Проблеми економіки та управління
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/2126
Browse
14 results
Search Results
Item Methodological basis of economic evaluation of interaction systems in innovative processes(Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2022-03-01) Лісовська, Л. С.; Яжевич, І.; Сітарчук, М. А.; Lisovska, L. S.; Jazewicz, I.; Sitarchuk, M. A.; Національний університет “Львівська політехніка”; Поморський університет у Слупську; Lviv Polytechnic National University; Pomeranian University in SlupskРозглянуто проблему формування методичного базису для проведення економічного оцінювання взаємодії в інноваційних процесах. На основі дослідження методичних засад оцінювання інноваційних процесів у наукових публікаціях та формах статистичної звітності розкрито основні складові методичного базису економічного оцінювання систем взаємодії в інноваційних процесах регіону. Методичний базис містить обґрунтування таких елементів, як принципи оцінювання, завдання та функції оцінювання, суб’єкти та об’єкти, етапи оцінювання. Мета економічного оцінювання системи взаємодії в інноваційних процесах – комплексний аналіз ефективності системи взаємодії та її впливу на найважливіші показники інноваційного розвитку певного суб’єкта або регіону. Основними завданнями економічного оцінювання систем взаємодії в інноваційних процесах регіону визначено: ідентифікацію, аналіз та оцінювання у інноваційному середовищі регіону чинників ризику спільного виконання інноваційного процесу; виявлення можливостей та загроз середовища; визначення ймовірностей конфлікту інтересів учасників системи взаємодії та превентивне їх усунення; оцінювання показників результативності та ефективності участі у системі взаємодії. Обґрунтовано, що економічне оцінювання систем взаємодії в інноваційних процесах регіону потребує дотримання діалектичної єдності п’яти послідовних етапів: встановлення цілей оцінювання відповідно до цілей формування системи взаємодії; розроблення системи критеріїв і показників для контролювання (стандартів); узгодження критеріїв оцінювання та доведення їх до учасників; оцінювання функціонування систем взаємодії згідно із визначеними критеріями і показниками; порівняння результатів діяльності зі стандартами і розроблення, у разі необхідності, коригувальних заходів.Item Теорія взаємодії в інноваційних процесах(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Лісовська, Л. С.; Lisovska, L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено та обґрунтовано авторську теорію взаємодії у інноваційних процесах. Доведено необхідність перегляду положень сучасних теорій у сучасних умовах, оскільки вони ускладнюють можливості та призводять до неефективності використання для здійснення інноваційних процесів на різних рівнях. Розвиток інноваційного процесу визначається показниками налагодження взаємодії між етапами та учасниками інновацій. Досліджено основні теорії економічного та особистісного розвитку, наявні в інформаційному полі менеджменту та інноватики. Автор дослідила теоретичні положення теорій особистісного розвитку, теорій інноваційного розвитку, теорій взаємодій та теорій партнерства, теорій інноваційної співпраці. Проаналізовано основні теоретичні внески цих теорій, а також можливість їх використання для формування авторської теорії взаємодії у інноваційних процесах. На підставі аналізування і виконаних досліджень автор виокремила положення теорії взаємодії у інноваційних процесах, які враховують зміну парадигми інноваційного процесу, еволюцію моделей інноваційних процесів, види взаємодій у інноваційних процесах. Авторська теорія містить визначення постулатів, гіпотез та очікуваних результатів. Розроблену теорію можна використовувати як підґрунтя для забезпечення інноваційного розвитку регіонів та країни за умови формування та реалізації дієвого механізму налагодження взаємодії між учасниками інноваційного процесу.Item Changing the paradigm of the innovation process on the basis of interaction(Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Лісовська, Л. С.; Юринець, О. В.; Шеремета, Б. О.; Lisovska, L.; Yurynets, O.; Sheremeta, B.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityДосліджено термінологію теоретичної інноватики та уточнено зміст поняття інноваційного процесу. Автори дослідили зміст поняття інноваційної діяльності та інноваційного процесу у законодавстві України та наукових працях вітчизняних та зарубіжних вчених, виявили значні суперечності між ними та невідповідність сучасним реаліям. На підставі аналізування і виконаних досліджень автори запропонували власне вузьке та розширене трактування інноваційного процесу на засадах пріоритетності складової взаємодії. Інноваційні процеси можна здійснювати за різними моделями, яких у сучасній теорії інноватики нараховують сім: лінійна (технологічного поштовху), лінійна (ринкового витягування), лінійна із зворотними зв’язками взаємодії, інтегрована, мережева; модель відкритих інновацій; модель розширених інноваційних мереж. Автори дослідили еволюцію цих моделей, виділили ключові характеристики