Вісники та науково-технічні збірники, журнали
Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12
Browse
5 results
Search Results
Item Рекомендаційний маркетинг: особливості й перспективи застосування(Видавництво Львівської політехніки, 2005-03-01) Горбаль, Н. І.; Ніценко, Д. О.; Horbal, N. I.; Nitsenko, D. O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National UniversityМаркетингова діяльність підприємств стає все важливішою складовою їх ефективної діяльності, однак, із розвитком технологій традиційні способи просування товарів поступово втрачають свою ефективність, адже більшість людей вже не довіряють рекламі. Проаналізовано сутність і значення інноваційного і перспективного рекомендаційного маркетингу. Наведені статистичні дані засвідчили популярність цього виду маркетингу в сучасному світі. Виділено його суб’єкти та стратегії, сформульовано основні етапи впровадження рекомендаційного маркетингу, а також розглянуто кілька успішних прикладів його впровадження. Наведено ключові тактики рекомендаційного маркетингу, а також підсумовано його переваги та недоліки, що може підвищити ефективність такого неоднозначного виду маркетингу. В цілому ж, рекомендаційний маркетинг необхідний не тільки для збільшення продажу, кількості клієнтів чи доходів, а й для стимулювання компаній до інноваційного розвитку.Item Просування товарів на міжнародні ринки(Видавництво Львівської політехніки, 2016) Горбаль, Н. І.; Гошовська, О. В.; Садловська, Г. І.Розглянуто сутність, інструменти просування товару, рекомендації щодо управління ним, зокрема, формування стратегії просування. Проаналізовано особливості та тенденції розвитку методів просування в Україні та світі. Серед інших методів просування товарів вітчизняним підприємствам рекомендована подальша активізація просування через Інтернет, що сьогодні є дуже перспективним. In the article the essence of product promotion, its tools, recommendations for management, including the promotion strategy formation, are researched. The features and trends of promotion in Ukraine and abroad are analyzed. Among other methods of promotion further activation of promotion via the Internet, which is currently the most promising, is recommended for domestic enterprises. Promotion refers to raising customer awareness of a product or brand, generating sales, and creating brand loyalty. Promotional mix consist of personal selling, advertising, sales promotion, direct marketing, and publicity. A promotional mix specifies how much attention to pay to each of the five factors, and how much money to budget. The purpose of a promotion and thus its promotional plan can have a wide range, including: sales increases, new product acceptance, creation of brand equity, positioning, competitive retaliations, or creation of a corporate image. In Ukraine in terms of political and economic crisis, stagnation in trade, very low purchasing power, there is a need to enhance the efficiency of products’ promotion in domestic and international markets, taking into account the peculiarities of their development. Effective promotion requires careful planning and budgeting, analyzing specifics, methods of promotion in Ukraine and abroad. To enhance efficiency of promotion a clear strategy and comprehensive use of all elements of marketing communications are required. Trends of marketing communications in Ukraine in 2015 are: 1) overall revitalization of the market; 2) narrowing of the market of classic media; 3) reduction of budgets for external communications while maintaining the costs for internal ones; 4) growth of spending on online promotion, mass advertising, exhibitions and loyalty programs and decrease in PR, branding, upgrading products, direct mail and loyalty of staff; 5) increasing importance of strategic planning of promotion, which indicates increased uncertainty of environment; 6) increase in demand for consulting, crisis communications, GR, projects with opinion leaders; growth in costs and the slump of demand for multimedia content for special events; 7) enhancing of communication activity of major national manufacturers. There are many methods of promotion, and the results of our analysis enable to recommend domestic enterprises further activation of marketing communications through the Internet, which is currently the most promising in terms of efficiency. Ukrainian enterprises should incorporate in their promotion activities the experience of developed countries – systematic management of the promotion, usage of innovative and advanced methods, taking into account the characteristics of the international environment.Item Тенденції розвитку світового та українського рекламних ринків(Видавництво Львівської політехніки, 2013) Горбаль, Н. І.; Романишин, С. Б.Досліджено тенденції та подано прогнози розвитку світового та вітчизняного ринків реклами, що відновлюються після кризового періоду швидкими темпами. За прогнозами обсяг світового ринку ймовірно виросте на 3,5 % в 2013 р., а вітчизняного – на 10,9 %. Найбільшими рекламними ринками визнано США, Японію та Китай. Ринок реклами в Україні, що фактично сформувався лише у 1991р., розвивається надзвичайно швидко, його обсяг за цей час зріс практично в 700 разів – із 1,5 млн.