Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    Organizational changes in the activity of enterprises in the context of urgent crisis management
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-03-01) Kuzmin, O.; Yurynets, O.; Prokopenko, I.; Lviv Polytechnic National University
    Eliminating or reducing the negative impact of crisis phenomena on the economic condition of an enterprise and ensuring its further effective development is closely related to the concept of organizational changes. On the one hand, urgent crisis management tools almost always cause such changes. On the other hand, crisis phenomena in the activities of a business entity lead to the need to introduce organizational changes. In this context, it is noted that it is important to diagnose such changes even before their practical implementation begins. This problem is especially relevant when it is necessary to introduce socalled large-scale changes in the context of crisis management. Any mistakes at the beginning most likely will lead to failure to achieve the set goals and to problems in the practical implementation of these changes. Consequently, based on the results of the conducted research, organizational changes in the activities of enterprises in the conditions of crisis management at the beginning are proposed to be diagnosed taking into account four areas that correspond to the PAEI-model of Adizes, well known in the theory and practice. At the same time, it provides for determining the market orientation of organizational changes (proactive nature of organizational changes); the social orientation of organizational changes (integrative nature of organizational changes); the impact of organizational changes on the enterprise administration system (complementary nature of organizational changes); the impact of organizational changes on the operating environment of the enterprise (functional nature of organizational changes). The article offers a method for diagnosing organizational changes in the activities of enterprises in the conditions of crisis management, based on the method of hierarchy analysis (Analytic Hierarchy Process – AHP) and provides for the implementation of such key stages: the formation of an expert group; determining the level of a hierarchical model for diagnosing organizational changes in the conditions of anti-crisis management; studying the essence and characteristics of the proposed organizational changes, so that then diagnose them taking into account the directions of proactive, integrative, functional and complementary nature, using matrices of pairwise comparisons; determining eigenvectors, as well as establishing their normalized values, applying the known geometric mean of the matrix lines; determining the consistency of expert opinions; forming conclusions and recommendations. The possibility of practical use of the proposed method of diagnosing organizational changes in the activities of enterprises in the context of crisis management is confirmed by relevant calculations on the example of several business entities in the Lviv region.
  • Thumbnail Image
    Item
    Changing the paradigm of the innovation process on the basis of interaction
    (Видавництво Львівської політехніки, 2020-02-10) Лісовська, Л. С.; Юринець, О. В.; Шеремета, Б. О.; Lisovska, L.; Yurynets, O.; Sheremeta, B.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Досліджено термінологію теоретичної інноватики та уточнено зміст поняття інноваційного процесу. Автори дослідили зміст поняття інноваційної діяльності та інноваційного процесу у законодавстві України та наукових працях вітчизняних та зарубіжних вчених, виявили значні суперечності між ними та невідповідність сучасним реаліям. На підставі аналізування і виконаних досліджень автори запропонували власне вузьке та розширене трактування інноваційного процесу на засадах пріоритетності складової взаємодії. Інноваційні процеси можна здійснювати за різними моделями, яких у сучасній теорії інноватики нараховують сім: лінійна (технологічного поштовху), лінійна (ринкового витягування), лінійна із зворотними зв’язками взаємодії, інтегрована, мережева; модель відкритих інновацій; модель розширених інноваційних мереж. Автори дослідили еволюцію цих моделей, виділили ключові характеристики їх здійснення, переваги та недоліки реалізації. Авторами зроблено висновок, що підходи до розуміння та вимог до інноваційного процесу змінюються залежно від динаміки факторів ринку, економічного оточення суб’єктів інновацій: змінюються завдання, цілі, коло учасників. Тому ефективність інноваційного процесу визначається показниками налагодження взаємодії між етапами та учасниками інновацій, переважно інформаційною ефективністю процесу, показниками налагодження комунікацій через інноваційну мережу.
  • Thumbnail Image
    Item
    Optimization of marketing strategy’s selection process in automobile company
    (Commission of Motorization and Energetics in Agriculture, 2014) Yurynets, O.; Tomyuk, O.
    The article analyzes existing classifications of marketing strategies of the company. The main criteria for marketing strategy’s selection, used by management in its strategic activities, were defined. Based on research, a simplified classifier of marketing strategies, which will facilitate efficient strategic marketing activities, was developed.