Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Thumbnail Image
    Item
    Проблеми лізингової діяльності в Україні
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007) Подольчак, Н. І.
    Проаналізовано основні проблеми, що стримують розвиток лізингової діяльності, визначено їх характер та особливості прояву у вітчизняній економіці. Зроблена спроба систематизизації цих проблем на рівні виникнення та впливу: мегарівень, макрорівень та мікрорівень. На основі проведеного аналізу та вивчення вітчизняного та іноземного досвіду управління лізинговою діяльністю розроблено рекомендації щодо їх усунення. It was analyzed the main problems that prevent of leasing development. Author identified the nature of problems and special appearing in national’s economy. It was proposed systematization of problems at different levels: mega, macro and micro. Basing of getting results it was elaborated recommendations that avoid of the identified problems.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інноваційні теорії ринкотворення та розвитку бізнес-сегментів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2015) Подольчак, Н. І.; Ясінська, А. І.
    Розглянуто сучасні теорії створення нових ринків та формування нових бізнес- сегментів: концепцію квантово-економічного аналізу, стратегію “блакитного океану”, теорію обмежень, концепцію “інтелектуальне лідерство”, теорію цінностей та концепцію ділової моделі. Згідно із концепцією квантово-економічного аналізу, творення нового ринку можливе, коли комбінація етапів розвитку товару, компанії та ринку є сприятливою для існування. У разі отримання недозволеної комбінації у матриці КЕА необхідно її видозмінювати на дозволену, яка створить умови для розвитку підприємства. Концепція “блакитного океану” основана на ідеї концентрації зусиль організації не на конкурентній боротьбі, а на виокремленні бізнес-сегменту у існуючому ринку або створенні абсолютно нового ринку. Концепція ділової моделі наголошує на інноваційно-стимулювальній дії ризиків для утворення нових ринків (чи окремих бізнес-сегментів) та визначає споживчоорієнтованість ринкотворчих процесів. Теорія обмежень спрямована на розкриття внутрішнього потенціалу організації для вирішення виробничо-господарських, управлінських чи інших проблем з метою пропонування ринку якісних товарів за доступними цінами. Теорія творення цінностей спрямована на формування цінності організації через пошук її власної ідентичності для максимального забезпечення потреб споживачів. Концепція інтелектуального лідерства зосереджується на важливості систематичного прогнозування стану та розвитку ринкового середовища, а також визначення та формування потреб споживачів. Дослідження цих теорій дало змогу виокремити фактори стимулювання ринкотвірних процесів, а саме: споживачі (їх реальні та потенційні потреби), товари (роботи, послуги), ціни, організації-виробники, а також ризики (як стимулювальні до виживання у ринковому середовищі фактори). The modern theory of the creation of new markets and development of new business segments are researched: the concept of quantum-economic analysis, the strategy of “blue ocean”, theory of constraints analysis, the concept of “intellectual leadership”, theory of value and the concept of the business model. According to the concept of quantum-economic analysis – a new market creation is possible when combination of stages for product development, the company and the market is favorable for existence. In the case of a combination of matrix unauthorized QEA it is necessary to modify the acceptable which will create conditions for enterprise development. Knowledge of the field success QEA, enables the design stage to abandon the project doomed to failure.The concept of “Blue Ocean” is based on the idea of focusing that organizations do not compete, and the singling business segment in existing markets or creates entirely new market. Authors blue oceans replaced competition in the creative process of creating a new system of values for customers and for own company. The concept of business model emphasizes innovation and stimulating action risks the creation of new markets (or separate business segments) and determines customer oriented in the market creation processes. The main elements of the model are: consumer choice, the choice of scale, strategic control and receive remuneration for their activities. Business model is the only systems of its elements are in close relationship and mutual need and meet the needs of customers. Theory of constraints analysis aims at the disclosure of internal capacity of the organization to address supply-economic, managerial or other problems, to market offering quality products at affordable prices. The essence of the theory is reduced to the identification and optimization of the “bottleneck”, which, according to the terminology of the concept are the problem areas of the company. The process of finding and strengthening of problem areas is endless process that ensures every new level of performance. The theory of value creation aims at fostering the values of the organization, through a search of its own identity and maximization of satisfaction the consumers needs. Thus identifying their own unique organization makes it a long-term strategy and creates new market. The concept of intellectual leadership focuses on the importance of systematically predicting the state and development of the market environment and to identify the needs of consumers and formation. Reach intellectual leadership ability can at best use of the product hidden abilities and special skills of employees. The concept of intellectual leadership considers the business as a movement from the creation of future markets to dominate them. The study of these theories makes it possible to isolate those factors that contribute process of creation market – consumers (their real and potential needs), product (works, services) for organization producing goods, as well as risks (like stimulating to survive in the market environment factors).
