Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Thumbnail Image
    Item
    Циркулярна економіка – основа сталого розвитку підприємств
    (Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2022-03-01) Горбаль, Н. І.; Ломага, Ю. Р.; Horbal, N. I.; Lomaha, Y. R.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Мета дослідження – розроблення пропозицій вітчизняним підприємствам у сфері адаптування принципів циркулярної економіки задля сталого розвитку, зокрема на основі аналізування досвіду країн ЄС. Уточнено сутність і принципи поняття “циркулярна економіка”, описано її значення у контексті сталого розвитку, проаналізовано впровадження циркулярних принципів та бізнес-моделей країнами ЄС, надано рекомендації підприємствам щодо упровадження безвідходних (маловідходних) технологій, виконано SWOT-аналіз реалізації циркулярних принципів українськими підприємствами, а також сформовано пропозиції для них щодо розвитку циркулярних бізнес-моделей.
  • Thumbnail Image
    Item
    Рекомендаційний маркетинг: особливості й перспективи застосування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2005-03-01) Горбаль, Н. І.; Ніценко, Д. О.; Horbal, N. I.; Nitsenko, D. O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Маркетингова діяльність підприємств стає все важливішою складовою їх ефективної діяльності, однак, із розвитком технологій традиційні способи просування товарів поступово втрачають свою ефективність, адже більшість людей вже не довіряють рекламі. Проаналізовано сутність і значення інноваційного і перспективного рекомендаційного маркетингу. Наведені статистичні дані засвідчили популярність цього виду маркетингу в сучасному світі. Виділено його суб’єкти та стратегії, сформульовано основні етапи впровадження рекомендаційного маркетингу, а також розглянуто кілька успішних прикладів його впровадження. Наведено ключові тактики рекомендаційного маркетингу, а також підсумовано його переваги та недоліки, що може підвищити ефективність такого неоднозначного виду маркетингу. В цілому ж, рекомендаційний маркетинг необхідний не тільки для збільшення продажу, кількості клієнтів чи доходів, а й для стимулювання компаній до інноваційного розвитку.
  • Thumbnail Image
    Item
    Впровадження циркулярної економіки на основі європейського досвіду
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Горбаль, Н. І.; Мазурик, М. М.; Микитин, О. З.; Horbal, N. I.; Mazuryk, M. M.; Mykytyn, O. Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Прискорений приріст населення планети, вичерпання природніх ресурсів, надмірне забруднення навколишнього середовища, що несе загрозу існуванню людства, стало передумовою появи у світі концепції циркулярної економіки та принципів сталого розвитку, тобто ведення бізнесу без шкоди для середовища. Модель циркулярної (кругової) економіки спрямовано на енергозбереження, регенеративне екологічно чисте споживання та виробництво. Викладено результати дослідження концепції циркулярної економіки та переваг її впровадження на основі досвіду Європейського Союзу – глобального лідера в цій сфері. Розкрито основні цілі, пріоритети та заходи ЄС при впровадженні кругової економіки. Висвітлено основні принципи циркулярної економіки, наведено приклади успішного використання її бізнес-моделей. Визначено дві найактуальніші глобальні проблеми, які може вирішити лише економіка замкненого циклу, подано прогнози результатів її глобального використання.
  • Thumbnail Image
    Item
    Безвідходне виробництво в Україні: досвід ЄС
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Горбаль, Н. І.; Крохмальна, Я. О.; Horbal, N. I.; Krokhmalna, Y. O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    На сьогодні принцип безвідходного виробництва (“zero-waste”) є не лише світовим трендом, а й ефективним механізмом захисту та збереження навколишнього середовища, а також повнішого використання ресурсного потенціалу підприємств. Головна ідея безвідходного виробництва – це перетворення сировини, що надійшла на підприємство, її залишків, а також відходів, отриманих у процесі виробництва, у готову продукцію, здатну приносити дохід. Україна у сфері управління відходами суттєво відстає від країн Європи, а обсяги генерованих відходів, стан полігонів і звалищ свідчать про надзвичайні ризики для навколишнього середовища і населення. Неефективне управління відходами в Україні, є, зокрема, наслідком наявної лінійної моделі економіки. Відповідно, буде проаналізовано сутність, ключові засади та принципи безвідходного виробництва на вітчизняних та європейських теренах із метою переймання кращого досвіду ЄС, що нині лідирує у цьому аcпекті в світі. Наведені висновки будуть корисними як окремим вітчизняним підприємствам, галузям, країні, так і громадянському суспільству загалом.
