Архітектура

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/3167

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    Ярослав Новаківський: минуле і сьогодення
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Ярема, Олександр; Yarema, Alexander; Львівська Національна академія мистецтв; Lviv National Academy of Arts
    Сенс людського життя – довести свою професійну досконалість у будівництві власної держави. Не замислюємося на тим, що таке освіта й досконалість. Розпочинати треба зі свого рідного гнізда, населеного пункту, регіону й зі здоровою основою вливатися у державні структури. А що маємо: розграбовані земельні ресурси, надра, історичні пам’ятки, ліси, заповідні території, ріки і озера, а найприкріше – губимо людський професійний ресурс.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дисциплінарний образ морфології міста у містобудуванні
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Ідак, Юлія; Idak, Yuliia; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Морфологія міста є одною із сфер наукової діяльності, яка здатна функціонувати у формі самостійного учення в різних галузях знань і відбивати найзагальніші закономірні зв’язки й відношення, що існують у реальній дійсності. У містобудуванні морфологію міста варто розглядати з чітко визначеним пізнавальним об’єктом – матеріальною структурою міста, предметом – зміст та категорії морфологічного та теоретико-методологічного інструментарію. Якщо проблема об’єкта та предмета морфології міста є сформульованими, то розроблення теоретико-методологічного інструментарію потребує вирішення. Їхній зміст розкривається залежно від функції, що морфологія міста може виконувати в теорії містобудування, характерних ознак, ключових властивостей та завдань, що в її межах можуть бути вирішені.
  • Thumbnail Image
    Item
    Проектування і спорудження малоповерхового житла наприкінці 1950-их років у Львові
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-03-01) Дідик, Володимир; Didyk, Volodymyr; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    В 1957–1960 роках у Львові, почалося масове спорудження малоповерхових житлових будинків для робітників, львівські архітектори опрацювали на конкурсних засадах низку індивідуальних проектів. Взявши їх за основу, добилися дозволу Держбуду УРСР на їхнє проектування у Львівському філіалі Діпроміста, де розробили уніфіковану серію проектів типових одно-двоповерхових будинків. У дослідженнях Дідика В. та Моркляник О. (2003–2018) висвітлено передумови проектування та будівництва житла, його планувальні та стилістичні вирішення, а також їхні архітектурно-просторові трансформації сьогодні. У статті пропонується за доцільне ті фрагменти малоповерхової забудови та окремі будинки, які ще зберегли архітектурну виразність та функціональну естетику, зберегти як пам’ятки містобудівного мистецтва, архітектури та культури.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток архітектурно-містобудівного комплексу Львівської обласної психіатричної лікарн
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-03-01) Петришин, Галина; Petryshyn, Halyna; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті досліджено архітектурно-містобудівний комплекс Львівської обласної клінічної психіатричної лікарні, що сформувався на зламі ХІХ–ХХ ст. у інноваційних європейських трендах облаштування психіатричних клінік. Досліджено етапи розвитку та виявлено цінність планувальної структури комплексу й окремих його споруд, створення яких повязано з іменами видатних тогочасних архітекторів. Об’єкт планують охороняти як архітектурно-містобудівний комплекс, пам’ятку місцевого значення.
  • Thumbnail Image
    Item
    Містобудівні концепції створення мережі підземного трамваю у Львові в 70-80-х роках ХХ ст.
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Любицький, Р. І.; Liubytskyi, R.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    У статті досліджено бачення майбутнього розвитку міського транспорту у м. Львові періоду 1970-1980 рр. Виділено містобудівні передумови, які зумовили виникнення ідеї будівництва підземного трамваю. На основі архівних матеріалів проаналізовано пропоновані варіанти прокладення ліній швидкісного трамваю із підземними тунелями у центральній частині Львова. Враховуючи сучасну транспортну ситуацію у м. Львові, оцінено сьогоднішню актуальність цих ідей, а також доцільність розвитку мережі підземного трамваю в майбутньому.
