Інформаційні системи та мережі

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2105

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Ігровий метод кластеризації онтологій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Кравець, П. О.; Буров, Є. В.; Литвин, В. В.; Kravets, Petro; Burov, Evgeniy; Lytvyn, Vasyl; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розглянуто актуальну проблему кластеризації онтологій для оптимізації операцій інтелектуального опрацювання даних в умовах невизначеності, зумовленої неточністю або неповнотою даних про предметну область. Кластеризація онтологій – це процес автоматичного розділення множини онтологій на групи (кластери) на основі ступеня їхньої подібності. Для розв’язування задачі кластеризації необхідно задати міри близькості онтологій, вибрати або розробити алгоритм кластеризації та виконати змістовну інтерпретацію результатів кластеризації. Для кластеризації онтологій в умовах невизначеності запропоновано застосувати стохастичний ігровий метод. Повторювальна стохастична гра полягає у реалізації керованого випадкового процесу вибору кластерів онтологій. Для цього закріплені за онтологіями інтелектуальні агенти випадково, одночасно і незалежно вибирають один із кластерів у дискретні моменти часу. Для агентів, що обрали один кластер, обчислюють поточну міру подібності онтологій, яка може враховувати близькість концептів, атрибутів та відношень між концептами. Цю міру використовують для адаптивного перерахунку змішаних стратегій гравців. Збільшуються імовірності вибору тих кластерів, поточний склад яких призвів до зростання міри подібності онтологій. У ході повторювальної гри агенти сформують вектори змішаних стратегій, які забезпечать максимізацію усереднених мір подібності розділених на кластери онтологій. Для розв'язування задачі ігрової кластеризації онтологій розроблено адаптивний марківський рекурентний метод на основі стохастичної апроксимації модифікованої умови доповняльної нежорсткості, справедливої у точках рівноваги за Нешем. Запропонований ігровий метод має фільтрувальні властивості щодо викидів у вхідних даних і практично не залежить від закону розподілу випадкових завад. Комп'ютерне моделювання підтвердило можливість застосування моделі стохастичної гри для кластеризації онтологій із врахуванням факторів невизначеності. Збіжність ігрового методу забезпечується дотриманням фундаментальних умов та обмежень стохастичної оптимізації. Достовірність експериментальних досліджень підтверджується повторюваністю отриманих результатів для різних послідовностей випадкових величин. Результати роботи доцільно використати для розв'язування задач інтелектуального аналізу даних, усунення дублювання інформації в базах знань, зменшення невизначеності у межах кластера онтологій, виявлення новизни інформації, організації високорівневої семантичної взаємодії між агентами під час розв’язування ними спільної задачі.
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання контекстних графів для підтримки прийняття рішень у сфері працевлаштування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02 26) Завущак, І. І.; Буров, Є. В.; Zavushchak, I.; Burov, Y.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Врахування поточного контексту є важливою вимогою для систем, що ґрунтуються на знаннях. У статті розглянуто застосування контекстно-залежної підтримки прийняття рішень у сфері працевлаштування. Дослідження засноване на аналізі бізнеспроцесів у сфері зайнятості, в результаті яких побудовано онтологію. Далі порівнюються моделі подання контексту та обираються моделі на основі онтології та графів для опрацювання контекстних знань. Удосконалено JDL модель із вказанням операцій опрацювання контексту. Для представлення контекстних знань області працевлаштування використано контекстні графи. Запропоновано операцію поглиблення контексту як частину процесу прийняття рішення. Запропоновано модифікований метод аналітичної ієрархії для обґрунтування рішень щодо вибору практик.
  • Thumbnail Image
    Item
    Програмні системи на базі онтологічних моделей задач
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Буров, Є. В.; Пасічник, В. В.
    Розглянуто застосування онтологічних моделей задач для побудови програмних систем, здатних адаптуватися до зміни стану предметної області. Розроблено математичну формалізацію подання та опрацювання знань у системі, архітектуру та принципи функціонування програмної системи на базі онтологічних моделей. Розглянуто методи використання онтологічних моделей для розв’язання практичних задач. Проаналізовано переваги застосування онтологічних моделей порівняно з традиційним підходом до побудови програмних систем та розроблено формули для оцінювання їх переваг. Розроблено програмний інструментальний засіб для побудови та моделювання програмних систем на основі онтологічних моделей задач. The increased mobility of business processes today relies on extensive use of software and in turn puts high demands on the quality of software and its ability to be quickly and accurately adapted to the changes in the business environment. A promising approach to solving the problem of adapting the software to changes in its operational environment is the use of ontological modeling. In the article the theoretical principles of knowledge representation and processing in software based on ontological task models were developed. A formal model of knowledge representation was built. The method of using ontological task models for automated testing of nightly software builds was developed. This method also demonstrates the organization of models interaction in the multistage business process of automated testing.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формальна модель подання знань у системі онтологічного моделювання задач
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Буров, Є. В.
    Розглянуто математичну формалізацію системи онтологічного моделювання процесу розв’язання задач. Для її побудови використано апарат алгебраїчної теорії систем. Розроблено формальне подання онтологічних моделей та системи їх опрацювання. In this paper we propose a formalization of ontology-based task execution modelling system. It is built using approach of algebraic systems theory. We show that proposed algebraic system is based on multiple domains, which can be used for ontological models representation and knowledge elucidation, storage and processing.
  • Thumbnail Image
    Item
    Застосування онтологічних моделей для побудови програмних систем
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Буров, Є. В.
    Розглянуто математичну формалізацію програмної системи, побудованої на основі онтологічних моделей за допомогою апарату алгебраїчної теорії типів. Розроблено формальне подання моделей та системи їх опрацювання. In this paper mathematical formalization for software system based on ontological models is proposed. Formalization is built using algebraic types system approach. Developed formal representation of models and modeling system.