Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Феномен фотографії в контексті методології постструктуралізму
    (Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Повторева, Світлана; Чурсінова, Оксана; Національний університет “Львівська політехніка”
    Розглянуто філософську осмислення важливих аспектів людського буття, пов’язаних з поширенням фотографії в сучасному суспільстві. Особливу увагу звернено на застосування методологічних принципів постструктуралізму, завдяки яким фотографія постає як вияв нової антропологічної реальності, що сформувалася в межах європейської культури. Показано, як у творах з філософії фотографії віддзеркалюється індивідуальний досвід перебування людини в світі. Автори демонструють конструктивні можливості структурної методології, яка дає змогу виявляти ті аспекти буття сучасної людини, які не надаються традиційним засобам філософського аналізу. The article is devoted to philosophical analysis of important aspects of man’s being, connected with spreading of photography in the modern society. In the investigation of this subject, authors examine usage of the Poststructuralist Methodology. The objective of the article is to define the poststructuralist methodological concepts spread in the humanitarian studies. The authors focus on several principles of poststructuralist methodology, especially on the principle of structure, principle of differences, deconstruction, and transgression. Usage of this principle is the reason of forming the conception of photography as a part of new anthropological reality of the European culture. The article investigates works of famous philosophical theory of photography, especially by Rolan Bartbes. The authors demonstrate his position concerning essence, structure of photography, and its influence on the being of a person and changes in society. For example, R. Bartbes examines static and dynamic structural elements of photography in a unity. It creates the image of photography process as relations between people. The authors demonstrate that appearance and spread of photography coincide with the epoch of protests, revolutions, attacks, etc. In this context, photography is represented as a symptom of crisis processes in European communities. The article deduces constructive possibility of the Poststructuralist Methodology in the fields where traditional methods of philosophical analysis are not effective.
  • Thumbnail Image
    Item
    Творчість Григорія Сковороди з позицій семіотики і постструктуралізму
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Повторева, Світлана
    Розглянуті ідеї Г. Сковороди, що нині набули сучасного звучання в контексті семіотики і постструктуралізму. Автор аналізує бінаризм і опозиції, властиві роботам українського філософа. Це особливо стосується тлумачення біблійних символів. Показано, що Г. Сковорода розглядав Біблію як знакову систему, засновану на внутрішніх відношеннях. Г. Сковорода вважав Біблію моделлю суспільства і людського життя. Особливу увагу український мислитель приділяв семантичним аспектам символів. The article is devoted to the G. Scovoroda ideas which now became contemporary of semiotic and poststructuralism context. Author analysis the binarism and oppositions represented by Ukrainian thinker philosophy. That in our case concerns the interpretation of Bible symbols. The article means to prove that G. Scovoroda interprets the Bible as a sign system of internal dependencies. G. Scovoroda sees the Bible as a model of society and people’s life in general. The Ukrainian thinker paid special attention to the semantic aspects of symbols.