Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Культурно-мистецькі заклади Львова наприкінці XVIII–XIX століть та їхній вплив на розвиток міста
    (Lviv Polytechnic Publishing House, 2016) Божко, Н. М.; Цубов, Л. В.; Національний університет “Львівська політехніка”
    Проаналізовано діяльність культурно-мистецьких установ Львова, що з’явилися наприкінці XVIII і XIX століть та їхній вплив на соціально-економічний розвиток міста. Lviv has never been a large manufacturing center with the huge enterprises, factories, and integrated producers. This city has never been related to the populous cities of Ukraine. The success of this city is in a beneficial geopolitical position, an attractive investment climate, a great amount of academic and cultural institutions and the most important is a high qualification of the staff that lives there. The aim of this article is an effort to analyze the development of cultural and art institutions of Lviv at the end of XVIII during XIX centuries, their appearance, functioning and the influence on economic and social development of the urban infrastructure. In 1772, as a result of the first division of Poland, Galicia became a part of Austro-Hungarian Empire. In the ХІХ of September 1772 Hungarian troops penetrated into Lviv, which became an administrative centre of newly created Hungarian province – “The Kingdom of Hungary and Lodomeria”. At the end of 18th century Lviv was a provincial city where the first manufactures just began to appear. The main kinds of production in the city still remained a trade and raw material manufacturer. A deficiency of large and medium enterprises in the city caused that just 30.8% of active population were engaged in an industrial production. The most of Lviv population, it was 25 thousand in 1772, consisted of employees, renters, servants and freelance job’s people. It was situation in which Lviv still remained in a role of back country empire. As late as in 30s of XIX century, the population of Lviv increased in two times. The city became more attractive and more comfortable to live in. From that time, in Lviv were living many officials, merchants, doctors, lawyers, students, artists, litterateurs and other representatives of freelance jobs, who weren’t just the citizens – they became creators of the city. In the 90s mostly multi-storey habitable buildings and numerous administrative, cultural and art purpose buildings were built. Lviv became attractive for people of broad professions and rich representatives of region’s population. Art associations, societies, museums were organized in the city. Archives and literary private collections were set and then given to public organizations. All that enriched Lviv’s cultural life influenced the development of the multinational city and formed its identity.
  • Thumbnail Image
    Item
    Становлення національної інтелігенції в період раннього Відродження в Україні
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2002) Божко, Н. М.; Цубов, Л. В.
    Досліджено становлення національної інтелігенції в період раннього Відродження в Україні. The article investigates the forming of national intelligentsia in the period of early renaissance in Ukraine.
  • Thumbnail Image
    Item
    Українсько-польський союз у війні проти радянської Росії 1920 року
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2004) Цубов, Л. В.
    Розглядається українське питання в політиці Другої Речі Посполитої в 1919–1920 рр., вплив Варшавського договору на польсько-українські відносини і події, пов’язані з радянсько-польською війною 1920 р. The paper deals whith the Ukrainian's question in the politics of the influence of the Warsaw Pact on the Polish-Ukrainian ralations and events related to the Soviet-Polish War in the 1920s has been anylysed.
  • Thumbnail Image
    Item
    Використання краєзнавчого матеріалу у навчальному та виховному процесі у вищій школі негуманітарного профілю навчання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Гриневич, Т. Б.; Цубов, Л. В.
