Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Інститут репутації бізнесу в України: особливості формування та культура скасування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Прокопишин-Рашкевич, Л. М.; Мороз, Є. Т.; Prokopyshyn-Rashkevych, L.; Moroz, Y.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Удосконалено зміст поняття “репутація бізнесу” та узагальнено основні критерії, які характеризують репутацію бізнесу. Проаналізовано явища, тренди соціальної відповідальності, важливі для українського суспільства. Проведено опитування щодо впливу відповідальності бізнесу на купівельне рішення споживачів та проаналізовано ставлення опитаних до бізнесу, що може порушувати цінності споживання. Сформовано основні тренди культури скасування суспільства щодо бізнесу, який не відповідає його очікуванням.
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціальна відповідальність бізнесу: поняття, типологія та чинники формування
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Кузьмін, О. Є.; Станасюк, Н. С.; Уголькова, О. З.; Kuzmin, O. Ye.; Stanasyuk, N. S.; Ugolkova, O. Z.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Проаналізовано підходи до визначення поняття “соціальна відповідальність”. Досліджено види соціальної відповідальності та її прояви. Зроблено висновок, що ініціативи корпоративної соціальної відповідальності ґрунтуються на чотирьох різних категоріях. Запропоновано розділити усі чинники, що впливають на формування та розвиток соціальної відповідальності компанії, на дві групи: чинники дії та чинники забезпечення. Охарактеризовано один із можливих варіантів процесу фінансово-економічного забезпечення соціальної відповідальності.
  • Thumbnail Image
    Item
    Особливості впровадження та розвитку циркулярної економіки в Україні
    (Видавництво Львівської політехніки, 2021-02-25) Подра, О. П.; Самсоненко, М. С.; Podra, O. P.; Samsonenko, M. S.; Національний університет “Львівська політехніка”; Lviv Polytechnic National University
    Розкрито сутність концепції циркулярної економіки, проаналізовано основні циркулярні бізнес-моделі, їх сутність та переваги в практичному застосуванні на основі дослідження досвіду їх впровадження та використання на міжнародних та вітчизняних підприємствах. Встановлено особливості впровадження принципів циркулярної економіки в Україні на основі аналізування джерел фінансування інноваційної діяльності та частки інноваційних підприємств у загальному обсязі. Обґрунтовано доцільність впровадження енергоефективних та енергозберігаючих технологій на вітчизняних підприємствах.
  • Thumbnail Image
    Item
    Priorities of improving the competitiveness of higher education in regional development management (case of Ukraine)
    (Видавництво Львівської політехніки) Гринькевич, О. С.; Сорочак, О. З.; Hrynkevych, O.; Sorochak, O.; Львівський національний університет імені Івана Франка; Національний університет “Львівська політехніка”; Ivan Franko National University of Lviv; Lviv Polytechnic National University
    Мета статті – перевірити гіпотезу про істотність відмінностей у показниках розвитку регіональних систем вищої освіти в Україні та обґрунтувати пріоритетні напрями підвищення їх конкурентоспроможності за критеріями якості, соціальної відповідальності та економічної ефективності. Автори обґрунтовують концептуальну модель для аналізу конкурентоспроможності системи вищої освіти за критеріями якості, економічної відповідальності та економічної ефективності, визначають перелік відповідних показників для їх вимірювання, а також пропонують результати аналізу систем вищої освіти в 25 регіонах України. Для дослідження використано основні положення теорій людського, соціального, інтелектуального капіталу, теорії стейкхолдерів, міждисциплінарний підхід, методи і показники статистичного аналізу. Результати дослідження підтвердили гіпотезу про значні дисбаланси в розвитку регіональних систем вищої освіти в Україні, зокрема за такими показниками, як співвідношення абітурієнтів ЗВО та випускників середніх шкіл, які беруть участь у зовнішньому незалежному тестуванні в цьому регіоні, частка студентів, які навчаються за рахунок коштів місцевих бюджетів, кількість українських ЗВО у міжнародних рейтингах університетів. Зазначені дисбаланси спричиняють істотні стратегічні втрати людського та інтелектуального капіталу регіонів України, позначаються на їхньому інноваційному розвитку. Практична значущість отриманих результатів полягає у тому, що запропоновано пріоритетні напрями підвищення конкурентоспроможності вищої освіти в регіонах України, які можуть бути використані для досягнення стратегічних цілей регіонального розвитку в частині реалізації інтелектуального потенціалу та підвищення конкурентоспроможності економіки.
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціальний облік: методичний підхід та організаційне забезпечення
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Левицька, С. О.
