Архітектура

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/3167

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Item
    Ефективність формування проєктної культури майбутніх дизайнерів-архітекторів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-03-01) Акопова, Аеліта; Слєпцов, Олег; Akopova, Aelita; Slepcov, Oleh; Одеська державна академія будівництва та архітектури; Київський національний університет будівництва та архітектури; Odessa State Academy of Civil Engineering and Architecture; Kyiv National University of Civil Engineering and Architecture
    Сучасний етап розвитку суспільства, який характеризується кардинальними змінами в соціально-економічній сфері, інноваційними процесами в освіті, висуває нові вимоги до професійної підготовки фахівців у царині дизайнерської освіти. Наявна система професійної дизайнерської освіти зараз проходить стадію становлення. На сьогодні кількість і якість професійних дизайнерів не можуть задовольнити потреби суспільства в цьому виді послуг.
  • Thumbnail Image
    Item
    Світогляд, ідеологія та ідолотрія в архітектурі Києва
    (Видавництво Національного університет "Львівська політехніка", 2003-02-25) Гофер, Елізабет; Відень, Австрія
    У статті визначено основні історичні та політичні періоди розвитку столиці України. На ахітектурних прикладах виявлено, яким чином історичні та політичні події символічно були інтерпретовані у пам’ятках архітектури.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості реставрації скульптурної пластики з алебастрового каменя: історіографічний аспект
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Фоміна, О. В.; Fomina, O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті проаналізовано наукові праці, що присвячені вивченню особливостей реставрації алебастрової скульптурної пластики за трьома тематичними групами: термінологічне значення назви алебастрового каменю; мінералогія, кар’єри та каменеобробні осередки алебастрового каменю; збереження та відновлення скульптурної пластики з алебастрового каменю.
  • Thumbnail Image
    Item
    Наукові фахові видання Інституту архітектури Національного університету “Львівська політехніка” (частина І. Статус наукового фахового видання)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Черкес, Б. С.; Шулдан, Л. О.; Cherkes, B.; Shuldan, L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Збірка наукових праць Вісник Національного університету “Львівська полі¬техніка” серії “Архітектура” та англомовний науковий журнал “Architectural Studies” (Архітектурні дослідження), два видання Інституту архітектури разом із сімома друкованими виданнями інших архітектурних інституцій (станом на вересень 2017 р.) входять до переліку наукових фахових видань України у галузі науки “архітектура”. Статтю присвячено дослідженню 20-річної історії фахових видань ІАРХ та перспективам їхньому подальшому розвитку.
  • Thumbnail Image
    Item
    Категорії біле та чорне в теорії та практиці архітектурної композиції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Демків, М. В.; Черняєва, В. М.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Формулюється поняття “категорій білого та чорного” в архітектурі, виділяються композиційні схеми на основі проведеного аналізу колористики архітектурних об’єктів минулого і сьогодення. Розглядається специфіка формотворення композиційних схем білого та чорного. Особливу увагу приділено архітектурним об’єктам кінця ХХ – початку ХХІ ст. та відзначено композиційні особливості білого та чорного в них. Due to their special semantic richness, psychological, philosophical, cultural, ethical and aesthetic significance white and black have been actively used in everyday life and art for many ages. Since “white” is an achromatic color that reflects the maximum amount of light, and “black” is an achromatic color that absorbs the maximum amount of light, they are extreme expressions of the same, and both are identical. In architectural compositions they are represented by categories of white on white, black on black, white on black, and black on white. There is one more category present in practice, where white equals black - the category of white and black. We can say that in the architecture of ancient cultures and civilizations white and black could be frequently found in the wall paintings, specific architectural details could be highlighted with these colors on the facades of houses. They were presented by regular stonework on the facades of churches in the Middle Ages. In the epoch of Renaissance, a common architectural technique was a breaking a light plane with contrasting dark stripes, which compiled a geometric pattern of squares, diamonds, lines, frames, rings (Cathedral of Santa Maria del Fiore in Florence, San Miniato al Monte, the Baptistery of Saint John in Florence, the Chapel of San Galgano in Monte Siena, Sardinia churches and temples in Tuscany). Under the influence of avant-garde art in the twentieth century white and black are becoming the expression of modernity, the integral parts of compositions in certain areas of architecture, such as minimalism, cubism, high-tech, op-art, conceptualism, they act as accents and dominants in the architectural environment of many cities. They could also be found in functionalism, constructivism and suprematism, since they best express simple spatial patterns and shapes, reveal the silhouette and volume of the building, set orientation in space. Shapes of black and white categories are presented in architecture by compositional schemes. The basic geometric shapes that form these compositional schemes are square, triangle, circle and line. Both main and derivative shapes can make the basis of compositional scheme in architectural practice. Moreover, various operations are carried out with the main shape, thus its transformation into derivative one takes place. These operations include: assimilation with another shape, change of plastics, change of proportions, change of twist, change of rhythm, transfer to the grid structure, intersection, comparison, deformation and overlaying. What is more, each shape undergoes not one, but several operations. If we consider the derivative compositional schemes, where a shape-building element is “square”, the basic operations in their creation can be assimilation, transfer to the grid structure and comparison. The rest of the compositional schemes are formed on the basis of their transformation. The most common operations on changing the basic shape of “circle” is assimilation to the line and square, transfer to the grid structure, comparison and conversion. Compositional schemes based on triangle are formed as the result of operations on assimilation to the square and the line, deformation, change of proportions and rhythms, transfer to the grid structure, and comparison. For transformation of the “line” the compositional schemes frequently use such operations as change of direction, plastics, thickness, grid structure formation, change of rhythm. With different ratio of categories of white and black in the compositions of architecture one can generate different perceptions, sense of architecture, which is one of the main tasks of an architect. Using such techniques, without resorting to the unique three-dimensional and constructive solutions, we can distinguish architectural objects from the crowd, create spatial landmarks and harmonize urban environment, make it integral, introduce statics and dynamism, optical illusions able to capture the attention, give an extraordinary, vivid, emotionally-saturated image to the building. One compositional scheme with the use of the defined categories of white and black allows achieving different images of the building. The issue of this relation remains open; its studying will make it possible to show new sides of the white and black categories in the architectural image making.
  • Thumbnail Image
    Item
    Світлій пам’яті Юрія Ярославовича Сабана (1961–2016)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Посацький, Б. С.; Posatskyy, B.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті представлено основні етапи науково-педагогічної діяльності Юрія Ярославовича Сабана, к. арх., доцента кафедр містобудування і архітектурного проектування Львівської політехніки.