їх здійснення, переваги та недоліки реалізації. Авторами зроблено висновок, що підходи до розуміння та вимог до інноваційного процесу змінюються залежно від динаміки факторів ринку, економічного оточення суб’єктів інновацій: змінюються завдання, цілі, коло учасників. Тому ефективність інноваційного процесу визначається показниками налагодження взаємодії між етапами та учасниками інновацій, переважно інформаційною ефективністю процесу, показниками налагодження комунікацій через інноваційну мережу.Item Формування механізму забезпечення конкурентоспроможності промислового підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2010-02-23) Лісовська, Л. С.; Катаєв, А. В.; Національний університет “Львівська політехніка”Розглянуто проблеми виокремлення елементів та розроблення способів їхньої взаємодії для забезпечення конкурентних переваг промислового підприємства України. Досліджено важливість та першочерговість окремих напрямів діяльності підприємства у механізмі забезпечення його конкурентоспроможності.Item Обґрунтування сучасних моделей та систем підтримки організаційної творчості(Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Лісовська, Л. С.; Теребух, А. А.; Гацук, М. М.; Lisovska, L.; Terebukh, A.; Hatsuk, M.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityАвтори виокремили та обґрунтували шість моделей розуміння креативності та творчого процесу. Використання цих сучасних та загальноприйнятих моделей дає змогу пояснити феномен “креативності” різними компонентами, стадіями або фазами. Особливої уваги автори надали вивченню та проведенню характеристики процесу організаційної творчості на прикладі модифікованої моделі Уолласа, зокрема деталізовано компоненти формування етапів та фактори впливу на різних етапах. На підставі аналізування наукових джерел автори сформували узагальнену модель творчого процесу, визначили завдання кожного етапу організаційної творчості та силу та напрям дії факторів зовнішнього середовища. У статті проведено економічне обґрунтування доцільності впровадження Системи підтримки організаційної творчості на прикладі вітчизняної організації ТОВ “Енерготехпром”. Для розробки системи управління знаннями на підприємстві були визначені основні технічні вимоги до системи, на основі розробленої схеми була визначена приблизна вартість розробки та утримання даної системи (за умови аутсорсингу). Розрахунок ефективності впровадження цього інноваційного проекту був здійснений відповідно до міжнародних стандартів та підтвердив доцільність реалізації проекту.Item Обґрунтування тарифів за зберігання нафти: методичні аспекти розрахунку(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Карий, О. І.; Лісовська, Л. С.; Karyy, O.; Lisovska, L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано чинну систему стандартизації України, окреслено здійснені напрями її реформування та визначено перспективи удосконалення системи стандартизації. Зазначені перспективи вказують на необхідність врахування нових вимог інноваційного розвитку економіки країни та виникнення нових галузей економіки, зниження технічних бар’єрів під час виходу на світові ринки в зонах високих технологій. Окремо досліджено стан розвитку системи стандартизації у нафтогазовому комплексі України. В Україні нафтогазовий комплекс представлений підприємствами з видобування, перероблення, транспортування газу та нафти. Найефективніше та найрезультативніше працює галузь транспортування газу, значний виробничий потенціал мають сфери переробки та зберігання газу, а видобуток нафти є найменш прибутковим. Здійснено порівняльний розрахунок тарифу за зберігання нафти відповідно до існуючого та запропонованого підходу та зроблено висновки щодо завищення оплати за зберігання нафти на сучасному ринку нафти і нафтопродуктів.Item Моделі обґрунтування ефективності ухвалення господарських рішень машинобудівних підприємств(Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Теребух, А. А.; Лісовська, Л. С.; Terebukh, A.; Lisovska, L.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National UniversityУ статті узагальнено теоретичні та методологічні основи обґрунтування господарських рішень. Концептуальні засади формування господарських рішень у статті передбачають виокремлення циклів господарювання суб’єктів. Автори розробили та розрахували економіко-математичні моделі оптимізації господарських рішень за даними господарської діяльності підприємств Львівщини, зокрема ПАТ «Алмаз- інструмент».Item Типологія мислення в управлінській діяльності(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Дубодєлова, А. В.; Лісовська, Л. С.; Бандрівський, Р. Р.