Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Thumbnail Image
    Item
    Іспанія як постійний запрошений учасник “Великої двадцятки” (2009–2017 рр.)
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-10-25) Матлай, Любава; Matlay, Lyubava; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розглянуто прагнення Іспанії посилити свою роль у континентальних та світових інтеграційних процесах, а також в інститутах глобального управління. З’ясовано, що неформальний представницький саміт “Велика двадцятка” є основним елементом системи глобального управління економічними процесами. Головна мета цієї статті – оцінити участь Іспанії як постійного запрошеного на форумах “Великої двадцятки”.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування нової лівої ідентичності в Іспанії (2011–2016 рр.)
    (Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Матлай, Любава; Національний університет “Львівська політехніка”
    Встановлено, що затяжна економічна криза і спричинений нею режим жорсткої економії та соціальних скорочень, запроваджених урядовими кабінетами Іспанії, створили сприятливі умови для виникнення протестного руху та нових політичних партій. У березні 2014 року офіційно зареєстровано ліву радикальну партію соціалістичного спрямування “Подемос”, представники якої цього ж року були обрані у Європейський парламент. Охарактеризовано основні політико-економічні та соціальні процеси, що призвели до виникнення та успіху нової партії серед виборців парламентської монархії. This paper dwells on political and economic consequences of rigid economy policy in Spain. It is found that social and political conditions experienced by Spain since 2008 onwards created favorable conditions for emergence of new political parties. The “Podemos” party (We can) emerged from the 15-M protest movemenе (the Indignados movement). On 11 March 2014, the “Podemos” party was officially registered as a political party and the following May it made an electoral breakthrough obtaining 5 deputy’s mandates in the European Parliament. In December 2015 during the general election on Spain, “Podemos” won about 20 % of votes. This general election marked the end of a two-party system which had existed in Spain since restoration and consolidation of democracy. The new party presents itself as a party of popular classes, placing itself in opposition to the two-party system of the PP (People’s Party) and the PSOE (Socialist Party). For thirty years, these parties had been dominating on the Spanish electoral scene and accounted for 80 % of votes. The “Podemos” party entered the national arena for the first time. The emergence of it in political arena of the state has forced big parties to respond to the grave problems presented not only by the economy but also by the political, social and institutional systems. The party proposes changes to Constitution of Spain of 1978 and guarantees proper functioning of the legal system; implementing a fair electoral system; recognising plurinational character of the state. In this paper, the author shows the positions of the “Podemos” party regarding key political-economic and social issues. The program of the party has a strong redistributive content, and advocates drastic increase in the economic role of the state. In this article, the author tries to trace the main political and social processes that has led to emergence and success of the “Podemos”. The paper describes foundation of the party and examines characteristics of its voters, and shows that the latter have predominantly leftist origins and orientations.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дипломатична служба Іспанії у новому тисячолітті
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017-03-11) Матлай, Любава; Matlay, Lyubava; Національний університет “Львівська політехніка”
    Висвітлено реформу дипломатичної служби Іспанії на початку ХХІ століття, яка спиралася на шість опор: координацію, модернізацію, професіоналізм, спеціалізацію, однорідність та спрощення процедур. Виявлено, що її спричинила поступова втрата країною глобальності зовнішньої політики внаслідок економічної кризи, розширення зовнішньополітичних завдань. Проаналізовано основні цілі та завдання зовнішньої стратегії парламентської монархії, зокрема, економізацію дипломатії, поглиблення європейської інтеграції та згуртованості у подоланні кризових явищ, сприяння діяльності Європейської зовнішньополітичної служби.
  • Thumbnail Image
    Item
    Пак Кин Хе – президент республіки Корея, залізна леді Азії
    (Lviv Politechnic Publіshing House, 2016) Матлай, Любава
    Висвітлено нелегкий життєвий шлях та неординарне політичне бачення однієї із найвизначніших азійських політиків, першої за останні тисячу років жінки-президента Республіки Корея Пак Кин Хе. Її обрання на вищий пост у державі було вражаючим досягненням, враховуючи, що Південна Корея має найвищий рівень гендерної нерівності серед розвинених країн світу. The paper deals with the main aspects of the political biography and reviews the first female president in Korea’s history in the 21st century Ms. Park Geun-Hye, whoalso is the first woman head of the state in the modern history of Northeast Asia. Her election to the highest post in the state was an especially impressive achievement considering that SouthKorea has the highest level of gender inequality among developed countries in the world. In this country and in the whole Northeastern Asian region politics has been a male-dominated occupation and women have been underrepresented. Special attention is paid to factors which conditioned success of the presidential elections winner. Inauguration of the president of the ROK ParkGeun-Hye was a turning point in the role of women in South Korean politics. Finally, the president Park is a rare female leader in a male-dominated political system. The author of the paper examines the role of familial ties in Park Geun-Hye’s political history. It is found that the basic foreign policy strategy of President Park’s administration is politics of trust which consists of three pillars: trust diplomacy and multilateral cooperation in Asia; strong defense and strong deterrence; the Korean peninsula trust process. The leaders of Asia’s countries shared common understanding of the need to upgrade bilateral and multilateral strategic partnership to higher level of cooperation for peace and prosperity of the international community. Тhe author considers the approach of President Park towards the USA, Japan, China, North Korea. The President of South Korea is a proponent of negotiating between the two Koreas, rather than adopting military solutions. In her reconciliation project, the peace building process for two Koreas should start with demilitarization, followed by economic and political integration.
