стали початковими даними для імітаційного моделювання стану цього потоку за різних способів його пріоритезації. Імітаційним моделюванням визначено ділянки вулично-дорожньої мережі, які відрізняються за затримками в русі міського громадського транспорту та загального транспортного потоку залежно від застосування просторової та (або) часової пріоритезації. У кінцевому результаті, на прикладі вулично-дорожньої мережі міста Львова, якою прокладено маршрути міського громадського транспорту, визначено шість типів відрізків, які вирізняються особливостями руху транспортних потоків та планувальними характеристиками. Результати дослідження дають змогу обґрунтувати введення різноманітних організаційних та регуляторних заходів з управління рухом загального транспортного потоку та міського громадського транспорту без змін геометричних параметрів вулично-дорожньої мережі в межах наявних “червоних ліній”, визначених Генеральним планом забудови. На відміну від чинних нормативних вимог, на практиці можна встановити ділянки вулично-дорожньої мережі, які потребують різної пріоритезації міського громадського транспорту, залежно від його інтенсивності, регулярності руху, обсягу пасажирського потоку тощо. Важливо, що результатом цих досліджень є рекомендування заходів, які здатні зменшити тривалість пересувань, і ґрунтуються не на чисельності транспортних засобів, а на чисельності людей, які в них перебувають.Item Energy-based approach to the assessment of traffic flow(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Polishuk, Volodymyr; Popov, Stanislav; Vyhovska, Inna; Yanishevskiy, Serhii; Nahrebelna, Liudmyla; National Transport University; SE “National Institute of Infrastructure Development"This article focuses on modeling vehicle acceleration noise in different road conditions, emphasizing urban, highway, and rural roads in Ukraine. Acceleration noise, which refers to the fluctuations in a vehicle's acceleration, is a critical factor in vehicle safety, fuel efficiency, and driving comfort. The research aims to improve current vehicle dynamics models by integrating multi-body dynamics and machine learning algorithms, allowing for more precise predictions of acceleration variability in real-time. The study is based on the existing literature, showing that road surface quality significantly affects acceleration noise. With frequent stop-and-go traffic, urban roads produce moderate but irregular noise patterns. Highways show stable acceleration noise at moderate speeds, but noise increases sharply as vehicles approach higher speeds due to aerodynamic forces. Rural roads, especially those in poor condition, exhibit the highest variability in acceleration noise, even at low speeds. The proposed model has been validated using real-world data. It demonstrates a strong correlation between the predictions and actual vehicle behavior on various road types. One of the key innovations in this research is the use of machine learning to adjust model parameters in real-time dynamically. This adaptive approach enhances the model’s accuracy and applicability, especially in intelligent transport systems. The model can inform traffic management strategies, allowing for real-time adjustments to speed limits, traffic signals, and routing decisions based on road conditions. This contributes to safer, more efficient, and sustainable transport systems, particularly in regions with inconsistent road infrastructure. The research concludes that integrating acceleration noise modeling into intelligent transport systems can significantly improve traffic flow and vehicle safety. Future research will expand the dataset to include a broader range of vehicle types and road conditions, further refining the model's predictive capabilities. У роботі розглянуто моделювання шуму прискорення транспортних засобів за різних дорожніх умов. Особливу увагу приділено міським та сільським дорогам та автомагістралям. Шум прискорення, який визначається як коливання прискорення автомобіля, є важливим фактором для безпеки, управління сталим станом транспортного потоку та комфорту під час руху. Метою дослідження є покращення наявних моделей динаміки транспортних засобів за допомогою інтеграції наведених моделей, що дає змогу точніше прогнозувати варіабельність прискорення у режимі реального часу. Якість дорожнього покриття істотно впливає на шум прискорення. Міські дороги з частими зупинками і відновленням руху породжують помірні, але нерегулярні шумові патерни. На автомагістралях шум прискорення стабільний на середніх швидкостях, але