дол. до 1 млрд.дол. у 2012 р. І за оцінками експертів рекламно-комунікаційний ринок України в 2013 р. досягне 15 млрд. 466 млн. грн. This paper investigates trends and presents forecasts of world and national advertising markets, rapidly recovering after the crisis period. Projected volume of the world market is likely to grow by 3,5 % in 2013, while domestic – by 10,9 %. The USA, Japan and China are recognized as the largest advertising markets. The advertising market in Ukraine, which actually was formed only in 1991, has been developing very quickly, its volume during this period increased almost by 700-times – from 1.5 million to 1 billion US dollars in 2012. Accordingly to experts, advertising and communications market in Ukraine in 2013 can reach 15 billion 466 million UAH.Item “Партизанський” маркетинг у міжнародних корпораціях(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Горбаль, Н. І.; Грущак, Б. Т.; Дутко, З. М.Проаналізовано використання нетрадиційного, або “партизанського” маркетингу. Зокрема наведено аналіз сутності, основних принципів, підвидів цього виду маркетингу та розглянуто їх практичне застосування для утримання та залучення клієнтів. Поняття “партизанський” маркетинг визначено як нетрадиційну концепцію маркетингу, яка дає змогу при порівняно невеликому бюджеті максимально впливати на цільову аудиторію товару/послуги. “Партизанському” маркетингу властиві гнучкість, мобільність та маловитратність. У “партизанському” маркетингу використовуються тільки оригінальні способи просування товару, коли головними ресурсами є час, енергія та винахідливість, а результатом – прибуток. Наведено приклади використання такого маркетингу відомими міжнародними корпораціями. Розглянуто основні інструменти “партизанського” маркетингу (масового, локального та цільового впливу) та особливості й результати їх використання, що дасть змогу сформулювати чітке уявлення про доцільність застосування цього важливого виду маркетингу. Описано ризики, що можуть виникати при неефективній організації кампаній “партизанського” маркетингу. Trends in international business show that successful companies are increasingly using in their work non traditional business methods. One of these ways to enhance the competitiveness of enterprises is the “guerrilla marketing” – marketing concept, which aims to find your marketing niche, reject competing with powerful competitors and non-traditional but effective ways to advertise and promote their products and services. Today there is a tendency to increase the proportion of guerrilla marketing in the general budget of international companies. It is an extremely promising modern approach to advertising for Ukrainian companies as well because it does not require significant resources and time. This paper examines the use of unconventional or “guerrilla” marketing. In particular, the analysis of the nature, the basic principles of sub-species of this type of marketing is done and their practical application in retaining and attracting customers is considered. The concept of guerrilla marketing is defined as a non-traditional marketing concept that allows firms with a relatively small budget make the maximum impact on the target audience of the goods / services. Guerrilla marketing is characterized by flexibility, mobility and low expenditures. The “guerrilla marketing” uses only original ways of selling goods, while the main resources are time, energy and creativity, and the result is – profit. Examples of the usage of such marketing by international corporations are presented. Although guerrilla marketing initially was positioned as a tool for small and medium-sized businesses forced to use it due to lack of funds, today in a highly competitive environment guerrilla marketing techniques are used by large companies such as IBM, Microsoft, Volvo, Mercedes, Adobe, American Express, Procter & Gamble, Nissan. For example, “Procter & Gamble” spends up to 35% of its advertising budget for “guerillamarketing”. Currently, “guerrilla marketing” is taught at more than 30 universities in America. Key terms of usage of guerrilla marketing are: 1) instead of expensive advertising media low-cost advertising are used; 2) instead of large-scale market research own independent market research are used; 3) target audience is carefully chosen; 4) instead of direct competition, links with other businesses, which allow joint operations, are established; 5) gained experience and previous achievements, designed to make profit are not emphasized, while competitive advantages in a specific niche ensuring and customer loyalty increase are the keys to success. The basic tools of guerrilla marketing (mass, local and target effects) and features the results of their use are described, which help to formulate a clear idea of the feasibility of this important type of marketing. the Risks that may occur when guerrilla marketing campaigns are not organized efficiently are described. It should be emphasized that guerrilla marketing is an art, – it is built on creativity. The desired direction of promoting goods may be prompted by customers themselves, and success will depend on marketers’ willingness and ability to realize their wishes. Guerrilla method allows working with a specific, often narrow audience, bringing information designed just for it. However, to avoid the risks of the campaign it must be well thought out. Specific features of the audience should be critically examined, as the important role is played by the nationality of citizens, their mentality, attitudes, consumption habits and other popular features.Item Особливості, тенденції розвитку реклами в різних країнах світу(Видавництво Львівської політехніки, 2014) Горбаль, Н. І.; Єфременко, І. М.; Хомутник, Н. В.