Комп'ютерні системи проектування теорія і практика

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/3173

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Mathematical modelling and simulation of the mechanical component of the fully differential capacitive mems accelerometer using matlab/simulink environment
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Holovatyy, А.; Teslyuk, V.; Panchak, R.; Koshyrets, S.
    Розроблено імітаційну модель механічної компоненти повністю диференційного ємнісного МЕМС акселерометра в середовищі MATLAB/Simulink. Модель дає змогу моделювати переміщення робочої маси, зміну ємностей вимірювальних конденсаторів чутливого елемента, чутливість мікродавача від прикладеного прискорення, а також проводити часовий аналіз інтегрального пристрою на системному рівні проектування. Simulation model of the mechanical component of the fully differential capacitive MEMS accelerometer has been developed using MATLAB/Simulink environment. The model allows to simulate movement of the proof mass, capacitance changes of the sense capacitors of the sensitive element, sensitivity of the sensor depending on the applied force of acceleration, and to perform the transient analysis of the integrated device at the system level of computeraided design.
  • Thumbnail Image
    Item
    Effect of impact velocity in the roadblock on the spatial arrangement of acceleration of the vehicle body
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Waluś, K. J.; Krawiec, P.; Polasik, J.; Markiewicz, F.; Cieślik, M.; Adamiec, J. M.
    The article presents the results of experimental studies of the process of intense acceleration, passing through the barrier and the vehicle brakes adapted for the transport of persons using two speed ranges passing through the barrier. Tests were conducted on dry roads made of cobblestones. Performed experimental studies, which aim was to determine the acceleration in each axis while passing through the obstacle. Подано результати експериментальних досліджень процесу інтенсивного прискорення, що проходять через бар’єр і транспортний засіб, гальма пристосовані для перевезення осіб з використанням двох діапазонів швидкостей, проходячи через бар’єр. Випробування проводилися на сухих дорогах з бруківки. Виконані експериментальні дослідження, мета яких – визначити прискорення в кожній осі при проходженні через перешкоди.
  • Thumbnail Image
    Item
    Practical examination of longitudal acceleration in the racing car in the aspect of ground adhesion of bituminous surface
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Krawiec, P.; Waluś, Konrad J.; Polasik, Ja.
    This work concerns problems connected with race car's behavior permitted to traffic motion on dry asphalt surface during braking and rapid acceleration. The characteristics of the vehicle is presented with particular reference to type of tires. Environmental characteristics and road surface were made. The result of the research and analysis are kinematic characteristics of the particular features of the vehicle enabling assessment the probable risk both for diver and other road users. Ця робота стосується проблем, пов'язаних із поведінкою перегонового автомобіля, дозволеною під час руху по сухому асфальтовому покритті під час гальмування і раптового прискорення. Характеристики транспортного засобу було подано з відповідним посиланням на тип шин. Також було проаналізовано характеристики навколишнього середовища і дорожнього покриття. Результатом дослідження і аналізу є кінематичні характеристики особливостей транспортного засобу, які дають змогу оцінити ймовірний ризик як для водія, так і для інших учасників дорожнього руху.
  • Thumbnail Image
    Item
    Development of vhdl-ams model of integrated microaccelerometer with sigma-delta control
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Holovatyy, A.; Teslyuk, V.; Lobur, M.
    In the paper, VHDL-AMS model of microaccelerometer with sigma-delta control for computer-aided design has been developed. The created model has made possible the simulation of dynamic characteristics of the integrated capacitive microaccelerometer, signal processing and digitizing, simulation of force feedback control using sigma-delta technique on the applied force of acceleration and also to perform the analysis of the device at the behavioral level of computer-aided design. Розроблено VHDL-AMS модель мікроакселерометра з сигма-дельта контролем для системи автоматизованого проектування. Створена модель зробила можливим моделювання динамічних характеристик інтегрованого ємнісного мікроекселерометра, обробку сигналу і оцифровування, моделювання контролю force feedback, застосовуючи сигма-дельта методику на прикладну силу прискорення, а також для проведення аналізу приладу на рівні поведінки системи автоматизованого проектування.
  • Thumbnail Image
    Item
    Methodology of measurements of motion parameters of passenger vehicles
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009) Lewandowski, A.; Kedziora, K.; Malujda, I.; Walus, K.J.
    Ця стаття присвячена методології вимірювань рухомих параметрів пасажирського транспорту. This paper is devoted to the methodolgy of measurements of motion parameters of passenger vehicles.