Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання краєзнавчого матеріалу у навчальному та виховному процесі у вищій школі негуманітарного профілю навчання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гриневич, Т. Б.; Цубов, Л. В.
    Проаналізовано залучення краєзнавчого матеріалу при вивченні загальнообов’язкових дисциплін на прикладі інтеграції із курсом “Історії України” за програмою її викладання для студентів Інституту підприємництва та перспективних технологій Національного університету “Львівська політехніка”. Розглянуто краєзнавчий матеріал, який для прикладу буде стосуватися саме регіону розташування навчального закладу – Західної України, а зокрема Прикарпаття. Така спрямованість зумовлена уже проведеною апробацією інтеграції краєзнавства у навчальний процес, яка проводиться викладачами університету та може слугувати для них і практичними порадами на майбутнє. Наведено приклади з інтеграції із краєзнавчим матеріалом інших регіонів, які показують широкі можливості для орієнтації навчального матеріалу з історії України та для приближення його до потреб та інтересів студентів, зацікавлення їх вивченням предмета. Інтеграція із краєзнавством дасть змогу наблизити для студентів історію, як частину їх повсякденного життя, сформувати розуміння минулого, як безпосередньої основи та коренів сучасності. Використано приклади із історії конкретного середовища життя студентів, що сприятиме розширенню їх загальноінтелектуального кругозору, зацікавленості вивченням курсу історії, так і піднесенням патріотичних почуттів любові та прив’язаності до рідного краю. In this paper will be analyzed the country studying materials concerning teachening of mandatory disciplines by the integration of “The history of Ukraine” course in accordance to the curricular programs for the students of the Institute of Business and Perspective Technology of Lviv Polytechnic National University. In presented materials as an example was taken Western region of Ukraine, especially Subcarpathian. This focus has caused the integration of country studying into the learning process, which is conducted by teachers of the University and can be used by them in a practical way in future. For a modern educational and methodological science is necessary to fill the gaps due to the lack of publications devoted to the issue of orientation study material for the course of The history of Ukraine for the educational needs of students that have economic learning profile. It’s essential to present issues and problems where it is possible to integrate The history and country study in order to show possible ways of their implementation and application to specific training techniques. The stated problems and examples show wide opportunities for the targeting of educational material on the history of Ukraine for its approximation to the needs and interests of students, their interest in learning the subject. Integration with country studying will bring the history to students as a part of their daily lives, promoting the understanding of the past, as a direct basis and roots of modernity. A significant role in this is the use of examples from the history of the students’ specific living environment. This, in turn, will help to expand the horizons of the students’ general outlook, their interest in studying history and the rise of the patriotic feelings of love and attachment to the homeland. This paper can be expanded by many other examples of the educational material integration that can serve as a complete substitute for those presented in this article. Also, the work can be developed into a thorough monographic study that would elucidate the content problems of history education in high school and would develop the methodological framework in the outlined direction of the educational activity. It is viewed as being promising to present the opportunities to involve the country studying materials to other disciplines such as the history of Ukrainian culture or culture studies. It should also be pointed out that the given problem should be illustrated with the examples of integration with the country studying of other regions. Such adaptation of the delivered material content is predetermined by the peculiarity of the country studying facts in every region of the country.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перспективи викладання філософії глобальних проблем сучасності для студентів економічного профілю навчання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Гриневич, Т. Б.; Цубов, Л. В.
    Аналізуються особливості та проблеми викладання “Філософії глобальних проблем сучасності” для студентів вищих навчальних закладів економічного профілю навчання. Пропонуються варіанти інтеграції її навчального матеріалу із економічними дисциплінами. Наведено приклади навчальних тем та проблем, вивчення яких необхідне для поглиблення розуміння студентами світових глобальних проблем та економічних процесів. In the article peculiarities and problems of teaching “Philosophy of Modern Global Problems” for students of economic field of studying are analyzed. The options of its teaching materials integration with economical subjects are recommended. The examples of teaching themes and problems, studying of which are necessary for students’ deeper understanding of world global problems and economical processes are given.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості орієнтації матеріалу під час викладання історії України для студентів економічного профілю навчання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Гриневич, Т. Б.
    Проаналізовано особливості викладання історії України для студентів вищих навчальних закладів економічного профілю навчання. Пропонується зацікавлення студентів вивченням історії через інтеграцію її навчального матеріалу із економічними дисциплінами. Наводяться приклади навчальних тем та проблем де можливо поєднати історію України із економічною проблематикою. The article analyzes the features of teaching the history of Ukraine for university students studying economics. A student interested in studying history through the integration of educational material with economic disciplines. Examples of training topics and issues where possible to combine the history of Ukraine on economic issues.