Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Thumbnail Image
    Item
    Значущість аналізу галузей в реалізації конкурентної політики
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2006-01-31) Михальчишин, Н. Л.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Наведено відмінності у теоретичному та практичному підходах до аналізу галузі в процесі реалізації конкурентної політики. Обґрунтовано необхідність галузевого аналізу. Розглянуто види галузевого аналізу, що пов’язані із визначенням структури ринку, моделі та стану конкуренції, ступеня монополізації і необхідності регулювання галузі. Запропоновано послідовність аналізу галузі в перехідній економіці, яка складається з наведення загальної характеристики ринку, аналізу цін, політики ціноутворення, величини прибутку, показників та наслідків монопольної влади, можливостей утворення монополізованих структур.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ділова репутація підприємств як засіб забезпечення прибутковості на товарних ринках
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Михальчишин, Н. Л.
    Обґрунтовано сутність ділової репутації як результату поведінки підприємства на ринку, належність до категорій, які сприймає та оцінює зовнішнє оточення. Визначено, що можливість здійснення певної поведінки суб’єктом господарювання зумовлюється його внутрішньою спроможністю, внутрішнім середовищем. Автор встановив, що діловій репутації притаманні матеріальні та нематеріальні прояви, через вплив на які можна завдавати шкоди та принижувати ділову репутацію. Визначено, що захист, підтримання та розвиток ділової репутації є необхідними засобами для забезпечення прибутковості підприємства. This article is justifying an essence of business reputation (“goodwill”) as a result of behavior of the enterprise on the market and it is determined that business reputation is one of categories that is perceived and evaluated by the surrounding entities that are in contact with a enterprise. It was established that business reputation depends on factors both, internal and external environments in which the entity operates. The business reputation is determined mostly by the internal environment, which in turn determines capabilities and level of performance in regards of enterprise's duties, and as a derivative – formation of reputation under the influence of the environment that shapes collective opinions and social assessment. In order to establish factors of the internal environment that shapes business reputation, it is required to find out what affects it's surroundings, as surroundings' public assessment will determine the reputation. External environment of the enterprise is formed by its customers, business partners (suppliers), competitors on the market (both actual and potential) and public authorities. Business reputation will depend on the ability of the Enterprise: provide high quality products; comply with the optimum ratio “price-quality”; save time for the consumer; provide consumers warranty, after-sales service and so on. Business reputation in a market economy depends on its consumer's satisfaction, and whether it is ready to conduct business with this particular supplier (customer retention). Accordingly, factors that can determine reputation in terms of suppliers is not only an ethical business component, but also the professionalism of the enterprise in the legal plane. In relations with competitors following factors of the business reputation are formed: pricing policy with consideration of market trends; ability to influence the market size of the goods; respect for the integrity of competition and so on. Based on the results of studies of the internal environment may be determined that business reputation will be formed by the personnel's potential. Formation of the enterprise's reputation can be in line or can diverge in time with different stages of the life cycle of the enterprise. The paper found that business reputation may have tangible and intangible manifestations, the influence of which can cause damage to business reputation. It is also is determined that business reputation cannot be related to structural categories and cannot include components because it is moral and ethical category. It should be borne in mind that business reputation is influenced by numerous factors of internal and external environments. It is determined that in addition to the cost of improving and maintaining business reputation, enterprise should include the costs of its protection, which depend on the chosen protection method, and to ensure profitability of enterprise business reputation should be protected, maintained and improved.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перешкоди для реалізації порівняльної функції конкуренції у національній економіці
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Михальчишин, Н. Л.
    Розглянуто функціональне призначення конкуренції для економічного розвитку підприємств та ринків. Визначено основні перешкоди для реалізації порівняльної функції конкуренції, які прокласифіковано за ознакою участі державних органів та ринкових учасників. Охарактеризовано квазіконкуренцію як явище, що виникає внаслідок наявності перешкод для реалізації порівняльної функції конкуренції. Обґрунтовано механізми саморегуляції квазіконкуренції на ринку. The functional purpose of competition for economic development of the enterprise and markets are considered in the article. The comparative function of competition as a precondition for the economic development of the market and enterprises in particular is defined. The main barriers to the implementation of comparative competition functions are classified by grounds of state agency participation and the participation of market participants. For example, as a barrier for the participation of state agencies are defined to provide unjustified advantages in the market to individual enterprises, creation of non-natural barriers to the economic activity, the use of administrative resources. Members of the market relationship may create interference through their actions that do not meet the requirements of legislation on protection economic competition. Also, market participants can create conditions for restricting freedom of economic activity and creating conditions for bankruptcy. The quasi competition is characterized as a phenomenon that arises owing to presence barriers in the realization of comparative function of competition. The mechanisms of self quasi competition market are substantiate.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування умов конкурентності за видами господарської діяльності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Поплавська, Ж. В.; Михальчишин, Н. Л.