  • Thumbnail Image
    Item
    Еволюція лізингової діяльності в Україні
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2006) Подольчак, Н. І.
    Проведено ретроспективне дослідження розвитку лізингової діяльності в Україні та проаналізовано її сучасний стан. На основі проведеного аналізу розроблено періодизацію поступу лізингу в Україні і виділено такі чотири етапи: етап зародження лізингової діяльності, етап становлення лізингової діяльності, етап стримування розвитку лізингової діяльності та етап стабілізації ринку лізингу. Визначено особливості кожного з етапів та їх історичний внесок у розвиток лізингу в Україні. The development of leasing activity in Ukraine and current situation was researched. Based on the literature analysis the following steps of leasing development are proposed: appearance of leasing activity, establishment of leasing activity, blocking of development of leasing activity and stabilization of leasing activity. Features of each step and their historical contribution in leasing development in Ukraine are identified.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування стратегії вирішення управлінських конфліктів у діяльності машинобудівних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.; Подольчак, Н. І.
    Відображено підходи щодо сутності митних процедур у вітчизняному законодавстві із урахуванням положень митного законодавства ЄС та інших нормативно-правових актів ВМО, запропоновано скасувати термін “митний режим”, замінивши його терміном “митна процедура”, із внесенням відповідних змін до МКУ та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, особливу увагу звернено на документальні перевірки дотримання законодавства України з питань державної митної справи, які на практиці отримали назву “митного постаудиту”. The article shows the approaches to the nature of customs procedures in the national legislation, taking into account the provisions of the customs legislation of the European Union and other legal acts of the World Customs Organization. Today it is necessary to implement the EU experience in Ukraine in order to improve the system of customs control and provide a unified coherent mechanism of interaction between customs, tax and other regulatory agencies and economic operators. This issue is especially urgent when developing and implementing qualitative management decisions of the State Fiscal Service of Ukraine during planning, organization and implementation of customs control of foreign trade transactions, and in particular such form as post-clearance audit. It is recognized that there is no single approach in the national legislation to the interpretation of the category “customs procedure”. Customs procedure means a body of rules determining conditions and procedure for disposal of goods in the customs territory of the country and beyond its borders, or a form of customs control.It should be noted that categories “customs regime” and “customs procedure” are equal in international acts. Here one can mention the French root of the word “regime” which in the original means order of something. For example, similar definitions can be found in the Glossary of Customs Terms, published by the WCO, which as a synonym for the English term “customs procedure” gives the French one “rugime douanier” that refers to “the regime used by Customs to the goods as objects of customs control”. It is possible to make a conclusion on the identification of “customs regime” and “customs procedure” categories having analyzed the contents of the International Convention on Simplification and Harmonization of Customs Procedures where the terms “procedure” and “rugime” are used as synonyms even in the names of copies in English and French. Taking into consideration the European experience and inconsistencies of national legislation, we suggest cancelling the term “customs regime” and replacing it with the term “customs procedure” with the corresponding changes to the Customs Code of Ukraine and other regulatory and legal acts on the state customs affairs. Hereby the term “customs procedure” means a system of consistent actions of the subjects of customs relationships (concerning Customs clearance and customs control), the content and sequence of which depends on the declared purpose of movement of goods and vehicles across the customs border of Ukraine. Considering customs procedures as a form of customs control we focus the attention on documentary checks of compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs, which in practice is called “post-clearance audit”. It should be noted that there is no single definition of “post-clearance audit” in foreign literature and the following terms exist: “post-customs audit”, “post-customs control”, “post-clearance audit”, “post-clearance control”, “post-entry audit”. However, despite the variety of categorial definitions, the essence of all concepts is the interpretation of post-clearance audit as minimization of “passing” procedures and performance of customs control by means of further in-depth documentary checks of foreign economic activity after the fact of customs clearance of goods and vehicles. The Customs Code of Ukraine stipulates that authorized officials are allowed to conduct remote, on-site scheduled and unscheduled documentary audits of enterprises. During on-site scheduled and unscheduled documentary audits counter-checks can be conducted to clarify the issues of the audit. The formation of the system of post-clearance audit in Ukraine has begun and gradually is being improved. The regulations governing the process of organizing, conducting and presenting the results of documentary checks on the compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs have been developed and are being implemented into practice. The post-clearance audit of foreign economic activity is a complex and continued process. And the quality and efficiency of customs procedures for carrying out documentary checks on compliance with the law of Ukraine on the state customs affairs depend on the fact how it is legally regulated and methodically secured.