  • Thumbnail Image
    Item
    Кулінарна дипломатія як різновид публічної дипломатії: нові підходи та концепції
    (Lviv Politechnic Publіshing House, 2015) Матлай, Любава
    Узагальнено визначення кулінарної дипломатії як інструмента міжкультурного взаєморозуміння між народами, покращення взаємодії та співпраці у міжнародних відносинах. З’ясовано, що кулінарна дипломатія використовується з роз’яснювальною та пропагандистською метою та підвищення позитивного іміджу держави. The article defines the concept of culinary diplomacy as an instrument to create intercultural understanding and improving interactions and cooperation. The paper clarifies the conceptual apparatus of the study. Former U. S. Secretary of State Hillary Clinton said that “food is the oldest form of diplomacy.” The use of culinary diplomacy is one of many tools that a government can employ in its broader strategy. Thus, according to the Executive Director of Levantine Public Diplomacy Paul Rockower, culinary diplomacy is the use of cuisine as a medium to enhance formal diplomacy in official diplomatic functions such as visits by heads-of-state, ambassadors and other dignitaries. At the same time, gastrodiplomacy is a public diplomacy which tries to interconnect culinary culture to foreign publics and influence broader audiences rather than high-level elites. The concept of culinary diplomacy is ancient, but the terminology is new. The beginning of an internationally recognized use of culinary diplomacy took place in 2002-2003 when the government of Thailand launched a program called “Global Thai”. Culinary Diplomacy is widely used in awareness-raising and advocacy purposes to enhance the positive image of the country in the world. The U. S. government established the Diplomatic Culinary Partnership in 2012, when H. Clinton kicked off recruiting 80 food professionals from across the country to cook for foreign diplomats and travel abroad. It is found that nations use food as a part of their efforts to promote their cultures, ideas, identities and values.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості зовнішньої політики урядового кабінету Народної партії Іспанії (2011–2014 рр.)
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Матлай, Любава
    З’ясовано, що на зовнішню політику урядового кабінету правоцентристської Народної партії Іспанії негативно вплинула світова економічна криза, яка значно звузила міжнародну діяльність парламентської монархії. Розглянуто економічну дипломатію як пріоритетну в діяльності зовнішньополітичного відомства. The paper analyses the main features of Spain’s foreign policy and geostrategic priorities. It discusses the role of the changes that took place in the Spanish government in 2011. The author underlines the need for modernising the international priorities. It is emphasised that the financial crisis has a significant impact on the Spanish foreign policy. The Spanish government, headed by Prime Minister M. Rajoy, has initiated numerous reforms in an attempt to deal with the crisis. Spain’s foreign policy traditionally focuses on the European Union (EU), the Mediterranean and Latin America. In Spain the EU is regarded as a guarantor of Spanish democracy and economic development. Supporting the EU initiatives, Spain pays more attention to the national interests. The Europeanisation of Spain has two dimensions: the capacity for pursuing the Brussels policy at the domestic level and the ability to use its national preferences in the EU decision-making process. Unlike the previous governments of J. M. Aznar (1996–2004) and J. L. Rodriguez Zapatero (2004–2011), the current administration of M. Rajoy fully recognises the pivotal value of the European foreign policy coordination. The position that Spain defends in the EU is to «coordinate, coordinate and coordinate again». The Mediterranean remains important for the country’s foreign relations. Spain plays a crucial role in Latin America and it is second (behind the USA) when it comes to foreign aid in the region. The USA and Spain have long-standing relationships based on shared interests and values both at the bilateral and multilateral levels. Spain committed itself to defending global security, democratic values and human rights within a multilateral framework. This country is an excellent partner at the multilateral level and it successfully cooperates with the United Nations (UN), the North Atlantic Treaty Organization (NATO), the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) and other institutions.