  • Thumbnail Image
    Item
    Дослідження конкурентоспроможності ЄС та його країн-членів
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Горбаль, Н. І.; Когут, У. І.; Моторнюк, У. І.; Horbal, N. I.; Kohut, U. I.; Motornyuk, U. I.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Існує значна кількість підходів до трактування, аналізування та посилення конкурентоспроможності (КСП) країн. За умов євроінтеграції України вважаємо країни ЄС ключовим орієнтиром для підвищення її глобальної КСП. Європейська інтеграція справляє істотний позитивний вплив на розвиток і КСП ЄС, однак в останні десятиліття вона дещо погіршилась порівняно із глобальними лідерами внаслідок динамічних змін міжнародного середовища. Показано, що країни ЄС (передусім Нідерланди, Швеція, Данія, Фінляндія) займають високі позиції у міжнародних рейтингах країн (глобальні індекси КСП ВЕФ та IMD, Індекс процвітання Legatum, ERT Benchmarking Report, Барометр реформ BusinessEurope), й особливо – сталого розвитку (Індекс сталого розвитку SDSN тощо). Проте у низці ключових сфер багато країн ЄС і Європейський Союз загалом відстають від світових лідерів. Відкрита та орієнтована на експорт європейська економіка сьогодні страждає від слабкого попиту на інвестиційні товари та товари тривалого споживання, повільного розвитку інноваційних та цифрових бізнесів, негативно позначається й вихід із ЄС Великобританії. Натомість ЄС глобально лідирує у досягненні цілей сталого розвитку. Відповідно, експерти рекомендують ЄС зміцнювати єдиний ринок і підтримувати нові технології, а країнам-членам – підвищувати продуктивність через інвестиції в критичну інфраструктуру, інноваційні технології, розвиток навичок та ефективності ринків праці. А європейським компаніям доцільно постійно враховувати глобальну кон’юнктуру та динаміку й відповідно модернізувати свою конкурентну політику. Наведені висновки будуть корисними для переймання Україною передового європейського досвіду підвищення КСП.
  • Thumbnail Image
    Item
    Modeling the impact of GCI components on Ukraine competitiveness
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Дзвоник, Р. Я.; Горбаль, Н. І.; Гошовська, О. В.; Dzvonyk, R. Ya.; Horbal, N. I.; Hoshovska, O. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Глобальна конкуренція зростає не лише на рівні продуктів/фірм, а й серед країн. Конкурентоспроможність країн визначається багатьма факторами та оцінюється за різними підходами та методами. Одними із найвідоміших є методології Інституту розвитку менеджменту (IMD) та Всесвітнього економічного форуму (WEF). Індекс глобальної конкурентоспроможності ВЕФ ґрунтується на 12 групах із понад 100 показників. Остання версія (GCI 4.0) охоплює: 1. Сприятливе середовище (інституції; інфраструктура; прийняття ІКТ; макроекономічна стабільність). 2. Людський капітал (здоров’я; навички). 3. Ринки (товарний ринок; ринок праці; фінансова система; розмір ринку). 4. Інноваційна екосистема (динамічність бізнесу; інноваційні можливості). За даними GCI 2019, Україна на 85-му місці із 141 країни. Конкурентоспроможність України погіршується вже третій рік поспіль. Основний регрес відбувся у сферах: фінансової системи, охорони здоров’я, упровадження ІКТ, макроекономічної стабільності та інноваційних можливостей. На основі цих 12 компонентів розроблено багатофакторну регресійну модель їх впливу на конкурентоспроможність України на основі агрегованих і стандартизованих показників GCI 2009–2019 рр. Для оцінювання параметрів моделі використано метод найменших квадратів і додаток “Аналіз даних” програми MS EXCELL. Отриману модель протестовано. У результаті моделювання виявлено, що на конкурентоспроможність України найбільше вплинули показники інституцій та розвитку фінансового ринку. Отже, вони повинні стати пріоритетними напрямами розвитку та політики держави.