    Аналізується потреба в інформації з питань використання трудових ресурсів, реалізації заходів соціальної захищеності працівників. Досліджуються методична та організаційна складові соціального обліку з урахуванням принципів соціальної, економічної та екологічної збалансованості господарської діяльності. Modern management system actualizes the need for monitoring the performance evaluation of social programs, particularly in terms of personalized costs of conservation, restoration and rational use of labor resources. Social responsibility of business – is a concept that encourages business entities to consider the interests of society by taking responsibility for the impact of performance on consumers, stakeholders, employees, communities and the environment. Therefore, the baseline corporate social responsibility (CSR) should be integrated for entities controlled not only by public authorities, but also by the public. The source of information for enterprises is the only integrated systemof economic accounting, including accounting, internal, statistical and tax accounting subsystemof business transactions. The integrated accounting system has indicators in the context of each sub-account, describing the status and use of labor resources. Given the purpose of the social component and the methodological and organizational features of this subsystem we can define social accounting as a reflection of economic activity within the economic and organizational measures, conservation, and workforce development of the enterprise based on ecological and economic providing for their implementation. Established, that reporting forms are not ready to disclose the performance of CSR in the context of the results of their activities. Topical is the issue of forming social reporting. Among the tasks aimed at enhancing corporate social responsibility in Ukraine are: development of a system of quantitative and qualitative indexes of estimation social responsibility, taking into account economic and ecological balance of entrepreneurial activity; implementation of mechanism for lodging social reporting (along with those of existing reporting forms or in the form established by the integrated reporting performance indicators of social guarantees for members of staff). The above mentioned will establish control by the state, owners, labor collective of compliance with the state policy of social support workers, early subjects accumulate funds for such payments.
  • Thumbnail Image
    Item
    Сorporate social responsibility towards the environment – the involvement of polish enterprises in the implementation of the idea of CSR
    (Видавництво Львівської політехніки, 2014) Oleszko-Kurzyna, B.
    Розкрито важливість соціальної й екологічної складових у сучасних моделях управління підприємствами корпоративного типу. Наведено факторну значущість соціально-екологічних складових в оцінюванні різними інститутами ефективності функціонування сучасних підприємств. Систематизовано міжнародні стандарти і програми для формування соціально-орієнтованої концепції менеджменту; представлена участь польських підприємств в реалізації екологічного аспекту CSR. One of the desirable features that helps to succeed today, is to be a socially responsible company. CSR is a concept of enterprise management, which consists of a conscious, sustainable action oriented not only on financial profit and economic aspects, but also takes into account the needs and requirements of social and environmental matters connected with the company's environment. CSR covers a wide variety of stakeholder relations existing inside and outside of the company’s operation. The main area of corporate social responsibility is the environment protection. Corporate social responsibility means here ecological management. This includes activities in accordance with the adopted law, supports environmental awareness in the given surrounding, and also creates its own solutions to minimize the harmfulness of core business. All these elements do not function in isolation – they interlace to create a model of economic management which is responsible for the natural resources. In addition to the standards, programs, signs, promotion and other forms of environmental management, companies implement their own solutions to reduce harm done to the environment. These are mainly eco-offices, environmental education, waste management and eco-efficiency. The study shows the concept of corporate social responsibility with particular emphasis on environmental issues. It also presents the involvement of Polish enterprises in the implementation of environmental CSR. One of the most important factors that affects the dissemination of the idea is globalization. Companies do not operate in isolation, while facilitating the flow of goods, services, capital and technology makes them compete with the best companies. This factor was crucial in spreading CSR in Poland. Becoming members of such organizations as the OECD or the European Union, Polish companies are looking for much more modern methods of competition. One of them is the idea of CSR, increasingly common among companies that are leaders on the international scale. In Poland, corporate social responsibility has its own strengths and weaknesses. Undoubtedly the positive factor is growing society awareness that the company should be good and reliable partner to all stakeholders. Visible progress in the social aspect can be easily observed. Many companies go beyond their core business activities engaging themselves in some unusual segments like promoting culture, charity or supporting young talents. Slightly less developed is the area of CSR and employees. This may be related to some structural problems such as large unemployment and difficulties in finding jobs for young people. Significant progress was also made as far as the investors were interested in the concept of CSR. The proof is the growing number of companies issuing public reports which are of added value to the economic and financial reporting. Investors are more willing to invest their capital in socially responsible companies, as CSR is a tool to reduce risk. When it comes to environment protection as an area of CRS, it is still in Poland at the implementation stage. Just like in the "employees" area, almost all companies are trying to fulfill legal regulations concerning environment protection. However, in comparison to international companies, actions that go beyond the law are rather small – implemented mainly as eco-offices or promotion of environmental attitudes. Definitely there is a lack of the innovation factor which reorganizes production processes more efficiently in terms of raw materials and energy used. One area that needs improvement in the Polish community is low environmental awareness. Being environmentally friendly is still regarded as the fulfillment of legal norms, there is a lack of creativity in this area, especially in the field of new technologies. In conclusion, the idea of CSR in Poland is present in each area. However, an essential factor to stop further development is the fact that CSR is practiced mainly by larger entities, which represent only a small percentage of Polish enterprises. Entrepreneurs still see CSR as an expensive "investment", which cannot always afford. Moreover, CSR still raises a lot of controversy and is considered to be a mere marketing tool. Despite these objections, the greatest entities still plan to pursue the idea of CSR, and some intend to intensify efforts in this area. In this way they become a model for smaller companies, proving that CSR activities in the longer terms also provide measurable economic effects.