  • Thumbnail Image
    Item
    Формування стратегії вирішення управлінських конфліктів у діяльності машинобудівних підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Подольчак, Н. Ю.; Ковальчук, Г. Р.; Подольчак, Н. І.
    Дослідження дало змогу згенерувати стратегічні альтернативи вирішення управлінських конфліктів, які виникають у діяльності машинобудівних підприємств із урахуванням двох важливих ознак – напрям впровадження управлінських змін на підприємстві та необхідність залучення зовнішніх експертів до подолання конфліктів. Розроблено та описано особливості формування та реалізації таких стратегій керування управлінськими конфліктами: стратегія структурних змін, стратегія психоемоційного впливу, стратегія структурного перерозподілу, стратегія психоемоційного перерозподілу. Для вибору остаточної стратегії управління конфліктами запропоновано використовувати метод сценарного аналізування, який дає змогу обрати оптимальну стратегію щодо визначених на підприємстві цілей та управлінських завдань. On the main structures identified conflict management, that is, its components, relationships between elements, causes, factors and implications, as well as the main assessment and forecast models of conflict in organizations need to form a common vector of conflict management, which is called strategy. The strategy of conflict management control strategies for classification hierarchy refers to the functional strategies, ie those that are developed for a specific functional activity directly, but must be consistent with other types of functional strategies for the creation of a single course of business. This strategy is quite narrow and has very specific measures of realization of objectives in the field of conflict management as one of the major functional areas of conflict management strategy but affects all other strategies of the enterprise. The study made it possible to generate strategic management alternative solve conflicts that arise and flow in engineering companies of taking into account two important features - the direction of the implementation of management changes at the company and the need to involve external experts in conflict resolution. It should be noted that the review of existing policies and mergence set of measures to prevent and control conflicts has shown that they can be divided into strategies involving external agents and strategies without engagement. This criterion is crucial for conflict resolution, as it creates a clear distinction between acts and omissions of the parties in the event of conflicts intermediaries or settlement of the conflict itself, determines the direction of providing resources and their structure, scope, identify persons applying for the distribution of the results obtained from the settlement conflict. Another important criterion of separation strategies of conflict management is the impact on psycho-emotional sphere or structural changes in the company. Using the criteria of separation strategies of conflict management it was built map strategies. The use of psycho-emotional measures to managers provides proof place and importance of their work in teams, to ensure effective communication, motivation formalization connectivity with end performance. An important aspect of the strategy is the selection of personnel, the formation of the teams on the basis of partnerships between team members and positive psychological state, the construction of psycho-emotional matrix and the matrix of contact that allow you to identify leaders in the team. In general, often between psycho-social measures and individual measures of psycho difficult to distinguish, as any person is part of the group and therefore as the first, so the second type of events will affect both the individual leader, and the group as a whole. Thus developed and described features of the formation and implementation of management strategies of conflict management: a strategy for structural change strategy emotional impact of structural reallocation strategy, the strategy of emotional redistribution. An important issue for the choice of conflict management strategy is to solve the feasibility of attracting third parties to the conflict. This third party may be in relation to the company both internal and external. Evaluation of the feasibility and necessity of involving a third party to resolve conflict management is realized by a sequence of steps using the method of probability scenarios. To select the final conflict management strategies proposed use of scenario analysis method that allows you to choose the optimal strategy with respect to the set objectives and the enterprise management tasks.