різко зростає на високих швидкостях через аеродинамічні сили. Для сільських доріг, з неякісними умовами руху, характерна найбільша варіабельність шуму прискорення, навіть на низьких швидкостях. Наведене дослідження описує поведінку автомобілів на різних типах доріг. Актуальним є використання машинного навчання для динамічної адаптації параметрів моделі в режимі реального часу. Такий підхід підвищує точність і застосовність моделі, особливо в інтелектуальних транспортних системах. Модель може бути інформативною для стратегії управління дорожнім рухом, даючи змогу в режимі реального часу коригувати обмеження швидкості, сигнали світлофорів і вибір маршруту відповідно до дорожніх умов. Це сприяє безпечнішим, ефективнішим і стійкішим транспортним системам, особливо в регіонах з нерівномірною дорожньою інфраструктурою. За результатами дослідження можна зробити висновок, що інтеграція моделювання шуму прискорення в інтелектуальні транспортні системи може істотно покращити як керування дорожнім рухом, так і безпеку транспортних засобів. Подальші дослідження будуть спрямовані на розширення набору даних для охоплення ширшого спектра типів транспортних засобів і дорожніх умов, що уможливить подальше вдосконалення прогнозування моделі.Item Change in traffic volumes in construction work zones(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Rohalskyy, Roman; Bura, Romana; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National UniversityThe problem of bottlenecks on the road network is relevant, especially in cities with radial and radial-ring schemes, since in case of their occurrence on arterial radial streets, it is difficult to choose an alternative route due to the low capacity of secondary streets. One of these bottlenecks is the repair work area, where, due to the closure of one street, the detour is carried out by parallel routes, which increases the load on local streets and driveways. Traffic flow volumes in the repair work areas are investigated in this paper. A site was selected where repairs were carried out in 2023. A citywide street of signalized traffic was closed due to repair work. The authors have forecasted the volumes of traffic flow that will be moving. After the start of the repair work, the actual traffic volume was determined by field surveys. The research was conducted over three months. The results showed that in the first week, the volumes were 2 % higher than predicted; in the second week, they corresponded to the predicted values, and starting from the third week, they began to decrease. Approximately the same volumes were observed between the seventh and twelfth weeks of the study. They were 18% lower than forecasted at the beginning of the study. Since the research results showed that drivers need about a month to choose an alternative route to bypass the most congested sections of the road network, a recommendation was made to install road signs informing about the detour a month before the start of the repair work. In our opinion, this recommendation will allow drivers to plan and choose an alternative detour route in advance sothat the detour section is less congested at the beginning of the repair work. Проблема вузьких місць на вулично-дорожній мережі є актуальною, особливо у містах з радіальною та радіально-кільцевою схемою, оскільки у разі їх виникнення на магістральних радіальних вулицях важко вибрати альтернативний маршрут руху через низьку пропускну здатність бічних проїздів. Одним із таких вузьких місць є ділянки виконання ремонтних робіт, коли через перекриття однієї вулиці об’їзд здійснюється паралельними шляхами, що збільшує навантаження на місцеві вулиці та проїзди. У роботі досліджено інтенсивності руху транспортних потоків у зонах виконання ремонтних робіт. Вибрано ділянку, де у 2023 р. виконували ремонтні роботи. Вулицю загальноміського значення регульованого руху було перекрито для руху транспорту через ремонтні роботи. Автори здійснили прогнозування інтенсивності руху транспортних потоків. Після початку виконання ремонтних робіт методом натурних досліджень визначено фактичну інтенсивність руху транспортних потоків. Дослідження здійснювали протягом трьох місяців. Результати показали, що упродовж першого тижня значення інтенсивності були вищими від прогнозованих на 2 %, упродовж другого відповідали прогнозованим, а починаючи з третього тижня почали зменшуватися. Між сьомим та дванадцятим тижнями досліджень спостерігалися приблизно однакові значення інтенсивності руху. Вони були на 18 % нижчими за прогнозовані на початку