  • Thumbnail Image
    Item
    Циклічність розвитку маркетингових концепцій
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Косар, Н. С.; Марущак, О. Я; Білик, І. І.
    На основі концепцій класифікації потреб Маслоу та Альдерфера розглянуто особливості кожного конкретного періоду часу щодо залежності актуальності маркетингових концепцій від конкретного рівня потреб суспільства. Проведено аналіз джерел вторинної інформації щодо зміни маркетингової політики підприємства залежно від змін вподобань споживачів цільового ринку. Обґрунтовано актуалізацію стратегій “блакитних океанів” та екологічного маркетингу у ХХ ст. відповідно до актуальних потреб споживачів. Висвітлено особливості втілення світових маркетингових тенденцій у політиці українських підприємств. На основі ретроспективного аналізу сформовано схему послідовності використання концепцій та спрогнозовано майбутні тенденції у маркетингу. Обґрунтована доцільність використання цих концепцій для підприємств у майбутньому згідно з обраним цільовим ринком. The characteristics of each specific time period depending on the relevance of marketing concepts appropriate to the needs of society are analyzed in the article. The analysis is based on the concepts of needs classification by Maslow and Alderfer. The analysis of secondary information about changes in marketing policy of enterprises based on consumer preferences of the target market is made in article. The updating of “blue oceans” and environmental marketing strategies in the XX century are grounded according to consumer’s needs. Main peculiarities of new world marketing trends realization in marketing policy of Ukrainian enterprises are shown. The schemes of predicted future trends in marketing which are based on retrospective analysis of sequences are formed in article. The appropriateness of the marketing concepts for companies in the future according to the chosen target market is grounded.
  • Thumbnail Image
    Item
    Принцип соціальної відповідальності в контексті соціально-орієнтованого менеджменту
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Гальчак, Х. Р.
    Узагальнено основні теоретичні положення і визначено особливості соціально-орієнтованого менеджменту в умовах трансформаційних процесів економіки України. Наведено основні аргументи, що стимулюють розвиток соціального управління підприємством.Розглянуто принцип соціальної відповідальності як важливого елемента соціально-орієнтованого менеджменту та його значення у становленні соціального менеджменту. The basic theoretical principles and peculiarities of social-oriented management in the transformation processes of economy of Ukraine are generalized. The basic arguments that encourage the development of social enterprise management are shown. The principles of social responsibility as an important element of socio-oriented management and its role in the development of social management are investigated.
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціальна відповідальність як напрям покращення соціального розвитку підприємств
    (Видавництво Львівської політехніки, 2012) Гальчак, Х. Р.
    Розглянуто соціальну відповідальність як новий стратегічний напрям соціального розвитку підприємства. Вивчено форми вияву соціальної відповідальності, їхню специфіку, вигоди від неї для суспільства і для самого підприємства. Зосереджено увагу на вивченні можливості перетворення соціальної відповідальності на інструмент управління підприємством з метою покращення його соціального розвитку. We consider social responsibility as a new strategic direction of social development. We study the forms of manifestation of social responsibility, their specificity, the benefits of it for society and for the firm. Acute attention to exploring the possibility of transforming the social responsibility of business management tool to improve its social development.
  • Thumbnail Image
    Item
    Соціально-орієнтований менеджмент: об'єктивна необхідність і суть
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2008) Захарчин, Г. М.
    Висвітлено необхідність формування соціально-орієнтованого менеджменту в умовах трансформації економіки України. Охарактеризовано основні чинники, що спонукають до переорієнтування системи менеджменту на соціальні аспекти. Розглянуто принципи соціальної відповідальності як важливого складника соціально- орієнтованого менеджменту і роль організаційної культури в становленні соціального менеджменту. The necessity of forming of the socially oriented management is reflected in the conditions of transformation of economy of Ukraine. Basic factors which induce to reconstruct orientation the management systems on social aspects are described. Principles of social responsibility are considered as an important component of the socially oriented management and role of organizational culture in becoming of social management.