  • Thumbnail Image
    Item
    Методологія та організація системно-орієнтованого управління витратами підприємства для прийняття управлінських рішень
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Ясінська, А. І.; Подольчак, Н. І.
    Розглянуто особливості методології та організації системно-орієнтованого управління витратами при прийнятті управлінських рішень. Подано класифікацію методів та інструментів, а також запропоновано основні види системно-орієнтованого аналізування витрат підприємства для реалізації управлінських рішень. The features of the methodology and system-oriented cost management in decision making, presents a classification of methods and instruments, and suggested the main types of system-oriented analysis of costs for implementation of enterprise management solutions.
  • Thumbnail Image
    Item
    Оцінювання соціально-економічних втрат підприємств від бар’єра двомовності
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Подольчак, Н. Ю.; Подольчак, Н. І.
    Використовуючи економіко-математичне моделювання та фотографії робочого часу працівників підприємств, розроблено модель оцінювання соціально-економічних втрат підприємств внаслідок існування бар’єрів двомовності. Сформована модель передбачає розрахунок попередніх, поточних та заключних витрат ресурсів при різних формах комунікування працівників підприємств із іншомовними зацікавленими групами. Оцінено загальнодержавні втрати економіки України від існування бар’єрів двомовності. Using economic-mathematical modelling and photography work of enterprises employees, the model of evaluation of social and economic losses due to the existence of barriers to business bilingualism was elaborated. Elaborated model includes the calculation of the previous, current and final expenditure of resources in various forms of communication of enterprises employees with foreign language interest groups. It was evaluated the loss of national economy of Ukraine from barriers of bilingualism.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості оцінювання соціально-економічної ефективності систем менеджменту підприємств із використанням інструментарію багатовимірного шкалювання
    (Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011) Подольчак, Н. Ю.; Подольчак, Н. І.
    Розроблено метод розрахунку інтегрального показника рівня соціально-економічної ефективності систем менеджменту підприємств на засадах застосування багатовимірного шкалювання для оцінювання різноспрямованих цільових показників функціонування систем менеджменту та кластерного аналізу для визначення еталонних значень ефективності управління підприємством. Наведено особливості практичного застосування методу та інструментарій перевірки результатів на адекватність. The method of calculating the integral index of the level of socio-еconomic efficiency of enterprise management systems based on the application of multidimensional scaling to assess the functioning of diverse targets management systems and cluster analysis to determine reference values of performance management is developed. The features of the practical application of methods and tools to check the adequacy of the results are presented.
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання психотехнологій кольору у рекламі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2010) Подольчак, Н. Ю.; Подольчак, Н. І.
    Досліджено можливості використання психотехнологій кольору у рекламі за допомогою таких психологічних методик: восьмикольоровий тест Люшера, діагностика перцептивної модальності С. Єфремцева та методики Шварца для визначення цінностей особистості. На основі отриманих даних аналізу використання психотехнологій кольору в рекламі сформовано психологічні портрети споживачів. It was researched the ways of using psychotechnologies of colors in publicity basing on such methods: eightcolors test of Lusher, diagnostic of Yefremczeva and method Sharcza of indication of human value. Using the analytical result of comparing different psychotechnologies of colors in publicity it was formed the psychological portrait of customer.
  • Thumbnail Image
    Item
    Удосконалення систем менеджменту підприємств шляхом використання r-теорії мотивації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2011) Подольчак, Н. Ю.; Подольчак, Н. І.
    Запропоновано теоретичні, методологічні та прикладні засади R-теорії мотивації, яка передбачає виокремлення схильності керівників до ризику та забезпечення менеджерів відповідними обов’язками та завданнями з адекватним (таким, що стимулює керівника) рівнем ризику, що дає змогу максимально використовувати управлінський потенціал та підвищити ефективність системи стимулювання керівників, а також сформовано метод визначення та регулювання рівня доплат та стягнень, використовуючи криві зростання, за прийняття ризикових управлінських рішень. The paper presents theoretical, methodological and applied principles of R-motivation theory, which provides separation propensity for risk managers and managers of the respective duties and tasks with adequate (such as to stimulate the head) level of risk, allowing maximum use of management capacity and increase the effectiveness of incentives of managers and also the method for determining and adjusting the level of payments and charges, using curves of growth for the adoption of risk management decisions.