    Проаналізовано залучення краєзнавчого матеріалу при вивченні загальнообов’язкових дисциплін на прикладі інтеграції із курсом “Історії України” за програмою її викладання для студентів Інституту підприємництва та перспективних технологій Національного університету “Львівська політехніка”. Розглянуто краєзнавчий матеріал, який для прикладу буде стосуватися саме регіону розташування навчального закладу – Західної України, а зокрема Прикарпаття. Така спрямованість зумовлена уже проведеною апробацією інтеграції краєзнавства у навчальний процес, яка проводиться викладачами університету та може слугувати для них і практичними порадами на майбутнє. Наведено приклади з інтеграції із краєзнавчим матеріалом інших регіонів, які показують широкі можливості для орієнтації навчального матеріалу з історії України та для приближення його до потреб та інтересів студентів, зацікавлення їх вивченням предмета. Інтеграція із краєзнавством дасть змогу наблизити для студентів історію, як частину їх повсякденного життя, сформувати розуміння минулого, як безпосередньої основи та коренів сучасності. Використано приклади із історії конкретного середовища життя студентів, що сприятиме розширенню їх загальноінтелектуального кругозору, зацікавленості вивченням курсу історії, так і піднесенням патріотичних почуттів любові та прив’язаності до рідного краю. In this paper will be analyzed the country studying materials concerning teachening of mandatory disciplines by the integration of “The history of Ukraine” course in accordance to the curricular programs for the students of the Institute of Business and Perspective Technology of Lviv Polytechnic National University. In presented materials as an example was taken Western region of Ukraine, especially Subcarpathian. This focus has caused the integration of country studying into the learning process, which is conducted by teachers of the University and can be used by them in a practical way in future. For a modern educational and methodological science is necessary to fill the gaps due to the lack of publications devoted to the issue of orientation study material for the course of The history of Ukraine for the educational needs of students that have economic learning profile. It’s essential to present issues and problems where it is possible to integrate The history and country study in order to show possible ways of their implementation and application to specific training techniques. The stated problems and examples show wide opportunities for the targeting of educational material on the history of Ukraine for its approximation to the needs and interests of students, their interest in learning the subject. Integration with country studying will bring the history to students as a part of their daily lives, promoting the understanding of the past, as a direct basis and roots of modernity. A significant role in this is the use of examples from the history of the students’ specific living environment. This, in turn, will help to expand the horizons of the students’ general outlook, their interest in studying history and the rise of the patriotic feelings of love and attachment to the homeland. This paper can be expanded by many other examples of the educational material integration that can serve as a complete substitute for those presented in this article. Also, the work can be developed into a thorough monographic study that would elucidate the content problems of history education in high school and would develop the methodological framework in the outlined direction of the educational activity. It is viewed as being promising to present the opportunities to involve the country studying materials to other disciplines such as the history of Ukrainian culture or culture studies. It should also be pointed out that the given problem should be illustrated with the examples of integration with the country studying of other regions. Such adaptation of the delivered material content is predetermined by the peculiarity of the country studying facts in every region of the country.
  • Thumbnail Image
    Item
    Перспективи викладання філософії глобальних проблем сучасності для студентів економічного профілю навчання
    (Видавництво Львівської політехніки, 2013) Гриневич, Т. Б.; Цубов, Л. В.
    Аналізуються особливості та проблеми викладання “Філософії глобальних проблем сучасності” для студентів вищих навчальних закладів економічного профілю навчання. Пропонуються варіанти інтеграції її навчального матеріалу із економічними дисциплінами. Наведено приклади навчальних тем та проблем, вивчення яких необхідне для поглиблення розуміння студентами світових глобальних проблем та економічних процесів. In the article peculiarities and problems of teaching “Philosophy of Modern Global Problems” for students of economic field of studying are analyzed. The options of its teaching materials integration with economical subjects are recommended. The examples of teaching themes and problems, studying of which are necessary for students’ deeper understanding of world global problems and economical processes are given.
  • Thumbnail Image
    Item
    Організаційно-педагогічні формування системи інтегрованих знань студентів як передумови підвищення їх фахової компетенції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Дольнікова, Л. В.; Цубов, Л. В.
    Наведено результати аналізу сучасних інноваційних підходів щодо модернізації освітньої діяльності, як передумови формування фахової компетенції. Наведено результати аналізу сучасних інноваційних підходів щодо модернізації освітньої діяльності, як передумови формування фахової компетентності, намагання розкрити необхідність інтеграції змісту фундаментальних дисциплін у вищій школі, як вагомого і ефективного засобу систематизації знань. The results of the analysis of modern innovative approaches are presented. They are concerned to the updating of the educational activity as the preconditions of forming of specialty competence, attempts to reveal the necessity of the content of integration of the fundamental discipline at higher school as considerable and efficient means of knowledge systematization.
  • Thumbnail Image
    Item
    Михайло Грушевський – організатор національної академічної науки
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2000) Цубов, Л. В.; Божко, Н. М.
    Розглянуто діяльність Михайла Грушевського щодо заснування української академічної школи. The paper deals with Мykhailo Hrushevsky’s activities aimed at founding a Ukrainian academic school.