Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток ринкових відносин на основі квазіінтеграції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Солнцев, С. О.; Жигалкевич, Ж. М.
    Розкрито сутність квазіінтеграції. Проаналізовано різні підходи до причин об'єднання установ в інтегровані структури. Виявлено фактори формування квазіінтеграційних структур, а саме: ринкові фактори, мінливість зовнішнього середовища, контекстні фактори економіки, спрямованість на економіку знань, орієнтація на інформаційний простір, реалізація технологічних укладів, впровадження підривних технологій, актуалізація міжфірмових партнерських взаємин, використання методології передбачення, отримання синергетичних ефектів. Подано перелік характерних ознак та форм квазіінтеграції. Встановлено перспективність квазіінтеграції взаємодіючих підприємств як основи розвитку ринкових відносин. The essence of kvaziintegration is expanded in the article. Kvaziintegration refers to the universal (hybrid) process of corporate formation, which combines features of both integration and disintegration. This is a formal (imaginary) integration on a conventional basis, which leaves the autonomy to parts that belong to it. The advantage of this harmonious formation is a partnership and absolute competition. The phenomenon of kvaziintegration’s structure is laying in its special features – it’s adaptive, flexible, dynamic formation and focuses on tactical targets. Kvaziintegrational structures – are voluntary partner unions of cooperating manufactures and scientific (research-scientific, technological-scientific, technical-scientific) institutions on the basis of comprehensive utilization of available resources that are targeted to achieve the greatest economic efficiency and strengthen market positions which peculiarity is no control over the property assets. Different ircumstances of why institutions are integrating into structures are analyzed: targeted similarities of real operating business entities (e.g. providing competitive advantages, optimal use of resources, strengthening market position, etc.); the need of governmental support; the need to attract investments for developing markets (which include, for instance, capital construction area); the need to enhance opportunities for business innovation; development of informational and communicational technologies; aim to obtain a synergistic effect; development of benchmarking concept that focuses on studying business structures and constructive accumulated experience use of leading business areas; development of partnership ideology. Factors of Kvaziintegrational structures formation are revealed, for instance: market factors, the variability of the environment, economics contextual factors, focus on the knowledge economics, focus on the information space, implementation of technological stages and disruptive innovations, constant update on intercompany’s partnerships, use of the foresight methodology, synergy effect gaining. List of Kvaziintegration’s characteristics and forms is provided: multiplicity of economic agents; control on behavior of formally independent enterprises with no control over its property; enterprise’s specialization of Kvaziintegrational structures; functional correlation and interaction of participants; innovative orientation; possibility of informational / transactional costs reduction; increased market opportunities; presence of competition within kvaziintegrational structure; infrastructure provision; accelerated information circulation; increased competi tiveness on domestic and foreign markets; reduced risks; highly qualified staff. Defined that kvaziintegrational structures – are a network formations that are being manifested in various forms: strategic alliances, Network associations, clusters, virtual enterprises, creating value networks, etc., which are based on stable partnership relations. Partnership relations – are contractual relations that are established between entrepreneurs and are giving opportunity to each of them to get the desired level of profit by sharing the results of operational activity (purchase, delivery of products) which appears in goods or money equivalent. Based on the analysis perspective opportunities of cooperating companies’ kvaziintegration as the basis of market relations are proved.
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетингові аспекти формування збалансованого портфеля бізнесів підприємства
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Солнцев, С. О.; Яворська, К. Ю.
    Розкрито сутність категорії “збалансований портфель бізнесів” та розглянуто його види на підприємстві. Запропоновано групу критеріїв для оцінювання збалансованості складу та структури портфеля залежно від типу структурних підрозділів, що його формують. Виділено маркетингові аспекти процесу формування збалансованого портфеля компанії. Проаналізовані підходи до виділення стратегічних бізнес-одиниць портфеля. Запропоновано комплексну процедуру маркетингового управління портфелем бізнесів підприємства. In the article the essence of “balanced businesses portfolio” was revealed and its enterprise’s types were examined. Balanced business portfolio is a set of different field of businesses of its own life cycle’s stage, needs certain resource structure, responsible for a certain income and has its own marketing role in a portfolio that aims to achieve the strategic company’s goals in general. A group of evaluation criteria to estimate the business portfolio structure and composition balance depending on types of its strategic business unit was suggested. There are three main types of SBU: enterprise, brand, product. Depends on SBU’s type different criteria groups were suggested. Marketing portfolio formation aspects were highlighted. Therefore cases when services form third product level can be independent SBU were justified. The complex process of business portfolio marketing management was suggested. According to developed process there in general there are four stages of business portfolio management: business portfolio structuring, business portfolio’s balance evaluation, balanced business portfolio formation, balanced portfolio realization.
  • Thumbnail Image
    Item
    Управління маркетинговими ризиками: теоретичний та прикладний аспект
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Солнцев, С. О.; Овчиннікова, А. В.
    Розглянуто сутність управління ризиками та підходи авторів до виділення етапів управління ризиками. Запропоновано виділити процес оцінювання ризиків у окремий етап управління ризиками. Розглянуто особливості управління маркетинговими ризиками. Проаналізовано основні стратегії управління ризиками та інструменти управління ризиком у межах кожної зі стратегії, визначено переваги та недоліки їх застосування в Україні. The essence of risk management and approaches of the authors to the definition of stages of risk management have been analyzed. The academicians have different standpoints on separation of the risk management stages. The separation of the process of risk evaluation into separate risk management stage has been proposed. The particularities of the marketing risks management have been analyzed. The main risk management strategies and risk management techniques within each strategy have been examined. The advantages and disadvantages of risk management techniques have been defined. It has been identified that a considerable part of risk management techniques cannot be used in Ukraine because of the missing relevant standard acts. Also, the efficiency of some risk management techniques is lower than in the European countries or USA. Under the conditions of permanent market transformation processes, the companies which provide the risk management services are going to develop.
  • Thumbnail Image
    Item
    Структурування дилерської мережі з метою підвищення її ефективності
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Солнцев, С. О.; Стадніченко, В. В.
    Запропоновано систему показників для оцінювання діяльності посередників зі збуту. Наведено алгоритм оцінки партнерів зі збуту відповідно до обраної системи показників. In the article the system of indexes is offered for dealers activity estimation. Іn accordance with the select system of indexes the algorithm estimation is presented.