    Здійснено наукові дослідження з метою виявлення умов конкурентності в діяльності суб’єктів господарювання, оскільки в переважній більшості наукових досліджень конкуренції на товарних ринках до уваги беруться ринкові показники, а не особливості господарської діяльності підприємств, які за своєю поведінкою відображають наявність чи відсутність конкуренції на ринку. З огляду на це у статті розглянуто поняття “умови конкурентності” та визначено методи їх формування за видами діяльності, встановлено залежність умов конкурентності від частки ринку суб’єкта господарювання, наведено класифікацію методів досягнення умов конкурентності залежно від способу впливу на конкуренцію. Carried out research to identify the conditions of competition in activities of economic entities, since the vast majority of research competition in product markets are taken into account market performance rather than features of business enterprises that their behavior reflects the presence or absence of competition in the market. We consider the concept of "condition of competition" and defined methods of their formation by activity. The dependence of the competitive conditions of the market share of the entity. The classification methods of achieving the conditions of competition depending on how the impact on competition.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінювання і вибір оптимальної форми державно-приватного партнерства для ЛКП «Залізничнетеплоенерго»
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Михальчишин, Н. Л.; Демків, О.-І. М.
    Обґрунтовано недостатність наявності конкурентних відносин на певних товарних ринках національної економіки для забезпечення максимально можливого рівня ефективності діяльності підприємств, що зумовлює необхідність функціонування ринків у стані природних монополій. Зазначено, що недоцільність відмови від функціонування ринку в стані природної монополії зумовлює потребу дослідити можливості підвищення ефективності таких структур через застосування альтернативних до конкурентного тиску механізмів, одним із яких є державно-приватне партнерство. Описано особливості проходження етапів визначення оптимальної форми державно-приватного партнерства, якими є аналіз проблем функціонування конкретних суб’єктів природних монополій, дослідження особливостей кожної з форм державно-приватного партнерства, оцінювання здатності форм державно-приватного партнерства усунути наявні на підприємстві прояви неефективності. Встановлено оптимальну для досліджуваного підприємства форму державно-приватного партнерства, яка може впроваджуватись на місцевому та загальнодержавному рівнях. В результаті дослідження визначено, що, за умов застосування індивідуального підходу до вибору форми державно-приватного партнерства та збереження необхідного рівня впливу органів державної влади та органів місцевого самоврядування на діяльність суб’єкта господарювання, державно-приватне партнерство є ефективним механізмом мінімізації проявів проблем неефективності суб’єктів господарювання, що функціонують на ринках природних монополій та на суміжних ринках. In the article lack of availability of competitive relations in certain commodity markets of the national economy to ensure maximum possible efficiency of enterprises, which necessitates the functioning of markets in a state of natural monopoly, was justified. Under certain conditions, only this type of market model makes it possible to minimize the price level and optimize production costs. It was determined that despite the growth of enterprises activity indicators in the monopoly market structure, potential of improving the efficiency of these markets compared with the competitive structure are not fully implemented. It was noted that the lack of appropriateness of failure of market functioning in a state of natural monopoly makes it necessary to study the possibility of increasing the efficiency of these structures through the use of alternative mechanisms to competitive pressures, one of which is a public-private partnership. Features of passage stages determine the optimal form of public-private partnerships, that include analysis of specific problems of the natural monopolies, studying the characteristics of each form of public-private partnerships, evaluating the ability of publicprivate partnerships to eliminate existing inefficiency problems and determination from results of the analysis of the optimal shape, were described. Main problems functioning LME “Zaliznychneteploenerho” according to the components of the internal environment, were identified and systematized based on the analysis of financial and statistical reports, analysis of the company activity. Influence the factors of external environment on enterprise, such as belonging to communal ownership and natural monopolies, the impact of public policy on regulation of natural monopolies and entities operating in related markets, were characterized. Public-private partnerships as a tool for solving problems of the natural monopolies have been characterized. The most common forms of public-private partnerships with their features such parameters as the term agreement, obligations of the parties, the distribution of risk, advantages and disadvantages, etc. have been described. Evaluation of the ability of each form of public-private partnerships to solve any problems LME “Zaliznychneteploenerho” activities was conducted. Inability to use the following types of contractual alternatives as privatization, lease agreements, contracts for services and contracts management through weighty social value of the entity and the need for the involvement of private investment, has been set based on evaluation of public-private partnerships. The optimal form of public-private partnership for the sampled enterprises, which can be implemented at the local and national levels, was established. As a result of the study it was determined that, through the use of an individual approach to the choice of the form of public-private partnerships and maintaining the required level of impact of state and local governments to the activities of the entity, public-private partnerships are an effective mechanism to minimize the manifestations of problems ineffectiveness of entities operating in the markets of natural monopolies and in adjacent markets.
