Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетингові комунікації органів місцевого самоврядування: визначення пріоритетних для мешканців тем інформації
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Гвоздь, М. Я.; Карий, О. І.; Процак, К. В.; Gvozd, M.; Karyy, O.; Protsak, K.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Дослідження спрямовано на удосконалення маркетингових комунікацій органів місцевого самоврядування із мешканцями сільських громад. Зокрема, досліджено пріоритетні сфери, найцікавіші для мешканців сільських територій. Проведене соціологічне дослідження дало змогу виявити відмінності у потребах в інформації та її змісті залежно від рівня достатку мешканців громади та за гендерною ознакою. За результатами анкетування розроблено рекомендації органам місцевого самоврядування щодо удосконалення їх комунікаційної політики
  • Thumbnail Image
    Item
    Розвиток ІТ-сфери України: чинники та напрями активізації
    (Видавництво Львівської політехніки) Карий, О. І.; Гальків, Л. І.; Цапулич, А. Ю.; Karyy, O.; Halkiv, L.; Tsapulych, A.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Дослідження спрямовано на удосконалення теоретико-методичних і прикладних основ активізації розвитку ІТ-сфери в Україні. Автори узагальнили наукові підходи до трактування ІТ-сфери, розкрили її змістовну сутність, охарактеризували інституційноправове забезпечення та візуалізували концептуальні засади регулювання ринку ІТпродуктів. Досліджено хронологію становлення ІТ-сфери в Україні та виокремлено п’ять етапів її розвитку. Проаналізовано особливості розвитку ІТ-підприємництва в Україні. Оцінено вплив системи вищої освіти на активізацію та локалізацію розвитку ІТ-підприємництва в Україні. Визначено стратегічні пріоритети державної політики в ІТ-сфері України.
  • Thumbnail Image
    Item
    Classification of factors determining the necessity for searching of a partner within innovative activities
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Lisovska, l.; Karyy, O.; Lviv Polytechnic National University
    In the article the authors substantiated the connection between the indicators of innovation activity efficiency and indicators of innovation cooperation in the course of innovation processes. The importance of research into the problems of forming systems of interaction in Ukraine has been proved. The advantages for the formation of systems of interaction in innovation, the goals of the formation of systems of interaction in different temporal dimensions and the principles of cooperation have been identified. The analysis of factors for the establishment of interaction, their grouping by a number of features was conducted. The authors have formed a system of factors for establishing interaction based on the concept of the value of establishing interaction. The system of factors covers the following five groups: cost property, information and communication, quality and market. Being set forth forcibly, the group of cost and property factors form the cost of interaction, while the groups of information and communications technology, quality and market factors guide the cost of interaction between the participants of the interaction system within innovative processes. The authors of the study justified the need to identify a separate new group of factors as well as the types of relationships of the selected factors with the factors grouped according to the traditional features of classification. For formation of the administrative decision concerning participation in the system of interaction in innovative processes subjects shall substantiate system of factors on functional aspects of implementation of innovative activity, define importance of each of them for achievement of the purposes of innovative process, as well as estimate power of influence of each factor on the determined criteria. Once the benefits and threats from participation in the system of interaction have been identified, the subject of innovative activity shall justify the decision regarding the innovation form. While carrying out the research, general scientific methods as well as methods of theoretical / applied innovation were used. In order to undertake the research, the authors involved general scientific and special principles, techniques and methods of scientific knowledge applied within the field of innovation management, in particular: semantic analysis, comparative analysis and method of systematization; grouping terms, factor analysis and synthesis, abstractlogic method.
  • Thumbnail Image
    Item
    Інтернет як комунікаційний інструмент на службі вищих освітніх закладів – перспектива для освітніх ринків Польщі та України
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Кісьолек, А.; Карий, О.; Кобіс, П.; Прокопенко, О.; Kisiołek, A.; Karyy, O.; Kobis, P.; Prokopenko, O.; Великопольська соціально-економічна вища школа в м. Шьрода-Вєлькопольська; Національний університет “Львівська політехніка”; Політехніка Ченстоховська; Сумський державний університет; Wielkopolska Higher School of Social Sciences and Economics in Środa Wielkopolska; Lviv Polytechnic National University; Częstochowa University of Technology; Sumy State University
    Ринок освіти на сьогодні змушує ВОЗ активно працювати в сфері управління маркетингом. З цього боку роль Інтернету є інструментальною. У статті подано окремі результати дослідження використання Інтернету у загальній маркетинговій діяльності ВОЗ Польщі та України. Результати, що збігаються в обох країнах, вказують на важливість та маркетинговий потенціал веб-простору, а відмінності, пов’язані зі сприйняттям цього середовища серед респондентів двох країн, не повинні розглядатися як ознаки різно- манітних тенденцій. Істотніші розбіжності можна простежити щодо конкретних маркетингових заходів в Інтернеті, які можуть стати предметом окремого дослідження.
