Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Item
    Модель мережі радіодоступу з використанням методу адаптивного формування структури
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Гуськов, П. О.; Цуркан, А. С.; Шпур, О. М.; Бугиль, Б. А.; Климаш, М. М.
    Запропоновано метод адаптивного структурного синтезу мережі радіодоступу. Цей метод призначений для побудови мережі радіодоступу з використанням принципів детермінованої та стохастичної геометрії. Використовуючи засоби імітаційного моделювання, розроблено модель гетерогенної мережі, яка залежно від просторової локалізації та розподілу абонентського навантаження формує структуру мережі радіодоступу. Отримано залежності пропускної здатності, системної спектральної ефективності та розподілу навантаження по кожному структурному елементу мережі. Constantly increasing demand by mobile devices for higher data rates and new multimedia services support creates unprecedented challenges for future fifth generation (5G) mobile networks: 1000 times higher system capacity, up to 100 times higher peak user data rates and 10 times lower energy efficiency of today’s 4G networks. This stipulates changes of modern radio access networks (RAN). Existing deterministic approaches for RAN deployment and analysis that are used for optimal resource allocation are not compatible with future multitier heterogeneous networks, especially because of the fixed cells’ radius restrictions and the impossibility to respond to non-uniform load conditions. According to mentioned requirements, reasonable deployment expenditures and consistent quality of experience assurance small cells occur the most reasonable solution. In comparison to macrocells, low-cost small cells offer a significant capacity gain due to spatial reuse of spectrum. This paper presents the new approach for small cells deployment based on adaptive RAN structure synthesis method that generates the base stations on/off switching patterns and serves users by appropriate RAN entities according to current load distribution and network conditions. We consider three-tier Heterogeneous network where we integrate macro-, femtoand picocells. A method for services differentiation between RAN structural entities on different layers that support traffic aggregation is proposed. We developed simulation model that reflects the functioning of a RAN in real time and displays dependences of the network capacity, system spectral efficiency and load distribution on each RAN structural entity. The main advantages of proposed approach are flexibility, adaptability to non-uniform spatially distributed traffic and energy efficiency. The results show that with a slight decrease in the average throughput per UE (2–4 %) was observed the gain in energy consumption, by reducing the number of active elements in RAN structure by 30–40%. Future activities to this work involve assessing the network structure on the number of handovers, the development of intelligent frequency planning methods and the evaluation of backhaul capacity on overall performance in case of small cells deployment.
  • Thumbnail Image
    Item
    Модель системи динамічного управління пропускною здатністю каналу інтегрованої WI-FI/GSM мережі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Бешлей, М. І.; Ткачук, В. П.; Бугиль, Б. А.; Лаврів, О. А.
    Обґрунтовано можливість поліпшення якості надання послуг мобільного оператора за рахунок використання технології Unlicensed Mobile Access-Advanced (UMA-A). Розроблено оригінальний програмний продукт, який дозволяє здійснити оптимізацію мережевої інфраструктури мобільного оператора, перерозподіляючи мережеві ресурси із упровадженням і розвитком в ній елементів NGN-технологій для спільного розгортання інфокомунікаційної мережі. Також поліпшено якість обслуговування мобільних абонентів розподіленими сервісами в системах мобільного зв’язку із застосуванням запропонованого методу оцінки завантаженості Wi-Fi каналу та динамічного резервування пропускної здатності для кінцевих користувачів у процесі інтеграції мереж. Досліджена поведінка інтегрованої мережі в годину найбільшого навантаження та механізми керування мережею під час перевантаження на основі імітаційної моделі, розробленої в програмному середовищі Opnet Modeler. In this paper the possibility of increasing quality of service for mobile operator based on using of Unlicensed Mobile Access-Advanced (UMA-A) technology has been substantiated. It has been proposed a new way of increasing the efficiency of resources allocation of convergent network. The use of UMA-A allows releasing part of the radio channel resources in the places where overloads are observed. It has been developed an original software product which allows optimization of network infrastructure of mobile operator by redistribution of network resources when implementing and developing in it elements of NGN technologies for common deployment of infocommunication network. Also it has been increased quality of service for mobile users by distributed services in mobile systems using the proposed method of evaluation of the Wi-Fi channel load and dynamic reservation of throughput capacity for end users in the process of networks integration. Services that will be provided in the network and quality requirements for this services have been formed. The behavior of intergrated network during the hour of the highest load and mechanisms of network control during the overload based on immitation model developed in software environment Opnet Modeler were investigated.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методи оптимізації фізичної та логічної структур телекомунікаційних мереж
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Бугиль, Б. А.; Лаврів, О. А.; Бешлей, М. І.; Червенець, В. В.