  • Thumbnail Image
    Item
    Доступність методів захисту від недобросовісної конкуренції для суб’єктів господарювання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Михальчишин, Н. Л.
    Розглянуто підходи до трактування понять “недобросовісна конкуренція”, “захист від недобросовісної конкуренції”. Обгрунтовано чинники впливу на вибір методів захисту підприємства від недобросовісної конкуренції. Наведено характеристику доступності методів захисту від недобросовісної конкуренції суб’єктам господарювання в Україні, зокрема, визначено залежність використання визначених методів від самого підприємства та від зовнішніх факторів. The approaches to the interpretation of the concepts of “unfair competition”, “protect from unfair competition”. Grounded factors influence the choice of methods to protect businesses from unfair competition. The characteristics of available methods of protection against unfair competition to entrepreneurs in Ukraine, in particular, defined dependence using certain methods of the enterprise and from external factors.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості участі суб’єктів господарювання у злитті та приєднанні
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Михальчишин, Н. Л.
    Розглянуто підходи до трактування понять «злиття», «приєднання», їх видів. Встановлено відмінні ознаки участі суб’єктів господарювання у злитті та приєднанні. Наведено кількісну і якісну характеристики злиття та приєднання в Україні, зокрема, визначено ринки, на яких за аналізований період здійснювались злиття та приєднання, розглянуто мету, з якою суб’єкти господарювання брали участь у злитті чи приєднанні, визначено кількісні співвідношення дозволів, наданих на концентрацію. The approaches to understanding the concepts of «merger», «join» their species. The different features of the participation of businesses in a merger, which contrasted to signs of participation in joining. The quantitative and qualitative characteristics of merger and join in Ukraine, in particular, defines markets in which the analуzed period were carried out merger and join are considered the purpose for which the entities involved in the merge or join, set quantitative ratio permits granted for merger.
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання сильних та слабких ознак під час формування конкурентної політики суб'єктів господарювання
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Михальчишин, Н. Л.
    Охарактеризовано сутність сильних та слабких ознак підприємства та визначено їхнє практичне застосування у формуванні конкурентної політики суб'єктів господарювання, зокрема, під час вирішення проблем входження на нові ринки. Виявлено вплив реалізації конкурентної політики на стратегію поведінки суб'єктів господарювання, а також залежність конкурентної стратегії від виду та ступеня конкуренції на товарних ринках, ринкового становища суб'єктів господарювання та їхньої здатності визначати умови функціонування ринку. The strengths and weaknesses parties of enterprise are characterizes, their practical using in the formation of competition policy of business persons, separately in decision problems of entering at the new markets are in the article. The influense realization competition policy in the strategy behavior of business persons, the dependence of the competitive strategy of the type and degree of competition at the product market, the market position of business persons and their ability to determine the condition function market are detected.
  • Thumbnail Image
    Item
    Концептуальні засади менеджменту антимонопольної діяльності
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Михальчишин, Н. Л.
    Розглянуто підходи до розуміння понять „антимонопольна діяльність”, „конкурентні відносини”. Визначено співвідношення менеджменту антимонопольної діяльності із такими видами менеджменту, як виробничий менеджмент, фінансовий менеджмент та маркетинг. Запропоновано визначення менеджменту антимонопольної діяльності як наукової дисципліни. Охарактеризовано сферу формування менеджменту антимонопольної діяльності, а саме такі її складові: державне управління, державне регулювання, основи менеджменту, адміністративний менеджмент, менеджмент оргaну державної влади, принципи конкyрентної боротьби, конкуренційне законодавство. Наведено взаємозв’язок менеджменту антимонопольної діяльності із розвитком антимонопольного регулювання і конкурентної політики. The approaches to the understanding of terms “antimonopoly activity”, “competition relations” are in the article. The author formulations of the correlation management of antimonopoly activity and financial management, manufacturing management, marketing. Management of antimonopoly activity is defined as scientific discipline. The article direct to the characterization sphere of the formed of management antimonopoly activity: government regulation, government management, management of administration, management of state power organ, bases of management, principle of competitive struggle and competitive low separately. There is propose of the mutual relations of the management of antimonopoly activity and developing of antimonopoly regulation and competitive policy.