Розглянуто природу, сутність і суспільно-історичну зумовленість людського мислення. Виявлено значення, особливості та функції мислення в управлінській діяльності. Обґрунтовано необхідність типології мислення. Узагальнено сучасні теоретичні підходи і виокремлено критерії класифікації типів мислення. Виконано класифікацію типів мислення. За кожним типом мислення розкрито сутність, сфери, переваги та недоліки практичного застосування. За результатами аналізування наукової літератури доведено ефективність і визначено сукупність чинників, які якнайбільше впливають на системне мислення. Обґрунтовано необхідність розвитку стратегічного мислення. В результаті дослідження розкрито зміст і технологію стратегічного мислення та особливості застосування в управлінській діяльності. The article examines the nature, essence and socio-historical dependency of human thought. The value, features and functions of thinking in management are discovered. The necessity to create typology of thinking is justified. Modern theoretical approaches are overviewed and criteria for classification of the types of thinking are singled out. The types of thinking are classified. The essence, scope, advantages and disadvantages of practical application of each type of thinking are discovered. The results of the review of scientific literature are used to prove effectiveness and to determine a set of factors that have the greatest effect on systems thinking. The necessity of developing strategic thinking is substantiated. The study reveals the content and technology of strategic thinking and specifics of its application in management.Item Система управління якістю обслуговування клієнтів готельного підприємства(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Дубодєлова, А. В.; Лісовська, Л. С.; Нищота, А. О.На підставі аналізу наукової та методичної літератури розкрито сутність поняття “якість обслуговування клієнтів” і обґрунтована необхідність розроблення системи управління якістю вітчизняних готельних підприємств. Визначено зміст складових системи управління якістю обслуговування клієнтів готельного підприємства. Суб’єкти і об’єкти системи управління якістю обслуговування клієнтів готельного підприємства, які виокремлено на основі моделі “П’ять М”, продиференційовано за елементами, найголовнішими з яких є нормативне забезпечення якості послуг. Сформовано структурно-функціональну модель системи управління якістю обслуговування клієнтів готельного підприємства. Доведено, що управління якістю обслуговування клієнтів – складний процес, який охоплює організаційний, економічний і соціальний напрями діяльності готельного підприємства. За системним підходом управління якістю обслуговування клієнтів – це сукупність взаємопов’язаних суб’єктів, об’єктів, принципів, методів і функцій управління, орієнтований на розроблення та задоволення вимог щодо якості та зниження витрат на нього. Пріоритетним завданням управління якістю є підвищення рівня задоволеності клієнтів, зниження операційних витрат, забезпечення оперативності обслуговування, отримання оптимального прибутку. На підставі виконання досліджень сформовано структурно-функціональну модель системи управління якістю обслуговування клієнтів готельного підприємства. Обґрунтовано завдання системи управління якістю за етапами гостьового циклу. The article is based on an analysis of scientific and technical literature essence of the concept of customer service quality and the necessity of development a quality management system of domestic hotel companies. The content of the components of quality management system of customer service of the hotel company is determined. The subjects and objects of the quality management system, based on the model of "Five M", are differentiated by elements, the most important of which is the legislative assurance of service quality. The article also presents a structural-functional model of quality management system of hotel company customer service. The authors prove that the quality management of customer service is a complex process consisting of organizational, economic and social activities of the hotel business. According to the system approach the management of quality of the customer service is the collection of interrelated subjects, objects, principles, methods and management functions, focusing on the development and satisfaction of quality requirements and the reduction of their cost. The primary objectives of quality management are to improve customers’ satisfaction, to reduce operating costs, to provide efficient services, to obtain optimal profits. A structural-functional model of quality management system of customer service of the hotel company is formed on the basis of the investigation done. The tasks of quality management system according to the guest cycle stages are grounded.Item Аналіз шляхів підвищення технологічної конкурентоспроможності України(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Лісовська, Л. С.; Лущак, Н. С.Визначено поняття “технологічна конкурентоспроможність країни” та сформовано чинники, що впливають на цю конкурентоспроможність. Виділено проблеми розвитку технологічної конкурентоспроможності України та запропоновано шляхи підвищення її рівня за окремими факторами. The concept of "technological competitiveness of the country” and formed the factors influencing this competitive edge. Highlighted problems of technological competitiveness of Ukraine and proposed ways of improving the competitiveness of individual factors.