Архітектура
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/3167
Browse
11 results
Search Results
Item Сакральна архітектура Львова міжвоєнного періоду: стильовий плюралізм(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Лінда, С. М.; Богданова, Ю. Л.; Linda, S.; Bohdanova, Y.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityПроаналізовано розвиток сакральної архітектури Львова міжвоєнного часу. Наведено реалізовані та нереалізовані приклади римо-католицькихта грекокатолицьких храмів. З’ясовано роль сакрального будівництва у становленні ідеології польської державності та формуванні української національної ідеї.Item Переосмислення минулого: доля будівель соціалістичного реалізму у столицях країн колишнього східного блоку(Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Лінда, С. М.; Шулдан, Л. О.; Linda, S.; Shuldan, L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityРозглянуто проблему трактування будівель доби соціалістичного реалізму у столицях країн колишнього соціалістичного табору. Репрезентовано різне ставлення до цих об’єктів у Бухаресті, Софії, Празі та Варшаві, що зумовлено відмінною інтерпре¬тацією свого соціалістичного минулогоItem Неокласицизм в архітектурі Італії міжвоєнного часу: естетика "Ritorno all'ordine" і рух "Novecento Іtaliano"(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Лінда, С. М.; Національний університет “Львівська політехніка”Сформовано та розвинено неокласичну традицію в архітектурі Італії у міжвоєнний період на прикладі руху “Novecento Italiano” у Мілані. Показано ідеологічні передумови формування естетики руху, найважливіші представники та програмні реалізації. The peculiarity of the political life in Italy of interwar period was that Italy was the first country in Europe where totalitarian regime was established. According to that, neoclassicism in its Italian version was one of the first examples of their own interpretation of the classical heritage in the ideological context. The difficult economic situation, the weakness of the liberal government in Italy after World War I led to the rapidly growing popularity of far-right political forces that led to the rise to power of the Fascist party led by B. Mussolini in 1922. Fascists linked the idea of creating a new state with the nationalist idea of “Greater Italy”, renewal of which was only possible through strong, purposeful people. Because B.Mussolini almost never spoke about what should be fascist art and architecture, artists began to seek the starting point for the establishment of fascist aesthetics in the formulations that were in party programs and numerous speeches. The official propaganda accents were made on the old national myths about the revival of the nation, the “Third Rome” and the grandeur of the Italian empire. The statement єreturn to orderє – to “ritorno all'ordine” – became the basis for the implementation of the myths.That is why, the classical heritage of the Ancient Rome became a very important source for architects to create a new fascist architecture. On the wave of calls for a new order, based on the classical heritage, an artistic movement “Novecento Italiano” was formed in Milan in 1922. It also included architects. Italian architects “Novechento” launched extremely active and productive construction work. One of the first buildings that announced the arrival of a new style, was “Ca 'Brutta”, which was built in 1919–1922 by Giovanni Mucio. Researchers believe this building is not only the first vivid representation of “Novecento Italiano” in architecture, but the starting point for the development of Italian rationalism and for the style “Littorio”, which was formed in Rome in the late 1920s. Apart from Giovanni Muzio, prominent architects of the Milanese neoclassicism of interwar period included Pietro Portaluppi and Paolo Mezzanotte, who designed and built buildings, which powerfully shaped the architectural image of the interwar Milan. Designed by the architect most closely associated with fascism, Marcello Piacentini, the Palace of Justice was the largest building constructed in Milan in the interwar period. Its architectural forms represented a new stage in the development of fascist architecture – style Littorio. Lombard neoclassical architects were among the first ones in interwar Italy who turned to the classical heritage as a source of modern style searches, demonstrating the possibility of expressing the urgent ideological task by the architectural forms of the past. Modernity was not opposed to classical culture, it was the only means of modern interpretation of archetypes. Their creative search showed a plurality from downright historical citations to elegant schemes, abstract geometry of which only referred to the original sources.Item Ствердження нації. Архітектура Чехословаччини міжвоєнного періоду: рондокубізм(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Лінда, С. М.; Михайлишин, О. Л.У статті проаналізовано розвиток архітектури рондокубізму – архітектурного спрямування міжвоєнного часу в Чехословаччині, який безпосередньо пов’язують із ідеологією становлення молодої національної держави.Item Проблеми збереження та зміни зовнішнього вигляду багатоквартирної забудови рубежу ХІХ–ХХ століть Львова(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Лінда, С. М.; Пекарчук, О.У статті досліджено особливості змін фасадів багатоквартирних будівель кінця ХІХ – початку ХХ ст. протягом їх експлуатації. Розглянуто методи та напрями збереження, відновлення та зміни архітектурно-художнього образу будинків.Item Метод стилізації в архітектурі історизму(Видавництво Львівської політехніки, 2015) Лінда, С. М.У статті розглянуто метод стилізації в архітектурі історизму, де стилізація постає не лише як метод формоутворення, але і як спосіб репрезентації власного ставлення до минулого, як його семантико-аксіологічна інтерпретація.Item Морфогенез в архітектурі історизму: інтерпретація з позицій загальної теорії систем(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Лінда, С. М.Досліджено проблему морфогенезу в архітектурі історизму, розглянутого з позицій положень загальної теорії систем Ю. Урманцева. Продемонстровано перспективність використання методів системного аналізу у дослідженні архітектурних феноменів. This article is devoted to the problem of morphogenesis in historicism architecture, considered from the standpoint of the provisions of General systems theory of J. Urmantsev. Demonstrated promising application of systems analysis techniques in the study of architectural phenomena.Item Історизм і високі технології в архітектурі межі тисячоліть: інтеграція мовних просторів(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Лінда, С. М.Розглянуто питання поєднання історичного мислення та високих технологічних можливостей у новітній архітектури. Показано символічне значення історичних форм у сучасному будівництві та їх роль для візуалізації культурних та суспільних цінностей. In the article the question of combination of historical thought and high technological possibilities is considered in the newest architecture. The symbolic value of historical forms is shown in modern building and their role for visualization of cultural and public values.Item Методичні проблеми типології та класифікації будівель і споруд(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Іваночко, У. І.; Лінда, С. М.Розглянуто проблему відповідності рівня теоретичної розробки та практичних потреб у дисциплінах архітектурної спеціальності на прикладі предмета «Типологія будівель і споруд». Визначено, що сучасний стан теорії не задовольняє нові вимоги архітектурної практики, також охарактеризовано найбільш дискусійні питання цієї проблеми. In the article the problem of the accordance of the level of the theoretical development and the practical necessities of disciplines of the architectural speciality on the example of the object «Types of buildings and structures» is considered. It is certain that the modern state of the theory dissatisfies new requirements of the architectural practice, and the most debatable questions are described.Item Історизм в архітектурі незалежної України(Видавництво Львівської політехніки, 2010) Черкес, Б. С.; Лінда, С. М.Розглядається проблема історизму в сучасній архітектурі України. Проаналізо¬вано причини використання історичних форм в українському будівництві, еволюцію, основні твори. Визначено роль, яку відіграє історизм в сучасній Україні для візуалізації ідеалів свого часу. The article is devoted to the problem of the historismus in the modern architecture of Ukraine. The reasons of its appearance in the Ukrainian building, its evolution, basic works are shown here. The role which the historsmus plays in the modern Ukrainian architecture for visualization of ideals of the time is certain.