Теорія і практика будівництва. – 2014. – №781
Permanent URI for this collectionhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/24412
Вісник Національного університету "Львівська політехніка"
У Віснику опубліковано результати закінчених науково-дослідних робіт професорсько-викладацького складу Інституту будівництва та інженерії довкілля Національного університету “Львівська політехніка”, українських та зарубіжних науковців.
Вісник Національного університету "Львівська політехніка" : [збірник наукових праць] / Міністерство освіти і науки України, Національний університет "Львівська політехніка. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. – № 781 : Теорія і практика будівництва / відповідальний редактор З. Я. Бліхарський. – 235 с. : іл.
Browse
Item Modification of the lightweight aggregate with the use of spent zeolite sorbents after the sorption of diesel fuel(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Franus, M; Bandura, L; Franus, WThe paper presents the investigation of lightweight aggregate that can be obtained from the mass of raw material modified by clay minerals, zeolites and waste. In this experiment it was modified by zeolites – clinoptilolite and Na-P1, which were used for the removal of diesel fuel. That kind of substances can get into the environment in an uncontrolled way causing the ecological risk. The spent sorbent containing fuel constitutes waste, which should be utilized. This process prevents petroleum substances from reentering to the environment.The spent zeolite (10%) was added to the clay (90%) originated from “Budy Mszczonowskie” bed. Homogenization process consisted in mixing the ingredients with water until a plastic consistency was formed. The formed beads of coarse fraction of 8-16 mm were dried for 2h in a laboratory oven at 110 °C and then fired at 1170 °C. The obtained aggregates were tested on the basis of appropriate standards in order to determine their physical and mechanical properties.The research indicates that the lightweight aggregate obtained from clay and zeolites used for the removal of petroleum compounds is a valuable building material. The porous structure of each bead, closed with durable ceramic coating, provides the aggregate with a lot of functional properties.Подано дослідження легкого заповнювача, який можна одержати із суміші сировинних матеріалів, модифікованих глинистими мінералами, цеолітами і відходами. У цих експериментах використано модифікований цеоліт - клиноптилоліт і Na-P1, що застосовувалися для видалення дизельного палива. Такі речовини можуть потрапити в навколишнє середовище і неконтрольовано викликати екологічні ризики. Відпрацьований сорбент, що містить як компонент відходів паливо, повинен бути утилізований. Цей процес запобігає повторним викидам нафтопродуктів у навколишнє середовище. Відпрацьований цеоліт (10 %) додавали до глини (90 %) родовища "Budy Mszczonowskie". Процес гомогенізації полягав у змішуванні інгредієнтів з водою до потрібної консистенції. Сформовану фракцію грубого заповнювача 8–16 мм висушували протягом 2 год у лабораторній печі при 110 °С і потім випалювали при 1170 °С. Отримані легкі заповнювачі випробовували на основі відповідних стандартів, щоб визначити їх фізичні та механічні властивості. Дослідження показують, що легкий заповнювач, отриманий з глини і цеолітів, може використовуватись для видалення нафтових сполук і є цінним будівельним матеріалом. Пориста структура кожного зерна, покрита довговічним керамічним покриттям, забезпечує одержання заповнювача з великою кількістю функціональних властивостей.Item The use of clinoptilolite olite and synthetic zeolites for removal of petroleum subtances(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Bandura, L; Panek, R; Franus, WIn the present paper the sorption of petroleum substances such as diesel fuels on zeolite beds was investigated. A natural occurring zeolite clinoptilolite, and mixtures of clinoptilolite and synthetic zeolites Na-P1 and Na-X type, in the ratio 3:1, were used in this study. Natural zeolite acquired from the mine tuffs in Sokyrnytsya (Ukraine). In order to obtain synthetic zeolites, F-class fly ash (Kozienice Power Plant, Poland) with sodium hydroxide was used and later it underwent the hydrothermal conversion. Two commonly used diesel fuels were chosen for this study; namely Verva On and Biodiesel. The zeolites were characterized with the use of X-ray fluorescence (XRF), scanning electron microscope (SEM), X-ray diffraction (XRD), and N2 adsorption/desorption isotherm. The results indicated that clinoptilolite could constitute a good sorbent for petroleum substances removal. Moreover, the addition of synthetic zeolites improved the sorption capacity of the zeolite beds. In this study, when 25% of synthetic zeolite was added to the clinoptilolite bed, the sorption capacity increased approximately two times.Досліджено сорбцію нафтопродуктів, таких як дизельне паливо, цеолітами. У дослідженнях використано природний цеоліт (клиноптилоліт), а також суміші природного і синтетичних цеолітів типів Na-P1 і Na-X у співвідношенні 3:1, зокрема природний цеоліт Сокирницького родовища (Україна). Синтетичні цеоліти одержано гідротермальним перетворенням суміші золи винесення F-класу (Козинецька електростанція, Польща) та натрію гідроксиду. Для досліджень вибрано два широко використовуваних дизельних палива, а саме VervaOn і біодизель. Цеоліт досліджено з використанням рентгенівської флуоресценсії (XRF), сканувального електронного мікроскопа (SEM), рентгенофазового аналізу (XRD) й ізотерми N2 адсорбції/десорбції. Результати показали, що клиноптилоліт має добру сорбційну здатність і може вико- ристовуватися для очищення від нафтопродуктів. Крім того, додавання синтетичних цеолітів покращує сорбційні властивості цеоліту. Досліджено, що заміна 25 мас. % природного цеоліту синтетичним покращує сорбційну здатність приблизно в два рази.