  • Thumbnail Image
    Item
    Маркетингові інструменти забезпечення якості надання адміністративних послуг
    (Видавництво Львівської політехніки, 2019-02-26) Карий, О. І.; Процак, К. В.; Karyy, O.; Protsak, K.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Статтю присвячено дослідженню якості надання адміністративних послуг та маркетинговим інструментам, які можуть її забезпечити. Досліджено особливості адміністративних послуг та характеристики, які відрізняють їх від інших. Розглянуто вплив інструментів маркетингу, а саме надійність, безпеку, ступінь доступності, матеріальні чинники, репутацію установи, оперативність, турботу про клієнта, ввічливість, компетентність, рівень комунікації на складові якості адміністративних послуг. Обґрунтовано критерії оцінювання якості надання адміністративних послуг. Критерії надання адміністративних послуг запропоновано поділяти на об’єктивні та суб’єктивні. Досліджено проблеми, які виникають при наданні адміністративних послуг центрами надання адміністративних послуг в Україні. Удосконалення сервісу надання адміністративних послуг передусім стосується спрощення та прозорості процедури їх надання, створення конкурентного середовища.
  • Thumbnail Image
    Item
    Marketing communications as a necessary prerequisite for efficient work of a philharmony
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2019-02-26) Karyy, O.; Protsak, K.; Prosovych, O.; Lviv Polytechnic National University
    The purpose of the article is to summarize the peculiarities of marketing communications in the field of culture and arts and philharmonic in particular, to consider the financial component of the activities of the philharmonic and to propose measures for its improvement. Analyze modern creative means and tools of communication marketing and adapt them for activities of philharmonic. The article investigates that organizations of the sphere of culture and arts and philharmonic society, in particular, operate in conditions of instability, great competition and uncertainty. Their success depends directly on the number of visitors. Therefore, marketing communications play an extremely important role in the life of cultural and arts organizations and the philharmonic. In general, the marketing of organizations of the socio-cultural sphere and the philharmonic, in particular, consists of the same components – good, price, place and promotion, but in the philharmonic they have their own specific, which is that the product can be divided into the main and the additional. It is also noted that the implementation of philharmonic events non-commercial and commercial marketing leads to the same effects – a high commercial outcome. The difficulty in promoting of philharmonic arts services is due to lack of funds for such events. In order to realize marketing measures of a flexible strategy of cultural and arts organization, it is proposed to implement the latest financial technologies – fundraising and crowdfunding. Elements of scientific novelty can see in construction of an algorithm of action in the application of fundraising, as well as in generalization of modern types of marketing communications tools for the philharmonic. The practical value of this study is to elaborate on the application of four possible to promote the future of the Philharmonic's concert, namely Event- Marketing, Art-Marketing, Entertainment Marketing and Guerrilla Marketing. The advantages, disadvantages and costs of each of these promotion methods are outlined. The research found that Guerrilla marketing or Art-marketing is inappropriate due to its quot; aggressive" way of promoting and possible problems with obtaining permission, while Entertainment-marketing and Event marketing are recommended for use in the Philharmonic. Also the main stages of the use of Event-marketing are described in detail. It is recommended to borrow foreign experience. For the Philharmonic, it is suggested to use the experience of the world class chamber orchestra of Manchester Kamerata. This orchestra promotes its cultural product very flexible and attract the maximum number of viewers. Further research will address the more detailed study of the effectiveness of marketing activities of the cultural and arts organizations.