  • Thumbnail Image
    Item
    "Божественний град" естетики архітектурно-містобудівного середовища
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Тімохін, В. О.; Timokhin, V. O.; Київський національний університет будівництва і архітектури; Kyiv National University of Construction and Architecture
    Розглянуто актуальну проблему повернення сучасної архітектури у сферу мистецтва, символом котрого вибрано «божественний град». Проаналізовано історичний розвиток естетичнихпонять «краси» і «гармонії» у філософії та мистецтві ХІХ–ХХ ст. Показано зв’язок між філософським, мистецьким й архітектурним змістом цих понять. Розглянуто зміни і перетворення «краси» і «гармонії» у контексті тріади Вітрувія. Їхні трансформації та метаморфози розглянуто на тлі протистояння провіднихмистецькихі архітектурних напрямів і стилів – романтизму і класицизму, модернізму і постмодернізму. Простежено універсальну і циклічну послідовність їхрозгортання в історії та теорії розвитку сучасного архітектурно-містобудівного середовища та його естетичних основ. Запропоновано структурну модель естетичного розвитку цього середовища у вигляді «божественного граду» з радіальними осями – вулицями, що символізують напрями і стилі, центральною площею Краси, а також кільцевими вулицями, що відображають межі розселення основнихспільнот мешканців цього граду – містян, слободян, урбодян, поселян – і зони впливу відповіднихїм мистецькихжанрів: архітектурної топіки і риторики, тропіки і поетики. Модель завершує окружна магістраль як символ Гармонії. У такому радіально-кільцевому вигляді модель сприятиме подальшому розгортанню досліджень естетичнихпроблем і поверненню архітектури та містобудування у коло краснихмистецтв.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування громадських просторів залізничних вокзальних комплексів малих та середніх міст
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Швець, Л. М.; Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова
    Аналізуються тенденції розвитку громадських просторів у міському середовищі. Акцентується увага на тому, що простір вокзального комплексу – це платформа для взаємодії різноманітних учасників комунікаційного процесу. У непростих сучасних соціальних перетвореннях подібні платформи необхідні для обговорення будь-яких проблемних питань життя громади. Для малих та середніх міст такі простори потрібно розвивати у структурі залізничних вокзальних комплексів, які є зовнішніми брамами міста та символічно запрошують городян та гостей міста до суспільного діалогу. Окреслено особливості та параметри архітектурно-містобудівного формування залізнич- них вокзальних комплексів малих та середніх міст. In a broad sense public spaces as carriers of certain social relations reflect its community relationships, behaviors and active position and they are indicators of social development. Emotional stress in human relationships has increased at the difficult time of social changes in Ukraine. Internal migration and people mobility that has forced nature has increased. Many migrants are looking for their place in new places it is. Already known, that adaptation to the new community is a serious challenge not only for immigrants but also for city population. That is why it is important to determine the means, to neutralize negative effects of today’s upheavals and create the conditions to discuss urgent issues of the community in every city. The study found that public spaces is the territory of the city, which is the basis of human communication. In addition, the main feature of public spaces is its openness and accessibility to all citizens, regardless of gender, race, ethnicity, age or socio-economic level. Public spaces become centers of attraction and society concentration in difficult periods of social development. Public spaces of RSC of small and medium-sized cities can become a public platform for discussing and finding solutions to the key tasks of the city. Variously formed public spaces may have a different impact on social processes in the city. An important feature of the modern city is its level of self-identity and active position. In small towns community is united through greater interpersonal connectivity, psychological self-identification of each resident, fewer population. Currently, decentralization reform is conducted under the European Charter of Local Self-Government, which is a part of the law of Ukraine on local government. The goal is to ensure the ability of the city to solve matters of local significance itself, using its own resources. It is about empowering local communities with greater resources and mobilizing their internal resources. Among others, these reserves are their external transport hubs - railway station complexes, which are the centers of communication and mobility. For smaller cities where external connections can exceed intraurban, an external transport hub plays a key role in the city life and metabolism. Revealed that the communication potential of RSC and urban development potential of the city are making RSC of small and medium towns a city-forming element, and its public spaces an indicator of the city. Analyzed are urban criteria of the public space by the following characteristics: limitation, structure, periodicity of visits, functionality, location and traffic. Identified are parameters and characteristics of the architecture and building formation in the core structure, buffer and peripheral zones in RSC of small and medium towns. So comfortable public spaces of RSCs have positive impact on communication processes in the city and can improve business, tourist and cultural activities and increase the value of urban territories.
