Інститут економіки і менеджменту
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/62449
Browse
Item Бухгалтерський облік, аналіз і контроль доходів загального та спеціального фондів Західного офісу Держаудитслужби(Національний університет "Львівська політехніка", 2024) Поплавська, Катерина Сергіївна; Poplavska, Kateryna Serhiivna; Пилипенко, Любомир Миколайович; Національний університет "Львівська політехніка"Організація і методика бухгалтерського обліку як основа інформаційного забезпечення управління діяльністю установ державного сектору економіки України займає важливе місце у формуванні якісної інформаційної бази для задоволення потреб зовнішніх і внутрішніх користувачів з метою прийняття ними обґрунтованих управлінських рішень. Це стосується й обліку доходів, що є одним із найбільш складних об’єктів облікової системи бюджетних установ. У цьому контексті важливим аспектом постає визначення сутності доходів. Зокрема, Левицька С. О. [1] і Канєва Т. В. [2] у своїх працях дотримуються схожої думки, і пропонують розглядати доходи установ державного сектору як «асигнування, отримані з державного або місцевих бюджетів». Аналогічною до вказаного тлумачення сутності доходів є позиція Черничук Л. В. [3], Свірко С. В. [4, с. 229] і Лемішовського В. І. Водночас, цими авторами доповнено визначення з точки зору «надходжень», одержані установою «для виконання кошторису доходів і видатків». Крім того, Лемішовський В. І. у своєму доробку також трактує доходи бюджетних установ як «кошти державного та/або місцевих бюджетів», і наголошує на їх безповоротності [5, с. 456]. Зрозуміло, що з метою виконання затверджених установчими документами своїх функцій, бюджетній установі насамперед потрібен своєрідний план, що встановлює доходи, які вона повинна отримати протягом бюджетного періоду, а також відповідні видатки, що будуть проведені нею для здійснення повноважень. Таким плановим документом виступає кошторис доходів і видатків. Вважаємо, що для всебічного та ґрунтовного аналізу дохідної частини кошторису його 5 необхідно проводити за напрямками, які сходяться із класифікацією, наведеною як у фінансовій, так і бюджетній звітності, зокрема: за природою формування виділяють доходи від обмінних і необмінних операцій; за джерелами надходжень – доходи загального та спеціального фондів. Нашкерська М. М. [6] зазначає, що дослідження надходжень фінансових ресурсів бюджетної установи безпосередньо полягає у здійсненні їх структурно- динамічного аналізу, а головним інструментарієм для проведення аналітичних процедур служить горизонтальний та вертикальний аналіз кошторису; аналіз абсолютних, відносних та структурних відхилень. Враховуючи це, пропонуємо здійснювати аналіз у такій послідовності: 1) аналіз динаміки доходів за загальним та спеціальним фондами; 2) аналіз структури доходів за загальним та спеціальним фондами; 3) аналіз виконання плану надходжень до спеціального фонду. У сучасних умовах здійснення внутрішнього контролю над формуванням й виконанням бюджетних програм та порядків використання бюджетних коштів, структурою доходів та видатків, ефективністю роботи установи, правильністю ведення обліку, складання та подання фінансової звітності, а також надання вищим органам і, в окремих випадках, оприлюднення інформації, отриманої за результатами внутрішнього контролю, стає об’єктивною необхідністю. На думку Кощинець М. І. [7], для створення дієвої системи внутрішнього фінансового контролю в бюджетній сфері, керівництво повинно забезпечити підготовку відповідних організаційно-правових засад та затвердити технологічні регламенти, які визначають порядок, правила й послідовність виконання операцій працівниками та їх взаємодію з іншими учасниками контрольних процесів. Об’єкт дослідження – доходи загального та спеціального фондів Західного офісу Держаудитслужби. Предмет дослідження – організація та методика обліку, аналізу і контролю доходів загального та спеціального фондів Західного офісу Держаудитслужби. Мета дослідження: узагальнення і систематизація теоретичних, методичних й організаційних засад обліку, аналізу та контролю доходів загального та спеціального фондів бюджетних установ; визначення напрямів їх удосконалення з 6 метою підвищення ефективності фінансово-господарської діяльності суб’єктів державного сектору.фонд, внутрішній фінансовий контроль.