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток агропромисловості України в умовах євроінтеграції
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Горбаль, Н. І.; Микитин, О. З.; Михальков, М. О.; Horbal, N. I.; Mykytyn, O. Z.; Mykhalkov, M. O.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Аналізування стану бізнес-середовища України порівняно з іншими країнами (за рейтингом Doing Business 2020) засвідчило позитивні тенденції його розвитку. Проаналізовано державні ініціативи із розвитку середовища й інфраструктури та констатовано відсутність чіткої стратегії та достатньої підтримки однієї із найважливіших і найприбутковіших галузей українського бізнесу – агропромисловості, що за умов євроінтеграції формує підгрунтя для посилення експортного потенціалу країни. Проаналізовано результати торгівлі вітчизняною продукцією АПК за останні роки, констатовано критичність ЄС як торговельного партнера України. Наведено ключові виклики для українського АПК у 2020 р. і запропоновано два найкращих, на нашу думку, шляхи його розвитку: виробництво екопродукції, яка з кожним роком набуває все більшої популярності та є надзвичайно рентабельною, а також створення СТО для обслуговування сільськогосподарської техніки.
  • Thumbnail Image
    Item
    Аналізування глобальної конкурентоспроможності країн ЄС
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Горбаль, Н. І.; Хіндяк, Р. В.; Horbal, N. I.; Khindiak, R. V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    За умов євроінтеграції України ЄС є ключовим орієнтиром для посилення її глобальної конкурентоспроможності (КСП). Метою статті є аналізування глобальної КСП країн-членів ЄС за основними міжнародними індексами задля формування рекомендацій щодо її підвищення. Показано, що країни ЄС (передусім Нідерланди, Швеція, Данія) займають провідні позиції у міжнародних рейтингах КСП, проте у деяких ключових сферах частина країн відстає від світових лідерів. Відкрита й екпортоорієнтована європейська економіка страждає від низького попиту на інвестиційні товари і товари тривалого споживання; негативно впливає і вихід із ЄС Великобританії. Разом із тим ЄС глобально лідирує у забезпеченні сталого розвитку. ЄС рекомендовано насамперед зміцнювати єдиний ринок та підтримувати нові технології, а всім європейським країнам – підвищувати продуктивність, для чого необхідна активізація інвестицій у критичну інфраструктуру, інноваційні технології, розвиток навичок та збільшення ефективності ринків праці. Європейським компаніям потрібно модернізувати конкурентну політику згідно із динамікою глобальної кон’юнктури. Отримані висновки будуть корисними для адаптування Україною європейського досвіду підвищення КСП.
  • Thumbnail Image
    Item
    Adaptation of circular economy principles to waste management in Ukraine
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Горбаль, Н. І.; Адамів, М. Є.; Чумак, А. С.; Horbal, N. I.; Adamiv, M. Ye.; Chumak, A. S.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Доведено, що неефективне управління відходами в Україні, що є, зокрема, наслідком існуючої лінійної моделі економіки, створює значні ризики для навколишнього середовища і населення. Це актуалізує імплементацію моделі циркулярної економіки, яка передбачає енергозбереження, регенеративне екологічно чисте споживання і виробництво, за прикладом ЄС, що є глобальним лідером із її впровадження. Україні в умовах євроінтеграції запропоновано скористатись вже напрацьованою в ЄС методикою, чітким алгоритмом імплементації циркулярної економіки, а також успішними прикладами міжнародних компаній. При цьому критичними визнано роль держави, чітку стратегію впровадження циркулярних принципів (в Україні вже втілюються окремі законодавчі ініціативи) та кардинальну зміну суспільних цінностей.
  • Thumbnail Image
    Item
    Конкурентна розвідка: сутність, значення, перспективи розвитку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-03-20) Горбаль, Н. І.; Смерека, Л. В.; Микитин, О. З.; Horbal, N. I.; Smereka, L. V.; Mykytyn, O. Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Викладено результати аналізування поняття “конкурентна розвідка”, наведено характеристику визначальних особливостей, принципів, істотних цілей та завдань цього методу. Розкрито сутність і зміст основних методів конкурентної розвідки, особливості її становлення в світі та Україні, ймовірні переваги. Констатовано значні перспективи використання різних форм конкурентної розвідки вітчизняними підприємствами.