    The article deals with reasons why the planned network resource is not used completely. The main attention is paid to the dynamic routing protocol, which does not consider the current load of local network segments according to the principle of its functioning. In the paper local segments loading considers with existence of a constant flow to reduce the computational complexity of the proposed method. The method is proposed in the work to maximize the use of network resources and resource allocation improving based on alternative routes variation through less loaded local segment. The proposed method implemented as a simulation model in Matlab. It allows making decision on routes variation based on introduced efficiency index for resource allocation. The article shows results of two experiments on the proposed method to determine its adequacy. The task of the first experiment is to determine the effectiveness of the method to vary the network resources allocation for simple network structure. The second experiment compares the value of efficiency index for resource allocation with load balancing according to the protocol EIGRP and the one with route replacement. The proposed method replaces dynamically defined routes to alternative that maximizes the efficient use of shared network resource. The major factors influencing the effectiveness of a network resource handling is a network physical or logical structure. It depends on the number of edges in the network topology. Physical structure forms when designing the network in the future does not undergo significant modifications, so the paper proposes a method of physical structure selecting that will provide the highest flows service quality for a given number of nodes and edges. Physical structure redundancy increases with connectivity increasing, leading to a set of possible logical structures. Formation of these logical structures provides routing policies in the network. In this paper, we propose a comprehensive method of physical and logical structures selection, which provides the most effective use of network resources to ensure a high level of flows service quality. Routing protocols operation depends on the network physical structure, because it has to form the best logical structure. The criterions of logical structure effectiveness are the QoS parameters for transmitting flows. The main disadvantage of dynamic routing protocols is that the selection of the optimal route bases on mono-criterion metric does not considers all the network features and causes an ineffective use of network resources. At present, the only way to control the network resources allocation during the routing process is traffic balancing. It means that all equivalent routes are uses, through which you can reach the recipient. Проведено аналіз та обґрунтування чинників, що впливають на особливості використання мережевого ресурсу, закладеного у процесі проектування телекомунікаційної мережі. Кількість ребер у топології мережі є основним фактором, що характеризує вплив фізичної та логічної структур на ефективність використання мережевого ресурсу. Запропоновано метод вибору фізичної структури, яка забезпечить максимальну якість сервісу потокам при заданій кількості вузлів і ребер. Для забезпечення балансу потоків розроблено метод модифікації логічної структури, що ґрунтується на пошуку альтернативних шляхів через найменш завантажені локальні сегменти телекомунікаційної мережі.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження методів побудови та доступу до спільного транспортного середовища у мережах нового покоління (NGN)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Климаш, М. М.; Бугиль, Б. А.; Селюченко, M. О.; Голейчук, Л. В.
    Запропоновано шляхи об’єднання мереж доступу та підходи щодо будівництва спільної транспортної мережі нового покоління на основі платформи IP. This paper has proposed the ways of merging the access networks and approaches for building a common new generation transport network basing on the IP platform.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інтегральна оцінка ефективності вибору маршрутів передання потоків даних для різних конфігурацій мережевих топологій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Климаш, М. М.; Бугиль, Б. А.; Лаврів, О. А.; Корецький, Т. В
    Проаналізовано конфігурації топологій за критеріями пропускної здатності та затримки. За цими критеріями формується інтегральна оцінка та здійснюється порівняння топологій з шістьма вузлами. The article analyzed the topologies configuration using the bandwidth and delay criteria. Based on these criteria formed an integral evaluation and the comparison between topologies with six nodes.
  • Thumbnail Image
    Item
    Модель забезпечення параметрів якості обслуговування системи розподілу мультисервісного трафіку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Климаш, М. М.; Лаврів, О. А.; Бугиль, Б. А.; Бак, Р. І.
    Запропоновано модель забезпечення параметрів якості обслуговування системи розподілу мультисервісного трафіку на основі вибору структурно-функціональних параметрів обслуговувального пристрою. Проведено дослідження залежності якості обслуговування вузла мережі від його структурно-функціональних параметрів та від параметрів вхідного потоку. This paper has proposed a model of quality of service provision for a multiservice traffic distribution system on the basis of its structural and functional parameters ptimizing. The investigation of QoS dependence from structural and functional parameters of network node and input traffic parameters had been considered.