дослідження. Оскільки результати досліджень показали, що водіям необхідно приблизно місяць, щоб вибрати альтернативний маршрут руху для об’їзду найзавантаженіших ділянок вулично-дорожньої мережі, то розроблено рекомендацію щодо встановлення дорожніх знаків, які повідомляють про об’їзд ділянки, за місяць до початку виконання ремонтних робіт. Така рекомендація, на нашу думку, дасть водіям змогу спланувати та вибрати альтернативний маршрут об’їзду заздалегідь, щоб на початку ремонтних робіт ділянка об’їзду була менш завантаженаItem Spatiotemporal changes in the congestion index of streets and roads in the armed conflict conditions(Національний університет «Львівська політехніка», 2024) Sotnikova, Anna; Qurashi, Moeid; Waller, Steven Travis; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University; Technische Universität Dresden; The Australian National UniversityThis article examines the impact of war on the formation of urban transport flows. During armed conflicts, the transport infrastructure of cities undergoes significant changes, which greatly affects the mobility and safety of the population. The need to study this issue is particularly relevant in the context of the ongoing Russian-Ukrainian war, which has caused the largest migration in Europe since World War II. The paper explores the dynamics of these changes and ways to adapt urban transportation systems to war conditions. The study aims to determine the parameters of urban transport zones with specific disruptions in network link congestion indices during different phases of the full-scale invasion of Ukraine by the Russian Federation. The research methodology is based on analyzing statistical data on population movements, applying traffic flow models, and conducting a systematic analysis of the interaction between various components of urban transport systems. The goal of this study is to establish the relationships between the areas of cities where disruptions in congestion indices were observed during the initial phase of the invasion. The cities studied are Lviv and Kyiv, whose road networks are also described in the article. Polynomial regression models with two independent variables (the congestion index and the number of days from the beginning of each phase) were developed for three predefined time phases, each with distinct features of the armed conflict. The dependent variable is the area of the city experiencing disruptions in the congestion index relative to normal traffic flow conditions. The study concludes that the relationship between changes in the congestion index and the area of the city experiencing deviations is directly proportional. The absolute values of the indicators studied are lower for Lviv’s network than for Kyiv’s. У статті досліджено вплив війни на формування транспортних потоків у містах. В умовах гуманітарних конфліктів транспортна інфраструктура міст зазнає серйозних змін, що істотно впливає на мобільність та безпеку населення. Особливо актуальна необхідність вивчення цього питання у контексті сучасної російсько-української війни, що спричинила наймасовішу міграцію населення у Європі з часів Другої світової війни. У роботі вивчено динаміку змін та способи адаптації системи міського транспорту до умов війни. Дослідження полягає у визначенні параметрів транспортних зон міст із особливими відхиленнями індексу завантаження відрізків мережі протягом кількох фаз повномасштабного вторгнення російської федерації (РФ) в Україну. Методологія дослідження ґрунтується на аналізі статистичних даних про пересування населення, використанні моделей транспортних потоків та системного аналізу взаємодії різних складових системи міського транспорту. Мета цього дослідження – визначення залежності між площею міста, де спостерігаються відхилення у показниках індексу завантаження відрізків вуличнодорожньої мережі протягом початкової фази повномасштабного вторгнення. Досліджено міста Львів та Київ, характеристику вулично-дорожніх мереж яких також наведено у тстатті. Для попередньо визначених трьох часових фаз, із різними особливостями перебігу збройного конфлікту, побудовано моделі поліноміальної регресії із двома незалежними змінними (індекс завантаження та кількість днів від початку фази). Залежною змінною є площа території міста з відхиленнями індексу завантаження від нормального стану транспортних потоків. Визначено, що залежність між зміною індексу завантаження та площею із відхиленнями є прямо пропорційною. Абсолютні значення досліджуваних показників нижчі для мережі Львова, ніж для Києва.