Розглянуто сутність, значення, цілі та види реклами, зокрема інформативну, спонукальну і рекламу-нагадування. Проаналізовано особливості здійснення й сприйняття реклами споживачами в різних країнах світу, зокрема США, Великобританії, Франції, Німеччини, Японії, Китаї та Україні, а також досліджено світові витрати на рекламу та їх тенденції й прогнози за окремими регіонами. Наведено прогностичні дані зростання одного з найдинамічніших ринків – інтернет-реклами – в світі до 2018 року, згідно з якою очікується, що в 2018 році на неї буде витрачено понад 200 млрд дол. Представлено 10 найкращих світових рекламних агентств за версією журналу Forbes. Виділено такі ключові особливості та тенденції розвитку світового ринку рекламних послуг: технологічне та технічне ускладнення реклами; процеси концентрації рекламної діяльності; зростання впливу на ринку рекламних послуг рекламодавців. Детально проаналізовано особливості становлення й функціонування вітчизняного рекламного ринку. Nowadays advertising is an inseparable modern phenomenon that originated at the dawn of civilization, has gone through various stages of development, along with the evolution of the humanity. This is a form of marketing communication, an important component of complex marketing activities used to stimulate, persuade and manipulate enterprise’s audience. However, the current state of the market economy, characterized by improving quality, rapid diversification of products, increased prices and consumer needs, creates certain barriers for advertising. That is why the topic of the study is important because analyzing the characteristics of advertising in different countries can improve its quality and efficiency in Ukraine. The article deals with the nature, meaning, purpose and types of advertising, including informative, persuasive and reminder advertising. It is stated that advertising – is an effective means of disseminating information about the company, product, place and conditions of sale, which aims to cause the consumer needs to purchase (use) certain goods. Advertising features and perception by consumers around the world, including USA, UK, France, Germany, Japan, China and Ukraine are analyzed. In the harsh conditions of competition advertisers must always be guided by the national characteristics of buyers of the country where the advertising campaign will be held. For example, European advertisers have to sell more expensive goods and invent creative advertising ideas as Europeans do not any longer respond to the fascinating visual or musical series. Germans, according to statistical analysis, are well affected by humorous or shocking advertising. In general in developed countries the market is so saturated that advertisers have no choice but to look for a new and revolutionary ways of presenting advertising messages to attract the attention of potential customers. Global advertising costs and their trends and projections for specific regions were studied. Prognostic data for one of the most dynamic markets – online advertising – in the world by 2018 was shown, according to which it is expected that in 2018 more than $ 200 billion will be spent. As a result of the research it was found that the largest advertising market in the world is the United States. Developing countries contribute only 6–10 % to the world trade, but they have the greatest increase, while the market shares of developed European countries are decreasing. The domestic advertising market is growing rapidly nowadays; it has great potential for further growth and is attractive to foreign investments. Experts predict the Ukrainian market growth in 2015 will be 10.3 % and in 2016 – 12 %. However, they argue that the war in Ukraine has hurt the economy and reduced the cost of Hryvnia against key currencies. Consequently the advertising market scope measured in dollars will decline by 32 %. The top 10 global advertising agencies according to the Forbes magazine are presented. The following key features and trends of the global advertising market are highlighted: manufacturing and the technical complexity of advertising; processes of concentration promotional activities; growing influence on the advertising market advertisers. Detailed analysis of the peculiarities of formation and functioning of the domestic advertising market was fulfilled.