  • Thumbnail Image
    Item
    Містобудівні та адміністративні проблеми паркування у центральній частині Львова
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Тупісь, С. П.; Любицький, Р. І.; Національний університет “Львівська політехніка”
    На основі натурних досліджень паркування у центральній частині Львова були виділені основні проблеми, серед яких – відсутність правил і умов на більшості опрацьованої території, стоянки автомобілів “під знаками”, нераціональна планувальна організація паркомісць, стихійне паркування на тротуарах та відсутність належного контролю за дотриманням паркувальних правил. Наголошується на тому, що проблеми паркінгів спричиняються планувальними недоліками та недосконалим управлінням. At first sight, the amount of parking lots in the central part of Lviv does not meet the demand, that is why most of drivers argue that it is necessary to build more parkings. Researching deeper, it becomes clear that the problem is not only in the parking amount. The disordered parkings lead to the transport and pedestrian traffic complication and sometimes even full collapse. The absence of terms and conditions at most “unofficial” on-street parkings often forces car drivers to circle in the search of the free unoccupied parking lot, creating transport network overloading. The amount of car owners in Ukraine is 220 motor vehicles per 1000 inhabitants in comparing to 580 in Poland or 588 in Germany, but it is obvious that parking problems in Lviv, especially in the central part, is more urgent. These problems consist of the lack of parking management and deficient planning organization. Car is not the only transport possibility in the city – public transport, bicycle and walking are always available for everyday needs. Historic European cities realized that without balanced use of different transport types it is impossible to achieve the sustainable development. Hence, in the cities with welldeveloped and convenient transport infrastructure, using car is the “expensive pleasure”. In order to create the parking network, it is necessary for the city to have the developed street and road network. Because of the incompleteness of Lviv’s ring roads, the traffic is forced to cross the central part of the city. It is important to complete these ring roads in order to create the parking zones and parkand-ride facilities, giving the possibility to regulate parking in the central part of Lviv. The main parking type in the central part of Lviv is on-street parking. These parkings, often chaotically, are present at almost all of streets. Only few off-street parking facilities are available. During site examination, authors decided to separate existent on-street parking into 4 groups: 1. Determined parkings zones – official free and pay parkings, lots for disabled and workers/visitors; 2. Unprohibited parking places – free parkings that don’t obstruct traffic and aren’t banned by road signs “no parking” or “no stopping”; 3. Prohibited parking places – parkings under the road signs “no parking” or “no stopping”; 4. Disordered parking places – parkings on sidewalks or lawns. Additionally, the on-street parking projects, provided by Lviv city council, were analyzed. It was found, that the half of the proposed parkings for the central part of the city were free. Authors counted the potential income that city loses. Due to the large number of unplanned and disordered parkings, in the central part of Lviv arise such problems as blocking (or complication) of traffic, “double parking”, parking on sidewalks and lawns, parkings near crossroads and pedestrian crossings, dangers of pedestrians and cyclists. Any parking system cannot work without constant control of the parking rules violation. In Lviv, the police is responsible for this, but European experience shows the necessity of separate controlling service creation which will have the permit of fines issuing, even without presence of driver. Inevitability of the fine payment has to be ensured. The parking problem solution needs the integration of the planning and administrative efforts in order to develop the complex parking network of Lviv. Besides, defining of the Lviv’s central part role in the parking network is necessary and every street has to be analyzed for the possibility of “legal” parkings creation.