Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Управління ефективністю венчурного бізнесу
    (Видавництво Львівської політехніки) Терлецька, В. О.; Terletska, V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено та проаналізовано показники оцінювання ефективності венчурних інвестицій в інноваційні проєкти. Здійснено критичний аналіз методичних підходів до оцінювання ефективності венчурних інвестицій. Запропоновано здійснювати оцінювання ефективності венчурних проєктів за такими індикаторами, як: внутрішня норма прибутковості, модифікована внутрішня норма прибутковості, чиста теперішня вартість, період окупності, дисконтований період окупності, рентабельність продажів, середня норма рентабельності, індекс дисконтованої прибутковості та індекс дохідності, що сприятиме отриманню комплексної та адекватної оцінки збалансованості показників оцінювання ефективності венчурних інвестицій.
  • Thumbnail Image
    Item
    Моделі державної підтримки розвитку венчурного бізнесу у світі
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-24) Терлецька, В. О.; Terletska, V.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено, проаналізовано та оцінено моделі державної підтримки розвитку венчурного бізнесу в світі. Описано та охарактеризовано американську та європейську моделі. Визначено їхні особливості, досліджено спільні та відмінні риси, переваги і недоліки. Розглянуто національні програми розвитку венчурного бізнесу за американською та європейською моделями. Описано категорії в контексті моделей державної підтримки розвитку венчурного бізнесу в світі. Виявлено тенденції та динамічні характеристики венчурного бізнесу. Розглянуто засоби стимулювання розвитку венчурного бізнесу за вищевказаними моделями. Досліджено особливості венчурного бізнесу і в Україні. Визначено можливості та перешкоди для розвитку. Виявлено потребу в активізації державної підтримки розвитку венчурного бізнесу в Україні.
  • Thumbnail Image
    Item
    Evaluation and analisis of market conditions of demand indicators of automotive products of Ukraine
    (Видавництво Львівської політехніки, 2016) Terletska, V.
    In most developed countries automobile industry covers the leading sector of civil engineering and industrial production over the world. In the developed countries, the industry is strategic because it provides the development of many related industries, promotes the assimilation of high technologies, creation of final products with high added value, and contributes to the employment and bring appropriate charges to budgets. It is reasonable to develop automobile industry in Ukraine as a strategic industry. The main problems of the domestic automobile industry is relatively low technical and economic level, poorly developed production of components, improper implementation capacity of international scientific and technical cooperation, the lag in implementing environmental standards, the unresolved problem of recycling old cars, although the development of automobile industry in Ukraine has all the necessary resources, namely industrial base, skilled workforce, but the current domestic automobile industry is underdeveloped. The current domestic market of automotive products is characterized by instability, unpredictability and tough competition. Research, analysis and evaluation of automotive indicators of market conditions demand of Ukraine is an important and a urgent matter because the industry is a strategic and promising. Given the above, it is reasonable to search for theoretical and practical approaches to analyzing and evaluating indicators of market conditions demand on domestic automotive products. The structure of the production of most domestic enterprises specialized, but for sustainable development and competitive advantage, they are trying to maintain the technological and industrial capacity production of different segments. In the article has been investigated, analyzed and evaluated the indicators of the market conditions demand of automotive products of Ukraine. The levels of the hierarchy of market conditions and indicators of market conditions have been presented according to the market conditions at each level. The demand in the primary market in general automotive products of Ukraine, as well as domestic and imported products has been studied, analyzed and characterized for the years 2010–2014. The dynamics of the market implementation of new cars in Europe has been displaying for the years 2014–2015. The volume of exports and imports in the automotive Ukraine products in general, as well as cars, trucks and buses has been studied for the years 2009–2015. The dynamics of foreign trade balance of Ukraine and foreign automotive products has been identified and analyzed for the years 2009–2015. The dynamics of sales of automotive products, dynamics of absolute growth, dynamics of the pace of change, dynamics of growth rate and the dynamics of the absolute value of 1 % growth in Ukraine has been displayed for the years 2010–2014. The dynamics of the market implementation of new cars in Europe has been presented for the years 2014–2015.