Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Системний підхід до фундаментальної підготовки менеджерів як передумова формування фахових знань
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Дольнікова, Л. В.; Цубова, О. Л.
    Розглянуто науково-методологічні підходи до формування знань з фундаментальних дисциплін під час підготовки бакалаврів з напряму “Менеджмент”, подано авторське трактування системного підходу до формування якісних фахових знань шляхом фундаментальної освіти. Перераховано чинники, які впливають на ефективність фундаментальної підготовки менеджера, а саме: недостатній рівень загальноосвітніх знань, неуміння працювати в системі вищої школи, низький рівень, а часом і повна відсутність, інтеграції фундаментальних і професійних знань, що спричинює і низьку мотивацію вивчення фундаментальних дисциплін. Сформовано зміст фундаментальної освіти, який повинен чітко виходити з мети, основних видів і завдань діяльності менеджера, основні з яких виокремлено як готовність до управлінської діяльності у сфері ринкових відносин. Підкреслено, що фахівець, крім того, повинен володіти необхідними в його практичній діяльності знаннями у галузі маркетингу, підприємництва, комерційної діяльності, права, зовнішньоекономічної діяльності, фінансів, оподаткування, менеджменту, знати законодавство України, що регламентує підприємницьку, комерційну, зовнішньоекономічну діяльність, зміст економічних законів і категорій, мати достатні знання із соціально-гуманітарної сфери. Розроблено систему дидактичних засобів системного підходу до вивчення окремих фундаментальних дисциплін навчального плану на основі інтегративного підходу. The article deals with the scientific and methodological approaches to the creation of knowledge in fundamental subjects during the training for the Bachelor’s degree in Management. It represents the author’s interpretation of the systematic approach to the formation of high-quality professional knowledge through the basic education. In pedagogical theory, the question of the system of interrelations in the shaping of training content belongs to the main problems, which constitute the logical starting point for the problem solution in the training of a competitive specialist. The main approaches in the modern didactic system of managers’ training in higher education are humanity, fundamentality, structured system, and professional orientation of educational material. Fundamental education presupposes the formation of basic knowledge for mastering the system of professional competence of the future specialists. Professionalism is based on the corresponding fundamental training, systematic thinking, effective methods of strategies and decision argumentation, organizational skills.Therefore, the purpose of modern specialist training is to ensure the conditions of the efficient knowledge acquisition through the innovation in education and adaptation to the national and international labor markets. The effectiveness of basic managers’ training is influenced by numerous factors: insufficient level of general knowledge, incapability to work in institutions of higher learning, low, and sometimes complete absence of the integration of basic and professional knowledge, which leads to low motivation in studying basic subjects. Basic education content formation has to be based on the objective, main types and tasks of manager’s activity, which are distinguished as the readiness for managerial activity in market relations. The expert for the practical activity should possess the knowledge in marketing, entrepreneurship, business, law, foreign trade, finance, taxation, management, legislation of Ukraine, which regulates business, trade, foreign trade, the meaning of economic laws and categories, to have sufficient amount of knowledge in social and humanitarian spheres. This system of knowledge and skills can be formed only with the help of clear scientific and reasonable integration system of the fundamental, social, humanitarian, and professional practical knowledge. Taking into account the activity tasks and its productive functions, which should be possessed by a manager in the managerial activity, it is considered that the list of the natural sciences disciplines (basic disciplines) requires high-quality innovative educational and scientific support, the development of effective means of systematic knowledge and skills formation, which are the basis of expertise. We have developed the didactic means system of the systematic approach to the study of some fundamental subjects of the curriculum based on the integrative approach, and the implementation effectiveness of their application will be the subject of our further research.
  • Thumbnail Image
    Item
    Структурування змісту навчальних дисциплін як важлива передумова для підвищення якості підготовки фахівців
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Дольнікова, Л. В.; Цубова, О. Л.
    Розглядаються питання дидактичних підходів до структурування змісту навчальної дисципліни, акцентується увага на методологічних принципах відбору змісту навчальної дисципліни, а також наведено приклади відбору змістових елементів навчальної дисципліни на основі її логічної структури. The article deals with the didactic approaches to structuring of the content of academic subject, focuses on the methodological principles of selecting the content of the academic subject and also provides with examples of the selection of the content of academic subjects that are based on its logical structure.
  • Thumbnail Image
    Item
    Організаційно-педагогічні формування системи інтегрованих знань студентів як передумови підвищення їх фахової компетенції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Дольнікова, Л. В.; Цубов, Л. В.
    Наведено результати аналізу сучасних інноваційних підходів щодо модернізації освітньої діяльності, як передумови формування фахової компетенції. Наведено результати аналізу сучасних інноваційних підходів щодо модернізації освітньої діяльності, як передумови формування фахової компетентності, намагання розкрити необхідність інтеграції змісту фундаментальних дисциплін у вищій школі, як вагомого і ефективного засобу систематизації знань. The results of the analysis of modern innovative approaches are presented. They are concerned to the updating of the educational activity as the preconditions of forming of specialty competence, attempts to reveal the necessity of the content of integration of the fundamental discipline at higher school as considerable and efficient means of knowledge systematization.