  • Thumbnail Image
    Item
    Strategic planning of a city development on the results of the previous strategic plan of its development
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2019-02-26) Karyy, O.; Hlynskyy, N.; Girna, O.; Lviv Polytechnic National University
    The goal of the article is to study the practice of strategic management of the development of territorial communities in Ukraine and to formulate recommendations on the principles of updating long-term and medium-term priorities of local development on this basis. According to the analytical review and the results of empirical studies, the main types of possible reactions of local authorities to change have been substantiated, among which are singled out the following ones as disregard of changes, delay of reaction, symptomatic response (reaction), partial gradual changes, radical changes. The analysis of the historical background and substantial logic of strategic planning practice transformation were carried out at the municipal level. Estimation of the current state of strategic planning of social-economic development of cities in Ukraine was conducted; the factors of influence on the formation of methodology of strategic plan development, which were implemented in local conditions, were defined. Based on the critical analysis of the methodological tools of strategic management of local development it is proved that the time for which strategic planning of city development is done, irrespective of time frames it is determined, contradicts the assumption of immutability of key environmental factors. On the basis of this, the problem of updating key categories of a strategic plan as a document that plays a formalizing role in the management of socio-economic development of the city for the long term period is particularly important. On the analysis of the case of updating strategic plan of development of town Korosten it is shown that essential political, social, economic and demographic changes in Ukraine don’t allow to replicate the goals and directions of the development of self-governing territorial communities for a future period by establishing only new indicators and parameters. Consequently, it is necessary to review desirable trajectories of development as well as criteria on the basis of which evaluation of the success of this process will be made according to requirements of a changing external environment. It is found that the effectiveness of the implementation of the previously adopted strategic plan of local development is a prerequisite for awareness of the local community about the relevance of the development and adoption of a new strategic document for the next period of time. At same time it was found that the significant changes that have occurred not only in our country but the whole world for the past 5–10 years require a substantial rethinking of priorities virtually for all Ukrainian cities. It is proved that the development of a new strategic plan should be based on an assessment of the city progress on the basis of statistical indicators, on the level of achievement of planned in the previous strategic plan goals and evaluation of the city by its inhabitants and local entrepreneurs. It is simultaneously necessary pay special attention to new opportunities and threats that have emerged since the development of a previous strategic plan.
  • Thumbnail Image
    Item
    Обґрунтування тарифів за зберігання нафти: методичні аспекти розрахунку
    (Видавництво Львівської політехніки, 2018-02-26) Карий, О. І.; Лісовська, Л. С.; Karyy, O.; Lisovska, L.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано чинну систему стандартизації України, окреслено здійснені напрями її реформування та визначено перспективи удосконалення системи стандартизації. Зазначені перспективи вказують на необхідність врахування нових вимог інноваційного розвитку економіки країни та виникнення нових галузей економіки, зниження технічних бар’єрів під час виходу на світові ринки в зонах високих технологій. Окремо досліджено стан розвитку системи стандартизації у нафтогазовому комплексі України. В Україні нафтогазовий комплекс представлений підприємствами з видобування, перероблення, транспортування газу та нафти. Найефективніше та найрезультативніше працює галузь транспортування газу, значний виробничий потенціал мають сфери переробки та зберігання газу, а видобуток нафти є найменш прибутковим. Здійснено порівняльний розрахунок тарифу за зберігання нафти відповідно до існуючого та запропонованого підходу та зроблено висновки щодо завищення оплати за зберігання нафти на сучасному ринку нафти і нафтопродуктів.
  • Thumbnail Image
    Item
    The choice of languages forwebsite of organizations in case ofmultilingual customers
    (Lviv Politechnic Publishing House, 2017) Ugolkov, I.; Karyy, O.; Lviv Polytechnic National University
    The paper describes the changes of potential customers' language priorities in multilingual societies at the example of Ukraine. The case of Ukraine is interesting because of sharp changes in customers' attitude to other countries. It makes huge influence on customer behavior while buying goods: customers pay much more attention on the country of product origin. That is why the hypothesis of the article was that such changes in attitude to products produced in certain countries also connected with changes in attitude to languages of these countries and that companies should take into account these changes in their internetmarketing. To check this hypothesis the survey to identify business attitude to this question on the example of websites of Ukrainian bank sector was made. This economic sector is the most vulnerable to customer loyalty. Research showed that Ukrainian language is the prior to satisfy potential clients, and Russian language is needed to avoid the incomprehension of Russian speaking population.
  • Thumbnail Image
    Item
    Логістична інфраструктура України у світових рейтингах
    (Видавництво Львівської політехніки, 2017-03-28) Карий, О. І.; Подвальна, Г. В.; Karyy, O.; Podvalna, H.; Національний університет «Львівська політехніка»; Lviv Polytechnic National University
    У статті розглянуто міжнародні рейтинги логістичної інфраструктури за країнами та регіонами, проаналізовано місце України у цих рейтингах. Продемонстровано проблеми розвитку складових логістичної інфраструктури відносно видів транспорту та представлено перспективи їхнього розвитку у світлі інтеграції нашої держави в світовий економічний простір та європейську логістичну інфраструктуру.