Вісники та науково-технічні збірники, журнали

Permanent URI for this communityhttps://ena.lpnu.ua/handle/ntb/12

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Review of Ukrainian, Slovakian and Serbian Municipal Waste Management: Comparative Study
    (Видавництво Львівської політехніки, 2022-03-01) Valenćiková, Marina; Slovak University of Agriculture in Nitra
    The Carpathian Euroregion comprises of five countries: Poland, Slovakia, Hungary, Romania and Ukraine, as the Euroregion's fifth state, aspires to join the EU. As a result, we chose to compare Slovak Republic as an EU member state and Serbia and Ukraine as candidate countries. To support waste reduction and a circular economy, European law establishes waste management principles incorporated into national legislation across all EU member states. The key document of Slovakia is the Envirostrategy 2030, which sets a target of 60 % recycling and 10 % landfilling by 2030. In 2017, Ukraine's Cabinet approved a National Waste Management Strategy for the period up to 2030, and Serbia approved a Waste Management Program in the Republic of Serbia for the period 2022 - 2031; as a crucial aspect of the EU's new growth strategy to move the EU economy toward a sustainable economic model, the research article focuses on the European Green Deal and its effects on the countries under examination. This research paper's goal is to assess the state of Serbia, Slovakia, and Ukraine focusing on the waste situation in particular. While Ukraine and Serbia have enacted legislation requiring waste separation, this is only being implemented gradually in practice, and insufficient infrastructure is another issue. Slovakia has a slightly better situation due to its more advanced infrastructure.
  • Thumbnail Image
    Item
    Можливості розвитку ринкового позиціонування-порівняння вибраних роздрібних торговців у Словакії
    (Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2009) Петровіцова, Й.; Дадьо, Й.
    Розглянуто можливості створення й утримання унікальної позиції ринку. Розглянуто ці можливості і порівняно їх серед трьох великих роздрібних продавців, які діють в Словаччині – регіон Банська Бистриця. Автори теоретично ідентифікують процес створення позиції ринку та аналізують і порівнюють специфічні позиції у вибраних роздрібних суб’єктах. Вони конфронтують позиціонування через сприйняття споживачів і сприйняття менеджерів даних роздрібних продавців. Результати дослідження подані як основа для пропозицій і рекомендація для їх практики. The article deals with possibilites of how to create and keep the unique market position. The aim of the article is to examine these possibilities and compare them among three big retailers operating in Slovakia – region of Banska Bystrica. Authors theoretically identify the process of creating a market position and analyze and compare particular positions in chosen retail subjects. They confront the positioning through the customers´ perception and perception of managers of examined retailers. The results of the research serve as a base for suggestions and recommendation for their practice.